Citat:
Ursprungligen postat av Billow
Planens skador på den bärande strukturen bör ha varit stora på en central punkt på hela huset. Resten av byggnadens bärande struktur och uppbärande skal var inget skadat i början. Har du några bevis för byggnader med lika hård metall som rasat utan bränder (som du påstod) ?
Först måste jag rätta mig själv. Det jag tidigare har skrivit kan tolkas som att ytterväggarna inte hade någon bärande funktion alls. Det är i sådana fall fel. Det jag menade var att ytterväggarna inte var den huvudsakliga bärande strukturen.
Nu till din fråga:
Orsaker till att byggander har rasat utan föregående bränder har berott på olika saker. Det kan ha varit orent vatten i betongen (t.ex saltvatten), felaktiga svetsar i balkar, att man inte har använt avsett stål i bärande konstruktioner (t.ex struntat i armering eller använt billigare och svagare stål av ekonomiska skäl), felaktigt dragna bultar eller borrade hål osv.
Det har i vissa fall även berott på rena designfel men det har varit ovanligt de senaste 50 åren.
Är du intresserad av byggnader som har rasat pga yttre påverkan (jordskalv mm) eller rena ras utan yttre påverkan (konstruktionsfel)? Du bör vara mest intresserad av det första eftersom byggnaden var utsatt för både brand och skada på de bärande strukturen.