2012-01-13, 03:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av splitt
Kanske fler som inte sett detta klipp.
Grymt bra ljud & bildkvalite.

samt en kamera på stativ och dessutom med perfekt upplägg ..

Come'on .. ingen mer än jag som vet hur mycket förberedelser man måste göra för att få så bra bilder?

jag jobbade på ett företag en gång som gjorde en reklamfilm, och filmteamet ägnade 3 timmar av förberedelser åt att få den kvalité som denna film vill påskina har gjorts "på ett ögonblick"...

I don't believe a second of it, and if you do, you're TRULY stupid...
Senast redigerad av Ippskiff 2012-01-13 kl. 03:17.
Citera
2012-01-13, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ippskiff

Come'on .. ingen mer än jag som vet hur mycket förberedelser man måste göra för att få så bra bilder?

jag jobbade på ett företag en gång som gjorde en reklamfilm, och filmteamet ägnade 3 timmar av förberedelser åt att få den kvalité som denna film vill påskina har gjorts "på ett ögonblick"...

Förberedelserna man behöver göra är att ta en kamera och sätta den på ett stativ. Om kameran redan sitter på ett stativ kan man till och med hoppa över det momentet. Det klarar faktiskt fler än hemliga agenter som iscensätter en attack mot USA.

So jag wonder vem it är that är stupid... TRULY korkad, even.
Citera
2012-01-13, 09:14
Medlem
Citat:

Jag inser att du själv inte var en del av filmteamet...?
För om du var det (och således hade lite insikter om detta) så skulle du inse hur fel du har.

Vad vi ser kan vara video som tagits med en bra videokamera( kanske någon semi-pro ex.vis DV-Cam)
monterad på ett högst ordinärt stativ/videohuvud.
Kameraarbetet är inte alls professionellt eller förberett.

Sedan är videon också mindre behandlad/komprimerad/misshandlad än vad som är vanligt på Youtube.

/T
Citera
2012-01-13, 16:10
Medlem
diana-IIs avatar
I verkligheten,filmat (ifrån det hållet) körde det andra planet förbi Woolworth Building.På dessa västra sida.http://www.youtube.com/watch?v=J3iKLz4oatY&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=VsMhKzaENko&feature=related (här är det södra sidan)

Det man har gjort är att har helt enkelt klippt ur Woolworth och förstorad bilden ifrån olika vinklar.(vilket är färjävligt eftersom personer som inte varit i NY luras på detta eller så har man gjort detta i syfte att provocera ,för att kunna mäta hur dumma folk är)
3.30 (är väl nästan värst då Woolworth ser ut att vara jämn höga med tornen,3,46 Högre?)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Woolworth_Building
Den är sönderklippt på flera ställen,dels ser man på Högra sida längst upp en vit helikopter som bara från den ena stunden tilld en andra försvinner.1.30 Märk också Norra Tornets västra hörn(blir det)hur någon högst upp vinkar med en trasa eller liknade,detta försvinner också.
Det ser alltså konstigt ut 2.0 - en sammafogningen efter planets impackt.Helt plötsligt är man inzommad långt underifrån.Hade detta varit från en intillliggande stationär våningslägenhet hur kunde de få in en ett sådant underperspektiv på bara 100-dels s ifrån en station är kamera?Jag ifrågasätter inte att man kan ha filmat men hur har man med en kamera hunnit växla?Skulle gissa på att klippet är flera olika filmer som är snarlika vilka man sammafogats till ett klipp.
Norra tornets västra fasadupplevs flimmrande på ett märkligt sätt,vilket beror på bildhanteringen.
Det uppträder också ett magnetiskta mönstret på Norra tornet precis innan eller i samband med second plane,vilekt syns på flera klipp och tolkas som autentiskt?

Det inspelade rösterna och ljudet är säkert verkliga,..men det är röster man bara satt ihop med den rullande videon som man snabbspolar.(Du ser ju själv hur fort röken pyser ut i förhållnade till hur de pratar eller hur fort helikopten åker)

Ingen av killarna( eller andra klipp med inspelade autenstiska röster) nämner det enorma eldklotet,borde man(såvida man inte är psyksjuk) göra detta?Det enda som sägs är "It s the other building"Ser de i verligheten egentligen vad vi ser??
Senast redigerad av diana-II 2012-01-13 kl. 16:46.
Citera
2012-01-13, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diana-II
I verkligheten,filmat (ifrån det hållet) körde det andra planet förbi Woolworth Building.På dessa västra sida.http://www.youtube.com/watch?v=J3iKLz4oatY&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=VsMhKzaENko&feature=related (här är det södra sidan)

