2010-03-01, 18:47
Medlem
Kuvolskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Frågan är ju :"Vilken fysisk process kan hålla pölar av järn smälta/rinnande i veckor?"

Menar du att din skrivning ovan utgör svar på denna fråga?

Den termit som jag har sett (i.o.f.s bara på TV/YT) brinner ett par sekunder.
Plasmaskärare kan ju hålla på längre, men kanske bara några minuter...

/T

Det är vad brandmanualen som tydligen skall följas eller åtminstone vägleda vid grundläggande eld-utredningar säger, de går inte in på någon längd men där står det alltså "Thermite mixture produce exidently hot fire that can account for molten steel or concrete", och i WTC-fallet så lär det behövts en hel del thermite om det förekom så varför skulle det vara omöjligt att det smälta stålet var orsakat av just thermite eller nano-thermite? Jag säger inte att det är så, men hur skulle det gått till på naturlig väg?
Senast redigerad av Kuvolski 2010-03-01 kl. 18:50.
Citera
2010-03-01, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuvolski
Det är vad brandmanualen som tydligen skall följas eller åtminstone vägleda vid grundläggande eld-utredningar säger. Där står det alltså "Thermite mixture produce exidently hot fire that can account for molten steel or concrete", och i WTC-fallet så lär det behövts en hel del thermite om det förekom så varför skulle det vara omöjligt att det smälta stålet var orsakat av just thermite eller nano-thermite?

Man kan smälta stål med skärbrännare/plasmaskärare/termit, ingen tvekan om det.

Men den fråga som jag försöker få svar på och ingen verkar kunna svara på, det är hur kan man hålla pölar av smält stål smält&rinnande i veckor??

Finns det ngn metod med termit som gör detta??

Klara ut detta nu, så att diskussionen eventuellt kan komma någonstans!

Jag vet att du tycker att "eld-utredningen" sköttes o-proffsigt, men det är ju inte det som denna diskussion handlar om, utan varifrån det rinnande stålet kom, veckor efter 9/11!!

/T
Citera
2010-03-01, 19:17
Medlem
Kuvolskis avatar
Citat:
Man kan smälta stål med skärbrännare/plasmaskärare/termit, ingen tvekan om det.

Men den fråga som jag försöker få svar på och ingen verkar kunna svara på, det är hur kan man hålla pölar av smält stål smält&rinnande i veckor??

Finns det ngn metod med termit som gör detta??

Klara ut detta nu, så att diskussionen eventuellt kan komma någonstans!

Jag vet att du tycker att "eld-utredningen" sköttes o-proffsigt, men det är ju inte det som denna diskussion handlar om, utan varifrån det rinnande stålet kom, veckor efter 9/11!!

/T

Du missade nog min poäng, eftersom det kan smälta stål och det antagligen behövts en väldigt stor mängd tror du inte att det skulle kunna göra det möjligt då? Smält stål om det får ligga och pyra i en grop lär väl inte svalna i första taget det heller? Bara spekulationer och frågeställningar men samtidigt ett sorts svar på din fråga.
Citera
2010-03-01, 20:18
Medlem
Citat:
Du missade nog min poäng, eftersom det kan smälta stål och det antagligen behövts en väldigt stor mängd tror du inte att det skulle kunna göra det möjligt då? Smält stål om det får ligga och pyra i en grop lär väl inte svalna i första taget det heller? Bara spekulationer och frågeställningar men samtidigt ett sorts svar på din fråga.

Smält stål är så mycket varmare än omgivningen i rasmassorna efter tornen att det avger sin värme snabbt.
Om stålet var rinnande så måste det ju ha flutit ut på underlaget och stelnat.
Merparten av rasmassorna var ju kalla (i relation till smält stål), eftersom det bara var en begränsad del av tornen som brann.
Det är sannolikt en fråga om högst någon timme, förmodligen bara minuter, innan stålet stelnat (om det nu någonsin varit rinnande..)
Ingen rimlig förklaring till pölar av smält stål veckor efter 9/11 har kommit fram.
En rimlig slutsats är då att dessa pölar helt enkelt inte fanns.

