Citat:
Ursprungligen postat av William Haines
Det finns att se utanför boxen och att totalt ignorera allt orimligt i vissa konspirationsteorier.
Vi kan till exempel ta teorin om att det inte var Flight 11, 175, 77 och 93 som kraschade den dagen - tillsammans så ska dessa plan ha haft över 250 personer ombord som bara spårlöst försvunnit. Om man inte vill tro att dessa personer omkom i plankrascherna den dagen så måste man ju således tro att:
1) De är med i konspirationen och gömmer sig.
2) De är påhittade av regeringen och har aldrig existerat.
3) Regeringen röjde undan dom på annat sätt.
Om man tittar på första alternativet så måste de antingen ha gått med på att lämna sina familjer bakom sig alternativt så är även deras familjer inblandade i konspirationen, vilket gör att siffran för de som är inblandade går upp åtminstone fem till tio gånger. Om de är påhittade så måste ju regeringen ha betalat en massa personer för att låtsas vara deras anhöriga och hoppas på att ingen känner igen dessa personer och avslöjar deras riktiga identitet. Tittar man på det tredje alternativet så undrar man varför man inte bara kraschade planen då det säkerligen hade varit det enklare alternativet.
Ju fler människor som är inblandade i en konspiration, desto större löper man risken att någon går ut med den. Enligt vissa så måste konspirationen inkludera tusentals personer, inklusive media runt om i världen, som helt utan kval ska ha tusentals människoliv på sitt samvete.
Vi kan till exempel ta teorin om att det inte var Flight 11, 175, 77 och 93 som kraschade den dagen - tillsammans så ska dessa plan ha haft över 250 personer ombord som bara spårlöst försvunnit. Om man inte vill tro att dessa personer omkom i plankrascherna den dagen så måste man ju således tro att:
1) De är med i konspirationen och gömmer sig.
2) De är påhittade av regeringen och har aldrig existerat.
3) Regeringen röjde undan dom på annat sätt.
Om man tittar på första alternativet så måste de antingen ha gått med på att lämna sina familjer bakom sig alternativt så är även deras familjer inblandade i konspirationen, vilket gör att siffran för de som är inblandade går upp åtminstone fem till tio gånger. Om de är påhittade så måste ju regeringen ha betalat en massa personer för att låtsas vara deras anhöriga och hoppas på att ingen känner igen dessa personer och avslöjar deras riktiga identitet. Tittar man på det tredje alternativet så undrar man varför man inte bara kraschade planen då det säkerligen hade varit det enklare alternativet.
Ju fler människor som är inblandade i en konspiration, desto större löper man risken att någon går ut med den. Enligt vissa så måste konspirationen inkludera tusentals personer, inklusive media runt om i världen, som helt utan kval ska ha tusentals människoliv på sitt samvete.
LOL, ännu en som tillskriver mej konspirationsteorier som jag aldrig ens nämnt. Med din logik kan du kalla kalla vegetarianer för nazister, för Hitler var ju vegetarian.
Haka inte upp dej på konspirationsteorier. Det kan bli aktuellt först när man insett att den officiella versionen är bristfällig.
Jag argumenterar för att den officiella versionen är en cover up, jag har inte överhuvudtaget nämnt konspirationsteorier. Jag hörde att någon trodde att planen över Manhattan var ett hologram. Ska jag bara för det sluta undersöka de officiella rapporterna och blint omfamna den officiella versionen?
Maken till svart/vitt, ologiskt, trångsynt och okritiskt tänkande som många i den här tråden uppvisar har sällan skådats. Det är dock inte ni själva som kan läggas till skuld för att ni saknar logiskt tänkande, det är grundskolan där inte en enda timme lades på att lära sig tänka kritiskt. Istället ska eleven stöpas till en duktig konformist som bestraffas när han ifrågasätter "fakta" och belönas när han okritiskt lär sig det läraren säger åt hhonom att lära sej. Googla Trivium för en metod att lära sej tänka logiskt.
Jag ske ge dej ett gott råd när det gäller logiskt tänkande.
När det gäller logiskt tänkande ska du börja med att ställa frågorna när,vem, vad INNAN du ställer dej frågan hur. Om du missar denna "lilla" detalj, vilket du är långt ifrån ensam om kan jag säga, så finns risken att du bildar dej uppfattningar och åsikter innan du tagit reda på så mkt fakta som möjligt först. Dessa åsikter kan då växa sig för starka i dej o du slår ifrån dej information som du inhämtar senare som om du inhämtat dom från början kanske inte lett tilll din bestämda åsikt. Med andra ord ska man vara försiktig med för bestämda åsikter innan faktainhämtning vad det än gäller. LÄS grundkällan, börja med 911 Commission Report och allt spektakel som omger den , innan du börjar hojta om att alternativa teorier är osannolika bara för att de går emot din världsbild.
En annan brist vid logiskt tänkande är att många tar den officiella versionen som sann just för att det är den officiella versionen. Fundera på om det är så rationellt.
När man ska undersöka något vetenskapligt så gäller det ju att "städa bort" så många av sina åsikter om det som ska studeras annars riskeras undersökningen att bli vinklad. Man ska alltså ta in information förutsättningslöst och det är jag övertygad om att väldigt många av de fanatiska anhängarna till den officiella versionen inte gör.