2011-04-10, 00:58
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackFlashad
Du har helt rätt, varför spara på bevis när man kan göra en tecknadfilm (wtc7) istället?

Och se där kom den igen. Skall vi ta en liten ja/nej-fråga nu då... Var animeringen av deras kollapssimulering deras utredning eller var den lite matigare än så?

Och följdfrågan, är det ärligt eller oärligt att försöka presentera hela deras rapport som en tecknad film?

Två ja/nej-frågor som du gärna får svara på. Dessutom är inte dina två alternativ avhängiga av varandra, att bedöma vilka balkar man är intresserade av att undersöka närmare har inget att göra med om man skall publicera en animering av en kollapssimulering.

Citat:
Är du seriös eller?

jodå, men jag undrar lite hur det står till hos dig... Du svarar selektivt, hoppar över rakt ställda frågor, postar enormt mycket länkar istället för att visa att du kan argumentera. Allt det där är ju rätt så vanligt hos "sannings"rörelsen, men seriöst tycker jag inte att det är.

Citat:
Jag sitter här med hög feber och är väldigt snurrig, men kan iaf se att det inte har gått rätt till med utredningen. 250st delar tycker du är nog eller?

Det är ointressant vad jag tycker är nog, eftersom jag inte är expert på kollapsutredningar. Det tror jag inte heller att du är. Skillnaden mellan dig och mig är att jag låter de som kan sin sak utföra sina jobb. Du tycker att de gör fel, utan att ha på fötterna VAD som skulle vara fel eller av vilken orsak.

Men kom igen, hur många delar borde de undersökt? Vad är din kompetens för att ifrågasätta deras urval? Jag vill att du svarar med egna ord, för det var du som kom med påståendet, att rapa upp foliehattsteorier från youtube klarar vem som helst.

Nu kan man invända att jag använder appeal to authority som argument, och det stämmer ju delvis. MEN, och det här har jag varit tydlig med även innan, vi använder regelmässigt detta varje dag, det skulle inte gå att leva annars. Varje gång jag kör över en bro med min bil så litar jag ju faktiskt på att de som ritat och de som byggt bron har koll och att den är korrekt dimensionerad. När jag trycker på en knapp i hissen så litar jag på att jag inte får en elstöt på grund av inkompetenta elektriker. På samma sätt litar jag på att NIST kan göra ett urval av rasmassorna de kan arbeta med, det är väl inom deras profession och de har bevisligen gjort bra jobb både innan och i just det här fallet.

Citat:
Så varför gjorde man bara en datasimulering på wtc7 då? Hade det inte vart bättre att visa upp fysisk bevisning?

Det får du fråga NIST om. Istället för att bara komma med vaga antydningar så vore det konstruktivt om du la fram raka påståenden och följde upp dem med verifierbara bevis. Alltså sådana som inte skulle bli utskrattade om man tog dem till en domstol.

Citat:
Du skriver bra, men det ju som sagt bara bullshit, dom enda som kan styrka ditt bullshit är dom som ertappas med den ena lögnen efter den andra.

Det här var nog det taffligaste försök till att vifta bort någons argument jag sett i år. Du får väl tala om vad som skulle vara bullshit, vi kan ju gå tillbaka och gå igenom våra meningsutbyten och se vem som blivit slagen på fingrarna flest gånger?

Som sagt, jag anstränger mig för att svara på allt det du skriver, du "glömmer" ganska mycket. Och "dom som ertappas med den ena lögnen efter den andra", vilka syftar du på där?

Citat:
Lite kort om va NIST gjorde för fel:
http://www.youtube.com/watch?v=Rov_A5bSsug

Fast det där är ju jättetramsigt, av tre skäl:

1. NFPA 921 används för att ta reda på hur bränder eller explosioner uppstått. Tror du att det var någon frågeställning här? Det är ganska uppenbart för alla med minst en halv hjärna hur bränderna uppstod, därför faller ganska mycket av syftet med en sådan guide.

2. Det är inget regelverk, det är en guide. Eric Lawyer far med osanning när han säger att NIST inte följt reglerna för NFPA har ingen som helst juridisk bäring.

3. NFPA har själva kommenterat det arbete som NIST utfört. Är det inte märkligt att de verkar vara nöjda med hur NIST skött utredningen?

