Citat:
Ursprungligen postat av Woltaire
Har läst mycket om detta ämne sen cirka 5 år tillbaka, till och från. Det tar väldigt lång tid att sätta sig in i 9/11, läsa utredningarna, forska omkring och skapa sig en egen uppfattning. Det var inte bara 2 plan som körde in i trade center 1 & 2, 1 "plan" som kraschade i Pentagon och ett som störtade i Shanksville. Det är så mycket djupare än så. När man väl satt sig in i en del utav 9/11 (såsom wtc 7 t.ex.) så kommer det en hel del följdfrågor och massa olika saker som tar tid att läsa och lyssna på.
Hur som helst, under dessa 5 år så har jag verkligen stört mig på tonen emot "konspiratörer". Jag har själv argumenterat mot en del människor som vardagligen kalls för "truthers" eller "conspirators" (mest i början på dessa 5 år) men att förlöjliga deras åsikter eller att ha något emot dem personligt är något jag inte riktigt förstår. Det är som att varenda människa som argumenterar för den officiella rapporten eller som inte står på den ifrågasättande sidan antar att varje konspiratör får stånd utav idén att den amerikanska regeringen under bush skulle ha något att göra med 9/11. Som om de skulle driva sin idé för att antingen tjäna pengar eller för att på något sätt förolämpa offren som dog den hemska dagen. Man mer eller mindre gör dessa konspiratörer till de onda. Man får alltså inte ha en fri tanke eller åsikt för då är du dum i huvudet och en redneck som aldrig varit i storstaden. Man får absolut
inte ifrågasätta den officiella utredningen eller den amerikanska regeringens agerande efter 9/11. Att säga att vissa i regeringen kände till attacken eller var inblandade i den är big no-no.
Detta diskuterade ni innan och jag ville bara ge min åsikt på saken. Jag är inte här för att debattera för att den officiella rapporten inte alls stämmer, det har jag gjort alldeles för mycket och det har tagit upp alldeles för mycket tid.
Arthur Dent bifogade ett väldigt bra och intressant klipp i en annan tråd som jag tycker alla bör se. Oavsett vilken åsikt du har rörande 9/11. Den tar upp många intressanta punkter.
Edit: Glömde länka
http://www.youtube.com/watch?v=sDPtiR4EQ2A
Det här är ett mycket viktigt inlägg som många borde försöka ta till sej. Det handlar inte om att man
vill vara konspirationsteoretiker. För mej var det tvärt om i början, jag var oxå fanatisk anhängare av officiella versionen. Jag läste all info väldigt kritiskt, framförallt de officiella rapporterna, men till slut sa mitt förnuft till mej att nu går det inte längre att förneka att officiella versionen läcker som ett såll. Det är en ganska omtumlande upplevelse när man väl "vaknar upp" ur bubblan man befunnit sej i och ökar sin medvetandenivå till att omfatta följderna av ett 9/11 inside job.
Förmodligen har man nån form av förnekelsereflex igång som vägrar se utanför boxen. Man har blivit manipulerad o matad med den officiella versionen i TV o tidningar så till den grad att en alternativ teori uppfattas mot ett hot mot ens person trots att det egentligen bara är ett "hot" mot ens världsbild. Ungefär som att man skulle bli förbannad om någon påstod att ens mamma inte är ens riktiga mamma.
Jag kan inte begripa varför man ska ha skit för att man undersöker något med ett kritiskt sinne. Sväljer man allt som statsmakten förser oss med så sitter vi till slut i ett "1984". Det var exakt den här situationen som George Orwells varnade oss för men fårskocken tycker fortfarande det är bekvämt att sälla sej till majoriteten och få ryggdunkningar. Det är bekvämare än att faktiskt studera de officiella rapporterna.
Situationen påminner lite om den i Nazityskland. Nu i efterhand frågar vi oss hur det kunde hända, hur vanliga tyskar kunde låta det ske. Det var ju såklart pga att de i sitt hjärta köpte propagandan de försågs med av staten genom TV o tidningar. De som kritiskt undersökte propagandan insåg att det var lögner men blev stigmatiserade av alla andra. Många som reste sej o sa emot blev fängslade o.
Historien upprepar sej och det är dags för Dr Tinnitus och andra papegojor att lära sej tänka utanför boxen och inte spika sin åsikt i sten, Man måste lämna utrymme i sin världsbild för att den kan vara fel, annars utvecklas man aldrig. Det är fö väldigt naivt att tro att ens världsbild stämmer överens med den riktiga världen men med ett öppet ock kritiskt sinne närmar man sej verkligheten.
Det verkar som att många tror att statsmakten aldrig ljugit för sin befolkning. Vi har ju otaliga bevis i USAs historia på att dom gjort just det. "Massförstörelsevapen i Irak", Northwoods och "attacken" i Tonkinbukten under Vietnamkriget är bra exempel.
Ca 40 år efter den påstådda attacken i Tonkinbukten gick USAs Defense Secretary Robert McNamara ut med sanningen att attackerna ej ägt rum utan hade konspirerats ihop. Alla som hade attackerat "konspirationsteoretiker" fick lämna med svansen mellan benen. Hur kan alla papegojor vara så säkra på sin sak när historien visar att det hänt ett flertal gånger?
Jag har insett nu att inget man säger kan få någon annan att ändra ståndpunkt. Man har redan bestämt sej. Jag tror att man istället får försöka lära de här människorna hur man tänker logiskt, något som många av dom verkar sakna. I vår skola fick vi aldrig lära oss att tänka kritiskt utan vi blev uppfostrade att inte ifrågasätta läraren. Papegojorna som inte ifrågasatte belönades med bättre betyg. Vi blev stöpta till att bli löneslavar åt makten. Jag kan råda många av er att googla "The Trivium" som är en utmärkt metod för att lära sig tänka rationellt, något som vi blev berövade på under vår skolgång.
Ett annat tips är att se följande videoserie:
http://www.youtube.com/playlist?list=PLD31E34390C5017E8&feature=plcp
Där pratar han bla om det här förnekelsestadiet som papegojorna befinner sej i. Det är del 19 i serien:
http://www.youtube.com/watch?v=3vxY3ljK4ow&list=PLD31E34390C5017E8&index= 20&feature=plpp_video