2010-02-24, 23:05
Medlem
Pannlampas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KimNeilJung
Den enda specifika agendan jag tycker mig kunna se är att det på inga villkors vis finns någon sanning i den s k "officiella versionen". Sedan finns det ingen som helst koherent motversion utan enbart en massa handviftande om vad man tycker ser fel ut.
Nja, det mest centrala och effektgivande vore om man lyckades skapa en ny utredning.
I ett sådant fall skulle mycket av kraften hos det militära industriella komplexet minskas, och även risken för nya aggressionskrig.

Bevisa för mig att 9/11 inte var ett innejobb, så skall jag ta jobb som vakthund helt gratis!
Citera
2010-02-24, 23:31
Medlem
Pannlampas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollan
Den största invändningen tror jag inte direkt har med volymen att göra - det är väl kanske snarare att det krävs en enorm mängd människor för att lösa logistiken.
Vad kallar du en enorm mängd 10-tals eller 100-tals eller kanske 1000-tals?

Om du ponerar att man endast skulle behöva göra ungefär 1-2 dussin lastbils leveranser under några veckors tid, så behövs det till detta inte många chaufförer för dessa leveranser. Sen kan man spekulera att det skulle finnas ett 10-tal som skötte leveransen till våningsplanen. Efter det så är det bara upp till demoleringsexperterna att göra den slutgiltiga delen. Den större delen av detta skulle lätt obemärkt kunnat ha utförts under dygnets mörka timmar utan medverkan av en allt för stor grupp personer. Om man skulle ha upptäckts med dessa pallar så tror jag knappast att någon skulle misstänkt att den amerikanska regeringen planerar att spränga tornen i luften, dessutom ser inte denna typ av sprängmedel ut som vanlig dynamit vad jag förstått, och därför skulle inte heller det varit en större risk för en upptäckt.
Citat:
Förresten, det påminner mig om en gammal lögn(?) angående bombhundarna som fanns(?) i husen. Hur löste man den biten om det var så att man proppade kåken full med sprängämnen? Mutade man hundarna (med ben t.ex.) eller bytte man helt enkelt ut dem mot vanliga sällskapshundar?
Känner inte till dessa hundar annat än det jag läst här:
http://911research.wtc7.net/wtc/attack/preparation.html

Även om det fanns massa hundar där, så ställer jag mig frågande till om de hade rätt korn för just Thermite explosives? Men om man kan åka till månen så borde väl några hundar kunna "fixas"
Citat:
Sen har vi ju det där med att man mig veterligen inte kunnat bevisa någon förekomst av sprängning och om man inte kan göra det tycker jag resonemang kring anbringandet av sprängmedel är en smula trivialt.
Det får en oberoende undersökning avgöra tycker jag.
Citera
2010-02-24, 23:33
Medlem
Pannlampas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Tunnelbanestationen låg under WTC 5 vill jag minnas, inte 1, 2 eller 7.
Du kanske har rätt? jag läste detta:
Citat:
When the 1993 World Trade Center bombing occurred, a section of ceiling in the PATH station collapsed and trapped dozens.
http://en.wikipedia.org/wiki/World_Trade_Center_(PATH_station)#New_York_City_Su bway_connections
Citera
2010-02-25, 00:11
Medlem
nollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pannlampa
Vad kallar du en enorm mängd 10-tals eller 100-tals eller kanske 1000-tals?

