2008-10-07, 03:50
Medlem
Citat:
Andra har redan kommenterat det, och jag håller med dem. Sjuan är en omkringliggande byggnad, vad är problemet?

Problemet är att jag frågade om artiklar som tog upp WTC 7 och att den rasade.
Tar detta upp WTC 7 och att den rasade?:

Skadorna på omkringliggande byggnader förefaller omfattande

Du måste väl erkänna själv att den inte gör det. Det här handlar ju också om läsförståelse och att förstå vad jag frågar efter.

Citat:
So? Om du skall göra en grej av det så vill jag gärna veta hur fort det hade varit normalt för tornen att kollapsa, gärna ihop med lite kalkyler som uppbackning. Jag menar, om du nu skall sitta och säga att de föll för fort så måste du ju kunna belägga VARFÖR du anser det. Hur mycket extra skulle nederdelen bromsa upp ovandelen? Inser du vilken rörelseenergi som kommer farande neråt? Och att massan ökar för varje våningsplan som blir delaktig i kollapsen neråt?

Jag tycker att näst intill fritt fall är en bra jämförelse. Du måste väl hålla med om att det är ganska nära fritt fall? Stålramen som var längre ned var väl inte försvagad av den intensiva hettan? Borde inte den ha gett lite mer motstånd? Borde inte tornet ha vält i så fall och tagit en väg med mindre motstånd nedåt. Jag tror inte riktigt du förstår hur stabil en stålram är. Den bär ju upp överdelen från början. Men när överdelen börjar röra lite på sig, då smulas den bara sönder. Någonting tar bort motståndet. Någonting får betongen att bli till damm.
Citera
2008-10-07, 03:55
Medlem
Citat:
DU : Påstående, gärna i sällskap med youtubelänk
JAG: Nej, så var det inte, för kolla här, det är gammal skåpmat
DU: Hmm, vi kommer inte vidare, men kolla här! (ny youtubelänk)

Vad jag vet så har vi diskuterat samma ämnen väldigt länge nu. Det enda som vi har lämnat är väl listorna enligt min mening? Tror du att vi kommer vidare så fortsätt skriv bara. Får se om jag svarar igen.
Citera
2008-10-07, 04:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lienno
har du sett dessa vävnadsprover?
Det är väldigt enkelt att skriva att man har tagit vävnadsprover.[/quote]

Vad är det här för pajasargument? Självklart har vi inte sett några vävnadsprover, då vi helt saknar koppling till 9/11-utredningarna. Det är som att fråga dig om du har sett Olof Palmes lik. Betyder det att vi inte kan prata om vävnadsproverna här i tråden? Att vävnadsprover togs finns det ju rapporter på, med människor som skriver om detta, hur det gick till och vad resultaten blev.

Citat:
Dessutom blev ju allting i byggnaderna till smulor. Hur kunde man hitta dessa kroppsdelar. All betong pulveriserades ju.

Va? Rasmassorna var ju tiotalet våningar höga och rasmassorna totalförstörde flera närliggande byggnader och skadade andra. Menar du att det var damm som orsakade detta? Sluta med lögnerna nu, det är ingen som har påstått att WTC-tornen "pulveriserades". Detta är ditt eget fantasifoster.

Citat:
Varför skulle de lägga upp alla denne algamdis uppgifter om det var någon annan de menade?

För att det skedde en förväxling?

Citat:
Hur kan så många av dem som har hittats levande ha exakt de namnen, vara piloter och i flera fall ha samma uppgifter.

Vadå hittats levande, det är väl inget konstigt med att levande personer lever?

Om det inte var förväxlingar, vad var det då? Om du iscensätter en flygplanskapning och behöver hitta på kapare, varför i hela friden skulle du välja personer som bevisligen lever och frodas påstå att de har rammat in plan i skyskrapor? Det är ju helt orimligt - vem som helst förstår ju att man inte överlever en sådan sak. Skulle det inte vara lättare att hitta på personer? Eller möjligtvis föra bort personerna, döda dem och sen påstå att de har kapat plan?

Citat:
Kan du komma på andra fall där man har förväxlat identiteter på det här sättet?

Kan du komma på något fall där 19 kapare tagit över fyra flygplan samtidigt och attackerat byggnader?

Citat:
Vad tror du alla konspirationsfilmers syfte är? Att sprida förvirring?

