2010-01-17, 21:47
Medlem
Thaddeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av söderb
Om ett hus tex är byggt på 100pelare, 10går sönder så bär resterande 90 mer kraft än tidigare. Är kraften för stor kommer det braka, väldigt logiskt.

Raset börjar, har lite motstånd kvar i pelarna, sedan fas2 och frifallet sker då motståndet är borta för att sedan träffa motstånd igen i fas3. Väldigt logiskt.
Logiskt om man inte har någon kunskap om olika materials hållfasthet. Logiskt om man utgår från att pelarna var gjorda av glas. Och inte ens då kommer byggnaden att falla symmetriskt.
Citera
2010-01-17, 21:48
Medlem
Thaddeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Har du något att tillägga i sakfrågan eller är du bara fast i semantikträsket?
Påstår du att jag diskuterar ords innebörd? isåfall vilka/vilket ord?
Citera
2010-01-17, 22:03
Medlem
Pannlampas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElGiganten
Vad är det för fel på uträkningen?
Vad har du skitit ur dig?
Du skall nog inte ta ordet objektivitet i din ner spydda käft, du har inte ens läst NIST rapport om detta.
Men snälla nån, för att verkligen vara objektiv så måste du även kunna anta att rapporten från NIST kan vara bristfällig, och därför ta med det i dina sk uträkningar. Det räcker inte med att ha denna rapport som en absolut grund till allt du framför. Bara för att det inte existerar i NIST rapporten så betyder det inte att det inte existerar i verkligheten.

Citat:
Klaga kan du men lägga fram något som du själv tagit reda på är tydligen inte din grej
Du menar att jag inte läst hela NIST rapporten igen?
Jag är ingen självutnämnd expert som du när du basunerar ut dina självsäkra bevisade uträkningar med din NIST bibel i högsta hugg. Utan denna NIST rapport så är det du som inte har något eget att komma med.

Citat:
Så du har alltså inga bevis?
Bevisen är många och ett av de mest tydliga är det faktum att ingen oberoende fått tillgång till det som skulle kunna analyserats. De ansvariga har istället förstört mycket av bevisen, vilket skapar mer misstankar för att något inte står rätt till. Att det skapats hinder i utredningen över händelserna har faktiskt även 9/11 kommissionen, till deras heder själva påtalat, är dom nu också foliehattar eller?

BONUS

Citera
2010-01-17, 22:08
Medlem
Thaddeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Nej, han bytte inte slutsats, bara metodik. Här är första videon:

http://www.youtube.com/watch?gl=GB&hl=en-GB&v=POUSJm--tgw

här är den uppdaterade:

http://www.youtube.com/user/DavidSChandler#p/a/C8B067EBFCD2E867/1/gC44L0-2zL8

Han skriver på sin hemsida:

Ytterligare en felfaktor är att Physics Toolkit aldrig arbetar med upplösningar över 480x260 pixlar:

https://www.flashback.org/showpost.php?p=13799771&postcount=11955

Notera också att NIST inte i sak ändrade något i sin rapport. De gjorde den bara utförligare. De utgick inte efter Chandlers beräkningar och använde definitivt inte samma metodik. Att han ändrar sig flera gånger påverkar alltså inte deras arbete.
Galenskap, de säger i sin egen rapport att det fanns en period av fritt fall. Fritt fall händer inte ifall inte all byggnadens lägesenergi går åt till att bygga upp hastighet. Det finns således inget motstånd i byggnaden. Den faller med fritt falll SER NI INTE VAD DET STÅR I RAPPORTEN?=??=?? Det finns enligt enkel fysik inga konstruktionselement i byggnaden som har kontakt med varandra, under 2.25 sekunder är det ingen skillnad på om en näve sand som släpps mot jorden mot en byggnad som 2 sekunder tidigare hade full bärighet.

Hur kan ni inte se det? det står ju i deras rapport!!!!!!!!!!
Citera
2010-01-17, 22:11
Medlem
Thaddeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pannlampa
Men snälla nån, för att verkligen vara objektiv så måste du även kunna anta att rapporten från NIST kan vara bristfällig, och därför ta med det i dina sk uträkningar. Det räcker inte med att ha denna rapport som en absolut grund till allt du framför. Bara för att det inte existerar i NIST rapporten så betyder det inte att det inte existerar i verkligheten.