Skälet till att det finns folk som talar om sådana pölar är ändå enkel:
Dom har aldrig sett smält stål, och har
inget att jämföra med.

Visst fanns det små rester av smält stål i rasmassorna, men dom kom från kapning av balkar under uppröjningen, inget annat.

/T
Citera
2010-03-01, 20:30
Medlem
Kuvolskis avatar
Citat:
Smält stål är så mycket varmare än omgivningen i rasmassorna efter tornen att det avger sin värme snabbt.
Merparten av rasmassorna var ju kalla (i relation till smält stål), eftersom det bara var en begränsad del av tornen som brann.
Det är sannolikt en fråga om högst någon timme, förmodligen bara minuter, innan stålet stelnat (om det nu någonsin varit rinnande..)
Ingen rimlig förklaring till pölar av smält stål veckor efter 9/11 har kommit fram.

inget att jämföra med.

Visst fanns det små rester av smält stål i rasmassorna, men dom kom från kapning av balkar under uppröjningen, inget annat.

/T

Jag har inte så mycket att svara på, du berättar kort och gott vad du tror så det är väl inte så mycket att diskutera. Jag har en fråga, hur tror du detta hade kommit till på naturlig väg ifall det funnits? Och varför skulle dessa vittnen ljuga? Det är svårt för dig att säga men det verkar inte troligt att de skulle ljuga om man kollar på vad det är för några på ytan.
Citera
2010-03-01, 20:55
Medlem
Citat:

inget att jämföra med.

/T

Hört talas om en kolmila?
Citera
2010-03-01, 22:40
Medlem
Thaddeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Varför yrar i så fall en massa "sannings"sägare om att det bara är zuperhemlig militär som kan använda det?

Och problemet om det är mer potent är att då kan man väl inte alls vara säker på att den där makapären ens funkar? Jag menar, hur vet du att den inte faller i småbitar av värmeutvecklingen eller av trycket?

Det är uppenbart att du försöker trivialisera det här och få det till att den här hemmabyggda videon skulle vara någon slags garant för att nanotermit kan appliceras horisontellt. Problemet är ju bara att du bara antagit det utan att ha något som backar upp det. Handen på hjärtat, hade du ens sett ett amatörbygge av det slag som SLOB pekade ut när du skrev ditt inlägg om dem? Jag tror inte det men förväntar mig inget svar.

Jag har alltså lovat att svara på ett antal frågor efter det att du rett ut det här, och det ser ut att bli en segdragen kamp för att få dig att på ett rakryggat sätt ta itu med den här frågan. Alla ser hur fruktansvärt ovillig du är att svara, och jag vet ju vad jag tolkar det som, men jag tänker faktiskt inte falla för det. Jag har upprepade gånger frågat om det här och jag kommer att fortsätta tills du inte längre försöker slingra dig. Det är faktiskt så enkelt.

Under tiden som du försöker slippa undan så är det uppenbart för alla andra hur otroligt olika måttstockar du har för bevisning. I ena fallet kan man vifta bort en institution som producerat 12 000 sidor med rapportmaterial i en handvändning för att du inte sett rådatat till en av deras animeringar, i det andra fallet har man inga problem att tro på att ett helt odokumenterat amatörbygge som kapar ett armeringsjärn kan skalas upp och använda ett annat ämne för att kapa stålbalkar (som dessutom primärt utgjorde fasaden, hur förklarade man för Leffe att hans skrivbord upptogs av en stor cutter charge riktad mot ytterväggen utan att han fattar misstankar?).

Nej, du har inte försökt med något annat än att slippa undan.
oj 12000 sidor! Så ja kan alltså övertyga dig om jag skriver 12000 sidor om ämnet?

kan man kapa vertikalt med termit så kan CIA kapa vertikalt med nanotermit.

