Citat:
Ursprungligen postat av
KlokOchSnygg
Kan du nämna en exakt hastighet på något av planen? Det borde vara uppmätt eller höftar du till? Vilket plan bör jag granska för det var rätt många och såg inget så åkte speciellt snabbt
Ja jag höftar då det ju helt uppenbart inte finns exakt hastighet uppgiven, och jag har redan skrivit vilka plan det handlar om genom att ange var i filmerna i tid de visas.
Sen är det relativt enkelt att uppskatta hastigheten och se att det kan ligga i närheten av det planen i 9/11 färdades i vid krascherna.
Man kollar på ett ungefär hur långt planen hinner i filmen på en sekund. I hastigheten 800 kmh så avverkar man ca 220 meter per sekund. Det betyder att ett flygplan som har en totallängd på ca 50 m bör flytta sig ca 4 flygplanslängder på en sekund vilket flera av planen jag tipsade om i filmerna ser ut att ligga skapligt nära. Är planet längre så räked det med kanske 3-3,5 längder.
Ta den uppskattade sträckan planen flyttar sig i filmen per sekund (kolla först vad det är för flygplansmodell och vilken totallängd de har) och multiplicera sen med 3,6 så får man vilken hastighet det motsvarar. T ex ett om ett plan som är 65 m långt hinner flytta sig uppskattningsvis 3 längder på 1 sekund så blir det ju 65x3=195 m x 3,6 = 702 kmh
Och betänk nu att om det skulle vara så jäkla farligt och kritiskt som du försöker påstå att närma sig denna gräns i hastighet där t ex flutter kan uppstå, så skulle definitivt inte en enda frisk pilot pressa ett flygplan frivilligt ens i närheten av dessa gränser och flyga så som de bevisligen gör i filmer jag länkat till.
Sen är det så att även om det kan uppstå sådana problem du nämner, som i värsta fall skulle kunna skada planet allvarligt, så skiter väl för tusan en kapare, som vill krascha planet in i en byggnad för att åsamka mest möjliga skada och kaos, fullständigt i det. Han siktar in sig och ger fullt pådrag och sen får det gå som det går, och uppbrytning av ett plan sker ju inte direkt man går över en viss hastighetsgräns utan det kan uppstå men hur lång tid det tar kan ju variera och då hinner kan ju sannolikt färdas nån kilometer först och hinna krascha.