2011-09-22, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlizzardKing
Vad menar du egentligen med alternativa teorier? Om du menar ett alternativ till att X antal muslimer satt i en grotta i Afghanistan och både planerade och sedan lyckades genomföra denna bedrift så vill jag påpeka att det lagts fram mängder med relevanta spekulationer i tråden.

Sett ur ett politiskt-historiskt perspektiv så är ju USA och ”Israel” ledande när det gäller false flag operationer - listan kan göras lång - och bägge har ju utnyttjat situationen genom kraftfull antimuslimsk propaganda och lagändringar som inskränker rörelse- och yttrandefrihet, något som är en logisk följd för oss som följt USraels utrikespolitiska gärningar genom åren.

Historiskt sett så är det först och främst även en fråga om att vinna folkopinionen för att ”med gott samvete" starta krig och terror och därtill är media ett ytterst lydigt redskap, inte minst för att mainstreammedia till största delen styrs och hanteras av zionister och neokonservativa, dvs. makteliten.

Personligen är jag övertygad att detta var ytterligare en i raden av falskflaggade terrordåd. Eller för att citera Robert Fiske:

”It’s not a war on terror, it’s a war of terror.”
Ja, det var typ såna alternativa teorier jag menade. Fast då i ett mer praktiskt perspektiv rörande hur tornen fälldes, åtminstone när det gäller arkitekternas och ingenjörernas input. Mindre spekulationer av typen "det måste ha varit termit och sprängmedel för det ser exakt ut som en controlled demolition" från mer eller mindre glada entusiaster i forumtrådar. Mer av faktiska beräkningar och förslag på hur det rent praktiskt kan/måste ha gått till från såna som är just experter på de aktuella områdena. Sån information är mer givande och lättare att ta till sig om man inte är omedelbart övertygad om att det rör sig om en konspiration.

Ja, hemliga operationer i all ära, men det innebär inte per automatik att det var det i det här fallet. Terrordåd av olika grupper har ju genomförts både före och efter elfte september 2001, så i det avseendet är det inget unikt - även om resultatet möjligen blev det.

Ja, USA utnyttjade situationen, men det innebär inte heller per automatik att de låg bakom det. Det är två vitt skilda saker. Så ser jag på saken.
Citera
2011-09-22, 19:07
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronaldinho
Kan du ge oss en relevant spekulation då? Du sa ju ändå:
Det har jag redan gjort. Leta i tråden. Du behöver inte gå särskilt långt tillbaka...
Citat:
Varför måste du alltid idiotförklara de som inte tror på det du säger? Vore det inte bättre att backa upp dina påståenden med lite substans istället?
Är det någon som idiotförklarar är det du. Du bara ställer ickerelevanta frågor och har en allmänt arrogant attityd till icke auktoritetstroende personer. Sköt dig i fortsättningen annars blir det ignorans.
Citera
2011-09-22, 19:16
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Varför använder du som moderator inte citatfunktionen?
För att det inte var ett citat från tråden.
Citat:
Och varför citerar ni troende bara citerar det ni ogillar?
Som sagt, jag tog den första bästa länken jag hittade. Sedan tog jag med den del som visar att Cleland antagligen inte alls tror att 9/11 var ett "inside job". Och för den som vill lade jag en länk till hela utfrågningen. Allt var dock inte fullständigt relevant.

Citat:
Så du håller med om ett bristande underlag från Vita huset?
Att Bush inte spelade rent har jag väl aldrig sagt emot? Irakkriget var verkligen framtvingat.

Citat:
Somliga tvivlare i högt uppsatta och känsliga positioner kanske inte vill ta hela bladet från munnen? I vilket fall kan det inte uteslutas. Citatet säger inte "något helt annat" som du påstår, Cleland tvivlar och det räcker för mig.
Vad tvivlar han på? Han är ju tydlig med att OBL och AQ låg bakom bl a 9/11. Eller menar du att du väljer att tro på den delen av citatet som kan tolkas till din bild av vad som hände medans de delar som inte matchar den bortser du ifrån?
Att Cleland, som förespråkade för Kerry under hans kandidatur, då utfrågningen gjordes, försöker svartmåla Bush, ja så jävla konstigt är det väl knappast?
Citera
2011-09-22, 19:18
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KimNeilJung
Så "ja" han ifrågasätter det bristande underlaget från Vita huset , men uppenbarligen inte att det var OBL och AQ som låg bakom.
Om jag nu orkar kolla igenom alla de där länkarna "tankesmedjan" visar, kommer jag hitta fler utklippta citat som egentligen säger något helt annat när man ser dem i sitt rätta sammanhang eller hade jag tur och tog det enda citatet som vridits till för att passa in i propagandan?

