2010-04-21, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pannlampa
Skärpning, du vet mycket väl att 9/11 var en konspiration, vi har bara olika åsikter om vem som låg bakom.
Sant, my bad, det var en konspiration (men inte inside), och den drabbade USA:s administration, och blottade dess inkompetens, på precis samma sätt som tsunamin blottade inkompetensen hos den svenska administrationen...

/T
Citera
2010-04-21, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Inne i tornen som för övrigt var byggda mest av stål och glas. Fanns det mest kontorsmöbler, mm. Inte så mycket inredning då det var kontor. För att kunna smälta stålet i byggnaden krävs väldigt höga temperaturer. Jag har inte de precisa siffrorna men det är runt 1400 grader. Så du bör ha en låga som kan värma till den temperaturen och över. Flygbränsel brinner inte speciellt varmt ska vara runt 900 tror jag. Så det fattas en runda slängar ett par hundra grader värme. Detta under optimal förhållanden. Dvs att branden har massor av syre och stålet inte kan kylas. vilket det kunde då balkarna går både uppåt och neråt. Och får därmed kylning av byggnadens interna skelett. Så var ifrån kommer det smälta stålet?

Jag har inte sagt ett ord om stål, du pratade om smält metall. Jag har dessutom aldrig sett någon som helst bekräftelse om att det smälta stålet som vissa vittnen pratar om faktiskt skulle vara just stål. Det finns massor med annat som kan smälta och jag antar att det smälta stålet är en beskrivning av något någon såg men att denna beskrivning inte behöver vara tekniskt korrekt. På samma sätt som "det lät som bomber" inte betyder att det som lät var bomber.
Citera
2010-04-22, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
Ja, det är väl så en diskussion brukar se ut.

Ursäkta mig, men om vi ska prata debattfel så vilar ju faktiskt felet här hos dig. Du såg smält metall och valde av någon anledning att prata enbart om stål - du undersökta inte vad det annars kunde ha varit. Du läste sedan att stål smälter vid 1400 grader celsius och att bränderna i husen höll ungefär 1000 grader. Detta anförde du sedan som någon sorts "bevis" för att det fanns thermite. Jag har ställt upp en annan och, tycker jag själv, mer rimlig och begriplig förklaring.
Som det ser ut nu har vi två scenarion...

A) Den smälta metallen är stål som har smälts av thermite, som på något hittils oförklarat och ej styrkt sätt placerades ut i husen och koordinerades med flygplansramningarna, och så vidare (denna förklaring fodrar ju en helt ny teori än den allmänt vedertagna om de saudiarabiska flygplanskaparna etc)
B) Den smälta metallen var aluminium från husen, byggnadsdetaljer och flygplanen.
Personligen tycker jag att B) är mest rimlig. Men du är så klart fri att tro på vad du vill och bygga vilka luftslott du vill
Vilket material syftar du på?
Nu ska man betänka att om det faktiskt var så att det var termit som tog ner byggnaden och som du säger att det krävs en helt ny teori. Om man betänker den möjligheten så inser man att det då troligen var en operation som hade enorma ekonomiska resurser och inflytande. De har troligen planerat detta i detalj och har haft massor av tid på sig att genomföra.
Så därför behöver inte den mest troliga orsaken vara den sanna. Du vet verkligheten överträffar dikten. Bara för att något skulle vara mer sannolikt gör det inte till sant.
Citera
2010-04-22, 09:27
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Nu ska man betänka att om det faktiskt var så att det var termit som tog ner byggnaden och som du säger att det krävs en helt ny teori. Om man betänker den möjligheten så inser man att det då troligen var en operation som hade enorma ekonomiska resurser och inflytande. De har troligen planerat detta i detalj och har haft massor av tid på sig att genomföra.
Så därför behöver inte den mest troliga orsaken vara den sanna. Du vet verkligheten överträffar dikten. Bara för att något skulle vara mer sannolikt gör det inte till sant.

Men bara för att något går att teoretisera kring så betyder det inte heller att det är sant. Det finns idag ingenting som stödjer att termit skulle ha använts. Det finns en enda hårt kritiserad text publicerad i en webbtidskrift från Pakistan som hävdar att "nanotermit" skulle ha använts, men inte hur (inte ens författarna själva är överens. Danske forskaren Harrit tex menar att tonvis av vanliga konventionella sprängämnen skulle ha använts). I övrigt finns det ingenting. Inte ens en sammanhängande teori.
Citera
2010-04-22, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
. I övrigt finns det ingenting. Inte ens en sammanhängande teori.
Vad menar du med det?
Var det inte så att den var en Dansk som hade analyserat dammet och hittat spår av Super Termit?
Citera
2010-04-22, 16:51
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Vad menar du med det?
Var det inte så att den var en Dansk som hade analyserat dammet och hittat spår av Super Termit?

Du läste inte vad jag skrev alltså.
Citera
2010-04-22, 23:14
Bannlyst
Jesse Ventura har också styrkt supertermit teorin i sin show.