Filmernas syfte? Jag tror att upphovsmännens syften varierar; alltifrån personlig vinning till mentala problem, USA-skräck, hjärntvätt, tidsöverskott eller bara dumhet kan nog vara skäl till att man gör en film som Loose Change.

Citat:
Det var stålramsbyggnader, som hade fått pris för sin säkerhet. Att se hur de sprängs och smulas sönder på bilderna på 10 s eller vad det nu är och sedan tro att det var p g a planet och branden, är ju bisarrt.

Varför är det bisarrt?

Citat:
Speciellt med tanke på att stålramsbyggnader som brunnit i 15 timmar inte kollapsat och inga stålramsskyskrapor har kollapsat någonsin tidigare.

Stålramsbyggnader har aldrig tidigare rammats av passegarflygplan. Det är den springande punkten. WTC har brunnit förut, liksom många andra höga stålramsbyggnader. Innan 9/11 så hade dock aldrig skyskrapor rammats av flygplan.

Citat:
Och varför går alla därifrån på en gång och sedan kollapsar
den.

Ja, varför brukar man evakuera en plats? Man evakuerar en plats för att det finns en fara. I det här fallet var faran att byggnaden brann i så pass stor omfattning att det inte fanns någonting man kunde göra åt det, i alla fall inte för stunden, och i kombination med en rasrisk så fanns det inte så mycket annat att göra än att lämna platsen.

Citat:
Och varför säger Silverstein pull it?

För att "pull it" kan vara slang för "lämna det".

Citat:
Sättet han säger det övertygar i a f mig om att han menar att spränga byggnaden.

Vem är karln och vilka är "they"?
Senast redigerad av ThisIsSparta 2008-10-07 kl. 04:16.
Citera
2008-10-07, 04:22
Medlem
Citat:
Jag tycker att näst intill fritt fall är en bra jämförelse. Du måste väl hålla med om att det är ganska nära fritt fall? Stålramen som var längre ned var väl inte försvagad av den intensiva hettan? Borde inte den ha gett lite mer motstånd?

Nej, konstruktionen längre ned kunde inte ha gett mer motstånd eftersom den krossades av tyngden och rörelseenergin från den fallande, ovanliggande konstruktionen.

Citat:
Borde inte tornet ha vält i så fall och tagit en väg med mindre motstånd nedåt.

Nej, eftersom tornet är en sammansatt konstruktion så faller det inte åt sidan. Jag förstår inte heller poäng här. Tornen föll ju som dem föll. Menar du att torn alltid måste falla i "minsta motståndets väg", och vad var den vägen för WTC, och varför dem inte så? Och menar du den väg med minsta motstånd för tillfället, eller minsta möjliga tänkbara väg? Om du menar att hus alltid måste falla efter den väg som ger minst motstånd, och att WTC inte gjorde det, hur förklarar du det?

Citat:
Jag tror inte riktigt du förstår hur stabil en stålram är. Den bär ju upp överdelen från början.

Det är en enorm skillnad på att bära upp en vikt, och att bära upp en fallade vikt. Om vi nu ska göra en pajasjämförelse som ni på "truther"-lägret gillar; prova att hålla ett mjölkpaket i handen. Be sedan någon att släppa det i din hand från 1 meters håll. Känner du skillnaden?
Citera
2008-10-07, 09:27
Medlem
KimNeilJungs avatar
Tillbaks efter ett antal dagar i världens bästa stad, London, ser jag att debatten klarat sig utmärkt utan min närvaro. Kanske t o m har den förbättrats då jag inte haft möjlighet att sitta här och fördriva tiden med löjliga sarkasmer.
Anywho, jag tillbringade en hel del tid i centrala London: Trafalgar Square, Picadilly, Westminster, House of Parliament och en hel hoper andra turistmål. Har under mina tjugo år som regelbunden Londonbesökare aldrig orkat ta mig runt till alla måste-se. Men nu var ungarna med för första gången så det var väl dags. Demonstrationer är inte helt ovanliga. Utanför House of Parliament tältade ett antal motståndare till Irakkriget, vid Trafalgar protesterades dem emot Mugabe, vid Harrods protesterades det emot försäljningen av pälsar osv. För er som varit i London, och tänkt på det, är det inte ovanligt att man springer på protestanter eller flygbladsutdelare för den ena frågan eller andra.
Inte en enda t-shirt, banderoll, plakat, klotter eller liknande stod att finna för 9/11. Vilket naturligtvis inte innebär att de inte förekom. London är stort. Men de fanns då inte på några centrala platser där de rimligtvis skulle nått störst publik.
Citat:
har du sett dessa vävnadsprover? Det är väldigt enkelt att skriva att man har tagit vävnadsprover. Dessutom blev ju allting i byggnaderna till smulor. Hur kunde man hitta dessa kroppsdelar. All betong pulveriserades ju.
Jag har förstått att du inte gillar argumentation. Så vi skippar det. Men ta en titt på de här bilderna:
http://home.hiwaay.net/~langford/wtc/
Om du sedan vill kvarstå vid att all betong pulveriserades kan vi ta en diskussion då. Annars går det bra att bara hålla tyst, det duger för mig som erkännande av att du hade fel på just den här punkten.
Citera
2008-10-07, 09:48
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Klart man har övat på å göra det så fort som möjligt, de har ju till och med övat på liknande scenarior.

