2010-02-02, 00:21
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thaddeus
Så byggnaden hade luftmotstånd OCH inre komponenter att krossa och lyckades ändå komma upp i 9.81 m/s^2.

Eller hur stor skillnad tror du en ändring av den 4 värdesiffran kommer göra?
Kommer denna fjärdevärdesiffra vara tillräcklig för att krossa stål och betong?

Då var det det där med läsförståelse igen... när jag skriver att under de tidsintervall som byggnaden INTE befann sig i fritt fall så kunde det säkerligen krossas en hel del betong får du alltså till att det skulle hänga på en fjärde värdesiffra? Läser du så här illa på riktigt eller gör du dig bara till? Jag är helt ärligt förbluffad...

Gör om, gör rätt. Och framförallt, svara på frågan om byggnaden var i frifall under hela kollapsen.
Citera
2010-02-02, 04:44
Medlem
ElGigantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Elgiganten, du är fel ute här. 'g' betecknar tyngdacceleration och kraften som denna motsvarar (eller orsakas av om du så vill) är 'm g'.
Jag ställer mig i samma skamvrå som Pad och begrundar mitt misstag och tar lärdom.

Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Vad gäller pistolkulan så befinner den sig faktiskt i fritt fall, om vi försummar luftmotstånd, så snart den lämnat mynningsflamman bakom sig.

Fast det är ju just det i detta fall, eftersom både i experiment med pistolkulor och hela WTC så fanns det luft med i beräkningen. Luftmotståndet är proportionellt mot tvärsnittsarean och mot hastigheten i kvadrat.
Citera
2010-02-02, 04:47
Medlem
ElGigantens avatar
Citat:
Visst vi säger att de inte avser exakt.

Faktum kvarstår dock att de säger att byggnaden föll med 9.81 m/s^2

Vilket råkar vara EXAKT g i läroböcker.
Fast det säger inte NIST.
NIST säger att en del av byggnaden faller i fritt fall en DEL av fallet.

Så du redovisar inte vad NIST säger, så enligt dig, vem säger detta när du skriver så?
NIST gör det inte!!!
Citera
2010-02-02, 04:49
Medlem
ElGigantens avatar
Citat:
Det är inte omöjligt. Något som dock är omöjligt är att ändra alla de videor som togs av kollapsen.
Men.. DU hävdade att videon NIST använde för att analysera 18 våningar fall kunde vara manipulerad.
Men nu är detta omöjligt?
Citera
2010-02-02, 04:57
Medlem
ElGigantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Sedan vore det ju klädsamt av Elgiganten också att träda in i tråden och erkänna sitt misstag eller för att använda sig av Elgigantens vokabulär, sin LÖGN! För Elgiganten LJUGER! när han säger att g=kraft, eller också är han bara dum.

Du skall nog inte ta ordet klädsamt i din mun.
Ja, jag har erkänt mitt misstag.
Men vänta nu...

Du kritiserar tex NIST, du har inte läst deras rapporter.

DU gick i gång i extas då du TRODDE att en bok som du för övrigt inte läst skulle avslöja att:
Citat:
Varför hela 9/11 Commission report är en lögn

Vilket inte är sant.
Du ville såååå gärna att detta skulle vara beviset för konspirationen.
Men du har fortfarande inte läst detta!!
Snacka om "klädsamt"
Städa framför din egen dörr först.
Jag har inga problem att erkänna mina fel. Jag tar lärdom och går vidare.
Nu får vi se om du har någon ryggrad att göra det samma. Det jag sett från dig "so far" indikerar inte något åt det hållet.
Citera
2010-02-02, 09:38
Medlem
SLOBs avatar
Tänkte jag skulle hjälpa till med on-topichållandet och tar därför följande inlägg från Heiwatråden:

Citat:
Citat:
Kan man bevisa att sjuan sprängdes spelar det ingen roll hur WTC1-2 föll, för då är konspirationen ett faktum, kanske han resonerar.
Det är PRECIS så jag resonerar!