Citat:
http://www.youtube.com/watch?v=GxycV4fNPnQ

Tja, oväntat att Jones har synpunkter... Men helt ärligt, vad är det här mer än ett par individer som har åsikter? Det är ingen av dem som med ett enda ord berör VAD som skulle kunna göras bättre om mer material fanns kvar. Jag menar, du har också uttryckt bestörtning över att man inte tittade på allt, men så här långt har du inte heller talat om vilken kompetens du besitter för att lära NIST hur de skall sköta sitt uppdrag.

Citat:
New York authorities' decision to ship the twin towers' scrap to recyclers has raised the anger of victims' families and some engineers who believe the massive girders should be further examined to help determine how the towers collapsed.

Tja, anhöriga pratar givetvis med hjärtat, men på vilket sätt är det relevant här? Och "some engineers", vilka är det? Ingenjör är ett väldigt omfattande ord, foliehattar hittar man i alla branscher (även om lågutbildade verkar klart överrepresenterade enligt min erfarenhet). Var finns de konkreta argumenten med belägg för att saker kunde gjorts bättre? Att bara stå och ha åsikter kan många göra, men det intressanta är ju vad som finns bakom.

Citat:
But New York Mayor Mike Bloomberg insisted there are better ways to study the tragedy of September 11. "If you want to take a look at the construction methods and the design, that's in this day and age what computers do," said Bloomberg, a former engineering major.
"Just looking at a piece of metal generally doesn't tell you anything."

Politikersnack, absolut. Självklart är det intressant att titta på bitarna (om det är RÄTT bitar), men samtidigt har han ju rätt i att simuleringar och komplexa uträkningar av datorer tar allt större plats i sådana här utredningar.
Citera
2011-04-10, 01:09
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Här har du uppenbert inte försått vad punkt tre gäller. Flygplanen och det andra var punkt ett och stämmer precis lika bra in på båda teorierna.
Punkt tre gäller vad du skulle kalla konspiration, dvs annat än enbart flygplan.

Jag tror nog att jag förstod bra. Du borde prata lite med farbror Ockham.

Om teori ett är att arabiska terrorister flög plan in i hus

och teori två är

Arabiska terrorister, köpta eller hjäntvättade av USA, flög plan in i hus

och du helt saknar några konkreta belägg för teori två så bör teori ett väljas.

Det är dessutom stor humor att du HELT har valt att strunta i alla de problem en mörkläggning från USAs håll skulle innebära. Jag vill ge den svårigheten -10 bara rakt uppochner. Hur många minus tycker du att den är värd?

Och speca gärna upp hur du kan skriva att AQ inte skulle ha några resurser eller möjligheter? För mig är det ren gallimattias.

Citat:
Jag är lite osäker på om du förstår punkt fyra, men kanske.
Nej just det. AQ behöver inte mörklägga något. Om något mörkläggs är alltså USA den skyldiga.

Om något mörkläggs för att skydda de skyldiga är alltså bara Teori B möjlig.

Och eftersom det inte finns några belägg för att något mörklagts TROTS att alla detaljer i den här händelsen nagelfarits, inte bara av olika kommissioner, utredningsgrupper och FBI utan också av en zilion privatspanare så har jag svårt att begripa hur du vill ge någon poäng till USA här. Hela din frågeställning är ju preppad och utgår från att det har mörklagts. Så kan man givetvis inte skriva. Om du skall vara ärlig så är det en solklar vinst för AQ i det fallet, åtminstone tills dess att du hittar hårda bevis som talar för en mörkning.

Citat:
Fortfarande 4-2 till teori B.

Ja, i Baghdad-Bobs värld. Inte i verkligheten.
Citera
2011-04-10, 01:10
Medlem
Pads avatar
Citat:
Jag kan också göra idiot listor:

1. Byggnad 7 brinner lite

2. Kollapsar i fritt fall

3. Inside-Job

Den stora skillnaden är att dina punkter inte hänger ihop. Man kan inte säga om 1 så 2. Om 2 så 3. Framförallt är länken mellan 2 och 3 helt obefintlig. Det här med logik är inte din paradgren va?
Citera
2011-04-10, 01:34
Medlem
Pads avatar
Citat:
http://www.p2pays.org/ref/34/33115.pdf
These include energy output that is 2x that of typical high explosives...