2 saker som jag har funderat på efter alla dokumentärer man nu sett, 1 varför finns det inga intervjuer med kaparna? allt från 6 till 9 av dom påstådda kaparna sägs ju leva så intervju med kaparna hade ju varit guld värt om inte annat för att visa att FBI ljuger och så att man helt kan gå ifrån Al-Quaida om dom 19 rövarna teorin som är den officiella teorin som knappt ifrågasätts.

Den andra saken som jag funderat på är försäkringsbolaget som herr Silverstein tog ut sin saftiga terrordåds försäkring hos, vem äger dom, sitter i styrelsen osv. mycket mycket suspekt att dom inte prövade detta fall hårdare utan betalade ut 2.2miljarder $ utan att det ens ifrågasattes om jag har förstått det rätt försäkringen nämns knappt i någon dokumentär trots att 9/11 som "rättsfall" borde vara en enkel seger för vilket halv stort försäkringsbolag som helst.

Någon som har något bra svar med källor?
Citera
2010-04-23, 00:09
Medlem
Kuvolskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burros

Till dig och estone: Sök med sökfunktionen så hittar ni säkert tusen inlägg om det och en massa länkar. Annars kan ni googla, ni kommer förmodligen inte få något utförligt svar så det är lika bra.
Citera
2010-04-23, 11:56
Medlem
Kuvolskis avatar
För att sätta punkt på onödigt tjafs, här är mitt förstainlägg där jag svarar dig angående thermite.

Citat:
Ursprungligen postat av Kuvolski
Citat:
Till dig och estone: Sök med sökfunktionen så hittar ni säkert tusen inlägg om det och en massa länkar. Annars kan ni googla, ni kommer förmodligen inte få något utförligt svar så det är lika bra.

Citat:
När jag skrev mitt inlägg hoppades jag främst på att kanske få svar av någon som kan arabiska och läser media där ifrån vilket borde vara främsta hoppet angående en ev. intervju med någon av kaparna men det drunknade i massa pajas poster från folk som dig som ska leka bror duktig.

Du verkar ha missförstått och trodde att jag svarade på alla dina funderingar som du ändå bör ha mer kännedom om ifall det du säger stämmer, nämligen att du vann den viktiga tävlingen om vem som var här först. Du låter lite som en tjuv som försöker förklara varför fläskfilén ramlade in under byxbenet på dig och att det inte var ditt fel.

Har du inget mer än en otrevlig ton, ett oseriöst intryck och standardfrågor så tycker jag fortfarande att du bör söka för att finna svar och inte sitta här och ställa frågeställningar på ett sätt som gör att du inte kommer att få svar.. den som söker skall finna.

EDIT: För att ge dig något om sakfrågan jag svarade på så kom det fram i Jesse Venturas program att det inte går att måla på nano-thermite som färg för att sedan få det att verka, ändå försöker han få tittarsiffror genom att säga "Imagine if this would be painted on every building in N.Y" eller dylikt. Tråkigt då det sänker hans trovärdighet.

Det kan fortfarande ha använts, men med största sannolikhet inte genom målarfärg.
Senast redigerad av Kuvolski 2010-04-23 kl. 11:59.
Citera
2010-04-23, 12:03
Medlem
Kuvolskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
Utan handling är orden döda

Gör nått istället för sitta och säga samma saker som dina föregångare gjorde för 3-4 år sedan.

Mina föregångare?

Hade du inte talat i okunskap så hade du vetat varför jag gör som jag gör (eller inte gör) och har den ståndpunkt jag har vilket jag förklarat här flera gånger.. du väljer att ta till en gissning om hur jag är och sedan ger din åsikt som i det stora hela blir helt irrelevant då du i det här fallet talar i okunskap.

Jag ber dig inte att söka igenom alla mina inlägg eller hela detta forums inlägg för att se min ståndpunkt, men vet du inget så bör du heller inte uttala dig som om du gjorde det.
Citera
2010-04-23, 12:09
Medlem
Arthur Dents avatar
På tal om thermite så hittade jag en intressant text om det förresten.

https://www.llnl.gov/str/RSimpson.html
Citera
2010-04-23, 13:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Det finns en enda hårt kritiserad text publicerad i en webbtidskrift från Pakistan som hävdar att "nanotermit" skulle ha använts, men inte hur (inte ens författarna själva är överens. Danske forskaren Harrit tex menar att tonvis av vanliga konventionella sprängämnen skulle ha använts). I övrigt finns det ingenting. Inte ens en sammanhängande teori.

Citat:

En enda anledning till jag skrev om Jesse och termit var som svar på inlägget från SLOB, hade ni haft lite bättre koll hade ni förstått detta.
Jag skiter i termits vara eller icke vara, är för mig helt ointressant och det är därför jag är otrevlig pga att mina 2 frågor jag hade drunknade i en massa skitsnack om att lära mig söka bättre om termit vilket jag överhuvudtaget inte bryr mig om.
Underbar tjuv metafor Kuvolski, länge sen jag skrattade så mycket, tack.
Svagbegåvningen brer ut sig som en dimma över Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in