Citat:
Ursprungligen postat av
SnakePlisssken
Jag kollade upp det igen och den länkade PDF-filen har faktiskt källor till handskrivna dokument på arabiska ( med översättning) om mötet ifråga - rätt intressant:
http://intelfiles.egoplex.com/1988-08-11-al-qaeda-founding.pdf
Var hittades dokumenten och av vem?
Citat:
Så långt kan jag hålla med dig..
Tolkningsfråga - att de kan sägas vara en bakomliggande orsak till dessa grupperingar avsky mot väst/amerika/iomperialism whatever är knappast liktydigt med att CIA skulle ha medverkat/uppmuntrat/bistått/aktivt verkat för dess grundande.. Om man tolkar dertpå det viset så kommer motståndarna alltid ha medverkat till sina kontrahenters formeringar - hat uppstår sällan spontant..
Att CIA medvetet backade upp de mest fanatiskt islamistiska grupperingarna är det inget tvivel om. Bland dessa ingick även Arab-Afghanerna som ju Osama tillhörde och hjälpte till att finansiera.
Hur pengar, lojaliteter, infiltratörer, dubbel- och trippel-agenter, vapen, knark, mm, rör sig i det limbo som utgör det dolda internationella säkerhetspolitiska spelet är nog snudd på omöjligt att klarlägga i detalj. Man får nöja sig med enskilda händelser och aktörer och därpå försöka connect the dots och det i relation till de rådande geopolitiska förhållandena.
Att USA (och främst Israel) stod bakom de aktiviteter som ledde till Sovjets uttåg i Afghanistan råder det inga tvivel om. Att USA av ovan angivna skäl satsade sina resurser främst på rebellgrupper av fanatisk medeltida islamism-typ råder det heller inga tvivel om.
Att USA använde sig av legosoldater som fick sin träning i samma Afghanistan, för att stödja de muslimska bosnierna mot Serbien och de tjetjenska rebellerna mot Ryssland samt i sina försök att dominera de ny självständiga centralasiatiska republikerna (Gladio B) råder det heller inga tvivel om.
I denna soppa fanns och finns det givetvis genuint USA-hatande islamister, men givet den näst intill totala dominansen av USA/UK/Israel/Saudiarabien/Övriga Gulfstaterna/Pakistan, där USA är boss, så vill jag se odiskutabla bevis för allt som påstås ha begåtts av motståndare till den här koalitionen.
Ta FBI under Hoover och dess infiltrering av det dåvarande amerikanska kommunstpartiet, CPUSA. En tredjedel av alla medlemmar jobbade för FBI och givet dessa individers resurser jämfört med övriga medlemmars, så råder det inget tvivel om vem som egentligen styrde och ställde i den organisationen.
Därav min skepsis till allt som föreningen ”Al Qaida” påstås ha gjort i terror-väg mot samma koalitions (se ovan) intressen. Det finns säkert incidenter både här och där som har iscensatts av genuina islamister, men då vill jag som sagt se otvetydiga bevis för att så verkligen var fallet.
För att gå till nutid så är konflikten i Syrien ett utmärkt exempel.
Vem är det som ytterst tjänar mest på balkaniseringen av det landet? Likudisternas Israel. Vem finansierar och backar upp vem?
- Israel stödjer samtliga grupper som vill störta Assad och splittra upp landet.
- USA vill detsamma men försöker utåt sett att undvika att stödja ”Al Qaida” och ISIL, men det går ju sådär.
- Saudiarabien och Gulfstaterna stödjer ISIL och ”Al Qaida” eftersom dessa är sunni och dessutom med wahhabistisk skruv.
- Turkiet stödjer samtliga som vill slåss mot kurderna.
Det finns en utmärkt bok med titeln, ”ISIS are US”.
Rekommenderas:
https://www.amazon.com/ISIS-US-Shocking-John-Paul-Leonard-ebook/dp/B06XBZGZ6M/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1543663646&sr=1-1&keywords=isis+is+us
Även boken, ”Unmasking ISIS”:
https://www.amazon.com/Unmasking-ISIS-Shocking-Washingtons-Blog-ebook/dp/B01DTN9K78/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1543663792&sr=1-1&keywords=unmasking+isis
Ett hopkok av CIA/Mossad, finansierat främst med oljepengar från sheikdömena på den Arabiska halvön.