Fast det där hjälper dig ju bara om det inte finns något annat rimligt scenario för varför WTC7 CD:ades. Och jag kan komma på åtminstone ett, något jag postade i spekulationstråden tidigare:

Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Om jag ska vara djävulens advokat lite, det är ju roligare att få spekulera lite. Ett möjligt scenario som rymmer en medveten rivning av WTC7:

WTC1 och 2 har rasat, skadorna på omkringliggande byggnader är omfattande, så också WTC7. Silverstein pratar med brandchefen som under räddningsarbetet gjort en bedömning av exakt hur skadade byggnaderna är.

När det gäller WTC 3-6 drar han slutsatsen att de är så förstörda att de antingen redan är att betrakta som rivna, eller (som med WTC6) kräver minimala rivinsatser (WTC6 drogs ner med kablar). WTC7 däremot är han osäker på. Det kan vara så att det kommer rasa (som många brandmän gissade under dagen), men det kan också vara så att det kommer stå kvar.

Om det står kvar måste det antingen rivas kontrollerat för att undvika ytterligare skador på omkringliggande byggnader. Det kostar. Eller så finns det möjlighet att reparerar det, vilket också kostar. Silverstein gör då bedömningen att ska det rivas, ska det göras nu för då slipper han ta samma hänsyn som en rivning om ett par veckor skulle kräva. Han uppskattar också att kostnaden för att reparera ett skadad hus är mycket större än att bygga nytt.

Därför tar han omedelbart underhandskontakt med shady personer som kan tänka sig att riva on-the-fly. Dvs inte så snyggt, men hyggligt snabbt. Personförsäkringar är heller inget problem eftersom allt sker svart.

Det var ett förfarande Jowenko föreslog som möjligt. Då är du tillbaks på ruta ett. WTC7 var bara ett sätt för Silverstein att komma undan billigt, Al Quaida var fortfarande förövarna och the ebil Gubmit och ze men in black hade inget med saken att göra.
Citera
2010-02-02, 09:54
Medlem
Citat:
Jag lägger mig i för jag har kunskap. NIST hävdar fritt fall, ta det med dem.

De hävdar en acceleration på 9.81m/s^2 vilket bara "råkar" vara definitionen på fritt fall i alla läroböcker som jag stött på.

Men mina inlägg, riktade till Arthur, handlade inte om fritt fall. Förstår du?

De mätte upp en acceleration som är ekvivalent med fritt fall ja. Jag förstår inte vad du bråkar om längre.
Citera
2010-02-02, 11:29
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElGiganten
Du skall nog inte ta ordet klädsamt i din mun.
Ja, jag har erkänt mitt misstag.
Men vänta nu...

Du kritiserar tex NIST, du har inte läst deras rapporter.

Det är bra att du erkänner dina misstag, jag har gjort detsamma ett antal gånger i denna tråd i diskussioner med SLOB och om jag inte minns fel även med dig. Det stämmer att jag inte har läst NIST:s rapporter men de gånger jag har kritiserat NIST har jag också läst det som är relevant i rapporten, om inte annat brukar ni vara duktiga på att länka/citera det som är av intresse. Lite som när KNJ kritiserar LC utan att ha sett filmen men kunde länka till andra som hade och plockat ut det som var relevant, ett helt okej förfaringsätt i min bok. Det är bara att inse att skulle bara de som läst NISTrapportens samtliga 10000 sidor få debattera här hade du varit ganska ensam i tråden, och det hade förmodligen skapat en ganska ensidig och tråkig debatt.

Citat:
DU gick i gång i extas då du TRODDE att en bok som du för övrigt inte läst skulle avslöja att:
Vilket inte är sant.
Du ville såååå gärna att detta skulle vara beviset för konspirationen.
Men du har fortfarande inte läst detta!!
Snacka om "klädsamt"
Städa framför din egen dörr först.
Jag har inga problem att erkänna mina fel. Jag tar lärdom och går vidare.
Nu får vi se om du har någon ryggrad att göra det samma. Det jag sett från dig "so far" indikerar inte något åt det hållet.

