2010-02-21, 15:44
Medlem
Thaddeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
OK, tack för klarläggandet. Nu förstår jag bättre hur du menar.
Däremot håller jag inte med om beskrivningen:
vad du inte tar hänsyn till är att den fallande massan blir större och större liksom dess hastighet. Det betyder att efter ett antal våningars kollaps så går det inte längre att se skillnad på fritt fall och ett svagt bromsat fall. Den lilla impuls som krävs för att ta med sig nästa våningsplan är helt enkelt inte märkbar.

Vidare, om jag förstår din modell rätt så innebär den att varje våningsplan är belastat precis till sin gräns så att kolumnerna i det planet knäcks så fort de träffas av den fallande toppdelen. Vi antar sedan att stöten är helt inelastisk och att toppen + det nya våningsplanet fortsätter i fritt fall.
(har jag förstått dig rätt? Om inte, vänligen korriger och förtydliga.)

Ovanstående utgör ett intressant och välformulerat scenario.
Du påstår nu att falltiden för detta är 11s.
Min fråga är nu: var är din källa till detta?
Min källa är videon som jag postade i Heiwas tråd. Den har dock blivit borttagen från youtube SURPRISE!!! Precis som allt annat som censureras bort. Vi lever snart i en Fascist stat men folk är för upptagna med att supa och titta på lets dance för att bry sig.

Jag ska ladda upp den sen.
Citera
2010-02-21, 15:45
Medlem
Thaddeuss avatar
Citat:
Men Thaddeus, hur tänker du nu?
NIST är en federal myndighet som rimligen bekostas med federala medel från en regering vars chef var president Bush (http://www.nist.gov/public_affairs/general2.htm#Organization ).

Sverige har SP och Statens Haverikommision. Det är nog att betrakta dom normalt att olyckor och liknande utreda av staten.
Fortfarande jävighet.
Citera
2010-02-21, 15:47
Medlem
Thaddeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
En intressant fråga skulle kunna vara vem som skulle finansiera en "oberoende" undersökning av 9/11. Hur mycket skulle trutherserna själva slänga i denna "oberoende"? Vem skulle vara intresserad av att göra en "oberoende" utredning förutom trutherserna själva? Slutligen: Hur skulle man kunna vara säker på att de som gör en oberoende utredning faktiskt inte är köpta de också?

Edit: Nej Thaddeus, bara för att jag skriver "också" så betyder det inte att jag "erkänner" att NIST var köpta. Jag vet att du kommer tro det men så är det alltså inte.
Om man förklarar varför deras simuleringar inte liknade verkligheten och varför falltiden inte stämmer överrens med verkligheten samt förklara varför de inte vill lämna ut sina beräkningar och antaganden så är jag nöjd.
Citera
2010-02-21, 15:48
Medlem
Thaddeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av söderb
Frågan var väl om det någonstans står nanothermite? Frågan är väl om ingen skulle märka en sådan monstermaskin som går lös i hela huset?
? Det var ju ingen i huset? Och det fanns folk som märkte.
Citera
2010-02-21, 15:59
Medlem
Kuvolskis avatar
Citat:
Menar bara att utöver den officiella storyn finns massor av teorier, ingen är bevisad på något sätt och du sa något om att du var på de anhörigas sida och det var därför jag tog upp detta med noplaners då de anhöriga även de måste ljuga om den teorin ska stämma. Antar dock att du inte är en noplaner så whatever..

Okej, och du antar faktiskt rätt.

Citat:
Alltså snabbt och snabbt, man röjde ju flera flera veckor. Du nämde något om 80% försvann, har man inte kollat de andra 20 då? Är inte särskilt insatt i den biten, men som på många andra punkter finns inte bevis för något utan enbart spekulationer om att det är skumt.

Vet inte, men de verkar ju också försvunna eftersom det enda eller nästintill enda finns inlåst bort från allmänheten.

Citat:
Jag är säker på att stålet inte smälte, men i ett ras hamnar allt huller om buller, du har skit överallt och jag ställer mig tveksam till att någon har lekt plockepin och rensat stål osv. Hursom... stora mängder man ville bli av snabbt = lägre pris i alla branscher.

Ja, så då tog dem bara stora skopor och hoppades på det bästa? Okej då förstår jag. Självklart så bör de ha sorterat det, kanske inte på ground zero men åtminstone efter. Ja, men du tror inte att stål väldigt ofta säljs i dessa kvantiteter? Det där påståendet utan belägg känns inte så troligt.

Citat:
Varför läser du inte bara wtc7 final draft? Du får ju i detalj beskrivet vad som hände och varför. Det kunde säkert ha tippat över åt något håll, det kunde säkert stått kvar under andra omständigheter men i detta fall föll den såhär. Att bärande pelare brister och snabbt flyttar vikt till andra pelare som i sin tur brister är ju ganska självklart, att det går snabbt är även det självklart. När väl raset börjar gåre ju bara nedåt av de kraft som bildas. Var ju precis det som hände och startade första raset vilket i sin tur ledde till en större kollaps.

Jo precis, i detta fall föll den såhär..

Alla bärande pelare ser ju ut att brista samtidigt, på alla delar utav våningsplanen. Vad är det som flyttar vikt? Om inte pelarna är bärande tror du då att resten skulle vara bärande och "flytta vikt" eller bara falla rakt ned? Det är därför det symmetriska fallet är lustigt.
Citera
2010-02-21, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thaddeus
Min källa är videon som jag postade i Heiwas tråd. Den har dock blivit borttagen från youtube SURPRISE!!! Precis som allt annat som censureras bort. Vi lever snart i en Fascist stat men folk är för upptagna med att supa och titta på lets dance för att bry sig.

