2010-08-18, 19:33
Medlem
krillehiphops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banjoduell
Med risk för att ta upp något som behandlats tidigare, men den här tråden är så jäkla lång att jag aldrig kommer kunna läsa hela…
Har sett Loose Change och funderar på två saker.
För det första: För någon med ens den minsta metallurgiska utbildningar kan det inte vara förvånande att byggnaderna föll endast som ett resultat av att de träffades av flygplanen. Flygplansbränslet brinner vid en sådan hög temperatur att stålets struktur KOMMER att förändras.
Michael Karnefors beskriver skeendet mycket bra på:

http://www.sourze.se/D%C3%A4rf%C3%B6r_f%C3%B6ll_WTC-tornen_10710839.asp

och om tvivel fortfarande finns rekommenderar jag starkt ”Materials fasomvandlingar” av Hillert och Ågren.

Hur som helst; stål blir mjukare vid förhöjd temperatur, även långt under smältpunkten.
Detta utesluter ju på inget sätt en konspiration eftersom Bushadministration fortfarande skulle kunna ligga bakom kapningarna och de efterföljande krascherna. Vad jag inte förstår är varför man då skulle lägga ner extra energi på att aptera byggnaden med sprängmedel? Man har ju i så fall redan visat att antalet dödsoffer är oviktiga och att aptera byggnaden innebär ju massor av extra risker att bli upptäckt (spår av sprängmedel i rasmassorna, ljudet när sprängmedlet detonerar, under apteringen av byggnaden etc.). Varför kunde man då inte bara låta flygplanen flyga in i byggnaden och sedan luta sig tillbaka?

Fråga nummer två är en fundering om vad som hände vid Pentagon. Loose Change tar ju upp idén om att det inte var en jumbojet som kraschar in i Pentagon genom att ifrågasätta en rad olika saker. Då är ju frågan: Varför skulle man använda sig av kommersiella flygplan när det gäller wtc 1 och 2 samt för den som (tros) var ämnad för vita huset och sedan använda sig av något helt annat för Pentagon? Risken att bli upptäckt blir ju skyhögt mycket högre.
Kontentan av det här är ju att de som eventuellt skulle planerat detta är jävligt korkade…

För det första så tror jag inte att det är så enkelt att bara köra in planen å sen vänta på att tornen skulle falla eftersom de igentligen skulle tåla att plan krashade in i dom,
sen är det förstås mycket möjligt att bränslet påverkar metallen men då att tornets övre del skulle falla av framåt eller bakåt, pankakseffekten känns inte som den mest logiska vägen eftersom det antagligen blev varmare på ett ställe och då att det faller åt det hållet. kanske det är därför som de rasar så tidigt, runt om en timma efter de börjat brinna, för att de verkligen ska rasa helt och inte bara toppen.
Citera
2010-08-19, 10:25
Medlem
banjoduells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krillehiphop
För det första så tror jag inte att det är så enkelt att bara köra in planen å sen vänta på att tornen skulle falla eftersom de igentligen skulle tåla att plan krashade in i dom,
sen är det förstås mycket möjligt att bränslet påverkar metallen men då att tornets övre del skulle falla av framåt eller bakåt, pankakseffekten känns inte som den mest logiska vägen eftersom det antagligen blev varmare på ett ställe och då att det faller åt det hållet. kanske det är därför som de rasar så tidigt, runt om en timma efter de börjat brinna, för att de verkligen ska rasa helt och inte bara toppen.

Att WTC inte klarade av en flygplanskrash är ju rätt uppenbart. Stora hål slogs ju upp efter de båda flygkrascherna.
Pannkakseffekten är dessutom absolut den mest logiska vägen. En balk som böjs och en balk som sträcks beter sig på helt olika sätt. För att tornet skulle falla framåt (mot den sida där plan kraschade) skulle det krävas att balkarna på motsatt sida belastades över sin sträckgräns. Då balkarna INNE i tornen med största sannolikhet var dem som drabbades värst av elden hamnade till sist det mesta av vikten på de yttre balkarna, som följaktligen böjdes innåt eller utåt. När plan för plan sedan började falla så är ju den kraften till absolut största del riktad rakt nedåt som ett resultat av g-kraften.
Risken för att tornen skulle välta, eller åtminstone den över delen, minskade för varje plan som föll. Det är egentligen inget konstigt alls. Konspirationsteorier kan man ju skapa av precis vad som helst:

http://www.ted.com/talks/rives_on_4_a_m.html
Citera
2010-08-19, 11:17
Medlem
Citat:

En kurs i analytisk mekanik förklarar varför den faller ner där den stod. Svårt, men nyttig kurs.
Citera
2010-08-19, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coffein
En kurs i analytisk mekanik förklarar varför den faller ner där den stod. Svårt, men nyttig kurs.