Märkligt då att NFPA själva inte benämner det som sprängämne, eller hur? Och om du bara skall titta på energin so frigörs så är det MÅÅÅÅÅÅÅNGA ämnen du måste börja kalla för sprängämnen.

Citat:
Jasså det tycker du?
NFPA 921-18.1 Chapter 18 ??
NFPA 921 19.4.8.2.6 ??
NFPA 921 18.15 Analyze Fuel Source ??
NFPA 921 9.3.6 Spoliation of Evidence ?
NFPA 921 “18.12.2 High Exlosives ??
NFPA 921 18.3.2 High-Order Damage ???
NFPA 921 14.3

Jajamänsan, av skäl som jag gick igenom ovan. Det är lite roligt att se att du hittat en ny helig graal, men den är ju inte riktigt vad du tror att den är...

När jag säger att NIST gjort ett bra jobb så är det för att de presterat omfattande rapporter om det som hände, rapporter som granskats, inte minst av NFPA som inte verkade se några problem med hur de genomfördes. Dessutom har stålbyggnader som byggts med de uppdaterade byggnormerna efter 911 brunnit och klarat sig bättre än wtc. Nu är ju alla byggnader unika, så det går givetvis inte att dra någon direkt slutsats om de klarat sig ändå, men det ger ändå en indikation att NIST kommit fram till hyggligt bra slutsatser om kollapserna.

Det roliga är att den kåken (minns inte på rak arm vilken det är) brukar dras fram av foliehattarna som exempel på stålbyggnader som brunnit och inte kollapsat... Stor humor.

Citat:
Försökt hitta hela NFPA från 2001 bara för att lista alla fel NIST har gjort, men den är ju inte direkt vanlig bland fildelare.

Tja, tycker du att det ger något att dra hem en guide som används för andra typer av utredningar så varsågod. Den är nog kalasbra om du skall undersöka VARFÖR en brand uppstod.

Citat:
Är det här nå ny debunk påhitt eller?
Vem påstår att dom har gjort fel och vad för fel?
Mark "turist guide" Roberts eller?

Jag noterar att dina skygglappar inte tillät dig att öppna länkarna med kritik mot deras rapport. Några av metodfelen återgav jag i mitt inlägg, och om du nu är så intresserad av rapporten att du har med den i din signatur så skulle man kunna tycka att du var intresserad av att hålla dig uppdaterad med kritik mot den. Det är ju inte direkt något som släppts den här veckan.

Citat:
Det är ju NI som påstår att det inte är bomber utan nånting annat som exploderar, eftersom NIST har förstört all fysisk bevisning + helt å hållet skitit i att följa "NFPA 921 Guide For Fire and Explosion Investigations, 2001 Edition" så är det väl ni NIST-kramare som ska ge oss teorier om era bomblösa explosioner.

Ni fuckar upp det, och vi ska städa upp det?

Nej, du har dålig koll på vetenskapsteori va? Man bevisar inte frånvaron av något, man bevisar FÖREKOMSTEN av något.

Vi har alltså kollapser som beter sig på ett sätt som en förkrossande majoritet av världens sakkunniga ser som normalt. Visst, saker exploderar, men så sker i nästan alla bränder, och särskilt bränder av den här storleken. Det är därför inget onormalt. Brandmän vittnar om att sjuan håller på att kollapsa därför att bränderna har fått brinna obekämpat och huset knakar. Fråga gärna närmaste brandingenjör vad det innebär (både du och jag vet ju att du aldrig kommer att göra det, för du är ju inte riktigt SÅ intresserad av sanningen).

Kort och gott, kollapser som beter sig som man kunde vänta sig. Mitt i allt detta reser sig ett gäng foliehattar med mer eller mindre utflippade teorier om vad som hänt och förväntar sig att VI skall motbevisa dem? Nej du, bevisbollen ligger i ert knä. Ni måste faktiskt visa att det inte bara var explosioner utan att dessa faktiskt var bomber (om det nu är teorin ni bekänner er till, folk som tror på energivapen för rymden får en annan bevisboll).

En början hade ju kunnat vara att tillämpa lite sunt vetenskapligt tillvägagångssätt hos Harrit och Jones, men istället har de valt en annan väg. Det hjälper knappast er sak framåt om man säger så.

