2011-02-22, 20:56
Medlem
SLOBs avatar
Då är vi alltså tillbaks i 2006 och postmodern bevisföring. Där man väljer sin "sanning" och allt är lika bra. Jösses.

Citat:
Ursprungligen postat av Estone
Det var en som försökte rapporter något negativt i irak mot USA en gång. Detta var en reporter med 40 års cred i ryggen. Fick sparken samma dag. Har idag i praktiken igen möjlighet att arbeta som reporter.

Törs man ens fråga om en källa till det påståendet. Och vad är "40 års cred"?

Citat:
Ursprungligen postat av Estone
Det var någon material expert som sa att han var "tveksam över stålets smältpunkt" Han jobba på ett universitet.. Han fick sparken samma dag.

Källa? Förutom att det låter rimligt att en "material expert" som inte känner till smältpunkten för stål rimligtvis inte kan kallas "expert".
Senast redigerad av SLOB 2011-02-22 kl. 21:02.
Citera
2011-02-22, 21:09
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Då är vi alltså tillbaks i 2006 och postmodern bevisföring. Där man väljer sin "sanning" och allt är lika bra. Jösses.

Törs man ens fråga om en källa till det påståendet. Och vad är "40 års cred"?

Men det visar att vi når vägs ände vad det gäller konspirationen om 9/11. Precis som postmodernismen var ett försök för desillusionerade gamla marxister att avskärma sig från en verklighet som inte lydde deras teorier tycks postmodernistiska teorier innom konspiratiosteorier vara en reträtt för foliehattarna. Från ett "Bush gjorde det och vi har bevis" till "Jag tror att Bush gjorde det och min tro är lika relevant som din".

Klar reträtt från de tidigare stora vyerna.
Citera
2011-02-22, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Jag gillar dig Tinnitus för man ser tydligt dina tankebanor och det gör det hela enklare och intressantare. Till din fråga/påstående. Om du har sett den nya serier om sherlock holmes? Där lägger han märke till minsta detalj och funderar på betydelsen av fimpen i hörnet osv. Detta för att kunna lägga ett pussel med olika små bitar. Förhoppningsvis ger de en bild av förloppet. Det är samma med konspirations letar. (Obs vi är ej troende. Då troende är när man tror på en absolut sanning. Utan vi är mer av sökare / granskare.) Det kanske kommer ett inlägg från någon på ett forum om att motorn inte stämmer. Sedan blir det en debatt om detta. Vissa teorier är starkare än andra. Dvs enklare, starkare indkationer osv. Andra är direkt felaktiga. Det är som du säger framkastade påståenden endast de som får en stor skara anhängare får cred. Ingen påstår att "det är så" Utan man ställer mer frågor och kommer med påpekanden. Det finns naturligt vis även personer med verkligt kunnande som bidrar till frågan.

Det ligger i konspirationens natur att de officiella fakta som har presenterats är felaktiga. Dvs är det en konspiration mellan tex några oljebolag , ja då gör de allt för att dölja faktumet att de prissamarbetar. Så officiella "fakta" från oljebolagen går då inte att lita på. Nej de är ju direkt missledande.

När ni som tror att det inte fanns något fuffens bakom 911 tar fram era "bekräftade" och "officiella fakta" och data. Ja då tror ni benhårt på att de är sanna. Det är just det som är felaktigt. Ni har svårt att tänka er att man skulle kunna manipulera resultat och vrida utredningar.

Det kan vara mycket svårt att kolla upp saker om man är motarbetad av en hel stat. Det finns då massor av desinformation utlagd.

