2012-11-28, 16:13
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
På måhända liknande sätt livar det upp dagen att se trådens självutnämnde stil- och smakdomare utdela sina "visdomsord".
Om det är så att jag själv hittat på ordet "fabla" så har jag i så fall lyckats väl!
Se t.ex http://www.synonymer.se/?query=fabla

Faktoiden om det smälta stålet lever vidare, men det gör den ju inte mera sann för det!

Ha dé!

/T

Det är inte så att du har ett användar-konto på Synonymer.se? Om inte, och ordet faktiskt existerar, vilket jag ska försöka ta reda på, så får jag tacka för ett ordförråd nu lite större.
Citera
2012-11-28, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Det är inte så att du har ett användar-konto på Synonymer.se? Om inte, och ordet faktiskt existerar, vilket jag ska försöka ta reda på, så får jag tacka för ett ordförråd nu lite större.
Nej jag har ingen konto på synonymer.se, men jag blev ett ögonblick rädd för att du faktiskt denna gång hade rätt, och googlade lite.

Om "vittna".
När du redogör för hur du "vittnar" om en fågel, så menar jag att du bara ger ett ytterligare exempel på det "förslappade bruket" av ordet vittna.
Jag håller mig till den juridiska definitionen i stil med "Att under edsförsäkran vittna i domstol", men det är ju upp till var och en att använda ordet som man vill.

(Jämför med dop som ju efterhand
kommit att användas vid alla typer av namn-givning (även på båtar) där den ursprungliga meningen ju handlar om upptagandet som medlem i en (oftast kristen) religiös församling).

/T
Citera
2012-11-28, 16:40
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Nej jag har ingen konto på synonymer.se, men jag blev ett ögonblick rädd för att du faktiskt denna gång hade rätt, och googlade lite.

Om "vittna".
När du redogör för hur du "vittnar" om en fågel, så menar jag att du bara ger ett ytterligare exempel på det "förslappade bruket" av ordet vittna.
Jag håller mig till den juridiska definitionen i stil med "Att under edsförsäkran vittna i domstol", men det är ju upp till var och en att använda ordet som man vill.

(Jämför med dop som ju efterhand
kommit att användas vid alla typer av namn-givning (även på båtar) där den ursprungliga meningen ju handlar om upptagandet som medlem i en (oftast kristen) religiös församling).

/T

Att använda ordet vittna i andra sammanhang än juridiska ser jag inte som en förslappning av språkbruket. Inom journalism används ordet frekvent när det kommer till vittnen, dvs människor som sett sådant journalisten vill rapportera om, journalisten tar då upp vittnesmål från ögonvittnen. Hm, kanske fel forum för denna diskussion.
Så till ämnet, kan du på något sätt stödja ditt påstående om att brandmännen fablar?
Uhm, får en rödmarkering under ordet fablar så konsulterade SAOL, ordet är inte upptaget där. Bör alltså inte användas i Alfapet-sammanhang.
Citera
2012-11-28, 17:08
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Vittnar gör man i rättegångar under ed.
Det du refererar till är några brandmän som fablar framför en video-kamera.
Dom pratar om saker som dom inte är kunniga på.
Sannolikt vill dom väl försöka få lite "hjältestatus" genom att "bre på" lite.

/T
*Host* Det heter fabulerar för de kunniga *Host*

Två videofilmer som kanske kan vara av intresse? Jag hade i vart fall inte sett någon av dem förut:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Hsqvg059_1M
http://www.youtube.com/watch?v=yli-if4F0DY
Citera
2012-11-28, 17:16
Medlem
Nedan finns något av det jag skrivit tidigare om det smälta stålet vid Ground Zero:

Många av de som jobbade med att städa upp bland all bråte vid har vittnat om de stora mängderna smält stål som fanns där. Det var så varmt att sulorna på stövlarna smälte efter ett tag. Även satelitbilder har tagit bilder med värmekameror som visat på dessa onaturliga temperaturer där byggnaderna tidigare stod (hot spots). I videon nedan vid 7.05 så nämns de höga temperaturerna.
http://www.dailymotion.com/video/x2d7n4_justice-for-911-part-1_people

Mer video om smält stål:
http://www.dailymotion.com/video/x25k6c_9-11-mysteries-molten-metal_news

I det här klippet visas hur stålet utsats för enorma temperaturer som har smält och deformerat det i en omfattning som aldrig tidigare har skådats. Det går inte att deformera stål på det sättet om inte temperaturen är extremt hög. Vid kalldeformering av stål skulle det helt enkelt "gå av" på mitten och inte böjas som en banan.
http://www.dailymotion.com/video/x25jwd_9-11-mysteries-bent-steel_news
Citera
2012-11-28, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BloodNGuts
Nedan finns något av det jag skrivit tidigare om det smälta stålet vid Ground Zero:

