Citat:
Ursprungligen postat av A-Band-And
Jo, för varje våningspaln, men själva våningsplanen är inte den totala vikten av byggnaden... Med andra ord så delar de inte bärighet av byggnaden... K
Fasaden var dessutom konstruerad som ett fackverk där krafterna motverkar varandra vid eventuella bristningar/skador, för att undvika kedjereaktioner..
Även om det skulle brista så att våningsplanen faller, så skulle den ha brustit på 4 sidor, vilket är väldigt orimligt med tanke på fasadens och kärnans konstruktion...
Jisses....
Ja till exempel så hade det kommit ett flygplan i över 800 km/h och förstört en hel del, detta kan du studerar i NIST rapporten.
Eller tror du att en pennvässare gick sönder då "the ghost plane" for igenom?
Fasaden delar bärigheten med center pelarna. Fasaden delar bärigheten med "center pelarna då det gäller att hålla upp ett våningsplan.
Vi säger återigen att ett våningsplan på 4000 ton kommer farande neråt, med hastigheten X km/h.
Kommer då 2 våningsplan som faller mot det tredje också ha hastigheten x km/h?
Om du läser denna och det torde inte vara några heroglyfer för en "byggnadsingenjör", så kommer du se att när ett våningsplan faller så är kraften 30-60 ggr större än sin egen vikt. WTC 1 och 2 var konstruerat för dessa belastningar.
http://www.iti.northwestern.edu/research/wtc/media/bazantwtcstory.pdf
OM du håller upp en betongplatta som man kan lägga som gång eller dekoration i trädgården, jag vägde precis min den väger ca 15 kilo. den är 400 x 400 x40 mm.
Jag orkar hålla i en med raka armar ut från kroppen en bra stund.
Lägger jag dit en till så blir det värre men det går.
Däremot om jag håller i en platta och sedan släpper någon den andra från ca 50 cm så kommer jag inte att kunna hålla emot.
Då till frågan, kommer bli någon skillnad om jag släpper 3, 4 ,5, 6 osv på min betongplatta jag står och håller i?
Kommer det bli svårare att hålla emot om jag släpper nästa 2 plattor från 1 meter än från 50 cm?
Samt att det spelar ingen roll hur tornen föll, dom gjorde det inte onormalt snabbt.