2007-07-17, 18:44
Medlem
ElGigantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulawayo
Här kan ElGiganten lära sig mer om vad brandmän gör för att förhindra övertändningar och brandgasexplosioner:

http://www.srv.se/Shopping/pdf/15847.pdf

Det handlar om brandgasventilation för er som inte orkar läsa, men gör det gärna ändå. Det är både intressant och kunskapsgivande.

Kort resumé:

Mål och syfte med brandgasventilation

Målet med brandgasventilation är att släppa ut brandgaser. Beroende på insatsens karaktär, utformning och genomförande uppnås olika syften. Vi använder oss av brandgasventilation för att:
minska brandgas- och värmepåverkan på innestängda människor och underlätta utrymning för människor i byggnaden
• underlätta räddningsinsats genom att minska värmebelastningen och förbättra sikten i byggnaden för räddningspersonalen
hindra eller begränsa brand- eller brandgasspridning genom minskad tryck- och värmepåverkan i byggnaden
• möjliggöra eller underlätta restvärdesräddning i ett tidigt skede av räddningsinsatsen.

Men att ta med dessa saker var inte så intressant va?

Brandgasventilation kan förvärra situatio-
nen lokalt

Brandgasventilationen bör
dock utföras på rätt sätt, på rätt plats och vid rätt tid och
koordineras med andra åtgärder, framförallt släckning.

Det fanns ingen brandbekämpning i WTC

Grundprincipen för brandgasventilation är att aktivt försö-
ka förändra de tryckförhållanden som råder i en brinnande
byggnad, i avsikt att släppa ut brandgaser.

Det fanns inget aktivt försök i WTC

Sen skall all håltagning för att evakuera rökgaser ske OVAN brandhärden.

Heiwa kröp på golvet och skulle utnyttja den "kalla" luften för att kyla branden.

Så med en brand som inte är underkontroll så är din teori just bara en teori, sann för en gång skull men tyvärr inte applicerbar på WTC.
Citera
2007-07-17, 18:47
Medlem
Bulawayos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElGiganten
ca 3 ggr högre temperatur mot vad du själv skrivit, så du var inte ens i omklädningsrummet till matchen.
Rökgastemperaturen kommer INTE att minska så länge det finns bränsle till branden, oavsett om du ökar mängden syre! Det står också i examensjobbet.
Det som händer då du minskar mängden syre är att temperaturen sjunker.

Ta och blås på din fina grill så får du se vad som händer. Slocknar glöden eller blir den varmare??????

Detta är så elementärt men du klamrar dig fast vid din påhittade fantasi. INGEN här håller med dig då du säger att syretillförseln minskar temperaturen på branden. Hur dum får man bli?
Äpplen och päron. Det du talar om är någonting helt annat än en brand där gaserna tillåts fly iväg ur rummet. Mer syre leder självklart till att branden intensifieras, men samtidigt sjunker temperaturen av att de varma gaserna försvinner. Med mer luft och mindre brandgaser minskar också risken för övertändning då de brännbara gasernas halt av den totala mängden gas hamnar under brännbarhetsgränsen. Jag vet, jag är utbildad brandman
Citera
2007-07-17, 18:53
Medlem
ElGigantens avatar
Citat:
Äpplen och päron. Det du talar om är någonting helt annat än en brand där gaserna tillåts fly iväg ur rummet. Mer syre leder självklart till att branden intensifieras, men samtidigt sjunker temperaturen av att de varma gaserna försvinner. Med mer luft och mindre brandgaser minskar också risken för övertändning då de brännbara gasernas halt av den totala mängden gas hamnar under brännbarhetsgränsen. Jag vet, jag är utbildad brandman

Åter igen, jag sa inte att det du skrev var fel, det går bara inte att aplicera på Heiwas lögner om hur det fungerade i WTC.

Rökgasevakuering kräver en aktiv handling av brandmän, detta skedde inte i WTC.

Heiwa hävdar att den "kalla" luft som han kryper med vid golvet skall kyla branden, vilket den bevisligen inte gör, den tillför syre till branden och så länge det inte finns en brandbekämpning och en kontrollerad håltagning på rätt ställe så är din sakliga information om rökgasevakuering inte aplicerbar på detta fall.
Citera
2007-07-17, 18:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Vem har sagt att de gick sönder samtidigt. Vill du att jag ska posta fler bilder som visar att våningsplan redan har startat i ett tidigt skede? Ingen har sagt att det är pannkaksteorin som fick tornen att falla, utan att tyngden ovanför skadorna blev för mycket för den sargade stålkonstruktionen. Detta föll ihop och SEDAN skapade pannkaksförloppet.

