2007-09-10, 12:46
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drasut
Vakthundar: Är nya Bin Ladin-videon fake eller riktig?

Vi frågade först.

Men ok, jag är inte övertygad om någotdera. Det skulle mycket väl kunna vara samma man, ett utseende är inte helt statiskt, om man går upp eller ner i vikt så påverkar det helt klart även ansiktet. Här har vi dessutom en kille i skägg. Men givetvis kan jag se fördelar från bägge sidorna med att fortsätta hålla idén om UBL vid liv även om han skulle ha strukit med. Det här är ju dessutom något man skulle kunna tänkas komma undan med. Lite enklare att fejka en video på honom än att rigga bomber i wtc exempelvis.

Däremot så reagerar jag som så många andra på att Bin Laden, som ju är tillräckligt tät för att kunna skippa nudlarna och knäckebrödet åtminstonde en eller två dagar i veckan, använder en videokamera som ser ut att vara inhandlad på 80-talet. Jag menar... hur svårt vore det att bara fixa en sprillans ny dv-kamera?
Citera
2007-09-10, 13:06
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Vi frågade först.

Men ok, jag är inte övertygad om någotdera. Det skulle mycket väl kunna vara samma man, ett utseende är inte helt statiskt, om man går upp eller ner i vikt så påverkar det helt klart även ansiktet. Här har vi dessutom en kille i skägg. Men givetvis kan jag se fördelar från bägge sidorna med att fortsätta hålla idén om UBL vid liv även om han skulle ha strukit med. Det här är ju dessutom något man skulle kunna tänkas komma undan med. Lite enklare att fejka en video på honom än att rigga bomber i wtc exempelvis.
Jag lutar åt att mannen är vid liv. De har ju - enligt egen utsago - dödat rätt många personer som sägs vara top dogs i AQ. Varför just en död UBL skulle vara så viktigt att hålla hemlig vete sjutton. Det är ju enbart om man tror att 9/11 var ett inside job!!! som det finns behov av en falsk UBL.
Att AQ själva skulle hålla hans död hemlig låter inte så troligt. Varför?

Citat:
Däremot så reagerar jag som så många andra på att Bin Laden, som ju är tillräckligt tät för att kunna skippa nudlarna och knäckebrödet åtminstonde en eller två dagar i veckan, använder en videokamera som ser ut att vara inhandlad på 80-talet. Jag menar... hur svårt vore det att bara fixa en sprillans ny dv-kamera?
För att DV-kameror går att spåra genom fingeravtryck? Men det går inte genom vhs eller liknande (Har jag hört. Så jag bara gissar).
Citera
2007-09-10, 13:35
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KimNeilJung
För att DV-kameror går att spåra genom fingeravtryck? Men det går inte genom vhs eller liknande (Har jag hört. Så jag bara gissar).

Fingeravtryck? Du menar att kameran sätter meta-data på det inspelade? Det borde väl också vara lösbart? Släng kameran efter varje inspelning (gör man nu en video var tredje år eller så så gräver det ju inga djupare hål i budgeten) eller genom att man helt enkelt handlar kameran genom en serie bulvaner.

En annan gissning kan ju vara att UBL och AQ tycker det är skitkul att folk tror att USA ligger bakom, så de gör grejor lite halvmisstänkta med flit.
Citera
2007-09-10, 14:04
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Fingeravtryck? Du menar att kameran sätter meta-data på det inspelade? Det borde väl också vara lösbart? Släng kameran efter varje inspelning (gör man nu en video var tredje år eller så så gräver det ju inga djupare hål i budgeten) eller genom att man helt enkelt handlar kameran genom en serie bulvaner.

En annan gissning kan ju vara att UBL och AQ tycker det är skitkul att folk tror att USA ligger bakom, så de gör grejor lite halvmisstänkta med flit.

Kanske för att behålla något slags under-dog perspektiv och spä på känslan av gerilla-krigsföring? Det är väl enda anledningen till att filma i grottor och jox - UBL borde ju ha det rätt bra ställt.

/S
Citera
2007-09-10, 14:11
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Fingeravtryck? Du menar att kameran sätter meta-data på det inspelade? Det borde väl också vara lösbart? Släng kameran efter varje inspelning (gör man nu en video var tredje år eller så så gräver det ju inga djupare hål i budgeten) eller genom att man helt enkelt handlar kameran genom en serie bulvaner..
Ja du har ju faktiskt en poäng. Men är AQ konspiratoriska av sig kanske de misstänker att storebror sett till att varje såld DV-kamera enkelt låter sig spåras från tillverka till försäljnigsställe.
Nej jag vet inte. Jag bara spånar.
Men jag tror inte att den blurriga bilden kommer sig av att GWB vill förhindra oss från att se trådarna som håller lösskägget på plats.