Vidare så skulle ni ju kunna leta upp några av de här pölarna av smält stål som borde ha stelnat. Har någon sett dem, eller tänker ni förklara det med att alla som röjde upp är köpta? När vi ändå pratar om thermite så var det ett dussintal fire marshals (har tyvärr ej en svensk titel) som är tränade i att upptäcka thermite. Varför har vi inte hört något från någon av dem? Är de köpta eller hade de bara otur och gick på fel ställen? I så fall måste ju Jones och Harrit haft tur som hittade saker i 100% av sina prover...

Så visst finns det saker för er att göra. Men viktigast är kanske att släppa saker som inte är så rimliga... och fundera över konsekvenserna av det ni påstår. Jag har berört det här flera gånger, men du har inte varit så sugen på att svara på de delarna, undrar varför...

Och "vi" har redan en sammanhållen teori om hur det gick till. Den är i samklang med alla naturlagar, kräver inte myztisk spraythermite som behöver 100 lager för att göra någon temperaturskillnad att tala om, inga doftlösa bomber, inga tysta bomber (och med tyst menar jag då i jämförelse med riktiga demoleringar), inga plan som måste pricka exakt rätt för att inte bomberna skall gå sönder eller smälla i fel ordning, inga mutade nationella organisationer. Jag väntar fortfarande på en alternativ metod som funkar ens i närheten lika bra.

Citat:
Hur ofta ska någon ertappas med den ena lögnen efter den andra för att tappa trovärdigheten?

Ja du... jag tappade snabbt trovärdigheten för "sannings"rörelsen, det kan jag tala om för dig. Politiker har jag också en sund skepsis mot, men tills dess att experter som gör sitt jobb blir beslagna med att ljuga så tänker jag lita på dem. Däremot får ju killar som presenterar guider som regelböcker en dos minskat förtroendekapital i min bok. Kanske även i din?
Senast redigerad av Pad 2011-04-10 kl. 01:42.
Citera
2011-04-10, 01:38
Medlem
Pads avatar
Citat:
Thermite/thermate/nanothermate?

Jag BRINNER av iver att få höra dig förklara hur Thermxte bär sig åt för att åstadkomma detta. Det var alltså återigen det där med konsekvensanalys av era påståenden...

När du ändå är igång så kan du ju ge en plausibel teori till hur man lurade bombhundarna i tornen.

(och bara för att spara en replikväxling här, NEJ, bombhundarna hade inte dragits in, det var EXTRA bombhundar efter en period av förhöjd säkerhet som hade dragits in, men eftersom "sannings"sökare är kända för att fortfarande dra fram det där så tänkte jag mota Olle i grind)

Citat:
Det intressanta är ju att NIST skiter fullständigt i alla riktlinjer och regler om hur man sköter en utredning, dom där vittnesmålen är helt klart tillräckligt för att börja undersöka och ta tester å kolla ifall det fanns bomber i byggnaderna.
I alla fall om ska följa: NFPA 921 Guide For Fire and Explosion Investigations, 2001 Edition.

Fast det fanns det ju inga skäl till...
Citera
2011-04-10, 01:58
Medlem
BackFlashads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
...

Dina inlägg är så komiska att jag inte riktigt vet hur jag ska svara.

Kan tänka mig att många blir arga på dina lögner å all din bullshit, men jag tycker det är lite smått komiskt.

Du länkade väl bara till ett annat forum?
Är ju sjuk så man orkar ju inte svara på alla frågor på en å samma gång.
Ska backa lite å läsa alla dina frågor så ska du få ett svar.

Det är nu dokumenterat och rapporterat att du är komisk
Citera
2011-04-10, 02:07
Medlem
Pads avatar
Citat:

Kan tänka mig att många blir arga på dina lögner å all din bullshit, men jag tycker det är lite smått komiskt.

Du länkade väl bara till ett annat forum?
Är ju sjuk så man orkar ju inte svara på alla frågor på en å samma gång.
Ska backa lite å läsa alla dina frågor så ska du få ett svar.

Det är nu dokumenterat och rapporterat att du är komisk

Ja du, vi har alla roligt år olika saker. Jo, jag länkade till den ganska omfattande tråden om just Jones och Harrits rapport och de problem med den som diskuterats. Det var inte den enda länken du fick. Jag postade dessutom dessa länkar efter en direkt uppmaning från dig, och om vi jämför förhållandet mellan egenskriven konstruktiv text och länkspammande hos dig och mig så kan man väl säga att det är stora stenar du har tagit med dig in i glashuset. De metodfel som rapporten innehåller har ju dessutom varit kända länge, du kan inte mena att du missat dem? Då måste du ha stora skygglappar...