Eller att den inte faller alls, enligt 1254 ingenjörer och arkitekter:

http://www.ae911truth.org/
Citera
2010-08-19, 22:58
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lienno

Fast de hävdar ju inte ens själva att alla är "ingenjörer och arkitekter" (och "ingenjörer" finns det många sorter av). Det är därför de lägger till "Professionals". Det betyder alla som överhuvudtaget arbetar inom branschen, eller närliggande branscher. Tex:

Citat:
Hendricus Johannes Smit, Engineer, ing., consultant
BSc., Chemical Engineering, HHS+HR&O
Utrecht, Utrecht – The Netherlands

Kemi alltså.

Citat:
Steen Holmgren, Architectural Consultant
MAA Royal Academy of Fine Arts
Copenhagen – Denmark

Fine arts alltså.

Eleer ta Tahar:

http://www2.ae911truth.org/profile.php?uid=992968

Citat:
I'm engineer scientist and I've got a personal business in computers . My customers are companies, small and big.

Jobbar med datorer.

Eller för all del allas vår egen:

Citat:
Anders Björkman, Naval architect & Marine engineer
M.Sc.
Beausoleil, Alpes Maritime – France

Skeppsingenjör.

Andre Ponzo:
http://www2.ae911truth.org/profile.php?uid=992990

Citat:
I studied in the Engineering college of Geneva. My principal subjects were nuclear physic, materials knowledge, and electronics.
I'm currently working in measurement electronics.

Jobbar med mätutrustning alltså.

David Austen:
http://www2.ae911truth.org/profile.php?uid=984545

Citat:
mech eng, aerospace and turbo machinery industry.
business unit manager Russia

Business unit manager - han sysslar alltså med kontohantering.

Den intressanta frågan, om man nu tycker titlar är viktiga för sin argumentering, är ju hur många arkitekter med adekvat bakgrund har de?
Senast redigerad av SLOB 2010-08-19 kl. 23:03.
Citera
2010-08-19, 23:06
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Fast de hävdar ju inte ens själva att alla är "ingenjörer och arkitekter" (och "ingenjörer" finns det många sorter av). Det är därför de lägger till "Professionals". Det betyder alla som överhuvudtaget arbetar inom branschen, eller närliggande branscher. Tex:

- snip! -

Den intressanta frågan, om man nu tycker titlar är viktiga för sin argumentering, är ju hur många arkitekter med adekvat bakgrund har de?

Och nästa fråga är när de skall lyckas prestera några arbeten som kan granskas seriöst, riktiga rapporter med riktiga beräkningar som verifieras. Alltså något som skulle palla lite faktagranskning. Jag menar, titlar i all ära, men till syvende och sist är det ändå vad man presterar som räknas. Och då är jag inte särskilt imponerad av Gages kartongtorn...
Citera
2010-08-19, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB

Kemi alltså.

Fine arts alltså.

Eleer ta Tahar:

http://www2.ae911truth.org/profile.php?uid=992968

Jobbar med datorer.

Eller för all del allas vår egen:

Skeppsingenjör.

Andre Ponzo:
http://www2.ae911truth.org/profile.php?uid=992990

Jobbar med mätutrustning alltså.

David Austen:
http://www2.ae911truth.org/profile.php?uid=984545

Business unit manager - han sysslar alltså med kontohantering.

Helt korrekt, men det var ämnat som ett svar till att det handlar om vilken utbildning man har, vilket jag inte argumenterar för. Jag menar att en 10-åring kan inse att WTC7 var CD. Sen finns det otroligt välutbildade på båda sidor om staketet.