Om du ponerar att man endast skulle behöva göra ungefär 1-2 dussin lastbils leveranser under några veckors tid, så behövs det till detta inte många chaufförer för dessa leveranser. Sen kan man spekulera att det skulle finnas ett 10-tal som skötte leveransen till våningsplanen. Efter det så är det bara upp till demoleringsexperterna att göra den slutgiltiga delen. Den större delen av detta skulle lätt obemärkt kunnat ha utförts under dygnets mörka timmar utan medverkan av en allt för stor grupp personer. Om man skulle ha upptäckts med dessa pallar så tror jag knappast att någon skulle misstänkt att den amerikanska regeringen planerar att spränga tornen i luften, dessutom ser inte denna typ av sprängmedel ut som vanlig dynamit vad jag förstått, och därför skulle inte heller det varit en större risk för en upptäckt.
Nä OK, det är fullt möjligt att i vårt lilla scenario vi har här att det skulle kunna gå att genomföra på en relativt liten skara. Emellertid tror jag som sagt att det krävs en hel del jobb för att få sprängsmeten på plats samt seriekoppling av desamma vilket dessutom måste göras i lönndom. Trist om någon kontorsråtta snubblar på sladden innan den stora dagen, så att säga! Dessutom undrar man även i vilken utsträckning kåkarna stod tomma per dygn - gjorde de det helt hållet? Nä, jag inser att jag får läsa på lite mer på de här detaljerna istället om jag ska fortsätta.
Citat:
Känner inte till dessa hundar annat än det jag läst här:
http://911research.wtc7.net/wtc/attack/preparation.html

Även om det fanns massa hundar där, så ställer jag mig frågande till om de hade rätt korn för just Thermite explosives? Men om man kan åka till månen så borde väl några hundar kunna "fixas"
Ja, kanske det. Man kan undra vad den där lilla storyn har med något att göra egentligen. Ska den implicera att man tog bort hundarna fem dagar innan attacken för att kunna rigga alltihop med sprängämnen under denna tidsperiod? Boy, de måste jobbat röven av sig...nåväl, det där har nog diskuterats otalet gånger i dessa trådar.

Angående nanothermiten verkar det vara ett helt fantastiskt ämne, bortsett just från att det verkar svårt att demolera hus med det. Har jag förstått saken rätt behöver man även någon slags överdimensionerad mojäng som riktar verkan från reaktionen, men kan man åka till månen kan väl det också fixas. Fan, det är ett bekvämt argument det där med månen.
Citat:
Det får en oberoende undersökning avgöra tycker jag.
Det är redan gjort, tänkte jag säga, men vilka anser du ska stå för den oberoende undersökningen?
Citera
2010-02-25, 09:45
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Nä OK, det är fullt möjligt att i vårt lilla scenario vi har här att det skulle kunna gå att genomföra på en relativt liten skara. Emellertid tror jag som sagt att det krävs en hel del jobb för att få sprängsmeten på plats samt seriekoppling av desamma vilket dessutom måste göras i lönndom. Trist om någon kontorsråtta snubblar på sladden innan den stora dagen, så att säga! Dessutom undrar man även i vilken utsträckning kåkarna stod tomma per dygn - gjorde de det helt hållet?

Hyresgästerna satt väl iofs mest på våningsplanen, som inte var bärande utan bara var rätt tunna konstruktioner som satt fast på små bläck i fasadet:

http://heiwaco.tripod.com/WTC1floorconnection.jpg

(Min första Heiwalänk tror jag!)

Så skulle man spränga är det väl rimligt att anta att man siktade in sig på de bärande elementen, dvs kärnan och fasaden och inte kontorsytan. Nu stod ju kärnan kvar i avsevärd höjd:

http://1.bp.blogspot.com/_aJeegFsC3nY/ScY5RdeL42I/AAAAAAAABHo/eAy4n7dk7b8/s400/superimp.spire.wtc1.jpg

Så det är väl rimligt att anta att den inte riggad, då skulle den ju inte ha stått kvar. Kvar är då fasaden och då är man nog tillbaks till ruta ett, alltså att det faktiskt satt folk där på dagarna:

http://willyloman.files.wordpress.com/2009/03/wtc_office.jpg
http://www.thewebfairy.com/killtown/images/wtc-gallery/911da/638_wtc-office.jpg

Dessutom skulle ju tornen kräva en ohyggligt avancerad sekventiell detonering, för att få det uppifrån-ras som ju skedde.

Men, för att Thaddeus inte ska gå alldeles i spinn: Nej, jag är inte expert på demolering. Jag spekulerar bara.
Citera
2010-02-25, 12:00
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pannlampa
Nja, det mest centrala och effektgivande vore om man lyckades skapa en ny utredning.
I ett sådant fall skulle mycket av kraften hos det militära industriella komplexet minskas, och även risken för nya aggressionskrig.

