Citat:
Ursprungligen postat av Flipp-Flopp
Det är exakt min poäng att ingen kan veta hur en byggnad exakt konstruerad som WTC 1, 2 eller 7 ska kollapsa. Så ingen okunnig borde komma och påstå en massa. Det hände 11/9 för att flygplanen flög in i byggnaderna denna dag.
För att ha en aning om hur dessa byggnader ska rasa måste man ha kunskap om deras interna konstruktion. Antagligen så måste man göra en datasimulation för att kunna säga något med säkerhet.
Men det var ju bara ettan och tvåan som träffades av flygplan, din förklaringsmodell gäller alltså inte sjuan. Märker att du inte vill titta på filmen jag länkade men A&E har väldigt stor kunskap.
För att säga något med säkerhet borde bevismaterialet noggrant undersökts, inte skeppats till Kina och smälts ner, just den fadäsen är tom ett lagbrott.
NIST gjorde ju en datasimulation, problemet med den är att den är inte med verkligheten överensstämmande och dessutom valde de att hemligstämpla indatan till simuleringen.
Citat:
De uppnår inte fritt fall - det ser man enkelt då rasmassor utanför byggnaden faller snabbare än byggnaden i sig. Hur nära hastigheten kommer fritt fall beror på byggnadernas interna struktur.
Man ser klart och tydligt motståndet mellan den nedre och den övre fallande byggnaden där rasmassor kastas ut åt sidorna.
Det skulle vara väldigt konstigt om byggnaden vippade som ett träd då byggnaden har en helt annan interna struktur. I byggnaderna finns mycket tomrum - därför faller de rakt ner in i detta tomrum.
Har du någonsin sett en byggnad i samma storlek vippa? Det är fullständigt naturligt och inget konstigt att de imploderar/kollapsar precis som byggnaderna gjorde, det förstår man med grundläggande kunskap om fysik.
Sen så faller de inte symmetriskt då man ser att det ena tornet vrider (vippar) sig något vid kollapsen.
Kan du beskriva exakt hur kollapsen skulle se ut?
WTC7 befann sig i fritt fall motsvarande 6-7 våningsplan, lite osäker på sträckan. Den saken är både NIST och A&E överens om så förstår inte varför du väljer att argumentera mot just den uppgiften.
Du menar att det faktum att balkar på hundratals ton bestämmer sig för att flyga vertikalt istället för att söka sig nedåt är ett bevis för att rasmassor ovanifrån möter motstånd underifrån? Vill minnas att någon annan förde den tesen här och förklaringen skulle vara att balkarna likt plastlinjaler under tryck böjde sig och "flippade" iväg. Själv har jag alltid sett den biten som ett tydligt tecken på att sprängämnen användes.
Byggnaderna består naturligtvis inte av tomrum, där finns massiva järnbalkar som borde stoppat upp rasmassorna som kom ovanifrån och inte tillåtit dessa accelerera i hastighet nedåt.
Så här kan det se ut när man misslyckas med att symmetriskt försvaga motståndet i en byggnad under rivning.
http://www.youtube.com/watch?v=5wwDF58Hw9M&feature=related
Notera hur de väljer att tippa.
Nej, jag kan inte exakt beskriva hur kollapsen borde se ut men förmodligen borde de inte kollapsat alls.