Många av de som jobbade med att städa upp bland all bråte vid har vittnat om de stora mängderna smält stål som fanns där. Det var så varmt att sulorna på stövlarna smälte efter ett tag. Även satelitbilder har tagit bilder med värmekameror som visat på dessa onaturliga temperaturer där byggnaderna tidigare stod (hot spots). I videon nedan vid 7.05 så nämns de höga temperaturerna.
http://www.dailymotion.com/video/x2d7n4_justice-for-911-part-1_people

Mer video om smält stål:
http://www.dailymotion.com/video/x25k6c_9-11-mysteries-molten-metal_news

I det här klippet visas hur stålet utsats för enorma temperaturer som har smält och deformerat det i en omfattning som aldrig tidigare har skådats. Det går inte att deformera stål på det sättet om inte temperaturen är extremt hög. Vid kalldeformering av stål skulle det helt enkelt "gå av" på mitten och inte böjas som en banan.
http://www.dailymotion.com/video/x25jwd_9-11-mysteries-bent-steel_news

Ja vill du svälja all dynga som konspirationsgalningar basunerar ut och visa att du är naiv och okunnig så var så god. Andra som har lite mer kunskaper och källkritik kan ju lätt googla fram "kallbockning av stål" och se att det går bra att bocka stål även utan uppvärmning. Du påstår att de balkar som visades i dina länkar skulle ha smällt rätt av om de inte varit uppvärmda när de bockades till den formen de har i bilderna. Jag säger att det är rent dyngdravel då det handlar om relativt vanligt konstruktionsstål, typ I-balk, H-balk, vilka kan bockas utav bara fan utan att spricka.

Man kan ju se liknande böjda och förvridna stålelement i vilken stor ras,rivningsbråte som helst. Utsätts stålbalkar för stora krafter så kan de böjas de så är det bara, det kan haveriutredare vittna om då de kan se sådana fenomen i krascher med bilar fartyg flygplan huskollapser etc.
Citera
2012-11-28, 19:09
Medlem
Citat:
Ja vill du svälja all dynga som konspirationsgalningar basunerar ut och visa att du är naiv och okunnig så var så god. Andra som har lite mer kunskaper och källkritik kan ju lätt googla fram "kallbockning av stål" och se att det går bra att bocka stål även utan uppvärmning. Du påstår att de balkar som visades i dina länkar skulle ha smällt rätt av om de inte varit uppvärmda när de bockades till den formen de har i bilderna. Jag säger att det är rent dyngdravel då det handlar om relativt vanligt konstruktionsstål, typ I-balk, H-balk, vilka kan bockas utav bara fan utan att spricka.

Man kan ju se liknande böjda och förvridna stålelement i vilken stor ras,rivningsbråte som helst. Utsätts stålbalkar för stora krafter så kan de böjas de så är det bara, det kan haveriutredare vittna om då de kan se sådana fenomen i krascher med bilar fartyg flygplan huskollapser etc.

Du snackar skit...
Om det vore så så som du skriver så skulle det finnas en hel del balkar och stålramar kvar.. Eller hur?!?
Men det gör det inte vad som däremot fanns kvar av den massiva stålkonstuktionen som höll upp tornen var mestadels smält stål, detta kan du inte bara förklara bort med påhittsteorier.

Visst kan stål böjas men konstruktörerna som byggde tornen säger att det var designat för att klara av olyckor som att plan skulle flyga in i byggnaden, säger du emot dom med?

Ett flygplan har ju kraschat in i Empire state building.. Inte rasade det...

Dr. Tinnitus sätt dej en stund och titta på filmerna, sen kan du ta reda på fakta om saker som du inte tror på.. Och jämföra det med det du hittar och inte det du hittar på.

Förstår om man inte vill tro att någon kan planera en såhär fruktansvärd aktion mot sitt egna folk, men det mesta visar på att det är så.
Citera
2012-11-28, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jone74
Du snackar skit...
Om det vore så så som du skriver så skulle det finnas en hel del balkar och stålramar kvar.. Eller hur?!?
Men det gör det inte vad som däremot fanns kvar av den massiva stålkonstuktionen som höll upp tornen var mestadels smält stål, detta kan du inte bara förklara bort med påhittsteorier.

Visst kan stål böjas men konstruktörerna som byggde tornen säger att det var designat för att klara av olyckor som att plan skulle flyga in i byggnaden, säger du emot dom med?

Ett flygplan har ju kraschat in i Empire state building.. Inte rasade det...

Dr. Tinnitus sätt dej en stund och titta på filmerna, sen kan du ta reda på fakta om saker som du inte tror på.. Och jämföra det med det du hittar och inte det du hittar på.

Förstår om man inte vill tro att någon kan planera en såhär fruktansvärd aktion mot sitt egna folk, men det mesta visar på att det är så.