Bevisa för mig att 9/11 inte var ett innejobb, så skall jag ta jobb som vakthund helt gratis!
Nja det mest centrala och effektgviande vore om det fanns en någorlunda koherent berättelse som motvikt.

En utredning, det är jag övertygad om att du vet, är en begäran ni har då den aldrig kan upfyllas så att ni blir nöjda och på så sätt kan ni fortsätta med vad det nu är ni gör.
Men nu finns det inget som hindrar er från att göra en egen utredning. Samla ihop pengar, hyr in lämpligt antal experter och dra igång en. I snart nio år har ni tjatat om att någon annan skall starta er utredning. Det kommer inte att hända. Så ni får nog göra det själva. Och eftersom vi ofta får höra att sanningsrörelsen växer så borde en insamling bland de egna leden ge strålande resultat.
Citera
2010-02-25, 12:01
Medlem
nollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Hyresgästerna satt väl iofs mest på våningsplanen, som inte var bärande utan bara var rätt tunna konstruktioner som satt fast på små bläck i fasadet:

http://heiwaco.tripod.com/WTC1floorconnection.jpg

(Min första Heiwalänk tror jag!)

Så skulle man spränga är det väl rimligt att anta att man siktade in sig på de bärande elementen, dvs kärnan och fasaden och inte kontorsytan. Nu stod ju kärnan kvar i avsevärd höjd:

http://1.bp.blogspot.com/_aJeegFsC3nY/ScY5RdeL42I/AAAAAAAABHo/eAy4n7dk7b8/s400/superimp.spire.wtc1.jpg

Så det är väl rimligt att anta att den inte riggad, då skulle den ju inte ha stått kvar. Kvar är då fasaden och då är man nog tillbaks till ruta ett, alltså att det faktiskt satt folk där på dagarna:

http://willyloman.files.wordpress.com/2009/03/wtc_office.jpg
http://www.thewebfairy.com/killtown/images/wtc-gallery/911da/638_wtc-office.jpg

Dessutom skulle ju tornen kräva en ohyggligt avancerad sekventiell detonering, för att få det uppifrån-ras som ju skedde.

Men, för att Thaddeus inte ska gå alldeles i spinn: Nej, jag är inte expert på demolering. Jag spekulerar bara.
Ja, det ska villigt medges att jag inte har örnkoll på konstruktionen, men det förefaller ju en smula problematiskt att ge sig på en riggning av fasaden i lönndom. Vidare är jag dåligt bevandrad i hur pass svårt det vore att få till hela serien detonationer som skulle krävas för att få till det sekventiella fallet, men det känns som att det skulle fordras en del kablage?
Citera
2010-02-25, 14:55
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
men det känns som att det skulle fordras en del kablage?

Vet faktiskt inte. Utan någon som helst kunskap i demolering, tänker jag mig att man borde kunna aptera varje våningsplan separat och låta dem utlösa varandra i serie mha radio. Dvs man skulle aptera X antal plan och i samband med detonation så skickar varje laddning signal till nästa laddning några våningar ner.

Jag tror inte det har gjorts i det tempo som skulle krävas, rasen tog ju bara vad, 11-12 sekunder (jag kommer inte ihåg just nu). Och det skulle ju krävas att ingen av dem förstördes av tex flygplansträff, brand eller småras.
Citera
2010-02-25, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Vet faktiskt inte. Utan någon som helst kunskap i demolering, tänker jag mig att man borde kunna aptera varje våningsplan separat och låta dem utlösa varandra i serie mha radio. Dvs man skulle aptera X antal plan och i samband med detonation så skickar varje laddning signal till nästa laddning några våningar ner.

Jag tror inte det har gjorts i det tempo som skulle krävas, rasen tog ju bara vad, 11-12 sekunder (jag kommer inte ihåg just nu). Och det skulle ju krävas att ingen av dem förstördes av tex flygplansträff, brand eller småras.