Och vem vet? de kanske använde sig av vanlig gammal hederlig termit? Så nu har jag givit dig en trovärdig förklaring.

Ge nu mig en trovärdig förklaring på mina frågor:

Svara nu på mina frågor om varför NIST simulering inte ens ser ut som det gjorde i verkligheten.

Och sen på varför WTC7 föll snabbare i verkligheten än i rapporten.

Slutligen på varför man inte får ta del av beräkningar antaganden och in-data till deras modell.
Citera
2010-03-01, 22:42
Medlem
Thaddeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
Jag ifrågasätter inte att det går att detonera en bomb med en mobiltelefon. Jag ifrågasätter att man kan detonera det stora antal bomber som skulle krävas, i rätt ordning, utan att bomberna går sönder innan, med mobiltelefoner. Logistiken går inte ihop.
Ok, om du tror att mobiltelefon is the weapon of choice för CIA så förstår jag att du tror att ett gäng grottmän från afganistan kunde lura den största och mest avancerade militärmakten i världen.

...
Citera
2010-03-01, 22:55
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KimNeilJung
Bollocks du förstår precis vad jag menade.

Men för att svara väldigt tydligt på din fråga. När begreppet används för att tillskriva, eller avskriva en egenskap eller kunskap en eller flera personer kan ha eller sakna med hänvisning till deras födelseland, religion eller hudfärg.
Som Pad så vacker beskrev det, vill du ha exempel så läs dina egna inlägg.
Nej! Då hade jag inte frågat. Kanske kan du skriftligen avge ett exempel?

Kul förresten att du tycks tycka att Pad är vacker. Hans avatar kan väl inte med bästa vilja i världen kallas för bildskön?
Citera
2010-03-01, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thaddeus
Ok, om du tror att mobiltelefon is the weapon of choice för CIA så förstår jag att du tror att ett gäng grottmän från afganistan kunde lura den största och mest avancerade militärmakten i världen.

...

tja, en analfabet som du har ju lyckats genomskåda den mest avancerade militärmakten i världen så...

I övrigt så tror jag inte att CIA låg bakom oavsett vilka tekniska prylar som kan användas. Principen är densamma, sändare och mottagare, antenner och sladdar.
Citera
2010-03-02, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lienno
Hört talas om en kolmila?
Javisst.
Finns lite olika uppgifter om möjlig/lämplig temperatur i en sådan.
Jag ser uppgifter om 500 - 800 grader.
Kan få stål att glöda, men absolut inte smälta.

Har du annan information, eller missförstod jag din one-liner?

/T
Citera
2010-03-02, 07:49
Medlem
Citat:
Jag har inte så mycket att svara på, du berättar kort och gott vad du tror så det är väl inte så mycket att diskutera. Jag har en fråga, hur tror du detta hade kommit till på naturlig väg ifall det funnits? Och varför skulle dessa vittnen ljuga? Det är svårt för dig att säga men det verkar inte troligt att de skulle ljuga om man kollar på vad det är för några på ytan.

Jag tar det bakifrån:

Vittnena ljuger inte medvetet.
Men dom pratar om saker som dom inte är kompetenta att uttala sig om.
(Hade dom varit f.d. stålverksarbetare, som verkligen upplevt smält stål, då hade det varit en annan sak.)
Eftersom deras berättelser aldrig "grillats" så har svagheten i deras utsagor aldrig riktigt tydliggjorts.
I en rättegång skulle utsagorna om pölar av stål inte ha en chans.

-Du är ju helt rätt ute;
Det finns ingen "naturlig väg" för pölar av smält stål att existera veckor efter 9/11.
I stålverk brukar man väl ha elektriska ugnar som smälter stålet med stora ljusbågar.

Summerat: hela idén om pölar av rinnande stål som verkar vara en "grundbult" i "inside-job-resonemanget" är helt orimlig.

/T
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in