Det är felaktigt, jag skulle aldrig påstår att jag klänger mig fast vid någon teori. För mig skulle det vara gött om det faktiskt inte var lustigheter i samband med 911. Om alla bitarna föll på plats sas.
Det hade de kunnat göra betudligt enklare med en öppen och oberoende utredning. Eller i varje fall skulle det varit två oberoende parallea utredningar. Men det minsta man kan begära är att allt redovisar öppet efter och under utredingens slut. Så är inte fallet. Nästa allt är effektivt mörklagts och hemligstämplat. Oberoende experter fick inte ens komma in och kolla på järnskrotet efter wtc. Allt skulle smältas och det fort.
Därför att era motbevis kan var lika felaktiga som konspirationsteoretikens påstående. Inga av oss vet med säkerhet byggnadens mekanik. Du kan välja att tro på den officiella ver om du vill. Jag kan välja att tror på det jag anser rimligt. Men jag kan aldrig veta vad som är sant. Inte du heller.
Jo det skulle de om de hade haft tillgång till en massa material kring utredingen. Men det har de inte haft.
Pga att det inte var en öppen utredning. Som det är nu vet de ytterst lite. De vet troligen inte ens vilken typ av plan det var som störta. Dessutom ska man veta att, om de bara skulle andas något sådant så riskerar de jobbet direkt. Det var någon material expert som sa att han var "tveksam över stålets smältpunkt" Han jobba på ett universitet.. Han fick sparken samma dag. Det finns en enorm rädsla att säga något offentligt i USA.
.
Seriösa reportar? Finns det sådana? Det var en som försökte rapporter något negativt i irak mot USA en gång. Detta var en reporter med 40 års cred i ryggen. Fick sparken samma dag. Har idag i praktiken igen möjlighet att arbeta som reporter. All större media ägas av stora bolag som absolut inte är intresserade av att stöta sig med etablissemanget. Mycket pga att de är etablissemanget. Detta finns nu även i sverige. Med vinklade nyheter osv. Kan vara svårt att se. Men det finns där.

Det är mycket svårt att genomför i praktiken. Man måste har enormt bra på fötterna för att påstå något sådant. Men visst det har funnits rykten som har repporterats en del.
För att det är troligen en omöjlig uppgift. Bara för att något inte är sant behöver det inte betyda att man kan få fram vad som är sant. Och kan man inte få fram vad som är sant. Ja då tror man på de osanna. För det är ju rimligare än att inte tror någonting. Jag vet personligen inte vad jag ska tror. Men att det finns mycket som pekar på att det stora delar är en coverup är extremt troligt. Sedan vad som är mörkat och varför , vem som låg bakom osv , Det är en annan femma. Även jag har svårt att se att GW B. Skulle ligga bakom. Men det kan vara andra innom USA som har genomfört det. Sedan kanske bushen valde att tysta ner detta brott för det var smartare att använda det till att invadera irak.
Inte min erfarenhet. Ju mer man letar, då hittar du mer underligheter.
Det jag har sett är inte seriöst för fem öre. Men det är vad jag anser.

Fy attan, tänk att du skrivit ett så långt inlägg och lyckats få till ca 95% rena felaktigheter och nonsens i påståendena du radar upp.

Det har gjorts oberoende utredningar.

Allt var inte alls hemligstämplat, eller är hemligstämplat. Massor är officiellt och tillgängligt.

Man vet mycket väl vilket plan som störtade i Pentagon.

Då det visat sig att det räckte med två personer för att Watergate inte kunde hållas hemligt, och Clinton inte kunde hålla en avsugning av Monica L hemlig fast de gömt sig i en städskrubb, så kan vi vara tämligen säkra på att det är totalt omöjligt för USA, eller dess regim, att arrangera en konspiration som 9/11 påstås ha varit, och/eller hemlighålla allt väsentligt i alla de delhändelser under 9/11 som inträffade.

Man kan alltså sammanfatta ditt svammel som rena rama fablerna.

Den officiella förklaringen om 9/11 är granskad av argusögon från alla seriösa håll, och den är uppbackad av allt från fysikens lagar till all tillgänglig och oberoende expertis världen runt, och detta i flera olika undersökningar som redovisats offentligt.

Inte nog med det, i princip alla påståenden om märkligheter som de konspirationstroende kastat fram sen 9/11 inträffade har bevisats vara rena tramset eller lögner, eller motbevisats med korrekta och kontrollerbara fakta.

