Citat:
Kraft mäts INTE i kg. Det mäts i N (Newton)
Ursprungligen postat av ElGiganten
Vet inte vilken särskola du gick på men i den vanliga fysiken utanför mentalsjukhusen som foliehattarna bor på så benämner vi storheten KRAFT med N, INTE kg.
Jag skrev o.987 N eftersom jag ville poängtera att man måste omvandla för att kunna räkna måste allt vara i samma enhet dvs meter/sekund, gram
100 gram=1 N 1 kg= 10 N
http://sv.wikipedia.org/wiki/Newton_(enhet)
Citat:
Rörelseenergi benämns INTE med m/s, m/s är en benämning på en hastighet på ett objekt. Det säger ingenting om vilken kraft det krävdes för att objektet skall få den hastigheten eller vilken tid det tog för att få den hastigheten. Du "glömmer" lite saker i dina sk. uträkningar.
.
.
Hastighet och acceleration är inte samma sak men det är likt f-b sammankopplade.
Hastighet är ett genomsnittsvärde av s & t. (x) -accelerationen är i detta fall konstant och det är den som egentligen ökar (plus),ger det ökande värdet/farten.Här har accelerationen ett medeltal per sekund den är likformig.Siffran har tagits fram genom att dela farten med tiden.
Medelaccelerationen(a) räknas man ut genom ett medelvärde också utifrån hastighetens medelvärde (v).Det går att lösa ut hastigheten om man vet accelerationen och sträckan /tiden och det var som söktes.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Acceleration
Det som är relevant ÄR hur pass stor var kraften och hastigheten i den tidpunkt ,ögonblick norra tornets övre taksektion klappade in helt i undre. Eftersom gravitationsskraften är som högst,sist vid "smällen".
6.31 x 4sekunder=25.24 (v)
Eftersom man räknat 4 sekunder i tid.
hastigheten 6.31m/s i kvadrat =39.8 m/s.
6.31x 6.31 =39.80 6.31 x4=25.24 (rätt svar)
ja,jag glömde också i uträkningen bort att gånga X antal våningsplan men det beror på att du stressar mig sönder och samman.
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
I korthet är felet med Chandlers resonemang att han medelvärdesbildar acceleration och kraft över tid och skattar den förra från lutningen på v(t)-kurvan. I själva verket är krafterna mellan kolliderande delar ofantligt mycket större än i det statiska fallet! Det förefaller närmast ofattbart att Chandler inte i ser detta själv. Jag tror att du gör det nu.
En annan, mer relevant, jämförelse är att betrakta en pålkran: pålens acceleration och hastighet nedåt är mycket låg, men kraften under korta ögonblick är inte låg vilket din hand skulle märka om du lade den där.
En annan, mer relevant, jämförelse är att betrakta en pålkran: pålens acceleration och hastighet nedåt är mycket låg, men kraften under korta ögonblick är inte låg vilket din hand skulle märka om du lade den där.
Något som iaf stämmer är att massan minskar i kombinationen med att accelerationen nedåt ökar.
När våningsplanen kolliderar med varandra;ena mobil andra fast så smulas bägge jämnt sönder och att detta går i båda riktningarna.-Dvs både övre massa smulas sönder i kontakt med undre massa som fortsätter att falla och förstöra våningar längre ner och rörelsen fortsätter neråt,men massan byggs INTE på.
Min hand skulle märka kraften eftersom alla ben skulle slåss sönder men bordet skulle hålla och inte fortsätta neråt eller bryta av sig sina fyra ben.
Ett nytt försök i överslagsräkneövning där jag bemödat mig med att skriva ut allt: mX a=F (force)Kraft. (jag har inte räknat med flyplanets vikt eller hur mkt lättare skyskrapan blivit efter brand)
1)massa 2 000 000 000 g x 15 våningsplan.30.10x 0.34 x(a) 6.31= / 2000 000 000 våningsplan=
32 våningsplan,räknat nedifrån flygplanens ingångshål.
