2007-05-06, 00:20
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoesoldier
SLOB. Precis det är INTE modellen som visar hur skadorna i tornet gjorde kollapsen. och den data modellen går inte att köpa. ni trodde det var sap 2000 men nu visa jag att det inte var den. och du kan inte ta fram en källa där man kan köpa den andra. det är bara nist som har den ingen annan

Men du påstod att NIST inte släppte sin ”modell” alternativt sina ”modeller”. Nu har en av dem släppts efter en FOIA. ”Vi” trodde inte ”det” var SAP2000, SAP2000 är programvaran som användes för några av datakörningarna. Jo, jag kan ta fram en källa, jag är den själv. Jag skickade två FOIA, en till NIST och en till NTSB. NIST ville ha rejält betalt för att fullfölja hela min förfrågan, NTSB däremot skickar det jag begärde (vilket var deras animation av Pentagonflighten). Det enklaste sättet för dig att förstå detta är att själv skicka en FOIA till NIST. Det är enkelt, det krävs bara ett epostbrev. Du kan ju till och med kopiera det som killen som fick SAP2000-modellen utlämnad, fast ändra till att gälla även övriga datamodeller. Du bör få svar på någonstans mellan några veckor och ett halvår (jag fick svar på, tror jag det var, två eller tre veckor. Men jag har inte fått animationen från NIST än, så det tar väl ett tag med posten också).

Citat:
Ursprungligen postat av Malmoesoldier
Elgiganten. NIST säger själva att bränslen bran upp inom nån minut (det mesta bran upp tillsammans med explosionen ja). Och du får gärna kolla mitt inlägg jag skrev precis, eller du ska bara blunda för alla vittnen och stora explosioner som finns på VIDEO???

Njae, det gjorde de inte alls.

NIST skriver i NCSTAR1, s 24 kap 2.4 ”The Jet Fuel” :

Citat:
Ursprungligen postat av NIST
[Här handlar det om WTC1]
Less than 15 percent of the jet fuel burned in the spray cloud inside the building. A roughly comparable amount was consumed in the fireballs outside the building. Thus, well over half of the jet fuel remained in the building, unburned in the initial fires. Some splashed onto the office furnishings and combustibles from the aircraft that lodged on the impacted floors, there to ignite (immediately or later) the fires that would continue to burn for the remaining life of the building. Some of the burning fuel shot up and down the elevator shafts, blowing out doors and walls on other floors all the way down to the basement. Flash fires in the lobby blew out many of the plate glass windows. Fortunately, there were not enough combustibles near the elevators for major fires to start on the lower floors.

15 procent brann upp som det spraymoln som bildades inuti byggnaden. Ungefär lika mycket i eldbollarna utanför bygganden. Det lämnar 70% kvar inuti byggnaden. Knappast ”det mesta”, om du inte med ”explosionen” avser ”all eld som bildades av flygbränslet”. Men då blir det ju en non sequitor. Jag hittar ingen uppskattning i NIST om hur lång tid det tog för allt flygbränsle att brinna upp överhuvudtaget. Stod det kanske i faqen? Har du en riktig källhänvisning till den tidsuppskattningen?

NIST skriver i NCSTAR1, s 42 kap 3.4 ”The Jet Fuel” :

Citat:
Ursprungligen postat av NIST
[Här handlar det om WTC2]
Within about one half of a second, dust and debris flew out of windows on the east and north faces. Several small fireballs of atomized jet fuel burst from windows on the east face of the 81 and 82 floors, coalescing into a single, large fireball that spanned the entire face. A tenth of a second later, fire appeared in the dust clouds ejected from the south face of the 79
, 81 , and 82 floors. Almost simultaneously, three fireballs came from the east side of the north face. The largest came from the 80 through 82 floors. A second, somewhat smaller one came from the same floors on the northeast corner of the building. The smallest emerged from the 79 floor. No dust or fireballs came from the west face. As in WTC 1, less than 15 percent of the jet fuel burned in the spray cloud inside the building. Roughly 10 percent to 25 percent was consumed in the fireballs outside the building. Thus, well over half of the jet fuel remained after the initial fireballs.

Mer än hälften av bränslet fanns kvar efter de inledande eldkloten. Så jag tycker nog inte att NIST säger att det mesta brann upp tillsammans med ”explosionen”.

Citat:
Ursprungligen postat av Xcore

Citat:

Och missa inte den här. Här ser man tydligt att det är NÅGOT som exploderar hela vägen ned.

http://www.youtube.com/watch?v=cjfoX...elated&search=

Förklara nu för mig att det INTE är laddningar vi ser och att det finns en högst naturlig förklaring till att tornen praktiskt taget pulvriseras i luften och sprider delar hundratals meter åt alla håll. Samt att det INTE är explosioner vi hör.