Och för att kommentera ditt påstående att du inte klamrar dig fast vid konspirationspåståendena, så kan vi bara titta på hur du hanterar de fakta (har du ens läst igenom den första länken??) jag länkade till, där man klart och tydligt bevisar att delarna man hittade i bråten vid Pentagon stämmer mycket väl med de motorer som planet faktisk hade. Istället för att inse att du kom med ett felaktigt påstående, som det finns tydliga motbevis för, så viftar du bort detta och klänger dig fast vid konspiratonspåståendena i ännu ett halmstrå. Alltså, du påstår att du inte klamrar dig fast och i nästa mening så gör du just det ändå......

Hade det inte varit mycket seriösare av dig, att istället lägga fram saken med att fråga om det låg någon sanning bakom påståendena om att det inte var rätt motordelar man hittat? Istället för att påstå ATT det var fel och formulerade dig som ATT du visste att det var fel delar och tydligt markera ATT du redan dragit din slutsats att det var nåt skumt.

Nästa halmstrå som brukar kastas fram ungefär vid detta skede i diskussionerna är att alla bilder är förfalskade och/eller alla hittade delar som ser ut att stämma med flygplanet är utplanterade. Men man kan ju då fundera på om du/ni ens har förmågan att tänka igenom hur detta ens skulle vara möjligt att genomföra, vilket ni ju uppenbarligen inte har. Ni har inte en enda susning om hur ett räddningsarbete och efterföljande undersökningar går till, hur det dokumenteras m.m. och hur mycket olika folk som är närvarande och hur allt ska kunna styrkas vid en ev. efterföljande rättssak. Det är liksom bara att köra fram en lastbil och vicka av lite lämpligt skrot och sparka in bland högarna av bråte och säga "knäpp några bilder nu grabbar, så är vi klara..."

Fablernas värld som sagt.....

Dr Tinnitus
Citera
2011-02-22, 21:56
Medlem
ElGigantens avatar
Citat:
Har aldrig påstått att jag vet något. Jag ställer frågor och kommer med påståenden från andra tänkare som anser saker.
Du borde ta en lektion i det svenska språket.
Du har INTE ställt en fråga då du skrev följande:
Citat:
Det finns några bilder på en del till en motor ja. Det finns bara ett problem. Delen tillhör en jetmotor ja och i samma storlek som det förmodade planet ska ha. Men plan av den modellen som sägs har träffat pentagon har aldrig haft just den typen av motorer. Delen tillhör en viss motortyp och dessa motorer är ej kompatibla med just den flygplansmodellen. Go figure....
Finns inte en enda fråga i ditt inlägg, hur dum är du?
Du kommer med ett påstående, naturligtvis utan källor.
Att du inte ens har självinsikten och förstå att ALLA kan läsa vad du skriver, men ett antal timmar senare förnekar du det samma!
Världsrekord i "foliehatteri"

Citat:
jag skulle naturligtvis kunna gräva fram en massa källor hit och dit. Men vad är det som säger att källa är sann? Inget. Och detta gäller båda sidorna.
Du är dummare än jag någonsin kunnat föreställa mig.
DU påstår med understruket ord att minsann Boeing INTE har haft den sortens motor i det flygplanet.
Läs dom länkar som givits till dig. Där står det klart och tydligt vad som gäller.
Så då har vi 2 saker att ta ställning till.
Du som UTAN hänvisningar och källor påstår att det inte funnits den sortens motor till detta Boeingplan. Mot källor från tex Boeing som säger att dom visst har fler sortens motorer till detta plan.
Jag vet vilken häst jag lägger mina pengar på.

Citat:
Vad har tiden med det hela att göra?
Därför DU skriver detta:
Citat:
Angående 911 specifikt så kan man fråga sig hur det kan komma sig att 911 konspirationen lever och får nya anhängare varje dag. Jo det är för att folk precis som jag, lär sig mer om ämnet. Desto mer jag har last om 911 under årens lopp desto mer inser man att det osar katt.
Så efter några timmar har du glömt vad du skrivit????
Månlandningskonspirationen lever efter mer än 40 år, men det är INGEN indikation på hur mycket "fakta" som foliehattarna presenterar.