2) massa 2 000 000 000 g x 15 våningsplan.30.10x 0. 64 (a) 6.31= / 2000 000 000 våningsplan
=60.5 våningaer
3)massa 2 000 000 000 g x 15 våningsplan.30.10x (a) 6.31= / 2000 000 000 våningsplan
=94.5 våningar.
Potentiella lägesenergin för våningerna om det hade fallit rätt ner utan undre våningar bromsat är
15X 2000 000 000 g (m) X 0.987 gravitation xhöjden 417 m= 1 234.737 13. Energi/Newton meter.
Farten i fritt fall h x g x 2 = hastighet upphöjd till 2, = 823 = roten ur =28,6 m/s
Tornet kollapsade på 21 sekunder -och du tycker att detta var för långsamt?
Citat:
Nu är du tillbaka till "Branden var på väg att slockna då mörk rök visar på en syrefattig brand""Branden kan inte smälta stål" "Det finns inga vrakdelar efter ett flygplan vid Pentagon" "Motorerna stämmer inte överens med dom som satt på planet som kraschade vid Pentagon".DVS, du tar ett yttryck från tex loose change och UTAN att försöka fatta eller ta reda på om detta är sant svälja HELA filmen rakt av. Detta är idioti.
Enligt fysikens lagar så är fritt fall endast möjligt i vakuum.
Du och loose change använder denna idiotiska mening för att få det verka som det skulle vara något fuffens med detta.
Men vi säger då att vi skall göra en uträkning på fallet.
Hur börjar vi då?
Enligt fysikens lagar så är fritt fall endast möjligt i vakuum.
Du och loose change använder denna idiotiska mening för att få det verka som det skulle vara något fuffens med detta.
Men vi säger då att vi skall göra en uträkning på fallet.
Hur börjar vi då?
Nej ,jag tror inte att USA regering BUsh eller Condoleezza Rice(som för övrigt var en av USA bättre utrikespolitiker) hade ett finger med i spelet.Jag hänger inte på diverse konspiratiosnforum och känner inte till ALLT som skrivits,utan har förskt uppdatera mig i den mån av tid man haft.
Däremot borde flertal vara lite mer skeptiska och faktiskt erkänna att kollapsen fortfarande är ett mysterium.Det finns fortfarande ingen hållbar logisk förklaring och man har inte kommit så värst långt på flera år.http://wtc.nist.gov/pubs/factsheets/faqs_8_2006.htm
Det finns på NIst h-v-t mkt om WT7 kollaps men inte om WTC1 & 2.I Tornen fanns människor,WTC / var tomt.
Hursom helst oavsett om man kommer med någon naturlig förklaring som att stålet i byggnaden hade rostat (NY ligger intill en fuktig saltvattenshamn),dåligt underhållsarbetet genom åren,renoverat med minimalt isoleringsskydd etc. Här skulle man kunna börja dra i trådar mot en förklarande helhetsbild.
Men detta är amerikanerna alldels för stolta för att erkänna-precis som Ryssarna var under 60-90-talet tills allt föll även där.Då väljer man att mörka och folket blir misstänksamt och konspirationsteorier uppkommer.Tycker du att detta är märkligt?
En "frisk" byggnad faller inte ihop från den ena minuten till den andra.
Det synligt att strax innan tornen kollaps så ser man att byggnaderna både norra och södra tornet darrar, skälver till. Detta märks då bilden hoppar.
http://www.youtube.com/watch?v=b0a3Iz6Z0tg&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=o-ah8xoQgmI
Hela byggnaden påverkades av branden. även de undre planen som inte vsr eldfängda och hade sprinklers. Varför skälver byggnaden? Är det stålets som utvidgas så pass långt ner?Varför då?
När folk som ni grabbar på forumet är så korkstyva,babblar högt om förståndshandikapp då ni själva inte vet något alls gör bara att allt hopp och förtroende för er försvinner.Särskilt då en av er skrev att kollapsen var KUL.Förklarar varför du hänger här.
Kom istället med en beräkning själv som förklarar kollapsen av tornen.Kom med facit!
Senast redigerad av blondie-590 2011-03-04 kl. 20:31.
Senast redigerad av blondie-590 2011-03-04 kl. 20:31.