Tja, jag ser luft som trycks ut av den enorma kollapsande massan. Vart ska luften annars ta vägen? Byggnaden blir ju som en injektionspruta – luften trycks neråt och utåt där den kan. Varför det blev just där det blev vet jag inte - kanske var det i anslutning till ställen där större luftpelare vette (de enorma hisschakten? Trapphusen?) (Kallar förresten rivningsfirmor det verkligen för "squibs"? Har någon en källa till det?). Jag hörde ingenting i det där klippet förutom Carmina Burana och Sofia Shafsquat.

Citat:

Och det här...........
First-hand Accounts of Underground Explosions In The North Tower

This article from Chief Engineer magazine presents eyewitness account of the moments after the first plane crash, and describes evidence of large explosions in the lobby, parking garage and subbasement levels of WTC-1 at the time of the crash It contains some fascinating first-hand accounts of the events of September 11 as recounted by operating engineers on the scene. One of the most remarkable is the story of Mike Pecoraro, who was working in the 6th sub-basement of the North Tower when the first plane hit. Here are some excerpts:

Läs resten här.....http://www.prisonplanet.com/articles...explosions.htm

Mike Pecoraro hörde och såg skadorna av jetbränsle som forsade genom de hisschakt som gick som brunnar rakt igenom tornen. Det var därför han och andra vittnen talade om lukten av fotogen:

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Blaich på 3:e våningen
As we got to the third floor of the B stairway, we forced open an elevator door which was burnt on all three sides. The only thing that was remaining was the hoistway door. And inside the elevator were about I didnt recognize them initially, but a guy from 1 Truck said oh my God, those are people. They were pretty incinerated. And I remember the overpowering smell of kerosene. Thats when Lieutenant Foti said oh, thats the jet fuel. I remember it smelled like if youre camping and you drop a kerosene lamp.

Citat:
Ursprungligen postat av Brian Reeves, Lobbyn
Brian Reeves, a 34-year-old security guard, was nearly killed while making the rounds in the lobby of 1 World Trade Center on September 11. He started to run after hearing an explosion that he said sounded like a missile, but he was knocked down by a fireball that roared down the elevator shaft.
Reeves suffered third-degree burns to 40 percent of his body before he was able to pat out the flames. He was one of 20 critically-injured patients rushed to New York Presbyterian’s burn unit that day.

För att ta upp tre exempel.

/S
Citera
2007-05-06, 00:24
Bannlyst
Okey, det tar lång tid att placera ut laddningar, de FANNS redan i byggnaden. Frågan är om de fanns "på andra håll" i WTC också.

WT7 sänktes alltså kontrollerat, 8 timmar efter det att tornen kollapsat.

Det sa det mesta...........
Citera
2007-05-06, 00:28
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Du har väl inget bättre argument att komma med, då brukar det låta så.
Säg til när du har ngt vettigt att komma med så ska jag bemöta det.

Citat:
Flashen VAR före kontakt med tornet, det borde vem som helst kunna se utan problem. Men det ville du inte kommentera vidare........
Hur du fortfarande kan se det är helt obegripligt. Det sys tydligt att skuggan är hela vägen på byggnaden innan träff. Stevie Wonder kan t.o.m. se det.

Läste du överhuvudtaget vad jag skrev?

Citat:
>> När de förklarade att Silverstein hade ökat på försäkringsbeloppet 6 veckor före katastrofen så var kommentaren. Får man inte göra det eller? Det var ju ett attentat 93. Att de på Pentagon hade avbrutit sina flygresor var ju av "säkerhetsskäl", lagom timat till attacken givetvis. <<

Tycker du, sanningsenligt att dessa svar låter övertygande?
Var det bästa du kunde komma med från LC? Kom med något annat istället. Vad har de för faktaargument som stämmer?

Vad gäller ökat försäkringsbelopp så ska du fråga dig hur ofta man gör det? Det där är inget ovanligt och görs väldigt frekvent. Inget som helst konstigt.
http://internetdetectives.biz/case/loose-change#larry-silverstein

Citat:
Det tycker inte jag, inte det minsta faktiskt. Och det var mer saker i den stilen, därav var jag ruskigt besviken på Screw Loose Change.

VARFÖR brukar man revidera böcker?

Man reviderar dokumentärer också, speciellt om man får mer information, eller ändrad information, det är en naturlig sak och visar att den som gjorde dokumentären är villig att ändra åsikt om han får mer fakta.

Det är snarare du som är ruskigt trångsynt.
God sed är dock att kolla upp fakta innan man gör en dokumentär. LC innehåller så pass grova sakfel att det blir absurt.
Citera
2007-05-06, 00:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Säg til när du har ngt vettigt att komma med så ska jag bemöta det.