Citat:
Betnér är en röv som bara försöker överleva genom att narra andra. Det är enbart i Sverige som vi ej går i kyrkan eller tror på gud. Kristendomen är långt ifrån död. Du kan ju kolla upp lite fakta innan du spyr ur dig saker. 10 min på google så lär du dig mycket. Hur kan man dödförklara religion som halva planeten har som sin främsta käpphäst?
Idiot generalisering.
Jo vi går i kyrkan i Sverige, men om du jämför med hur mycket vi gick i kyrkan på 1800 talet mot nu så har herr Betnér en klar poäng.
Och bara för att han inte jamsar runt med dina foliehattspolare så har han ändå rätt i guds-jämförelsen. Den är klockren.
Alla foliehattar pratar om, månlandningar, 9/11, kennedy, holocaust osv. Så har INGEN lyckats bevisa ett skit.
Ganska fantastiskt att ni som "tänker fritt" inte lyckats på en enda punkt framhävda något som pekar på en konspiration.
Jätte bra jobb grabbar!!!!
Citera
2011-02-22, 22:48
Medlem
Så när ni nu har sågat mig med fotknölarna pga att jag väljer att tro att det kanske skulle kunna vara något lustigt med vissa saker. Ni anser att detta är "helt orimligt" och "allt är redan bevisat / debunkat". Det finns länkar som visar att alla foliehattar är galna osv. För att säga som doktorn. "Det är jobbigt att det dyker upp folk hela tiden som fortfarande tror på dessa teorier". Jag va, jobbigt. De sabbar ju hela tråden. (ironi).
Kan avsluta med en källa då . http://en.wikipedia.org/wiki/Septemb..._opinion_polls
Kolla på Canada. Vad befolkningen anser där. Jag jag är inte direkt ensam av att vara en galen foliehatt.
Citera
2011-02-22, 22:55
Medlem
Citat:
Jag jag är inte direkt ensam av att vara en galen foliehatt.

Nej speciellt inte här. den uppfattningen jag har fått, är att just dom personer som skriver med dig här: elgiganten, bernard, knj. är dom enda som fortfarande tror heeelt på den officiella förklaringen här på fb.

dvs 4-5 st
Citera
2011-02-22, 23:17
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundralapp
Nej speciellt inte här. den uppfattningen jag har fått, är att just dom personer som skriver med dig här: elgiganten, bernard, knj. är dom enda som fortfarande tror heeelt på den officiella förklaringen här på fb.

dvs 4-5 st

Right. Förutom att du inte kan räkna så...

Om alla trodde månen var gjord av ost, vore den det då?
Citera
2011-02-22, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Right. Förutom att du inte kan räkna så...

Om alla trodde månen var gjord av ost, vore den det då?

ditt lilla äckel jag bara visste att du skulle komma med den tänkte på det när jag skrev det och du bekräftar nu mina fördomar om dig. typsikt dig bernard. tror du på allvar att jag inte kan räkna? riktigt lågt inlägg.

till estone: tycker du borde lämna denna tråden. vem försöker du bevisa något för? dom du diskuterar med kommer aldrig att ändra sig, och dom andra vet redan att syftet med 9/11 enbart var för världsbankens vinstintresse

så du kan lika väl göra något vettigare än att sitta här o dra upp samma skit ännu en gång. mindre huvudvärk
Citera
2011-02-22, 23:38
Medlem
Pads avatar
Citat:
Så när ni nu har sågat mig med fotknölarna pga att jag väljer att tro att det kanske skulle kunna vara något lustigt med vissa saker.

Nej, det är inte därför de sågat dig längs fotknölarna. Ditt försök att spela martyrkortet gick sådär skulle jag vilja säga, men jag kan förtydliga:

De sågade dig längs fotknölarna för sättet du skrev på, för din totala brist på tillämpad källkritik och för kalasfina påståenden som att det inte spelar någon roll med källor för att man inte kan veta om de är sanna eller inte.