Du menar att jag inte läst hela NIST rapporten igen?
Jag är ingen självutnämnd expert som du när du basunerar ut dina självsäkra bevisade uträkningar med din NIST bibel i högsta hugg. Utan denna NIST rapport så är det du som inte har något eget att komma med.

Bevisen är många och ett av de mest tydliga är det faktum att ingen oberoende fått tillgång till det som skulle kunna analyserats. De ansvariga har istället förstört mycket av bevisen, vilket skapar mer misstankar för att något inte står rätt till. Att det skapats hinder i utredningen över händelserna har faktiskt även 9/11 kommissionen, till deras heder själva påtalat, är dom nu också foliehattar eller?

BONUS

Det där sista visar på vilken kapacitet de har när det gäller att förändra bilder. Skrämmande.
Citera
2010-01-17, 22:13
Medlem
Thaddeuss avatar
Citat:
Nja, det var väl inte vad NIST sa. Jag är ingen byggnadsingenjör, men jag gav ett ärligt försök att förstå vad de egentligen menade när rapporten publicerades. Jag skrev ett inlägg om det:
Det är alltså ingen skillnad på ett hus som hade full bärighet sekunder innan mot en näve sand som släpps mot marken?
Citera
2010-01-17, 22:14
Medlem
Thaddeuss avatar
Citat:
Ursäkta, jag kanske missade den posten - men vilka kvalifikationer har du själv? Det är inte det att jag är jätteintresserad, men eftersom det tycks vara viktigt för dig så...
Jag studerar till civilingenjör på chalmers. Du?
Citera
2010-01-17, 22:28
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thaddeus
Påstår du att jag diskuterar ords innebörd? isåfall vilka/vilket ord?

Uppenbarligen gör du det. I det här fallet är det väl ordet "strukturell" eller möjligtvis "strukturell komponent". Jag gav dig en förklaring till varför NIST kan skriva som de gör, jag ser det inte som ett dugg märkligt att man inte betraktar ej bärande element som strukturella komponenter längre.
Citera
2010-01-17, 22:45
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pannlampa
Hur skall man kunna diskutera sakfrågor när du använder snurriga fabler som argument för din sak, kallar du det att för diskurs i rätt kontext?

Jag gjorde en liknelse, för de flesta med normal intelligens så ser man den för vad den är. Du däremot snöar in på detaljer och börjar peta i den istället för att faktiskt fundera över vad den SÄGER.

Citat:
Har jag nämnt något om ljudlösa smällkarameller kanske, undrar vem som är barnslig egentligen. Använd istället citat funktionen som finns, det blir ju så mycket lättare då.

Vi pratade om frigjord energi, eller hur? Å ena sidan har vi ett plan med kinetisk energi som kan räknas ut tämligen enkelt, å ANDRA sidan har vi bomber som är ljudlösa och som inte ger något seismiskt spår (detta för att inga filmer eller någon seismisk mätutrustningregistrerade något sådant, därför är det rimligt att säga att det inte finns). De ljudlösa smällkaramellerna är vad vi jämfört planet med, det är liksom grunden för hela resonemanget och inget du behöver ha pratat om. Titta på ElGigantens ursprungsinlägg så klarnar det kanske.

Med de förutsättningarna är det rimligt att säga att bortom rimligt tvivel så frigjordes mer energi av planet.

Citat:
Jag påstår inte detta! spekulationen uppkommer eftersom argumentet som framförs inte redogör för det motsatta, utan lämnar den biten i tomma luften.
För att förtydliga mig. Om man istället framför det faktum att lobbyn befann sig bra mycket närmare den plats där detonationerna uppfattades komma ifrån, i motsatts till planet(siffran 370 m nämndes)så blir det en mer korrekt analys av händelsen, att undgå att redovisa detta faktum är minst sagt oseriöst och högst spekulativt.

Du får gärna spekulera om precis vad du vill, men nu var det ju bomber som var på tapeten i just det här exemplet. Om du glömt hur det startade så kan jag påminna dig:

Citat:
Ursprungligen postat av ElGiganten
Alla förstår nog att energin som ett flygplan med bränsle för en Los Angeles flygning har mycket mer energi för att orsaka röran i lobbyn.