Hur du fortfarande kan se det är helt obegripligt. Det sys tydligt att skuggan är hela vägen på byggnaden innan träff. Stevie Wonder kan t.o.m. se det.

Läste du överhuvudtaget vad jag skrev?

Var det bästa du kunde komma med från LC? Kom med något annat istället. Vad har de för faktaargument som stämmer?

Vad gäller ökat försäkringsbelopp så ska du fråga dig hur ofta man gör det? Det där är inget ovanligt och görs väldigt frekvent. Inget som helst konstigt.
http://internetdetectives.biz/case/loose-change#larry-silverstein

God sed är dock att kolla upp fakta innan man gör en dokumentär. LC innehåller så pass grova sakfel att det blir absurt.

Det var inga värst hållbara argument till svar du hade att bjuda på.

SLOB var i alla fall saklig i sina argument, Djurförsök också.
Citera
2007-05-06, 00:32
Moderator
Citat:
Visst, men vissa squibs var långt långt från kollapsfronten om du tittar på Youtube klippet jag postade nyss, varför blåstes inte rutorna ut högre upp i så fall? titta själv får du se.

När man befinner sig inne i WTC under fallet så är det säkert ett fruktansvärt oljud kan jag tänka mig. Skulle det vara explosioner som detonerade så finge man också ett fruktansvärt lufttryck i byggnaden. Det märker man om inte annat när man ser kraften i när tornet rasar.

Det smått märkliga är att han inte nämner explosionerna som hördes före tornet rasade, det finns ju faktiskt upptaget på både video och audio och bevisat att de hördes.

Men visst är jag öppen för fler alternativ, som jag sagt hela tiden.
Jag har ingen bättre förklaring på dess "squibs" än att luften som trycks ner i tornen framför kollapsen söker sig den enklaste vägen ut. Öppna dörrar i trapphusen och redan spräckta/trasiga fönster skulle kunna erbjuda sådana "enkla" vägar ut. Om jag förstår Komorowski rätt så var det en konstant vind. Sprängladdningar borde snarare åstadkomma tryckvågor. Men, men, det är inte helt lätt att förstå hur det verkligen var därinne från en beskrivning på ett par meningar.
Citera
2007-05-06, 00:36
Medlem
A-Band-Ands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Mer än hälften av bränslet fanns kvar efter de inledande eldkloten. Så jag tycker nog inte att NIST säger att det mesta brann upp tillsammans med ”explosionen”.
/S

Hur kan du veta att hälften av flygbrännslet fanns kvar? Hur kan du bevisa det?

Inga kommentarer på detta klipp?
http://www.youtube.com/watch?v=Wn4Yx1MTgfQ
Citera
2007-05-06, 00:37
Bannlyst
Håller med.

Men nu när vi vet att WT7 sänktes med kontrollerade medel bara 8 timmar efter, så kan man faktiskt börja undra.
Citera
2007-05-06, 00:38
Medlem
A-Band-Ands avatar
Betong kan bara pulveriseras genom sprägning...
Citera
2007-05-06, 00:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av A-Band-And

Inga kommentarer på detta klipp?
http://www.youtube.com/watch?v=Wn4Yx1MTgfQ

Jo, jag kom med min andra nu. Motståndarsidan tyst, och det kan jag förstå.
Citera
2007-05-06, 00:42
Medlem
A-Band-Ands avatar
Citat:
Håller med.

Men nu när vi vet att WT7 sänktes med kontrollerade medel bara 8 timmar efter, så kan man faktiskt börja undra.

Ja, nu kommer de plötsligt hålla med om att det ser ut som en kontrolerad demolering... Förr var det extrem hetta pga bränder och skador på det ena hörnet av WTC7. Allt annat har tidigare varit lösa spekulationer om att det skulle röra sig om kontrolerad demolering...
Citera
2007-05-06, 00:45
Bannlyst
Citat:
Ja, nu kommer de plötsligt hålla med om att det ser ut som en kontrolerad demolering... Förr var det extrem hetta pga bränder och skador på det ena hörnet av WTC7. Allt annat har tidigare varit lösa spekulationer om att det skulle röra sig om kontrolerad demolering...

VARFÖR fanns det utplacerade laddningar i WT7?

De måste ha funnits där redan för man utför inget sånt på 8 timmar, om det ens handlade om så lång tid innan beslutet togs att riva byggnaden.

Om det fanns laddningar där, så varför inte i tornen också?

Och visst krävs explosiva medel för att pulvrisera betong.
Citera
2007-05-06, 00:47
Medlem
SLOBs avatar
Citat:

Du läste alltså inte vad det var jag svarade på?

/S
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in