Men visst, återkom du med lite egna svar på mina frågor. Länkarna kan du spara som källor och referenser.

En annan rolig sak vi vakthundar har märkt här är att mängden smilieys ökar ju mer utflippade skribenterna är och ju mer ogrundade saker de skriver om (sök lite efter mankan, chockad och dödochåterfödd så skall du få se på fina praktexempel på smiley-orgier).

Vad gäller anklagelsen om att jag skulle ljuga så förväntar jag mig specifika exempel med belägg eller en ursäkt.
Senast redigerad av Pad 2011-04-10 kl. 02:10.
Citera
2011-04-10, 11:51
Medlem
söderbs avatar
Citat:
.......

Vad gäller anklagelsen om att jag skulle ljuga så förväntar jag mig specifika exempel med belägg eller en ursäkt.

Snart blir du ignorerad av honom eftersom du svarar vettigt på inläggen.. Jag blev lite förvånad faktiskt hur han svarade på dina inlägg, som jag fann väldigt bra skrivna. Ta inte åt dig av hans trams bara (vilket jag iofs inte tror du gör efter alla år i denna forumsdel)

Citat:
Citera
2011-04-10, 12:45
Medlem
Citat:
Kan du själv utveckla lite hur detta skulle gå till,
eller det kanske finns någon YT-video du kan länka till??

Bara för tydlighets skull, min fråga är alltså: vilken process är det som håller stål smält i veckor?

/T
Citera
2011-04-10, 19:17
Medlem
BackFlashads avatar
Citat:
Andra instanser HAR undersökt damm...
Jag frågar vem/vilka som har undersökt det och det här är svaret jag får?

Citat:
Men jösses, det där har ju inte med kollapserna eller utredningarna att göra? Som jag sa, att USA dragit maximal fördel av 911 efteråt är faktiskt inga som helst bevis. Givetvis var de kåta på att invadera både Afghanistan och Irak, men det är en helt annan fråga.
Nej du har så rätt igen. Men om dom nu inte hade nåt med saken att göra varför vittna bakom stängda dörrar och inte under ed?
President Bush and Vice President Dick Cheney spent more than three hours behind closed doors with the 9/11 commission.
En fullvärdig utredning var något som Bushadministrationen motarbetade. President George W Bush och Vice president Dick Cheney vittnade enbart bakom stängda dörrar och inte under ed.
Jag tror du glömmer bort att 911 är så mycket mer än 3 byggnader som kollapsar in i sig själv.

Citat:
Jag gav dig en rätt så bra beskrivning på varför, men det är som sagt rätt OT det också.
Tycker inte det OT och din beskrivning är skrattretande.

Och vad va det du sa om: http://911blogger.com/news/2011-03-11/new-document-supports-norman-minetas-testimony-about-vp-dick-cheney
Citat:
Jag har ingen koll på det.

- Nää för det har inge med 911 att göra.
Citat:
Och ett av de bästa argumenten MOT thermite är väl annars att NIST faktiskt undersökt balkar som identifierats befinna sig i kollapszonen och att dessa inte hade några spår efter thermitreaktioner. Konstigt va?

Ett annat rätt bra argument är att det skulle behövas hundratals lager för att lyckas höja temperaturen nämnvärt på balkarna. Låter det realistiskt tycker du?
Och du länkar till en forums-tråd och en blogg?
Har inte hunnit läst det än men ska skumma igen det lite sen.
Är det Enrico Manieri som tror att det är bly som rinner ut ur tornet och inte smällt aluminium som NIST tror?
Så hur får man bly att lysa gult och hur kommer det sig att det inte rinner ut smällt bly som inte hunnit bli så pass uppvärmd att det lyser.

