Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Jag försökte hålla det lite enkelt för att du skulle hänga med...
Du tycks ju inte klara av att läsa och förstå de engelsk-språkiga officiella dokumenten.
/T
Du tycks ju inte klara av att läsa och förstå de engelsk-språkiga officiella dokumenten.
/T
Bra - hàll det enkelt. Sà pelarna var dimensionerade med marginal - men hur? Mot rost? Man plussar pà nàgra millimeter som kan fà rosta bort. Rostade det inne i WCT2? Eller man ökade pà tvärarealen för att minska tryckspänningen i pelaren. Eller man gjorde flänsarna större för att öka knäckbelastningen. Varför? Svaret är att det är OT. Vi diskuterar varför FBI, FEMA och NIST inte inspekterade, analyserade, rekonstruerade och undersökte de skadade pelarna, 400 meter höga innan kollaps, och alla dess delar, med eller utan marginaler, och förklarar hur de gick sönder pà 10 sekunder. Överbelastning i toppen är inget svar pga lokal hetta. Jag är, t.ex. mycket intresserade av de 200 understa meterna av varje pelare. Varför gick de sönder? De var ju mycket (dubbelt) starkare än de översta 200 meterna kärnpelare. Skulle ju hàlla uppe 200 meter torn ovanför.
Ser man pà alla filmer av kollapserna verkar överdelen explodera och försvinna i ett dammoln sidledes àt alla hàll och det innebär att det är minskad belastning pà de understa och starkaste 200 meterna kärnpelare. Som alltsà borde stà kvar! Eller ser jag fel? Man behöver ju inte vara spràkkunnig för att se pà dessa filmer.
Du hàller väl med om att kärnpelarna i de första 20, understa vàningarna var 5 ggr starkare än kärnpelarna i de översta 20 vàningsplanen - plan 80 - 100. De understa pelarna skulle ju bära upp 80 vàningsplan med kärnpelare ovan men de översta skulle bara bära upp sig själva + taket och TV masten.
Sà varför gick de understa 100 meter kärnpelare i smàbitar pà nàgra sekunder? NIST kan inte förklara det. De undersökte inte ens dessa pelare.
Förklara gärna enkelt sà att ELgiganten fattar.