Citat:
I maskopi med Putin.
Citera
2007-09-10, 14:25
Medlem
Citat:

Det kan faktiskt finnas ett eller annat korn av sanning här...

Varje DV-kamera har en unik ID-sträng som man kan få reda på genom fire-wire-interfacet.
Det är också så att varje s.k. DV frame innehåller en mängd meta-data (förutom bild och ljud).
-tidkod
-exponeringsinfo
-m.m.

Dock har jag ingen information om att denna meta-data skulle innehålla kamerans ID-sträng.

Dokumentation om DV meta-data är dock svår att komma åt, och det jag vet är samlat ur diverse informations-källor.
För att få exakt info måste man köpa (eller på något sätt få tillgång till) den s.k. "blue book".
Den är dyr.

/T
Citera
2007-09-10, 14:33
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
För att få exakt info måste man köpa (eller på något sätt få tillgång till) den s.k. "blue book".

/T

Låter Lynchigt. Sorry OT.
Citera
2007-09-10, 16:24
Medlem
Airbuzzs avatar
Undrar om UBL kommer att fångas levande (om de nu får tag på honom) han har ju deklarerat att han aldrig tänker låta sig tas levande.

Antar deras chans e att ta honom med fullständig överraskning.
Citera
2007-09-10, 18:09
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Det kan faktiskt finnas ett eller annat korn av sanning här...

Varje DV-kamera har en unik ID-sträng som man kan få reda på genom fire-wire-interfacet.
Det är också så att varje s.k. DV frame innehåller en mängd meta-data (förutom bild och ljud).
-tidkod
-exponeringsinfo
-m.m.

Dock har jag ingen information om att denna meta-data skulle innehålla kamerans ID-sträng.

Dokumentation om DV meta-data är dock svår att komma åt, och det jag vet är samlat ur diverse informations-källor.
Den är dyr.

/T

Men det borde ju inte spela någon roll... Skicka en kamelfösare att köpa den när han är på genomresa någonstans, Paris, Kapstaden eller var som helst... vad skall CIA göra med den informationnen? "Ja... ehh chefen, kameran köptes för ca 2 år sen i Brunkeflo..."
Citera
2007-09-11, 08:53
Medlem
portnoys avatar
Jahupp. Då har det gått sex år... Känns som igår. Glömmer det aldrig. Fick ett samtal från min mammas sambo (han var väl medveten om mitt enorma flygintresse) om att ett flygplan kört in i ett av tornen. Jag tänkte att det måste ha varit tät dimma och ett Cessna med studentpilot som råkat snurra in på södra Manhattan.

Men så hörde jag på radion att det verkade som ett andra plan just träffat det andra tornet. Jag "flög" hem och satt sen som förstenad framför TVn. Totalt overkligt, precis som en film. Jag fick nackspärr kommer jag ihåg. Jag ringde runt och smsade alla jag kände om det. Och när tornen rasade var det ännu sjukare. 20.000 döda minst, tänkte jag. Blev förvånad av den relativt "låga" dödssiffran.

Well. Man reagerar ju sällan så när det är nån missilattack i mellanöstern och hundratals dör. Antar att det är för att man är "van" vid det. 9/11 var en annan grej, så är det bara, det kommer man ej ifrån.
Citera
2007-09-11, 09:47
Medlem
Citat:
Men det borde ju inte spela någon roll... Skicka en kamelfösare att köpa den när han är på genomresa någonstans, Paris, Kapstaden eller var som helst... vad skall CIA göra med den informationnen? "Ja... ehh chefen, kameran köptes för ca 2 år sen i Brunkeflo..."
Nej, även om (vilket jag alltså inte är säker på...) det finns en ID-sträng i DV metadata, så är den nog inte så mycket värd.
Man kan dock läsa ut fabrikat och lite annat ur den.

/T
Citera
2007-09-11, 09:58
Medlem
Atems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy
Well. Man reagerar ju sällan så när det är nån missilattack i mellanöstern och hundratals dör. Antar att det är för att man är "van" vid det. 9/11 var en annan grej, så är det bara, det kommer man ej ifrån.

Ja, eller så är det för att många västerlänningar är simpla rasister och värderar människoliv olika. Säger inte att det är så i ditt fall, men uppenbarligen förhåller det sig så bland en betydande del av den svenska tokhögern. Dagen till ära ska detta trummas in - på ledarsidor, i nyhetssändningar, på bloggar och internetforum. 3000 döda amerikaner är alltid mer än 3000 döda araber.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in