2010-04-07, 21:44
Medlem
Pannlampas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Mark Roberts har som sagt varit en av de framträdande inom "debunkerrörelsen" och har varit extremt oanonym.
Jag har aldrig sett Mark Roberts i någon verklig live debatt med någon 9/11 skeptiker, förutom de framträdande som han gjort sittande i någon mysig tv studio då förstås. Tycker faktiskt att det inte räcker med ett namn och en mailadress för att kunna kallas "extremt oanonym", därav min åsikt.

9/11 skeptikerna däremot är ofta ute i verkligheten och för alla typer av debatter, vilket är just det som jag definierar som "extremt oanonym". Nog med detta, han är inte helt anonym, men lite dock.
Citera
2010-04-07, 22:09
Medlem
Pannlampas avatar
Citat:
Eftersom man inte den dagen fattade att ett gäng tomtar skulle ifrågasätta rutten (jag menar, planet kolliderade med Pentagon) så frågade man givetvis inte om det. Den tekniska bevisningen i kombination med de ögonvittnen som faktiskt såg kraschen kändes väl som att det var tillräckligt (och jag klandrar dem inte för det).

CIT driver ju någon slags bixarr idé om att planet skulle ha lyft och flugit ÖVER Pentagon... Hur många har sett något sådant? Hur kombinerbart är det med teknisk bevisning? Vittnesmål? Vad såg alla de här människorna som säger sig ha sett kraschen?

Jag postade länken till JREF för att du själv skulle kunna läsa om hur CIT bedrivit sitt "arbete", sen är det givetvis upp till dig om du vill läsa och ta till dig eller om du föredrar att fortsätta lita på dem (varför du nu skulle viulja göra det om du besitter ens ett uns av kritiskt tänkande).
Det är just detta som jag, i motsatts till dig, ställer de kritiska frågorna. Har alla de som var där förhörts om vad de såg eller vad de inte såg, det är detta som måste utredas enligt mig och resten av de miljontals 9/11 skeptiker som vill ha en ny utredning.

Som svar på min mer konkreta fråga. Skall jag tolka detta som att det inte finns några vittnen som placerar planet söder om Columbia Pike? Några borde det väl finnas?
Citat:
Världen är inte som James Bond. Det krävs lite mer än bara ett påskrivet papper för en sak som DNS-tester. Laboratorier har jobbat med detta från samtliga platser som drabbades 911, och du viftar bort det som ett Pentagonstunt? Tjena... Jag menar, visst kan du antyda att alla dessa egna institutioner skulle vara köpta eller med i konspirationen, men då vore det också klädsamt om du la fram lite belägg för den saken. Och antalet konspiratörer ökar också dramatiskt utan att någon drabbats av dåligt samvete, ens på dödsbädden. Märkligt va?
Men jag delar din åsikt till fullo här, det är just därför jag oberoende vill kunna bekräfta alla påståenden. Visst kan det tyckas märkligt detta, men värre saker har hänt förr. Jag är tillsvidare mest intresserad av att få igång en ny utredning, för att kunna avgöra frågan helt.
Citat:
Du säger dig lägga bevisribban lågt men ifrågasätter ändå att det fanns en stor mängd extern personal på plats som inte skulle ha skvallrat om kostymnissar börjat springa runt och kapa lyktstolpar eller plantera vrakdelar? Eller att labb bekräftat att DNA-prover från passagerarna fanns ombord på planet?Det är knappast låg bevisribba, det är att ifrågasätta sunt förnuft.
Halmgubbe varning! Jag har inte sagt att de sprang runt och kapade lyktstolpar, i alla fall inte vid det tillfället planet nyss kraschat. Det finns en skillnad mellan vad som kan klassas som bevis(vrakdelar)i förhållande till det som är påståenden(vrakdelar). Du vet säkert vad beviskedja(chain of custody)har för betydelse i sammanhang av ett brott.