För det första är du nog inte rätt person att avgöra när jag går i extas, men jag kan avslöja att det inbegriper mer än ett boksläpp. Som jag tydligt klargjort i för ämnet avsedda trådar så bevisar boken ingen konspiration men väl en dåligt genomförd utredning, jag tycker inte om när du ljuger på det viset, det är inte klädsamt: saxat från tråden;

Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent, ärligheten personifierad
Nej jag vill inte att boken ska avslöja den stora konspirationen, boken avslöjar att 9/11 commission report är ett falsarium från början till slut. Det är vad jag skrivit och det är vad boken handlar om.

Som sagt, erkänna misstag anser jag vara en dygd men att ställa upp på dina lögner tänker jag inte göra.
Citera
2010-02-03, 13:33
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
De få mätstationer som fanns är nog inte svåra för regeringen att ta hand om ifall de vill.

Och vad är det som säger att en CD skulle spränga saker runt byggnaden? Har du sett en "riktig" CD ens? De är väldigt städade.
T.ex. har du de omfattande beräkningar som NIST genomförde och som finns beskrivna i rapporten du länkade till häromdagen (du har väl läst den?).
Dessa visade tydligt att tryckvågen skulle blåst ut fönster och att ljudet från en CD skulle hörts kilometervis.

Fast NIST hittade nog på det, eller hur?
Citera
2010-02-03, 14:17
Medlem
Thaddeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Det har jag redan beskrivit. menar du att du redan glömt det?
Du har alltså beskrivit ett hus som ena sekunden har struktur, sen inte har någon "mätbar" skillnad med sand. LOLOL

Citat:
När börjar en kollaps enligt dig?
Titta på videon, så ser du när den INTE börjar.

Citat:
Ja, nämnvärt.
Nämnvärt? ja? hahaha. Är det nämnvärt att de hävdar en fysisk omöjlighet? ja trodde de.

Citat:
Helt ärligt, hade du inte börjat tramsa med att peta i detaljfel så hade jag aldrig brytt mig, men eftersom du nu valt den vägen så får du en skopa av samma ovett själv. Det är EXAKT vad jag menade med det inlägget, så jodå, skall du skriva på svenska så är det decimalkomma som är standard. Skriver du på engelska är det givetvis decimalpunkt.
Detaljfel? Som hur NIST använt equivalent som INTE betyder exakt, men där 9.81 (som de hävdar) är själva definitionen på fritt fall enligt alla läroböcker. Om det är nån som försöker hänga upp sig på detaljer så är det ni. Lättare för er att debattera semantik än naturlagar.

Citat:
Vad tror du om mitt exempel med hammaren som faller genom ett korthus? Är det frifall eller något annat? Jag tror att jag frågat dig det tre eller fyra gånger nu. En motivering till ditt svar är också intressant.
Om du vill jämföra en hammare som krossar ett korthus med WTC7 så är det nog mer till min fördel. HAHAHA.
Citera
2010-02-03, 14:20
Medlem
Thaddeuss avatar
Citat:
Då var det det där med läsförståelse igen... när jag skriver att under de tidsintervall som byggnaden INTE befann sig i fritt fall så kunde det säkerligen krossas en hel del betong får du alltså till att det skulle hänga på en fjärde värdesiffra? Läser du så här illa på riktigt eller gör du dig bara till? Jag är helt ärligt förbluffad...

Gör om, gör rätt. Och framförallt, svara på frågan om byggnaden var i frifall under hela kollapsen.
Du har innan drivit en linje i debatten som skulle indikera på att den "osäkerheten" som skulle finna i NISTs 9.81 m/s^2 skulle vara tillräcklig för att byggnadne "egentligen" inte befann sig i fritt fall.

Var det inte detta du ville ha fram med debatten om eqivalent?

Om det inte var det, vad ville du isåfall? Du kände bara för å diskutera semantik eller, för att det är lättare att kringgå än fysiklagar?
Citera
2010-02-03, 14:24
Medlem
Thaddeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElGiganten
Men.. DU hävdade att videon NIST använde för att analysera 18 våningar fall kunde vara manipulerad.
Men nu är detta omöjligt?
De kan omöjligen manipulera alla videor som tagits av nyhetskanaler och privatpersoner som sedan spridits runt hela jorden via internet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in