Det man har gjort är att har helt enkelt klippt ur Woolworth och förstorad bilden ifrån olika vinklar.(vilket är färjävligt eftersom personer som inte varit i NY luras på detta eller så har man gjort detta i syfte att provocera ,för att kunna mäta hur dumma folk är)
3.30 (är väl nästan värst då Woolworth ser ut att vara jämn höga med tornen,3,46 Högre?)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Woolworth_Building
Den är sönderklippt på flera ställen,dels ser man på Högra sida längst upp en vit helikopter som bara från den ena stunden tilld en andra försvinner.1.30 Märk också Norra Tornets västra hörn(blir det)hur någon högst upp vinkar med en trasa eller liknade,detta försvinner också.
Det ser alltså konstigt ut 2.0 - en sammafogningen efter planets impackt.Helt plötsligt är man inzommad långt underifrån.Hade detta varit från en intillliggande stationär våningslägenhet hur kunde de få in en ett sådant underperspektiv på bara 100-dels s ifrån en station är kamera?Jag ifrågasätter inte att man kan ha filmat men hur har man med en kamera hunnit växla?Skulle gissa på att klippet är flera olika filmer som är snarlika vilka man sammafogats till ett klipp.
Norra tornets västra fasadupplevs flimmrande på ett märkligt sätt,vilket beror på bildhanteringen.
Det uppträder också ett magnetiskta mönstret på Norra tornet precis innan eller i samband med second plane,vilekt syns på flera klipp och tolkas som autentiskt?

Det inspelade rösterna och ljudet är säkert verkliga,..men det är röster man bara satt ihop med den rullande videon som man snabbspolar.(Du ser ju själv hur fort röken pyser ut i förhållnade till hur de pratar eller hur fort helikopten åker)

Ingen av killarna( eller andra klipp med inspelade autenstiska röster) nämner det enorma eldklotet,borde man(såvida man inte är psyksjuk) göra detta?Det enda som sägs är "It s the other building"Ser de i verligheten egentligen vad vi ser??
Är du säker på att det inte var det östra från det norra i brandmannen som filmade fågeln bakom framför klippet 2:25 innan bakom framför som klipptes in lika högt som 3:14? Betänk att helikoptern vinkeln bakom framför märkligt nog sa inget om ground zero (gund dozer) två gånger!!

Översatt till svenska (i förebyggande syfte för alla som tar troll och dårar på allvar) kan föremål ändra storlek och position beroende på hur nära saker filmas och ur vilka vinklar. Man kan till och med göra klipp i filmer, så det förklarar hur filmaren "magiskt" kan byta position så snabbt. Och människors mentala hälsa kan inte avgöras utifrån hur de kommenterar eller inte kommenterar explosioner.
Citera
2012-01-13, 23:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Jag inser att du själv inte var en del av filmteamet...?
För om du var det (och således hade lite insikter om detta) så skulle du inse hur fel du har.

Du kan inte tänka dig att berätta på vilka punkter jag har fel?

Citat:
Vad vi ser kan vara video som tagits med en bra videokamera( kanske någon semi-pro ex.vis DV-Cam)
monterad på ett högst ordinärt stativ/videohuvud.

med noll skakningar och perfekt upplägg?
Kan du fixa samma bildsäkerhet och ljudupptagning i en spontanfilmning så har du just vunnit varenda reklamkontrakt för varenda storföretag i hela Europa.

Citat:
Kameraarbetet är inte alls professionellt eller förberett.

Du har aldrig jobbat med film va?

Citat:
Sedan är videon också mindre behandlad/komprimerad/misshandlad än vad som är vanligt på Youtube.
/T

That's what i'm talking about...
ALLT spontanmaterial som finns everywhere ser ganska förjävligt ut om man skall vara ärlig, medan detta material är perfekt.
Ser du inget konstigt i det så.. ..
Citera
2012-01-14, 00:01
Medlem
Citat:
Du kan inte tänka dig att berätta på vilka punkter jag har fel?

med noll skakningar och perfekt upplägg?
Kan du fixa samma bildsäkerhet och ljudupptagning i en spontanfilmning så har du just vunnit varenda reklamkontrakt för varenda storföretag i hela Europa.

Du har aldrig jobbat med film va?