Något mer du vill veta. Var inte rädd för att fråga, jag upplyser dig gärna.

Visa gärna en bild som visar att våningsplan redan har startat i ett tidigt skede! Jag vet att du inte är riktigt klok och att du inte kan visa det, men vàningsplan som startar kan säkert konfirmera min uppfattning.
Citera
2007-07-17, 19:02
Medlem
Bulawayos avatar
Citat:
Men att ta med dessa saker var inte så intressant va?
Jo, det var det, och jag ska förklara varför.
Citat:
Brandgasventilation kan förvärra situationen lokalt
Ja, i ett fall där ett rum är tjockt av brandgaser men utan syre kan ventilation leda till att halterna syre/brandgas återigen leder till en övertändning eller i värsta fall en brandgasexplosion. Så var icke fallet i WTC.
Citat:
Brandgasventilationen bör
dock utföras på rätt sätt, på rätt plats och vid rätt tid och
koordineras med andra åtgärder, framförallt släckning.

Ointressant. Jag ville bara belysa konsekvenserna av att brandgaserna ventilerades ut av sig självt, pga högre tryck inomhus än utomhus.
Citat:
Grundprincipen för brandgasventilation är att aktivt försö-
ka förändra de tryckförhållanden som råder i en brinnande
byggnad, i avsikt att släppa ut brandgaser.

Det fanns inget aktivt försök i WTC
?
Citat:
Sen skall all håltagning för att evakuera rökgaser ske OVAN brandhärden.
Finns inget skall i det. Det beror helt på situationen vad som är bäst. Jag har personligen ventilerat ut brandgaser hemma hos mig genom att öppna fönstret. Att slå sönder taker hade enbart varit idiotiskt i mitt specifika läge.

Citat:
Så med en brand som inte är underkontroll så är din teori just bara en teori, sann för en gång skull men tyvärr inte applicerbar på WTC.
Det är inte teori gubben, det är empiri, och i högsta grad applicerbar i detta fall för att påvisa att temperaturen sjunker av att de varma gaserna ventileras ut i friska luften.
Citera
2007-07-17, 19:09
Medlem
Bulawayos avatar
Citat:
Åter igen, jag sa inte att det du skrev var fel, det går bara inte att aplicera på Heiwas lögner om hur det fungerade i WTC.

Rökgasevakuering kräver en aktiv handling av brandmän, detta skedde inte i WTC.

Heiwa hävdar att den "kalla" luft som han kryper med vid golvet skall kyla branden, vilket den bevisligen inte gör, den tillför syre till branden och så länge det inte finns en brandbekämpning och en kontrollerad håltagning på rätt ställe så är din sakliga information om rökgasevakuering inte aplicerbar på detta fall.
Man behöver faktiskt inte vara brandman för att ventilera ut brandgaser. Vem som helst kan öppna dörrar och fönster. Att brandmän sedan är bättre än lekmän på att veta var och hur de bör göra det spelar ingen roll för ventilationen som koncept.

I WTC sköttes ventilationen av sig själv pga alla hål som de facto redan fanns där.
Citera
2007-07-17, 19:10
Medlem
ElGigantens avatar
Samma sak igen, din länk om Rökgasevakuering är inte fel, men den kan INTE appliceras på WTC.

Vi pratar (framför allt Heiwa) om lufttillförsel, du beskriver evakuering.

Detta lär ske aktivt för att det skall fungera, det fanns inget aktivt försök att evakuera rökgaser i WTC. Så ditt inlägg är riktigt men i detta fall OT.

Så vi har ett hus som brinner UTAN rökgasevakuering det finns tillförsel av luft eftersom vi ser eld, att det sedan inte blir 200°C i taket som Heiwa påstod är en självklarhet. Därför att så länge vi har tillförsel på syre till elden så kommer temperaturen att vara runt 600°C vid taket.

Bra länk men inte tillför den något som styrker Heiwas påstående om att den kalla luften efter golvet skall kyla branden.
Det är det som gäller just nu. Men vill du utveckla hur man kan applicera rökgasevakuering på WTC "so be my guest"
Citera
2007-07-17, 19:12
Medlem
ElGigantens avatar
Citat:
Man behöver faktiskt inte vara brandman för att ventilera ut brandgaser. Vem som helst kan öppna dörrar och fönster. Att brandmän sedan är bättre än lekmän på att veta var och hur de bör göra det spelar ingen roll för ventilationen som koncept.

