Citat:
Bara "hoppa ur" sina hakar är knappast troligt då de satt fast med 5/8 tum bultar. I så fall borde man apterat bultarna vilket knappast är troligt med tanke på var de var lokaliserade.
Ursprungligen postat av Heiwa
Intressant. Du verkar klokare än du utger dig för. Golvet verkar ha hoppat upp och ur sina hakar och halkat ner en bit. Brand/hetta kan knappast ha orsakat det. Kanske ett resultat av en explosion underifràn? Och väggpelarna stàr ju kvar utan att golvet stöder dem och verkar inte deformerade. Tornet har inte kollapsat. Väggpelarna klarar trycket ovanifràn.
Sà varför skulle ovan vàningsplan rasa för det?
Sà varför skulle ovan vàningsplan rasa för det?
Allt har ett samband i hur tornen rasade. Jag vet inte om du har varit inne i WTC någongång. Jag har det vid ett par tillfällen. Våningsplanen, som du säkert vet, var helt öppna kontorslandskap runt om byggnaden. Detta gjorde tornen sårbara. Var planen träffade byggnaderna har betydelse för hur tornen rasade. Det södra tornet, som träffades lite snett skadade fasaden mer än planet som träffade norra tornet. För om det nu var kontrollerad demolition; varför rasade inte tornen på samma sätt? I både fallen ser vi klart och tydligt att tornen rasar i toppen, precis från träffpunkten och uppåt. Om det nu var bomber i byggnaden borde de rimligtvis således varit placerade just i våningsplanen där planen träffade. Då ställs man inför nästa fråga. Hur kan dessa bomber klara sig från att brisera i den intensiva brand som pågick i just det våningsplanen. Nästa fråga som ställs är ännu mer intressant. Hur kunde piloterna träffa så exakt att de inte skadade adapteringen?
Nej, jag säger som brandmännen på plats. Tydligen har de ett ordspråk som talar sitt tydliga språk. "Do not trust the trusses, they fail due to fire.". Med andra ord. Värmen fick stagen (svenska översättningen för trusses?) att böjas med hjälp av det tunga betongfundament som göts på varje våningsplan. Detta försvagade fasaden då den drogs in i byggnaden. Kärnan är allvarligt skadad från planet, samt att stålet har förlorat mycket av sin bärighet av elden. Till slut brister allt då trycket ovanfrån blir för mycket. När raset väl börjat startas ett pannkaksliknande förlopp, men det är INTE den utlösande faktorn. Bomber, thermite och allsköns tokerier är bara trams.