EDIT:
Citat:
hur menar du nu? Att de inte skulle märkt att det inte fanns vrakdelar? Delar av vingarna på gräsmattan? Brända lik i Pentagon? Helt ärligt, tycker du inte att det där var väldigt krystat?
Jag menar att de pga denna situationens allvarlighet kan ha missat den uppenbara bristen av de materiella skadorna på Pentagon och delarna från planet.
Senast redigerad av Pannlampa 2010-04-07 kl. 22:18.
Citera
2010-04-07, 22:26
Medlem
Pannlampas avatar
Citat:
Med "delvis" så menar du förstås att man inte behöver ta någon hänsyn till vilken vinkel och hastighet man har när man väl kraschar, det lär man ju göra i alla fall. Och det är ju det som är det knepiga i att landa.
Man bör nog ta hänsyn till planets vinkel vid det tillfälle man kommer för nära marknivå i alla fall.
Citat:
Jag finner det lite humoristiskt att ni BÅDE använder Hanis dåliga kunskaper som bevis för att något är skumt SAMTIDIGT som ni antyder att det faktum att han höll på att helt missa målet OCKSÅ är skumt. Själv tycker jag att det ser ut precis som man kan förvänta sig om någon utan örnkoll sitter vid spakarna. Han kommer in fel och inser att han måste ta ett extravarv, ett extravarv där han svänger och tappar höjd samtidigt. Helt ärligt, det är inte någon skitsvår manöver, vilket ju också visas av att glada amatörer kunnat återskapa den utan större problem. Ett par av de videos som jag kollat på innan i frågan är nu nere, för du försöker ju piska liv i en häst som varit död i flera år.

Återkom gärna du, börja med att fundera på varför amatörer klara av att kopiera manövern. Och för att reda ut något en gång för alla, hade Hani något flygcert? Ja eller nej?
Det finns ju en annan förklaring till det extravarvet, dvs att själva försvarsministerns kontor låg just i den räta flyglinje som planet befann sig i innan det passerade förb Pentagon.
Citera
2010-04-07, 22:43
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pannlampa
Är Excel filen enda stället som man kan ta del av informationen, jag kan nämligen inte öppna den. Det borde ju rimligtvis finnas andra ställen där man kan få tag i alla dessa källor som ligger till grund för påståendet. Jag har hört mycket skrammel men inte sett så mycket ännu tyvärr. Du kan väl vara bussig och posta sammanställningen av källorna här.

Märkligt, jag har inga som helst problem att öppna den. Däremot är innehållet lite knöligt att sammanställa på ett smidigt sätt, annars hade jag gärna gjort det.

Den innehåller alltså en tabell med namngivna vittnen samt från vilken annan lista (det här är som sagt en sammanställning av olika källor, det var mycket media, intervjuer osv den dagen) de är hämtade, med ett antal kolumner där man checkat av vad de såg för något. Det finns alltså en kolumn för om de sett kraschen, en annan för om de identifierat planet som en jumbojet osv.

Tittar du längre ner på samma sida så ser du fler vittnesmål. Du får givetvis tro att alla är fejkade om du vill, då borde du ha ett räkmackejobb att få oss att se ut som hittehjon om dy bara går till originalkällorna (jag gissar att det borde gå att få tag i några av dem).

Citat:
Eftersom du och SLOB lite udda väljer att svara tillsammans på mina inlägg, så kan det göra att diskussionen blir onödigt rörig. Därför förtydligar jag mig.

Jag gör jämförelsen mellan de 26 som bevittnat AA77 med de som inte bevittnat AA77. Sen försöker jag göra en jämförelse mellan de 13 som placerar AA77 norr om Columbia Pike i förhållande till de som placerar AA77 söder därom. Det är dessa siffror som jag gärna vill titta närmare på.