I WTC sköttes ventilationen av sig själv pga alla hål som de facto redan fanns där.

Sant om det hade brunnit på EN våning, nu hade vi bränder på mer än EN våning.
Citera
2007-07-17, 19:32
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heiwa
Visa gärna en bild som visar att våningsplan redan har startat i ett tidigt skede! Jag vet att du inte är riktigt klok och att du inte kan visa det, men vàningsplan som startar kan säkert konfirmera min uppfattning.
http://www.zlonk.com/images/wtc/east2sag.jpg

Här var en.

http://oceanmirage.homestead.com/files/Fig9_52.jpg

Här var en till.

http://www.debunking911.com/sag.ht1.jpg

Lite till.

Avslutningsvis får du en bild på de hakarna som höll varje våningsplan uppe.

http://www.911truth.dk/first/img/wtcExtColumns.jpg

Är det då så svårt att förstå att ett våningsplan inte kunde hålla emot trycket då ovanstående våningsplan rasar ner?
Citera
2007-07-17, 20:02
Medlem
Bulawayos avatar
Citat:
Samma sak igen, din länk om Rökgasevakuering är inte fel, men den kan INTE appliceras på WTC.

Vi pratar (framför allt Heiwa) om lufttillförsel, du beskriver evakuering.

Detta lär ske aktivt för att det skall fungera, det fanns inget aktivt försök att evakuera rökgaser i WTC. Så ditt inlägg är riktigt men i detta fall OT.

Så vi har ett hus som brinner UTAN rökgasevakuering det finns tillförsel av luft eftersom vi ser eld, att det sedan inte blir 200°C i taket som Heiwa påstod är en självklarhet. Därför att så länge vi har tillförsel på syre till elden så kommer temperaturen att vara runt 600°C vid taket.

Bra länk men inte tillför den något som styrker Heiwas påstående om att den kalla luften efter golvet skall kyla branden.
Det är det som gäller just nu. Men vill du utveckla hur man kan applicera rökgasevakuering på WTC "so be my guest"
Lufttillförseln skedde därför att det inte var några slutna rum som brann, vilket däremot i sin tur var ditt ursprungsscenario när du skulle beskriva hur ett brandförlopp går till. Vi ser massor av rök som sprider sig utanför tornen, och det är ju just denna rök som var den spontana brandgasventilationen. Jag säger inte att det var kallt därinne, bara det att temperaturen sjunker av att en massa varma brandgaser försvinner ut i luften pga övertryck inomhus. Du skrev själv detta: Rökgastemperaturen kommer INTE att minska så länge det finns bränsle till branden, oavsett om du ökar mängden syre! Det står också i examensjobbet. Det är som jag skrev ett helt annat scenario än i WTC där gaserna kunde fly fritt, och som sänker temperaturen.

Om det sedan även blåste friskt däruppe så ventileras gaserna ut ännu snabbare, fast det känner jag inte till om det gjorde den aktuella dagen.
Citera
2007-07-17, 20:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
http://www.zlonk.com/images/wtc/east2sag.jpg

Här var en.

http://oceanmirage.homestead.com/files/Fig9_52.jpg

Här var en till.

http://www.debunking911.com/sag.ht1.jpg

Lite till.

Avslutningsvis får du en bild på de hakarna som höll varje våningsplan uppe.

http://www.911truth.dk/first/img/wtcExtColumns.jpg

Är det då så svårt att förstå att ett våningsplan inte kunde hålla emot trycket då ovanstående våningsplan rasar ner?

Intressant. Du verkar klokare än du utger dig för. Golvet verkar ha hoppat upp och ur sina hakar och halkat ner en bit. Brand/hetta kan knappast ha orsakat det. Kanske ett resultat av en explosion underifràn? Och väggpelarna stàr ju kvar utan att golvet stöder dem och verkar inte deformerade. Tornet har inte kollapsat. Väggpelarna klarar trycket ovanifràn.

Sà varför skulle ovan vàningsplan rasa för det?
Citera
2007-07-17, 20:46
Medlem
Citat:
Fel fel fel. Igen!

"We know that the sprinkler systems were activated because survivors reported water in the stairwells." - NIST's Investigation of the Sept. 11 World Trade Center Disaster - Frequently Asked Questions

Man kan debattera effektiviteten på detta sprinklersystem efter de initiala skadorna, men nog fanns det brandbekämpning i WTC-tornen alltid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in