Fattar inte riktigt grejen här, BK menade att detta var en lista på folk som uttryckte tvivel på den officiella konspirationsteorin, trycker man på länken hävdar de att de har en lista på människor som ifrågasätter den officiella versionen, läser man Max Clelands citat framgår det att han starkt kritiserar den officiella utredningen, läser man hela hans uttalande ändras inte den saken.
Du förstår att man kan hysa tvivel kring den officiella utredningen, anse den vara felaktig, kräva en ny utredning och ändå tro att UBL låg bakom va?
Sedan ser jag faktiskt inget fel med hur de citerat Cleland, särskilt inte när det i texten ingår en länk till hela hans uttalande. Men essensen är väl att utredningen blivit komprometterad, vilket klart och tydligt framgår.
Sedan har nog BK helt klart en poäng i att det kan vara fördelaktigt för vissa personer, tex sådana med en karriär att tänka på, att vakta sin tunga något.
Citera
2011-09-22, 19:20
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverax
Ja, det var typ såna alternativa teorier jag menade. Fast då i ett mer praktiskt perspektiv rörande hur tornen fälldes, åtminstone när det gäller arkitekternas och ingenjörernas input. Mindre spekulationer av typen "det måste ha varit termit och sprängmedel för det ser exakt ut som en controlled demolition" från mer eller mindre glada entusiaster i forumtrådar. Mer av faktiska beräkningar och förslag på hur det rent praktiskt kan/måste ha gått till från såna som är just experter på de aktuella områdena. Sån information är mer givande och lättare att ta till sig om man inte är omedelbart övertygad om att det rör sig om en konspiration.
Personligen är jag mindre intresserad av de tekniska detaljerna. För mig räcker det med att titta hur sjuan föll. Att det var en kontrollerad demolering är ställt utom allt rimligt tvivel. Då är det logiskt att dra slutsatsen att tvillingtornen också fälldes med hjälp av samma teknik.
Citat:
Ja, hemliga operationer i all ära, men det innebär inte per automatik att det var det i det här fallet. Terrordåd av olika grupper har ju genomförts både före och efter elfte september 2001, så i det avseendet är det inget unikt - även om resultatet möjligen blev det.
Jag har faktiskt inte heller påstått att det per automatik är så men historia och statistik pekar på det, ”follow the money trail”, typ. De flesta terrordåd som utförts av ”muslimer” är riktade mot andra muslimer. Det är wahhabiter som utför självmordsattentat i Irak, till största delen mot shiamuslimer. De dåd som utförts i väst, eller dådet på Bali eller mot diskoteket i Beirut är, i allmänhet utförda av Mossad.
Citat:
Ja, USA utnyttjade situationen, men det innebär inte heller per automatik att de låg bakom det. Det är två vitt skilda saker. Så ser jag på saken.
Allting tyder på att de var inblandade på ett eller annat sätt. Vill man utföra en gärning kan det vara bra att hitta på något som skyndar på det.
Citera
2011-09-22, 19:28
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Fattar inte riktigt grejen här, BK menade att detta var en lista på folk som uttryckte tvivel på den officiella konspirationsteorin, trycker man på länken hävdar de att de har en lista på människor som ifrågasätter den officiella versionen, läser man Max Clelands citat framgår det att han starkt kritiserar den officiella utredningen, läser man hela hans uttalande ändras inte den saken.
Du förstår att man kan hysa tvivel kring den officiella utredningen, anse den vara felaktig, kräva en ny utredning och ändå tro att UBL låg bakom va?
Absolut, det vore intressant att veta vad Bushadminstrationen pusslade ihop efter 9/11. Men det är väl inte riktigt det som saningsrörelsen är ute efter? Att Cleland och många andra, inkl undertecknad, tror att Bush tvingade fram Irakkriget när han väl fick 9/11 som present är väl inte det vi diskuterat de senaste åren?

Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Sedan ser jag faktiskt inget fel med hur de citerat Cleland, särskilt inte när det i texten ingår en länk till hela hans uttalande. Men essensen är väl att utredningen blivit komprometterad, vilket klart och tydligt framgår.
Sedan har nog BK helt klart en poäng i att det kan vara fördelaktigt för vissa personer, tex sådana med en karriär att tänka på, att vakta sin tunga något.
Här tycker vi uppenbarligen olika. Jag anser att det är ett taffligt sätt att propagera. Särskilt som "Tankesmedjan mänskligheten" innan citatväggen skriver:
"Tankesmedjan Mänsklighet publicerar nedan en lista på engelska på prominenta personer som ifrågasätter den officiella versionen kring 9/11 inom den kommission som utredde händelserna kring 9/11, militära ledare, ledamöter i den amerikanska kongressen, experter inom underrättelseverksamhet, juridiska experter, akademiker, psykiatriker och psykologer, arkitekter och ingenjörer, vetenskapsmän, familjemedlemmar till offren för 9/11 – och tusentals andra. Många av dessa personer kräver en ny oberoende undersökning av 9/11." Sedan blajar man på med fler citat som jag läser det vill påvisa samma sak - inside job.
Citera
2011-09-22, 19:30
Medlem
KimNeilJungs avatar
En annan kul grej från Tankesmedjan Mänskligheten.