Men för fan, en träsko är ju klokare än dig...

Det du sitter och gör är att kräkas upp varenda jäkla påstående som du hittat på konspirationssidor på nätet, och alla dessa har grundligt motbevisats som rena rama tramset och lögner många gånger om i detta forum och på hundratals andra forumtrådar världen runt.

Det är så jäkla illa med dig att det räcker för att såga dig att bara nämna ett par enkla saker som en t o m en idiot skulle begripa, men uppenbarligen inte du.

I ett av dina tidigare inlägg så påstod du att tornen föll i fritt fall. Ta nu och titta på en film där tornen rasar, och förklara för mig hur i helvete bråte som vräks ut från tornen kan falla FORTARE ner mot marken än tornets eget ras? Har de satt raketmotorer på bråtet eller råder det en annan grafitation just där? Titta på filmerna och fatta att du är blåst av konspirationssidorna.

Nästa idiotpåstående från dig är att de bara fanns mestadels smält stål kvar efter raset. Hur i helvet kan det då står hundratals ton stålpelare kvar pekandes upp ur rasmassorna, vilket du kan se på väldigt många bilder. Och hur kan det då ligga ett gäng balkar kvar i en hangar utanför New York vilka plockades ut ur rasmassorna för analys. Och hur kunde det då exporteras en helvetes massa stål som skrot till köpare utomlands?????

Ja, man beräknade när tornen ritades att de skulle klara ett passagerarplan som förirrat sig under inflygning, vilket innebär kanske 300-500 kmh och lite bränsle i tankarna, och ett något mindre plan än de som nu faktiskt flög in i dem. Men nu brakade alltså två stora passagerarplan in i och i princip igenom tornen i ca 800 kmh och nästan fulltankade, och la du märke till en sak.....? Tornen KLARADE planens krasch, de rasade inte av den. Alltså kan man säga att de som ritade tornen lyckades, eller hur? De klarade ju flygplanskrascherna utan att rasa.

Det som sen hände var att bränder förvärrade verkan av de skador som krascherna åsamkade den bärande konstruktionen, och detta tillsammans fick tornen att kollapsa.

Ja Empire State Building fick ett plan in i väggen, men det var ett mycket mindre plan i mycket mindre hastighet. Fattar du vilken skillnad det betyder i kinetisk energi? Och du, var Empire och WTC-tornen lika konstruerade? Om inte, hur tror du då att man ska kunna jämställa eller jämföra dessa två händelser? Det var helt olika storlekar på flygplan, i väldig olika hastigheter, och helt olika konstruerade byggnader. Att du ens drar upp den saken visar att du behöver gå om grundskolan, om du ens gått ut den än...

Inte för att jag tror att du kommer att fatta det, men jag har jobbat inom industrin, med stål stålkonstruktion, mekanik och en massa annat i ca 35 år, och inget i det jag ser i 9/11 ser mystiskt ut utan följer helt och fullt fysikens lagar. Inga skumma dolda sprängämnen, inga atombomber, inga rymdlasers, bara tre plan som brakar in i olika hus vilket resulterar i skador och följdreaktioner som leder till att de kollapsar. Om sen dessa 19 al qaida-kapare fixade detta själva, eller ev. skulle ha fått hjälp att göra det av Bush-gänget är en annan sak (även om jag vare sig tror de fick hjälp och det finns heller inga som helst tecken eller bevis på det).

Konspirationstroende korkskallar har skränat om än det ena än det andra i 10 år nu, och inte en enda sak de skränat om har de klarat att bevisa på ett acceptabelt sätt, Säger inte det dig någon ting?

De officiella förklaringarna har däremot kunnat styrkas väldigt väl i allt väsentligt.

Jag har intresserat mig för 9/11 sen det hände, och deltagit i många diskussioner om händelserna så jag har sett i princip allt som är viktigt att se i bild och filmväg om dessa händelser, både från konspirationsahnhängarna (vilket alltid visat sig vara ren skit och ofta avsiktliga lögner) samt läst stora delar av de officiella rapportens.
Citera
2012-11-28, 21:26
Medlem
Vi börjar så här... Oj vad du är känslig dr.tinnitus

Du har inte några bra argument som motbevisar det som sägs i filmerna...
Sen är det inte jag som påstår teorin om fritt fall det är fakta som tagits fram av experter, å vem är du?!? Samma sak om smält stål, explosioner, och många andra saker som inte stämmer...