När vi ändå är i "samma" hål och tittar så kan du få förklara för mig vad det här är: http://www.egetfoto.se/images/thermite.gif
Air puffs?
Citat:
Du är medveten om att vissa prover sugits upp med dammsugare? Och att de förvarades i flera år innan de skickades till Jones?
Visste inte att det har dammsugits upp, vilka prover då och på vilket sätt skulle det 'skada' (läs bilda nanothermite) provet?
Citat:
De järnrika kulorna kan dessutom ha kommit från en mängd olika ställen. Flygaska i betong, svetsarbeten, vinkelslipar (tror du att sådana arbeten kan ha skett, både när man byggde tornen och nära förvaringsplatserna för dammproverna)?
Påstår du då att dom här sfärerna går att hitta i andra kontorsbränder? Eftersom dom är så 'vanliga'?
Citat:
Det är stor humor att du säger så nu när vi frågar om vad han trodde om tornen. Han sa nämligen det vid samma tillfälle som han uttalade sig om sjuan, men som vanligt så har "sannings"sökare ganska selektivt minne av det där. Du får bestämma dig om du vill äta kakan eller ha den kvar, för du inser väl att precis samma resonemang kan användas om hans analys av sjuan? nu har jag ju inte det problemet eftersom jag inte är den som hänvisat till honom som en auktoritet.
Han är mycket kunnig i ämnet, men jag väljer att inte tro på hans tro om tornen. Som du sa själv så har han bara tittat på ett dåligt YT-klipp och inte riktigt undersökt saken. Men wtc7 va helt klart CD, det behövde han inga rapporter eller undersökningar om. Det såg han direkt att det va CD. Tornen va inte direkt "textbook CD", men WTC7 va det.
Citat:
Det är ju precis vad jag talade om, allsköns gegg som smält ihop av värmen. Men notera hur stålet inte smält, märkligt va? Alltså, i den mån det är smält metall så är dte inte stål utan andra saker (ihop med betong, plast och annat skräp). Vad är det egentligen du tycker är konstigt eller spektakulärt med bilden?
Nääää det inget konstigt alls: http://www.youtube.com/watch?v=U9nE372Ymc4#t=03m53s
http://www.youtube.com/watch?v=LWWwsuoE9Z4
Citat:
Och se där kom den igen. Skall vi ta en liten ja/nej-fråga nu då...
Så nu ska jag bara få svara ja eller nej?
Citat:
Var animeringen av deras kollapssimulering deras utredning eller var den lite matigare än så?
Visst var den det:
Video and photographic evidence combined with detailed computer simulations show that neither explosives nor fuel oil fires played a role in the collapse of WTC 7.
///NIST WTC Lead Investigator Shyam Sunder.
Att kräva av NIST att faktiskt undersöka bråtet från WTC7 är väl för mycket förmodar jag?

Citat:
Märkligt då att NFPA själva inte benämner det som sprängämne, eller hur? Och om du bara skall titta på energin so frigörs så är det MÅÅÅÅÅÅÅNGA ämnen du måste börja kalla för sprängämnen.
Är du säker på att NFPA inte gör det då? Om inte så kan det va för att nanothermite inte är ett "vanligt" sprängämne.

Konstigt att millitären gör nya missiler och bomber av nanothermite när det enligt dig inte funkar. 2x of typical high explosives, vilket misslyckande va? Att dom slösar skattepengar på sånt som helt klart inte funkar.

Citat:
Det är ointressant vad jag tycker är nog, eftersom jag inte är expert på kollapsutredningar. Det tror jag inte heller att du är. Skillnaden mellan dig och mig är att jag låter de som kan sin sak utföra sina jobb. Du tycker att de gör fel, utan att ha på fötterna VAD som skulle vara fel eller av vilken orsak.

Men kom igen, hur många delar borde de undersökt? Vad är din kompetens för att ifrågasätta deras urval? Jag vill att du svarar med egna ord, för det var du som kom med påståendet, att rapa upp foliehattsteorier från youtube klarar vem som helst.
Sökte på NIST hemsida och om jag förstått det rätt så har man sparat 236 föremål att undersöka, det mesta är från tornen.
Inte 236.000st och inte 236ton, utan 236st föremål. Allt från muttrar till en å annan pelare...
Du får ursäkta oss folie-hattar som ifrågasätter det.

Citat:
Fast det där är ju jättetramsigt, av tre skäl:

Citat:
1. NFPA 921 används för att ta reda på hur bränder eller explosioner uppstått. Tror du att det var någon frågeställning här? Det är ganska uppenbart för alla med minst en halv hjärna hur bränderna uppstod, därför faller ganska mycket av syftet med en sådan guide.
Så va är mening med att utreda ifall man redan "vet" vad som hänt?
Citat:
2. Det är inget regelverk, det är en guide. Eric Lawyer far med osanning när han säger att NIST inte följt reglerna för NFPA har ingen som helst juridisk bäring.
Precis som polisen har regler att följa när dom utreder har även NIST.
Dom kanske inte alltid är juridisk tvingade att följa dessa regler, men det ska följas för att få ut en så bra och ordentlig utredning som möjligt.