9/11 Commissioner Bob Kerrey said that “There are ample reasons to suspect that there may be some alternative to what we outlined in our version . . . We didn’t have access . . . .”

Vart leder länken? Jo till en recension av Loose Change där citatet finns med.http://www.salon.com/entertainment/feature/2006/06/27/911_conspiracies/index4.html
Men vart är källan till originaluttalandet? Det där är ju bara cirkellänkning.
Citera
2011-09-22, 19:41
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
För att det inte var ett citat från tråden.
Men det var ju ett citat från en länk…
Citat:
Som sagt, jag tog den första bästa länken jag hittade. Sedan tog jag med den del som visar att Cleland antagligen inte alls tror att 9/11 var ett "inside job". Och för den som vill lade jag en länk till hela utfrågningen. Allt var dock inte fullständigt relevant.
Här bifogar du utan att skämmas dina egna åsikter och våta drömmar och det är inte relevant. Du har ju faktiskt ingen aning om vad Cleland i själva verket tycker och tänker.
Citat:
Att Bush inte spelade rent har jag väl aldrig sagt emot? Irakkriget var verkligen framtvingat.
Då kan det kanske tänkas att 9/11 var en kugge i framtvingandet? Ända sedan 80-talet har det funnits planer på omorganisering i mellanöstern, vilket innebär regimskifte och ändrade gränsdragningar. ”Israel first”.
Citat:
Vad tvivlar han på? Han är ju tydlig med att OBL och AQ låg bakom bl a 9/11. Eller menar du att du väljer att tro på den delen av citatet som kan tolkas till din bild av vad som hände medans de delar som inte matchar den bortser du ifrån?
Att Cleland, som förespråkade för Kerry under hans kandidatur, då utfrågningen gjordes, försöker svartmåla Bush, ja så jävla konstigt är det väl knappast?
Du menar att det pågår politiska spel bakom kulisserna?
Min bild av det hela kan du läsa här, inte på Tankesmedjan Mänsklighets hemsida, dock letar vi väl alla efter något som kan leda våra ställningstaganden i bevis, även om din sida måste sägas vara dålig på det.
Det torde väl ändå vara bekräftat att han tvivlar, och det förefaller logiskt att tro att han inte vill utmana ödet genom att offentligt tvivla även på OBL och AQ. Är det inte lite väl magstarkt att smutskasta Bush på det sätt du tycks mena? Vad är det i så fall han tvivlar på och varför säger han som han gör?
Citera
2011-09-22, 19:44
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Absolut, det vore intressant att veta vad Bushadminstrationen pusslade ihop efter 9/11. Men det är väl inte riktigt det som saningsrörelsen är ute efter? Att Cleland och många andra, inkl undertecknad, tror att Bush tvingade fram Irakkriget när han väl fick 9/11 som present är väl inte det vi diskuterat de senaste åren?

Gemensamt för de människor som kommit att kallas för sanningsrörelsen är att de vill ha en ny utredning, de tror inte att den gamla redovisar sanningen, därav namnet.

Citat:
Här tycker vi uppenbarligen olika. Jag anser att det är ett taffligt sätt att propagera. Särskilt som "Tankesmedjan mänskligheten" innan citatväggen skriver:
"Tankesmedjan Mänsklighet publicerar nedan en lista på engelska på prominenta personer som ifrågasätter den officiella versionen kring 9/11 inom den kommission som utredde händelserna kring 9/11, militära ledare, ledamöter i den amerikanska kongressen, experter inom underrättelseverksamhet, juridiska experter, akademiker, psykiatriker och psykologer, arkitekter och ingenjörer, vetenskapsmän, familjemedlemmar till offren för 9/11 – och tusentals andra. Många av dessa personer kräver en ny oberoende undersökning av 9/11." Sedan blajar man på med fler citat som jag läser det vill påvisa samma sak - inside job.