Alltså, redan i de här grundförutsättningarna pratas om en jämförelse av energi mellan planet och bomber (jag har inte hört något alternativ till bad som skulle har fixat röran i lobbyn). Det var det här du skrek SPEKULATION om i fetstil och versaler. Jag har argumenterat för att det är lika lite spekulation som min jämförelse av myggan och elefanten, alltså bortom rimligt tvivel. Så här långt har du inte visat upp ett enda exempel som skulle kunna visa upp något alternativ med mer frigjord energi som i så fall skulle kunna styrka att det var spekulation det rörde sig om.
Citera
2010-01-17, 23:37
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Jag studerar till civilingenjör på chalmers. Du?

Aha, så du har grundläggande gymnasiekompetens.

Jag själv, jag har ingen teknisk kompetens överhuvudtaget. Men jag är rätt duktig på vetenskapsteori.
Citera
2010-01-17, 23:49
Medlem
Thaddeuss avatar
Citat:
Aha, så du har grundläggande gymnasiekompetens.

Jag själv, jag har ingen teknisk kompetens överhuvudtaget. Men jag är rätt duktig på vetenskapsteori.
Det verkar ju ändå inte spela någon roll, Heiwa har ju en fullföljd utbildning från chalmers. (och om vi ska dra fram ett till argument till min fördel här är att ni sväljer all skit "kunniga" och utbildade civilingenjörer säger till er som stämmer överens med den officiella versionen, medan en utbildad chalmers som är topp 20 i världen över tekniska högskolor för övrigt.)

Hur ska ni ha det, ni skriker å ena sidan att utbildade civilingenjörer säger att det skedde på det officiella sätter. Då är en utbildning en referens, en kvalitet. Men när stackars Heiwa kommer in med sin top 20 tekniska högskolor i världen utbildning så är hans utbildning inte värd skit. Utan ni kvasivetare berättar med er copy-paste funktion att han inte vet vad han snackar om.

MAAAAAAADNESSSS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!

Har du ens läst fysik på gymnasienivå?

Vetenskapsteori? ett nytt kvasivetenskaps område? ingen teknisk kompetens men dock duktig påå hmmm öööh, vetenskapsteori? WTF? tänk om man kunde klara sig i livet med hjälp av lite gammal god vetenskapsteori, jag tror jag ska operera en människa med hjärntumör för jag är "rätt" "duktig" på vetenskapsteori. MADNESS.

Väntar bara på att få reda på vilken kvasivetenskap Elgiganten utövar.

Minns att elgiganten skrev att han vart nere på nån smedja och böjt glödande järn. Kan tänka mig att han går på nåt hem för förståndshandikappade och fick gå på utflykt eller liknande.

Bara spekulationer, du har dock alla medel för att få dem att sluta Elgiganten. Berätta dina kvalifikationer, eller svara på några av mina grundläggande frågor som kommer stegra i svårighet tills jag får reda på exakt hur långt du har kommit i ditt sökande efter kompetens inom området grundläggande fysik och matematik.
Senast redigerad av Thaddeus 2010-01-17 kl. 23:54.
Citera
2010-01-17, 23:53
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Det är alltså ingen skillnad på ett hus som hade full bärighet sekunder innan mot en näve sand som släpps mot marken?

Jo, det är det rimligtvis. Men en byggnad som viker sig och faller framåt kommer kunna uppnå fritt fall under längre eller kortare period, utan att strukturen i sig måste pulvriseras. En jämförelse: Ett populärt move på högstadiet är att trycka foten mot insidan av någons knä. Det leder till att benen viker sig och huvudet faller rakt ner. Detta utan att kroppen i sig blivit till mos.

Tittar man på NISTs bild från de simulationer de gjorde så var det något liknande som skedde. Ex slide 37 i den här PDF-presentationen av den fullständiga rapporten:

http://wtc.nist.gov/media/WTC7RevisedTechnicalBriefing111908.pdf

Att byggnaden faller framåt och inte rakt ner syns på den här videon:

http://www.youtube.com/watch?v=oQeQi5XXfz0&feature=player_embedded#
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in