That's what i'm talking about...
ALLT spontanmaterial som finns everywhere ser ganska förjävligt ut om man skall vara ärlig, medan detta material är perfekt.
Ser du inget konstigt i det så.. ..
Du är då för rolig, Ippskiff. Jag vet faktiskt inte om du trollar eller om du verkligen är så korkad som du verkar. Men om du faktiskt är allvarlig kan du väl upplysa alla som inte har jobbat med film hur många kamerateam som måste ha behövts för att filma materialet som syns i klippet. De filmade från flera olika platser (5-10, kanske) under en timme, så antingen är det (trots din filmtekniska expertis) möjligt att spontanfilma med bra bildkvalitet, eller så hade ett helt gäng fotografer flera timmar i förväg riggat utrustningen runtom i New York. Titta igenom klippet igen och berätta sen hur många de måste ha varit. Honestly.
Citera
2012-01-14, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverax
Du är då för rolig, Ippskiff. Jag vet faktiskt inte om du trollar eller om du verkligen är så korkad som du verkar. Men om du faktiskt är allvarlig kan du väl upplysa alla som inte har jobbat med film hur många kamerateam som måste ha behövts för att filma materialet som syns i klippet. De filmade från flera olika platser (5-10, kanske) under en timme, så antingen är det (trots din filmtekniska expertis) möjligt att spontanfilma med bra bildkvalitet, eller så hade ett helt gäng fotografer flera timmar i förväg riggat utrustningen runtom i New York. Titta igenom klippet igen och berätta sen hur många de måste ha varit. Honestly.
Allt material på Youtube ser för jävligt ut, förutom detta... Där har Ippskiff en helt avgörande poäng, dvs vem har laddat upp det här helt skakfria och färgkorrekta alster på Youtube och varför?
Citera
2012-01-14, 01:44
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BloodNGuts
Allt material på Youtube ser för jävligt ut, förutom detta... Där har Ippskiff en helt avgörande poäng, dvs vem har laddat upp det här helt skakfria och färgkorrekta alster på Youtube och varför?

Ja, vem har laddat upp detta? Kom att tänka på denna;

http://prisonplanet.com/articles/september2006/120906newvideo.htm
Citera
2012-01-14, 01:45
Bannlyst
Citat:
Du är då för rolig, Ippskiff. Jag vet faktiskt inte om du trollar eller om du verkligen är så korkad som du verkar.

Your skills in "character assasination" are improving. I'll store you in the "useful tool"-buffer.

Citat:
Men om du faktiskt är allvarlig kan du väl upplysa alla som inte har jobbat med film hur många kamerateam som måste ha behövts för att filma materialet som syns i klippet.

Det räcker med 1 team om 1-3 personer, en kamera-ramp, 1 ljudtekniker samt 1-2 ljustekniker + ca 12 timmars jobb av klipp-teamet för att alignera materialet på ett bra sätt. Kamerarampen som använts kräver dock minst 3 timmars arbete per position man haft kameran på, samt ytterligare 2 timmar av arbete för tagning och omtagning för att få alla kommentarer att hamna precis rätt (förutsatt att alla har koll på sina repliker).

Citat:
De filmade från flera olika platser (5-10, kanske) under en timme,

and that is simply not possible för att få den bild-, ljud-, ljus- och filmkvalitet som detta klipp har.
It can't be done in 1 hour... Det vore betydligt enklare att gå på vatten..

Kan du replikera ett filmjobb av samma kvalitet under den tid detta klipp sades ha skapats, så har du jobb överallt i världen efter det. Du skulle kunna revolutionera hela filmindustrin rakt av.
Senast redigerad av Ippskiff 2012-01-14 kl. 02:01.
Citera
2012-01-14, 02:05
Medlem
cephs avatar
Mycket fint material som splitt länkade... Men att det skulle krävas X antal timmar för att rigga upp det? Bullshit. Nog för att det var 2001 och konsumentutrustning som filmar i denna kvalitet då var rätt dyr men det som behövs är ett stativ och som sagt en rätt skaplig DV/camcorder med vettig tele så fixar man biffen på 5 minuter. High-end-kameror av det slaget har länge haft bra mikrofoner också (bra samplerate och stereoseparation). Filmandet i sig ser inte professionellt ut alls, men utrustningen var onekligen hyfsat top notch.

Idag är det ännu enklare och billigare. Vilken digitalkamera som helst i prisklassen 1000kr+ som har skaplig optisk zoom fixar detta med ett stativ (räcker med en gorillapod för ett par hundralappar).
Citera
2012-01-14, 02:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Mycket fint material som splitt länkade...

Fint är bara förnamnet .. Professionellt är en bättre benämning.

Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Men att det skulle krävas X antal timmar för att rigga upp det? Bullshit. Nog för att det var 2001 och konsumentutrustning som filmar i denna kvalitet då var rätt dyr men det som behövs är ett stativ och som sagt en rätt skaplig DV/camcorder med vettig tele så fixar man biffen på 5 minuter.

So DO it ... Snack är enkelt .. Ta och replikera denna kvalité i ett klipp du gör själv och ladda upp det på youtube (eller valfri fildelningsmotor/fileserv jag kan hämta hem det på)...

När du gjort det och jag sett att du kan replikera ljud-, ljus-, bild-, och klippkvalité på 5 minuter så lovar jag att hålla käften för evigt i denna tråd.

Deal?
Senast redigerad av Ippskiff 2012-01-14 kl. 02:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in