Vilka övningar har genomförts som involverar nedskjutandet av civila kapade flygplan?

Citat:
Det var stålramsbyggnader, som hade fått pris för sin säkerhet.

"Stålramsbyggnader"? Menar du att det var byggnader gjorda av stål? För i såfall har stålbyggnader tidigare kollapsat pga av eld. Windsor Tower är ett exempel, vars stålöverdel brann och kollapsade.

WTC1 och 2 byggdes med helt ny teknik:

http://people.howstuffworks.com/wtc1.htm

Citat:
At the time of construction, most new skyscrapers were built around grid-style steel skeletons. In this design, the support structure is spread throughout the entire building. Metal beams are riveted end to end to form vertical columns, and at each floor level, these vertical columns are connected to horizontal girder beams. The support columns are all internal, so the outside of the building doesn't have to hold up anything but its own weight. These outer curtain walls can be made of just about anything, including ordinary glass.

Citat:
The WTC team took a slightly different approach. They decided to build long "tubes," where all the support columns would be around the outside of the building and at the central core of the building. Essentially, each tower was a box within a box, joined by horizontal trusses at each floor.

Det var en nytt sätt att konstruera skyskrapor och jag känner inte till några liknande. Vet någon annan om det byggts andra skyskrapor med samma metod?

Vilka pris vann byggnaderna?
Citera
2008-10-07, 11:38
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Klart man har övat på å göra det så fort som möjligt, de har ju till och med övat på liknande scenarior. Tror du på allvar att de är så här dåliga? Dessutom finns det ju inspelat när han frågar om de inte ska sätta in "scrambeling aircraft" eller vad de kallar det och han som sitter på andra sidan luren säger att alla lämnade rummet. Det finns med i Loose change.
Så bara för att det finns i Loose Change så är det alltså sant?

Citat:
Jag vet att det fanns vrakdelar där efteråt, väldigt små delar som inte ser ut att tillhöra ett sådant plan. Motordelen höre ju inte till planet i fråga, när Loose change-killarna frågade om det. Var är de gigantiska jetmotorerna?
Loose Change killarna ja, som har noll koll på vad dom gör, och gör det för att tjäna pengar.
Om du inte sett igenom deras lögner och falskspel är det bara att beklaga.
Då dom klipper och frisserar vittnesmål för att få det att passa deras agenda.

Citat:
http://www.youtube.com/watch?v=STbD9XMCOho

Sen har vi ju gamle Barry Jennings också som du inte verkar bry dig så mycket om heller. Ännu ett otroligt sammanträffande att han dog precis när de skulle komma med en ny rapport och intervjua honom igen.
Hur kan ni blunda för sånt här?

Så Barry Jennings blir alltså "tystad" men Loose Change gänget får leva?
Senast redigerad av Targenor 2008-10-07 kl. 11:40.
Citera
2008-10-07, 12:50
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Vad jag har sett så hittar man alltid större delar vid flygplanskrasher. Skicka gärna någon länk till en annan flygplanskrash där man inte hittat en enda stor flygplansdel eller kropp.