Som sagt, mig veterligt så tänkte nog ingen på att ett gäng tomtar skulle försöka göra en höna av den här fjädern så de frågades inte specifikt om flygrutten. Men en intressant sak är ju att jämföra de påstådda "north-of-citgo"-vittnena (som ju inte verkar vara så många när man dubbelkollar vad CIT hållit på med) med hur många som faktiskt såg planet krascha. Hela idén med CIT är ju att de förespråkar någon slags bizarr idé om att planet flög ÖVER Pentagon.

Och om man väl skrotat den tramsiga idén som ju inte stöds av vare sig vittnen (tills du hittat några som faktiskt säger sig ha sett det så kommer jag hävda att vittnen saknas) eller teknisk bevisning så kan vi ju istället koncentrera oss på vad den tekniska bevisningen ihop med vittnesmål egentligen ger för bild vid Pentagon... De kapade lyktstolparna exempelvis, tyder de på en rutt söder om CITGO eller norr om CITGO? Om man skall prångla in planet norr om macken så måste man också kunna förklara skadorna på lyktstolparna som ju dessutom stod vid en livligt trafikerad väg... Hur många vittne finns det för kostymnissar som var ute med vinkelslip? jaså, inga alls?

Citat:
Jag kan som sagt inte få en större uppfattning att detta kan vara sant innan jag kan bekräfta vad som ligger till grund för denna siffra. Skulle därför uppskatta om vi kunde bli mer konkreta i fråga om dessa siffror, det är ju lätt att det skapas missförstånd annars tycker jag.

Det här är som sagt sammanställningar, men med tanke på att Mark Roberts är en av de mest hatade personerna som foliehattarna någonsin tittat på, tror du inte att han hade fått ÄTA det hårt och länge om han inte haft på fötterna? De hade ju hängt ut honom med fötterna före om hans källor inte stämde. Jag är bergfast övertygad om att varenda påstående har nagelfarts både en och två gånger.
Citera
2010-04-07, 23:48
Medlem
Kuvolskis avatar
Citat:
Fast du missade helt min fråga, har man FRÅNGÅTT gängse praxis? Kommisionens medlemmar har uttryckt frustration över att inte ha fulltillgång till alla dokument de skulle velat, men det innebär inte per automatik att de gjort ett dåligt jobb eller att de kommit till fel slutsatser.

Du missar också något, att de också bland annat sagt att rapporten är ett falsarium och att förhören de tog del av fördes under tortyr.
Citera
2010-04-08, 05:48
Medlem
Varulvs avatar
Det är inte okej att bara posta länkar som argumentation.

/Mod
Citera
2010-04-10, 21:16
Medlem
Pannlampas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuvolski
Du missar också något, att de också bland annat sagt att rapporten är ett falsarium och att förhören de tog del av fördes under tortyr.
Precis. Tortyr av vittnen och nära vänskap mellan utredare och de som skall utredas är ju praxis i konspirationsförnekarnas ding ding värld.
Citera
2010-04-10, 22:08
Medlem
Pannlampas avatar
Citat:
Märkligt, jag har inga som helst problem att öppna den. Däremot är innehållet lite knöligt att sammanställa på ett smidigt sätt, annars hade jag gärna gjort det.
Poängen med denna excelfil har jag mycket svårt att förstå, om man nu inte har just syftet att göra det svårt för den som vill granska informationen med objektiva ögon.

Citat:
Och om man väl skrotat den tramsiga idén som ju inte stöds av vare sig vittnen (tills du hittat några som faktiskt säger sig ha sett det så kommer jag hävda att vittnen saknas) eller teknisk bevisning så kan vi ju istället koncentrera oss på vad den tekniska bevisningen ihop med vittnesmål egentligen ger för bild vid Pentagon.
Vi har vittnen på film, vad har du, en otydlig excelfil?

Den tekniska bevisningen är den samma som du hänvisar till, med den skillnaden att vi vill att denna skall tillåtas granskning av oberoende experter för att avgöra dess validitet. Grunden till denna granskning är klara vittnesmål från de som faktiskt var där på plats.

