2007-05-02, 23:07
Medlem
Försöksdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Just det här skriker ju någonstans ut "Occams rakblad"... Om thermite orsakade smält stål-kaskader, varför syntes det bara där? Eller syntes liknande fenomen på andra ställen i tornen?

/S

Jag tror inte det. Jag har iallafall inte sett några bilder på liknande fenomen.

Dessutom fattar jag inte vad det skulle ha för påverkan på byggnaden. Det verkar ju varken röra sig vågrätt eller lodrätt.
Citera
2007-05-02, 23:10
Bannlyst
Många vittnen har rappoterat på smält stål "rivers of molten steel" och att det såg ut som där var lava efter åt

Brandmän som beskriver lava som ur en volkan: http://www.youtube.com/watch?v=8X5F5PttzJY&mode=related&search=

Och det är thermate som rinner ut ur tornet. kan inte vara något annat. finns inget som har den formen.
Citera
2007-05-02, 23:24
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoesoldier
Och det är thermate som rinner ut ur tornet. kan inte vara något annat. finns inget som har den formen.
Lägg av tramspelle!
Jo, jag har tittade på S.Jones sektliknande föredrag. Men vilket experiment! För det första ser vi inte vad han stoppar i kastrullen, för det andra är det knappast en autentisk miljö han utför sitt expreiment i!
Citera
2007-05-02, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Lägg av tramspelle!
Jo, jag har tittade på S.Jones sektliknande föredrag. Men vilket experiment! För det första ser vi inte vad han stoppar i kastrullen, för det andra är det knappast en autentisk miljö han utför sitt expreiment i!
Har du sett något annat experiment som talar för att NISTs troenden är mer relevanta?
Citera
2007-05-02, 23:26
Medlem
Intressant och nysänt i italiensk TV:

http://www.luogocomune.net/site/modules/news/article.php?storyid=1795
Citera
2007-05-02, 23:31
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jdon
Har du sett något annat experiment som talar för att NISTs troenden är mer relevanta?
Nej, men jag har heller aldrig påstått att det är aluminium.
Citera
2007-05-02, 23:32
Medlem
Citat:
Nej, men jag har heller aldrig påstått att det är aluminium.
Men det har NIST, the holy ones.
Citera
2007-05-02, 23:35
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Intressant och nysänt i italiensk TV:

http://www.luogocomune.net/site/modules/news/article.php?storyid=1795
Något speciellt du tänker på? Eller vill du att vi ska läsa allt, alla länkar och titta på alla videofilmer för att komma tillbaka om ett par dagar för kommentar?
Citera
2007-05-02, 23:41
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Men det har NIST, the holy ones.
De har en teori om det, vilket de har rätt till. Och, som sagt, det mest intressant tycker jag är att det enbart dyker upp på samma ställe. Ingen annastans ser vi liknande fenomen, vare sig i WTC 1 eller 2.

Får jag bara fråga, malmoesoldier får såklart också svara. Hur antände man thermiten? Var det fjärrstyrt, eller skulle branden i sig antända det?
Citera
2007-05-02, 23:42
Bannlyst
Det har varit mycket snack om vilda teorier som om det var fakta. Som att stål blir svagt vid 300C. Hur kommer det sig att våra själv städande ugnar i våra kök går upp till temperaturen 500C utan att ugnen smälter eller ändrar form?

Så hur kommer det sig man har hittat smält stål?. Flyg bränsel går upp i 825C max (nästan ingen bränsel bran i world trade enligt nist). Stål börjar att smälta vid 1,500C. "open air fires" ger inte temperaturer tillräckligt höga för att göra stål svagt, och dom lugnar ner sig efter 20 minuter enligt nist [krävs ett inferno för dom ska brinna länge] och dom smälter värkligen inte stålet eller gör temperaturer över 1000C ett par dagar efter kollaps. stål byggnader har brunnit i 22 timmar i infernos och stål skelettet har ståt kvar. WTC branden varade bara i en timme och var begränsat till ett par våningar (brandmän och vittnen har bekräftat kontrollerade kontors bränder) . Det är omöjligt för elden att göra den plötsliga symmetriska sönderfallet av starkt konstruerade byggnader och fri fall farten av dom. Det är vetenskap att golven under måste ta emot och sakta ner farten.
Citera
2007-05-02, 23:49
Medlem
Citat:
De har en teori om det, vilket de har rätt till.
Om de inte har fakta att backa upp det med, så gör de bäst i att hålla käft. NIST är inte en organisation som bör pyssla med troende. Det sköter politiker så bra så.

Citat:
Och, som sagt, det mest intressant tycker jag är att det enbart dyker upp på samma ställe. Ingen annastans ser vi liknande fenomen, vare sig i WTC 1 eller 2.
Om nu fenomenet har sitt ursprung i thermite/thermate så var nog inte avsikten att det skulle rinna på utsidan av byggnaden.

Citat:
Får jag bara fråga, malmoesoldier får såklart också svara. Hur antände man thermiten? Var det fjärrstyrt, eller skulle branden i sig antända det?
Brand räcker inte till för att antända. Och oavsett vilket, vill man ha kontroll på en eventuell demolering, så behöver den vara fjärrstyrd.
Citera
2007-05-02, 23:50
Medlem
Försöksdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoesoldier
byggnader och fri fall farten av dom. Det är vetenskap att golven under måste ta emot och sakta ner farten.

Jag har inte tid att ta mig an resten av ditt inlägg, klockan börjar bli sen

Den här bilden visar tydligt att våningarna visst bromsades upp.
http://www.prisonplanet.com/images/april2006/240406wtc.jpg

Bråte ifrån den övre delen faller snabbare än vad byggnaden kollapsar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in