Bortsett från stjärtfenan:

http://www.planecrashinfo.com/w20010704.htm

Sen några jag tittade på:

Jidda 1991:

http://www.planecrashinfo.com/w19910711.htm

Indiana 1994:

http://www.planecrashinfo.com/w19941031.htm

Florida 1995:

http://www.planecrashinfo.com/w19960511.htm

Det är svårt att veta om det är de enda bilderna eller om det finns bättre. Det är också svårt att avgöra från de få bilder som postats på internet hur stora delarna blev. Floridakraschen ovan tex fick efter insamlandet ihop en rätt stor bråteshög, men bilderna på kraschsiten visar väldigt lite.
Avsaknad av foton på internet är inget bevis (fö är det här en rätt stor del)- frågan är vad folk på marken som kom fram till kraschplatsen sa.

Jag har dessutom inte hittat några bilder på plan som kraschade i samma höga hastighet som Shanksvilleplanet.
Senast redigerad av SLOB 2008-10-07 kl. 13:15.
Citera
2008-10-07, 13:17
Medlem
Pingehs avatar
Citat:
Vad jag har sett så hittar man alltid större delar vid flygplanskrasher. Skicka gärna någon länk till en annan flygplanskrash där man inte hittat en enda stor flygplansdel eller kropp.

Här är ett exempel:

http://uk.youtube.com/watch?v=ff7h7Ll8Dl4

Precis som Flight 93 så såg det inte ut som om ett plan krashat där.
Citera
2008-10-07, 13:18
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Motordelen höre ju inte till planet i fråga, när Loose change-killarna frågade om det.

Jag är lite nyfiken på det här. Vem intervjuade de?

Aerospaceweb.org's Jeff Scott, verkar hyggligt säker på att det är rätt motordelar:

Citat:
As discussed in the main article, all three of these pieces of debris are identical matches to or at least consistent with the components found in the Rolls-Royce RB211-535 turbofan aboard a Boeing 757

http://www.aerospaceweb.org/question/conspiracy/q0265.shtml
Senast redigerad av SLOB 2008-10-07 kl. 13:22.
Citera
2008-10-07, 23:46
Medlem
Pads avatar
Ojdå, här hade det postats...

Det känns lite fånigt att skriva precis samma sak som de andra "vakthundarna" redan svarat, så istället säger jag bara så här: Jag håller helt med om det de skriver, och om det är något du tycker inte är bemött så kan du väl bara peka ut det så tar jag hand om det.

/ Pad
Citera
2008-10-08, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KimNeilJung
Tillbaks efter ett antal dagar i världens bästa stad, London, ser jag att debatten klarat sig utmärkt utan min närvaro. Kanske t o m har den förbättrats då jag inte haft möjlighet att sitta här och fördriva tiden med löjliga sarkasmer.
Anywho, jag tillbringade en hel del tid i centrala London: Trafalgar Square, Picadilly, Westminster, House of Parliament och en hel hoper andra turistmål. Har under mina tjugo år som regelbunden Londonbesökare aldrig orkat ta mig runt till alla måste-se. Men nu var ungarna med för första gången så det var väl dags. Demonstrationer är inte helt ovanliga. Utanför House of Parliament tältade ett antal motståndare till Irakkriget, vid Trafalgar protesterades dem emot Mugabe, vid Harrods protesterades det emot försäljningen av pälsar osv. För er som varit i London, och tänkt på det, är det inte ovanligt att man springer på protestanter eller flygbladsutdelare för den ena frågan eller andra.
Inte en enda t-shirt, banderoll, plakat, klotter eller liknande stod att finna för 9/11. Vilket naturligtvis inte innebär att de inte förekom. London är stort. Men de fanns då inte på några centrala platser där de rimligtvis skulle nått störst publik.

......
Som jag förstått det så finns i England en konspirationstro som går ut på att bombningarna i tunnelbanan (+ en buss) skulle vara en konspiration,
och att t.ex bombningen av bussen var "stuntmän och pyroteknik".
Det finns ett avsnitt av den utmärkta podcasten "This American life" (avsnittet heter "spokesmen" (talesmän)eller liknande) som har en lång intervju
med en kvinna som var i tunnelbanan när det small, och där hon berättar om sina konfrontationer med de konspirationstroende.

Du såg inget av denna rörelse?

Jag inser att jag går OT, och om Londonbombningarna skall diskuteras på allvar, så skall dom förstås ha en egen tråd...

/T
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in