Jag ställer återigen frågan, hur många vittnen har du som kan placera AA77 söder om Columbia Pike?
Citera
2010-04-11, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pannlampa

Den tekniska bevisningen är den samma som du hänvisar till, med den skillnaden att vi vill att denna skall tillåtas granskning av oberoende experter för att avgöra dess validitet. Grunden till denna granskning är klara vittnesmål från de som faktiskt var där på plats.

Vem ska utföra en oberoende utredning? Vem ska finansiera den? Kommer du bidra med pengar ifall någon säger att han/hon/dem gör det men behöver cash? Vem kvalificerar in till att vara en oberoende expert?
Citera
2010-04-11, 12:21
Medlem
Kuvolskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
Vem ska utföra en oberoende utredning? Vem ska finansiera den? Kommer du bidra med pengar ifall någon säger att han/hon/dem gör det men behöver cash? Vem kvalificerar in till att vara en oberoende expert?

Det är ingen idé att föra en dialog, SMA och Pad kommer ta ut dig till bajskastningsträsket och där kommer dem stanna tills dem själva skrivit mest text och tröttat ut den andre genom att ta upp irrelevant info.

EDIT: För att inte bara komma in och kasta skit ska jag beskriva vad jag menar.. nu när ni kommit fram till en punkt som i detta fallet handlar om oberoende utredning då är det första de hoppar på hur denna utredning ska gå till för att de vet att ingen har svar på detta då det inte går att ha svar på det. Självklart får man väl först ta tag i OM det ska bli en ny utredning, om det sedan blir det så bör det väl då vara läge att kolla på vilka som ska utföra denna utredning och inte innan med flera hundratusentals olika synpunkter.
Senast redigerad av Kuvolski 2010-04-11 kl. 12:28.
Citera
2010-04-11, 18:09
Medlem
söderbs avatar
Eller så missar du totalt poängen kuvolski. Det kommer oavsett vem som utredar det alltid fungera att använda samma ogrundade påstående att de var med på konspirationen.

Det kommer alltså aldrig kunna inträffa en oberoende utredning så länge den grupp som utför undersökningen kommer fram till - för sanningsrörelsens sida - rätt svar.
Citera
2010-04-11, 20:01
Medlem
Pannlampas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuvolski
Det är ingen idé att föra en dialog, SMA och Pad kommer ta ut dig till bajskastningsträsket och där kommer dem stanna tills dem själva skrivit mest text och tröttat ut den andre genom att ta upp irrelevant info.

EDIT: För att inte bara komma in och kasta skit ska jag beskriva vad jag menar.. nu när ni kommit fram till en punkt som i detta fallet handlar om oberoende utredning då är det första de hoppar på hur denna utredning ska gå till för att de vet att ingen har svar på detta då det inte går att ha svar på det. Självklart får man väl först ta tag i OM det ska bli en ny utredning, om det sedan blir det så bör det väl då vara läge att kolla på vilka som ska utföra denna utredning och inte innan med flera hundratusentals olika synpunkter.
Problemet är att vi på skeptiker sidan är alldeles för mycket upptagna av dialoger med vakthundar och papegojor. Vi borde istället utveckla mer av våra resonemang tillsammans, på ett mer kritisk och konstruktivt vis för att just slippa bemöta alla argument som slängs ut.

Jag för min del har inga större problem med kritik från någon på "vår" sida, snarare tvärt om. Om jag har faktiskt fel så vill jag gärna veta det, så därför välkomnar jag även kritik från 9/11 skeptiker.

Ett tydligt exempel på detta tycker jag är just CIT och deras mycket intressanta forskande gällande Pentagon händelsen. Det verkar tyvärr finnas ett slags tabu över deras granskning, har jag missat något?

EDIT:
Innan vakthundar börjar skälla. Argument som inte bör bemötas är de som inte är relevanta i sak.
Senast redigerad av Pannlampa 2010-04-11 kl. 20:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in