Det är som du läser det ja, jag läser det precis som det står, en lista på människor varav många kräver en ny utredning. Sedan om du tolkar vissa citat där som att de tror på inside-job må väl det vara hänt, den saken reds ju snabbt ut genom att läsa hela uttalandet, så slipper du tolka. Poängen är att BK inte använde sig av denna lista för att påvisa inside-job, vilket du envist verkar påstå. Listan visar på exakt det BK skrev. Tycker snarare det är du som propagerar på ett taffligt sätt genom att lägga ord i munnen på folk.
Citera
2011-09-22, 20:06
Medlem
Citat:
Personligen är jag mindre intresserad av de tekniska detaljerna. För mig räcker det med att titta hur sjuan föll. Att det var en kontrollerad demolering är ställt utom allt rimligt tvivel. Då är det logiskt att dra slutsatsen att tvillingtornen också fälldes med hjälp av samma teknik.
Nej, det är inte ställt utom allt rimligt tvivel att det var en kontrollerad rivning. Det påstår nog inte ens A&E:s experter. Då skulle nån kunna visa mer eller mindre exakt hur det gick till. Det är just det som är den springande punkten. Bland annat därför är det inte logiskt att dra slutsatsen att tvillingtornen fälldes med samma teknik. Inte minst eftersom sättet som de föll på var helt olika. Det har inget med personliga åsikter att göra. Det är uppenbart när man ser dem falla.

Och hur kan du uttala dig så säkert om det när du samtidigt inte är så intresserad av de tekniska detaljerna? Konspirationsargumentet bygger på tekniska detaljer, så de borde vara väldigt intressanta. Det är ju trots allt tekniska detaljer som avgör om och hur byggnader rasar. En "Äh, strunta i detaljerna, det ser väl vem som helst att de sprängdes"-attityd är inte direkt ett starkt argument om man försöker övertyga skeptiker.
Citera
2011-09-22, 20:26
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverax
Nej, det är inte ställt utom allt rimligt tvivel att det var en kontrollerad rivning. Det påstår nog inte ens A&E:s experter. Då skulle nån kunna visa mer eller mindre exakt hur det gick till. Det är just det som är den springande punkten. Bland annat därför är det inte logiskt att dra slutsatsen att tvillingtornen fälldes med samma teknik. Inte minst eftersom sättet som de föll på var helt olika. Det har inget med personliga åsikter att göra. Det är uppenbart när man ser dem falla.
Jo, enligt min mening är det så. Som jag sagt räcker det att titta på filmade sekvenser av hur sjuan faller eftersom man ser tydliga explosioner. Nej, ”de föll inte helt olika”. De föll likvärdigt, i sina egna fotspår. I fallet med tvillingtornen kan man t.o.m. se kaskader av damm och bråte som kastas uppåt. Hur förklaras det?
Citat:
Och hur kan du uttala dig så säkert om det när du samtidigt inte är så intresserad av de tekniska detaljerna? Konspirationsargumentet bygger på tekniska detaljer, så de borde vara väldigt intressanta. Det är ju trots allt tekniska detaljer som avgör om och hur byggnader rasar. En "Äh, strunta i detaljerna, det ser väl vem som helst att de sprängdes"-attityd är inte direkt ett starkt argument om man försöker övertyga skeptiker.
Jag uttalar mig inte så säkert enär det enbart reflekterar min åsikt om vad som hände, som i sin tur bygger på flitiga studier av USraels stamtavla, som i ett större perspektiv ger en god grund för mina ståndpunkter. Konspirationsargumentet är det NIST och den zionist-evangelikanska gruppen står för. Varken mer eller mindre.

Tekniska detaljer förklara oftast fysiska-kemiska-biologiska orsaker till händelser, men sällan eller aldrig den geopolitiska. Jag är inte här för att övertyga skeptiker, jag är en själv.

Kan du förklara hur någon skulle kunna visa ”mer eller mindre exakt hur det gick till”?
Citera
2011-09-22, 20:45
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
En annan kul grej från Tankesmedjan Mänskligheten.

9/11 Commissioner Bob Kerrey said that “There are ample reasons to suspect that there may be some alternative to what we outlined in our version . . . We didn’t have access . . . .”

Vart leder länken? Jo till en recension av Loose Change där citatet finns med.http://www.salon.com/entertainment/feature/2006/06/27/911_conspiracies/index4.html
Men vart är källan till originaluttalandet? Det där är ju bara cirkellänkning.
Finns ordet "cirkellänkning" i SAOL?

Eftersom du verkar ha annat för dig än att sitta framför datorn och spekulera - vilket jag tar som ett friskhetstecken - så kanske du skulle vilja vara så vänlig att läsa ett inlägg från mig i Inbördeskrig i Libyen-tråden där jag förklarar hur USraels agenda för ett "anpassat" mellanöstern ser ut och har gjort sedan åttiotalets början:

https://www.flashback.org/sp32797030

Är detta också "konspirationsteorier"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in