Thaddeus var inne på det där i en annan tråd (eller om det var denna?). Han menade att det är lätt för CIA att på något sätt skydda både sprängämnen och mekaniska delar så som radiomottagare och diverse kablar från brand och annat. Exakt hur detta görs fick vi inget svar på men det är uppenbart att CIA har hemlig teknik som klarar det. Det är ju CIA vi talar om! De lyckades med denna konspiration tack vare sin enorma kompetens och tekniska överlägsenhet. Ja förutom att klara av att dölja allt för ett par youtubeälskande pajasar runt om i världen men det är mindre viktiga detaljer.
Citera
2010-02-25, 19:26
Medlem
Pannlampas avatar
Citat:
Nä OK, det är fullt möjligt att i vårt lilla scenario vi har här att det skulle kunna gå att genomföra på en relativt liten skara. Emellertid tror jag som sagt att det krävs en hel del jobb för att få sprängsmeten på plats samt seriekoppling av desamma vilket dessutom måste göras i lönndom.
Visst skapar detta många frågor, och jag har inte djupläst i just detta, men bra att jag fick lite medhåll gällande mängdförhållandet.
Citat:
Ja, kanske det. Man kan undra vad den där lilla storyn har med något att göra egentligen. Ska den implicera att man tog bort hundarna fem dagar innan attacken för att kunna rigga alltihop med sprängämnen under denna tidsperiod?
Tänkte även på det som stod längre ner, det skulle kunnat underlättat betydligt gällande den logistiska problematiken.
Citat:
Security for the World Trade Center on 9/11/01 was provided by Stratesec, a company in which George W. Bush's brother Marvin was a past principal, and which was backed by a Kuwaiti-American investment firm.
Citat:
Det är redan gjort, tänkte jag säga, men vilka anser du ska stå för den oberoende undersökningen?
Citat:
Ursprungligen postat av KimNeilJung
Men nu finns det inget som hindrar er från att göra en egen utredning. Samla ihop pengar, hyr in lämpligt antal experter och dra igång en.
Eftersom det även är en brottsutredning, så måste nog den amerikanska staten göra det, och utan personer med kopplingar till något politiskt parti, vilket inte var fallet vid den tidigare sk utredningen. Det fanns flera situationer av jäv i det fallet, det är också just detta som gör att denna fråga aldrig slutar att ältas, skulden ligger därför främst hos Bush admin. Gällande den pengar så tror jag inte det är av någon avgörande betydelse, det finns nog säkert många miljardärer som skulle ställa upp med ett par hundra millioner för detta.

Det som däremot är problemet är att man måste få tillgång till så mycket hemligstämplad och skyddad information, samt sätta vittnen och personer av intresse i förhör under ed, detta kan inte utföras med en privat undersökningskommission, därav problemet. Jag tror även att om en oberoende undersökning med full insyn skulle utföras, så kommer det efter det inte länge finnas grund för nya seriösa krav på detta, precis som i en vanlig brottsutredning. Hela denna situation är som en varböld som bara växer med tiden, förr eller senare kommer den att spricka och konsekvenserna kan bli allvarliga...ältandet lär fortgå!
Citera
2010-02-25, 19:32
Medlem
Pannlampas avatar
KNJ, till skillnad från vissa andra, så ger jag dig credd för att du i alla fall bemöter argument i en diskussion, istället som de som spottar ur sig en kommentar, men sen sticker iväg som kackerlackor när man tänder lampan.
Citera
2010-02-26, 12:33
Medlem
Kuvolskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
Thaddeus var inne på det där i en annan tråd (eller om det var denna?). Han menade att det är lätt för CIA att på något sätt skydda både sprängämnen och mekaniska delar så som radiomottagare och diverse kablar från brand och annat. Exakt hur detta görs fick vi inget svar på men det är uppenbart att CIA har hemlig teknik som klarar det. Det är ju CIA vi talar om! De lyckades med denna konspiration tack vare sin enorma kompetens och tekniska överlägsenhet. Ja förutom att klara av att dölja allt för ett par youtubeälskande pajasar runt om i världen men det är mindre viktiga detaljer.

Hade någon med pengar, resurser och kompetens lagt tillräckligt mycket tid på det så hade det säkert inte varit så svårt. Var det inte detonationer utan metertjocka kablar som var omöjliga för dig? Det går att detonera en bomb med en mobiltelefon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in