Kolla upp fakta själv efter det som sägs.. Det har jag gjort för att för min egen del kunna förstå mer, dina kommentarer bevisar att du inte gjort detta utan bara häver ur dej...skitsnack
Tycker synd om dej som bara har förmåga att vräka ur dej tråkigheter istället för att komma med en vettig diskution

Hoppas att du vaknar och ser sanningen en dag, för sanningen om 9/11 (hoppas jag och många med mej) kommer fram såsmåningom

Med vänlig hälsning,
J
Citera
2012-11-28, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlizzardKing
Två videofilmer som kanske kan vara av intresse? Jag hade i vart fall inte sett någon av dem förut:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Hsqvg059_1M
http://www.youtube.com/watch?v=yli-if4F0DY
Hade du nåt som du ville diskutera kring innehållet, eller har du fortfarande inte förstått i vilken tråd man ska lägga länkposter, budbärare BlizzardKing?

Det första klippet som visade kraschen/explosionen vid Pentagon släpptes redan för sex år sen. Kvaliteten och vinkeln gör att det egentligen inte säger nåt om vad som hände. De som vill se ett plan gör det. De som inte vill det gör det inte. Precis som med allt annat alltså.

Det andra klippet visar alltså fler explosioner i tvillingtornen som kan vara bomber, inte bomber eller inte ens riktiga explosioner. Jag hade inte hört talas om bomber som var avsedda att starta bränder tidigare, men det är ju komiskt att se hur många olika sprängmedel som mer eller mindre tvärsäkert påstås ha använts i rivningen. Fulltankade flygplan, flygplan med missiler, missiler/drönare, konventionella sprängämnen, brandbomber, kapande thermit, explosiv (men ganska tyst) thermit, kärnvapen och energivapen.

Du får gärna berätta vad du tror om det du länkade till, om du kan.
Citera
2012-11-28, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jone74
Vi börjar så här... Oj vad du är känslig dr.tinnitus

Du har inte några bra argument som motbevisar det som sägs i filmerna...
Sen är det inte jag som påstår teorin om fritt fall det är fakta som tagits fram av experter, å vem är du?!? Samma sak om smält stål, explosioner, och många andra saker som inte stämmer...

Kolla upp fakta själv efter det som sägs.. Det har jag gjort för att för min egen del kunna förstå mer, dina kommentarer bevisar att du inte gjort detta utan bara häver ur dej...skitsnack
Tycker synd om dej som bara har förmåga att vräka ur dej tråkigheter istället för att komma med en vettig diskution

Hoppas att du vaknar och ser sanningen en dag, för sanningen om 9/11 (hoppas jag och många med mej) kommer fram såsmåningom

Med vänlig hälsning,
J

Men herre gud....

Jag HAR dubbelkollat allt för att få fram korrekt fakta och/eller kunna sålla bort sådant som inte är annat än tomma påstående som inte kan bekräftas.

Jag noterar att du faller för de "experter" som florerar på konspirationssidorna, vilket betyder att DU inte är kapabel att genomskåda vad som verkligen är experter och vilka som utger sig för att vara det...

Om du har det minsta lilla förstånd i din arma skalle så kunde du ju ta och titta på filmerna när tornen rasar, och SJÄLV se att bråte som faller utanför tornen faller SNABBARE ner mot backen är själva tornen. Det BEVISAR att påståendet om att tornen faller i fritt fall är LÖGN. Kan du fatta det?? Om då det är lögn så bevisar det att dina sk "experter" har blåljugit dig rätt i nyllet och DU har inte ens begripit det. Och vad mer kan de då ha blåljugit om? Inser du inte att det är ett alldeles utmärkt argument mot det som påstås i filmerna? Det krossar ju påståendena om fritt fall....

Det är DU som inte kommer med en vettig diskussion, då du inte tänker till och kommenterar det jag förklarat för dig utan bara kör huvudet i sanden och kastar fram samma eller nya påståenden.

Det tråkiga är att vi i dessa trådar har sett säkert hundratals pelejönsar som du som kommer in och rabblar samma förbannade idiotpåståenden gång på gång fast alla dessa påståenden redan diskuterats massor av gånger redan och grundligt motbevisats som rena tramset eller i bästa fall bara helt irrelevanta.

Om det skulle vara så helvetes enkelt och självklart, en konspiration, och du/ni har alla bevis för det så är det väl för fan bara att gå till media och rätten med det så har du/ni ett garanterat Purlitzer-pris att hämta och evig berömmelse och rikedom. Men har detta hänt de sista 10 åren när ni bräkt om hur solklart det är och att ni har alla bevis....? Nä just det.....

Jag ger dig en sista chans att visa att du klarar att använda skallen och har normalt logiskt tänkande. Förklara hur bråte utanför tornens ras kan falla snabbare mot backen än tornen, om tornen skulle falla i fritt fall.
Citera
2012-11-29, 05:10
Medlem
wtfuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Men herre gud....

Jag ger dig en sista chans att visa att du klarar att använda skallen och har normalt logiskt tänkande. Förklara hur bråte utanför tornens ras kan falla snabbare mot backen än tornen, om tornen skulle falla i fritt fall.
Inflikar lite här.
Sprängverkan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in