Vad är det som är så svårt att förstå här?
Citat:
3. NFPA har själva kommenterat det arbete som NIST utfört. Är det inte märkligt att de verkar vara nöjda med hur NIST skött utredningen?
Menar du nu NFPAs ledning, hela NFPA eller bara en person från NFPA?

Our study found that the fires in WTC 7, which were uncontrolled but otherwise similar to fires experienced in other tall buildings, caused an extraordinary event.
The collapse of WTC7 was the first known instance of the total collapse of a tall building primarily due to fires.
/NIST

2001: En byggnad kollapsar in i sig själv precis som om det vore CD. Vid det här laget så vet ingen hur det kunde gå till eftersom undersökningarna inte börjat. Är vi överens på den punkten?

Ingen vet inte hur det gick till men NIST väljer att inte undersöka ifall det är sprängämnen som är orsaken till kollaps. Enligt NIST är det första gången någonsin en byggnad total kollapsar pga eld, det är vad NIST säger idag. Något man omöjligt kunde ha veta när underökningen började, eftersom det aldrig har hänt tidigare.
Så varför tar man inte tester och kollar om det va CD? Finns flera vittnen som upplevde explosioner (tex poliser och brandmän) + en byggnad som total kollapsar. Eftersom eld aldrig har fått en byggnad att kollapsa in i sig själv någon gång i människans historia så borde väl teori "eld" komma efter teori "bomb"?

NIST skrotar all fysisk bevisning.
Oj förlåt, dom sparade 236 bitar. Och kör 100% datasimulering gällande WTC7.

Och du ser inget konstigt med den här utredningen?

Citat:
När du ändå är igång så kan du ju ge en plausibel teori till hur man lurade bombhundarna i tornen.

(och bara för att spara en replikväxling här, NEJ, bombhundarna hade inte dragits in, det var EXTRA bombhundar efter en period av förhöjd säkerhet som hade dragits in, men eftersom "sannings"sökare är kända för att fortfarande dra fram det där så tänkte jag mota Olle i grind)
Vet inte hur bombhundar (och speciellt inte dom här hundarna) är tränade och vad dom kan och inte kan.
Får man fråga vilka som hade hundarna och vem bestämde att fler skulle på plats?

Citat:
jodå, men jag undrar lite hur det står till hos dig... Du svarar selektivt, hoppar över rakt ställda frågor, postar enormt mycket länkar istället för att visa att du kan argumentera. Allt det där är ju rätt så vanligt hos "sannings"rörelsen, men seriöst tycker jag inte att det är.
Om jag missat nåt nu så va så snäll och peka ut det, men du kan ju knappt säga att du själv är en mästare på besvara frågor.
Citera
2011-04-11, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Kan du själv utveckla lite hur detta skulle gå till,
eller det kanske finns någon YT-video du kan länka till??

Bara för tydlighets skull, min fråga är alltså: vilken process är det som håller stål smält i veckor?

/T

Är ju inte allt för svårt att räkna ut hur stor den järnsfär/järnpöl skulle behöva vara och hur varm för att överhuvudtaget vara smält eller bara "jättevarm" i några veckor.

Dags att plocka fram termodynamikboken =) Men intuitivt sett har jag mycket svårt att se hur man skulle kunna hitta inneslutningar med flytande metall.

mvh
Citera
2011-04-11, 01:10
Medlem
Citat:

Det intressanta är ju att NIST skiter fullständigt i alla riktlinjer och regler om hur man sköter en utredning, dom där vittnesmålen är helt klart tillräckligt för att börja undersöka och ta tester å kolla ifall det fanns bomber i byggnaderna.
I alla fall om ska följa: NFPA 921 Guide For Fire and Explosion Investigations, 2001 Edition.

Så du menar att "Thermite", en snabb reaktion, i detta fall över på ca en minut, i längsta laget. Skall värma upp en större mängd stål till smälttemp utan att förånga och hålla det över 1500° i veckor?

Tycker du själv att det är rimligt oavsett omgivning och tillfälle?

mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in