Det finns gott om folk i den här forumdelen som tror andra saker än andra men som inte sågas längsfotknölarna. Det beror på deras attityd.
Citera
2011-02-22, 23:42
Medlem
Pads avatar
Citat:

dvs 4-5 st

Och ändå är det denna lilla tunna skara som faktiskt kan leverera någon slags belägg för det de skriver, är inte det märkligt? Sanningen om 911 är ingen popularitetstävling, jag förbryllas varje gång någon foliehatt länkar till någon ny undersökning som de oftast dessutom tolkat helt åt skogen. Vore det inte bättre att faktiskt leta efter riktiga bevis?
Citera
2011-02-22, 23:59
Medlem
[quote=Pad]Och ändå är det denna lilla tunna skara som faktiskt kan leverera någon slags belägg QUOTE]

alla era "belägg" kommer från median och den officiella förklaringen.

och vad hände förresten med filmen från pentagon? om dom bara hade släppt den så hade alla foliehattar krossats och få skämmas.

dom säger att dom har en film på planet. men dom vill inte släppa den. varför? vad är hemligt?
bara några vittnen som säger att dom såg ett plan. som du har sett på nyheterna
Citera
2011-02-23, 00:14
Medlem
Pads avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Och ändå är det denna lilla tunna skara som faktiskt kan leverera någon slags belägg

alla era "belägg" kommer från median och den officiella förklaringen.

Det där var en fullständigt obegriplig mening. Menar du att vi regelmässigt citerar aftonbladet som källa? Och hur kan ett belägg komma FRÅN den officiella förklaringen? Vad jag däremot gjort är att prata med folk som kan sin sak, brandmän exempelvis. Eller rena faktauppgifter, som exempelvis hållfasthetsdiagram på stål som utsätts för värme. Så jag påstår nog att du faktiskt drog till med en lögn där. Dessutom är det fritt fram att debunka alla våra källor, det är liksom så man tar sig framåt på ett vetenskapligt sätt.

Ta gärna den senaste diskussionen om vrakdelar i Pentagon, vilken sida är det som bara påstått saker och vilken sida har förklarat och bemödat sig att leta upp riktiga källor. Eller menar du att Boeing skulle ljuga och säga att en motortyp som inte fanns i den modellen faktiskt fanns? Vad tror du att det skulle få för effekt när tusentals flygplansingenjörer världen över fick höra det?

Citat:
och vad hände förresten med filmen från pentagon? om dom bara hade släppt den så hade alla foliehattar krossats och få skämmas.

dom säger att dom har en film på planet. men dom vill inte släppa den. varför? vad är hemligt?
bara några vittnen som säger att dom såg ett plan. som du har sett på nyheterna

Ännu ett lysande exempel, tack för det! Innan du skrev det där, funderade du på

- vilka skäl man kan tänkas ha för att inte släppa allt material?
- tror du verkligen att det står högst på prioriteringslistan att tysta foliehattar på internet?
- och kanske viktigast, hur har man gjort i andra fall, är det kutym att polisen och myndigheter släpper allt bevismaterial fritt till allmänheten? Eller kan det vara så att de faktiskt gjorde som de brukar?

Det fina är att här har du chansen att fktiskt visa att något är knasigt på riktigt, men det kräver lite mer ansträngning från din sida än att knacka in youtube.com. Gör en aktiv koll på hur amerikansk polis hanterat bevismaterial tidigare, särskilt då i terroristsammanhang. Om de gjort något väldigt avvikande den här gången så är du kanske något på spåren. Men jag tror inte att du är så intresserad av det, min gissning är att du är rätt nöjd med att bara få ha hemliga klubben på internet där ni känner er smarta som genomskådat det hela. Gud förbjude att man faktiskt kolla upp saker på riktigt, då faller ju korthuset ihop... Men du har chansen att överaska mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in