Utöver detta finns det naturligtvis en mängd ingenjörer och arkitekter som inser detta faktum men inte vill stämpla sig med att vara med som ett av namnen på en mycket kontroversiell hemsida. Jag känner flera sådana själv och då har jag ändå inte jättemånga bekanta i dessa kretsar. Däremot har AE911truths antal vuxit väldigt snabbt senaste tiden.
Citera
2010-08-19, 23:50
Medlem
krillehiphops avatar
Citat:
Att WTC inte klarade av en flygplanskrash är ju rätt uppenbart. Stora hål slogs ju upp efter de båda flygkrascherna.
Pannkakseffekten är dessutom absolut den mest logiska vägen. En balk som böjs och en balk som sträcks beter sig på helt olika sätt. För att tornet skulle falla framåt (mot den sida där plan kraschade) skulle det krävas att balkarna på motsatt sida belastades över sin sträckgräns. Då balkarna INNE i tornen med största sannolikhet var dem som drabbades värst av elden hamnade till sist det mesta av vikten på de yttre balkarna, som följaktligen böjdes innåt eller utåt. När plan för plan sedan började falla så är ju den kraften till absolut största del riktad rakt nedåt som ett resultat av g-kraften.
Risken för att tornen skulle välta, eller åtminstone den över delen, minskade för varje plan som föll. Det är egentligen inget konstigt alls. Konspirationsteorier kan man ju skapa av precis vad som helst:

http://www.ted.com/talks/rives_on_4_a_m.html

Jag vet att man kan skapa en konspirationsteori enkelt om vad som helst, jag har själv gjort en till ett radioprogram, men det är ju bara att bugga en fågel av en fjäder utan att tänka så mycket på bevisen, men det är en annan femma när det finns bevis för hela fågeln. De som byggde tornen eller enligt ritningarna så skulle de klara av plan och enligt historien så bör skyskrapor klara en krash.sen tror jag inte att hettan tok exakt alla pelare i mitten lika mycket vilket den i så fall borde för att få en pankaks effekt, är det inte mer troligt att den tex värmde bara den åt vänster mest, de kraschade inte precis på mitten utan ganska långt ut åt sidan.
Citera
2010-08-20, 13:19
Medlem
banjoduells avatar
Citat:
Jag vet att man kan skapa en konspirationsteori enkelt om vad som helst, jag har själv gjort en till ett radioprogram, men det är ju bara att bugga en fågel av en fjäder utan att tänka så mycket på bevisen, men det är en annan femma när det finns bevis för hela fågeln. De som byggde tornen eller enligt ritningarna så skulle de klara av plan och enligt historien så bör skyskrapor klara en krash.sen tror jag inte att hettan tok exakt alla pelare i mitten lika mycket vilket den i så fall borde för att få en pankaks effekt, är det inte mer troligt att den tex värmde bara den åt vänster mest, de kraschade inte precis på mitten utan ganska långt ut åt sidan.

Nja, den behöver inte ta alla pelare lika mycket. En balk är mycket starkare när det gäller dragspänning än när det gäller tryckspänning, ungefär på samma sätt som att det är lätt att trycka ihop ett sugrör men krävs många, många gånger högre kraft att dra isär den. På så vis skyddar de yttre balkarna tornet från att välta (det finns alltid minst två sidor som utsätts för dragspänning). Må vara att alla de inre balkarna inte utsattes för branden och därmed höga temperaturer (och vi lär aldrig få veta hur stor del som inte blev det) men om en stor andel försvagades så flyttades trycket över på andra balkar som då inte klarade av trycket från tyngden ovan.
Pannkakseffekten ÄR faktiskt det mest logiska utfallet, iaf för våningar under de våningsplan som träffades. En viss lutning för den del som var ovanför de våningsplan som träffades kan mycket väl ha inträffat men inte tillräckligt för att tornet ska tippa.
Citera
2010-08-20, 13:20
Medlem
banjoduells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lienno

Jag lovar dig att du kan hitta fler ingenjörer bara på KTH som kan bevisa motsatsen.
Citera
2010-08-20, 14:37
Medlem
Citat:
Jag lovar dig att du kan hitta fler ingenjörer bara på KTH som kan bevisa motsatsen.

Inte ens NIST har lyckats bevisa motsatsen. Men som sagt jag känner själv flera ingenjörer som är helt övertygade om att tornen sprängdes.
Citera
2010-08-20, 14:48
Medlem
Citat:

Dessutom har du kollat på Loose Change, som är en av de minst seriösa dokumentärerna, kanske läge att kolla in denna föreläsning så får du lite mer kött på benen:

http://video.google.com/videoplay?docid=1941762273803445007#

och denna om du är intresserad av saker som inte bara rör kollapserna:

http://video.google.com/videoplay?docid=3964499857359919664#
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in