2007-05-09, 11:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Helmet
Nej jag vet, jag generaliserade lite bara

Men "ni" borde fokusera på de punkter där den officiela versionen inte har svar och tona ned USA-hetsen (Bush är ond och kan göra vad han vill osv), då skulle det kanske gå bättre för er

Värst av alla när det gäller Bush hets, är amerikaner kan jag lova dig. Jag känner till och med folk som flyttade från landet när Bush fick fortsatt förtroende.

Själv ställer jag mig mer neutral och frågande, men ställen som guantanamo bay camp gör mig lite undrande förstås.
Citera
2007-05-09, 11:54
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Helmet
Nu har jag inte en hissritning på World Trade Center tillgänglig, men det låter sannolikt att det bara var en hiss som gick hela vägen.

Läs gärna den här artikeln

http://www.usatoday.com/news/sept11/2002-09-04-elevator-usat_x.htm

"Elevator shafts worked like chimneys, funneling unbearable smoke to floors above the crashes. The shafts also channeled burning jet fuel throughout both towers. Fire moved not only up and down but also side to side, from shaft to shaft, unleashing explosions in elevator lobbies and in restrooms next to the shafts."

Men jag har:

här

och

här

Ett översiktsdiagram finns också i NISTs rapport på sid 14.

Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Dessutom fanns det bara en enda hiss som gick hela vägen upp, stämmer det? Från botten alltså utan att man behövde byta hiss.

Vet inte om någon svarat än, men nej, det stämmer inte. Tror det var tre hissar (2 passagerar+en lasthiss). Sen var det också fler hisskorgar i samma schakt och vad jag förstår gick några av de "lokala" hissarnas schakt rakt genom byggnaden, även om hissarna i den bara servade en mindre del av byggnaden.

/S
Citera
2007-05-09, 11:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Men jag har:

här

och

här

Ett översiktsdiagram finns också i NISTs rapport på sid 14.

/S

Tack. Jag såg en dokumentär som förklarade ganska bra hur hiss systemet var uppbyggt och hur man hade löst problemen.

(dags att få lite jobb gjort)
Citera
2007-05-09, 11:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Du menar alltså att du helt ärligt skulle ha kvar teorin om en hemmabyggd sonic screwdriver som en möjlig kandidat till vad som hände i lunchrummet?

Jag pratade om vad tråden handlar om, och det är inte ens jämförbart.
Citera
2007-05-09, 11:59
Medlem
TEOs avatar
Citat:
Varför hävdar ni bevis, fakta då?

Frågor frågor frågor... Det som verkar mest troligt när man har analyserat den fakta man har tillgänglig är oftast det som presenteras som fakta. En analys kräver naturligtvis expertkunskap i de ämnen som behövs för att analysen skall bli så korrekt som möjligt. Du har väl sett CSI

Hur gärna du än vill så går det inte att bevisa allt till 100% För det mesta går det bara att säga vad som är mest sannolikt. Så ja halmstrået finns oftast kvar när man är klar med alla analyser.
Citera
2007-05-09, 12:13
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Det där med hypotetiska resonemang är inte riktigt din starka sida?
Citera
2007-05-09, 12:39
Medlem
Pads avatar
Citat:

Alltså frångick du din egen princip. Jo, vi är alla överens om att vanlig spilld mjölk nog är den troligaste förklaringen, men kan vi faktiskt UTESLUTA den andra möjligheten?

Jag valde exemplet med lite omsorg, för jag ser ingen större skillnad i en sonic screwdriver och fria teorier om nya supervapen som ingen sett tidigare, vare sig det är helt nya sprängämnen som funkar enligt helt nya principer eller Judy Woods energivapen. De ligger faktiskt på samma yttepytteiga osannolikhetsnivå att jag tar mig friheten att kasta dem i papperskorgen. Om någon sen faktiskt hittar BELÄGG för dem så kan man ju ta upp dem ur papperskorgen igen, men det har ju inte skett. Och det vore intressant att få höra varför du inte tycker att det är jämförbart.

Som sagt, jag är öppen för alla teorier så länge man hittar BELÄGG för dem.
Citera
2007-05-09, 12:44
Medlem
Bulawayos avatar
Jag hade alltid trott att det där med fallande hissar var en myt då det långt innan WTC byggdes var standard med hissar som omöjligen kan falla. Kuggar i väggar och hiss slår i varandra ifall exv hissvajern går av, varpå hissen helt sonika stannar på sin plats. Är det någon som känner till ifall hissarna i WTC var av en uråldrig teknik vilken lät dem falla fritt (blanda ej ihop med fritt fall) om någonting gick snett?
Citera
2007-05-09, 13:28
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulawayo
Jag hade alltid trott att det där med fallande hissar var en myt då det långt innan WTC byggdes var standard med hissar som omöjligen kan falla. Kuggar i väggar och hiss slår i varandra ifall exv hissvajern går av, varpå hissen helt sonika stannar på sin plats. Är det någon som känner till ifall hissarna i WTC var av en uråldrig teknik vilken lät dem falla fritt (blanda ej ihop med fritt fall) om någonting gick snett?

Jag blev faktiskt också´förvånad över det - trodde att hissar automatstannade när något gick snett. Tillverkaren är inte helt utförlig, men kanske finns det någon mailadress där:

http://www.otis.com/otis150/section/1,2344,ARC3066_CLI1_RES1_SEC5,00.html

/S
Citera
2007-05-09, 13:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Jag blev faktiskt också´förvånad över det - trodde att hissar automatstannade när något gick snett. Tillverkaren är inte helt utförlig, men kanske finns det någon mailadress där:

http://www.otis.com/otis150/section/1,2344,ARC3066_CLI1_RES1_SEC5,00.html

/S

Citera
2007-05-09, 13:56
Medlem
nollans avatar
Citat:
Fyfan för att bli levande stekt i en hiss...
Citera
2007-05-09, 13:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nollan
Fyfan för att bli levande stekt i en hiss...

Jag är böjd att hålla med.

(loggar ut så länge)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in