Vilka censurerar? Samma personer som sen 9/11 inte lyckats få bort alla avslöjande videos från youtube eller vad?
Citera
2010-02-21, 16:05
Medlem
Citat:
Om man förklarar varför deras simuleringar inte liknade verkligheten och varför falltiden inte stämmer överrens med verkligheten samt förklara varför de inte vill lämna ut sina beräkningar och antaganden så är jag nöjd.

Vad exakt svarar du på?
Citera
2010-02-21, 16:22
Medlem
Kuvolskis avatar
Citat:
Tre kommentarer till delar av ditt inlägg där de sista rör din replik till mig:

1. Du har vid pass ett halvdussin tillfällen kallat mig för lögnare för att jag hävdar att det inte finns bevis för CD vid WTC. Det vore väl då lämpligt att backa upp det med mer än "Steve Jones säger"?
En källa, är det för mycket?

2. Ditt inlägg är ett fint exempel på den omvända bevisföring du tycker är rimlig i fallet 9-11:
vi skall anse det så mystiskt att man gjorde sig av med 80% av stålet (har dU funderat över hur mycket stål det fanns i WTC?), eller att man sålde stål från en massmords-plats under marknadspris, att vi skall dra slutsatsen att det är en hund begraven, dvs CD. Eller hur menar du?
3. Till sist kommer du med en relevant fråga om varför WTC7 rasade som det gjorde.
Personligen har jag varit mer intresserad av WTC1-2 eftersom deras kollaps är mer känd, spektakulär och tekniskt intressant.
I fallet WTC7 (som ju beskrivs i detalj i den NIST-rapport du läst) så förelåg okontrollerad brand i ett jätte-hus i flera timmar. Om du sedan drar en parallell till WTC1-2 så räcker det att en våning kollapsar med ett antal över sig för att knäcka underliggande våningar. I WTC1-2 så var den kinetiska energin en 10-potens högre än vad ett underliggande våningsplan kunde hantera (se t.ex. Bazant 2002, 2008 eller NIST 2005). Det innebär att fallet bromsas endast obetydligt (90% av den kinetiska energin finns kvar i de fallande toppoen som sedan för ett tillskott på +100% innan det träffar nästa våningsplan, etc.)
Om vi då återgår till WTC7 så var den kinetiska energin mindre men branden hade å andra sidan försvagat alla våningsplan. Bazant 2008 refererar till NIST 2005 m.fl. och slår fast att ståls hållfasthet ( mer precist: flytgräns) minskar med upp till 50% vid 250 C.
Sammantaget är då svaret på din fråga att de av brand försvagade bärande delarna endast obetydligt kan bromsa kollapsen när den väl fått fart.

Det är ju bara ord och inga visor från din sida, du sitter och drar ihop något inlägg där du försöker få din motdebattör i dålig dager och förvränger deras inlägg till den grad att det blir lagom och mysigt för dig. Jag har inte påstått att bara för att man forslade bort stål så var det ett inside job, faktiskt inte.. läs mina inlägg istället för att sitta som en hetsig pitbull.

1. Fortfarande så sade du att "inga fysiska bevis i form av spår av sprängämnen, vittnen eller folk som hör explosioner finns" något i den stilen, det stämmer ju givetvis inte och det vet du.. så du ljög.

2. Nej, du tolkar mina inlägg fel.. eller snarare som du vill tolka dem och därför blir en diskussion med dig omöjlig. Det är enligt mig ett löjligt och fegt sätt att argumentera på.

3. Nej, jag har inte läst den.. var fick du det ifrån? Är jag diskvalificerad att ställa frågor nu, är det verkligen "eran" bibel? Jag tror ändå att jag ska läsa den då jag inte tror att du är personen att ge mig en helhetsbild av det. WTC7 föll ju i fritt fall en del av fallet, där är alltså den rörelseenergin ganska obetydlig, vi kommer ju inte bort ifrån att alla bärande delar måste ha släppt nästan precis samtidigt överallt i hela huset eftersom det fallet symmetriskt. Eller sitter det något jättestark sammanbindande nät inom hela huset som gör att allt dras med samtidigt? Du lär inte göra mig klokare, frågan är om NIST-rapporten kommer göra det.
Citera
2010-02-21, 16:23
Medlem
söderbs avatar
Citat:
? Det var ju ingen i huset? Och det fanns folk som märkte.

Frågan var såhär; Var någonstans står det att man använde nanothermite i försöket?

Den andra frågan var; Skulle ingen ha märkt om någon gick lös med en monstermaskin och började skära sönder balkarna efter att först rivit upp alla väggar? Detta måste ju skett innan husen evakuerades av uppenbarliga skäl (tid) alltså måste något ha sett detta. Varför finns det ingen som då vittnar om att en monstermaskin gick lös och skar ner huset?
Citera
2010-02-21, 16:29
Medlem
söderbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuvolski
Ja, så då tog dem bara stora skopor och hoppades på det bästa? Okej då förstår jag. Självklart så bör de ha sorterat det, kanske inte på ground zero men åtminstone efter. Ja, men du tror inte att stål väldigt ofta säljs i dessa kvantiteter? Det där påståendet utan belägg känns inte så troligt.

Standard kvantiteterna är nog väldigt olika från företag till företag så den biten är ju dum att diskutera utan detaljer iofs, men ska man bli av med mycket stål (ett helt jävla hus på 200våningar) snabbt så kommer man få lov att sänka sina priser. ALLA stålfirmor som sysslar med sådant har ju planerat längre än att man måste köpa stål väldigt snabbt och således finns det ingen som "behöver" allt stål direkt, därav kommer priset sjunka. Om nu då stålpriset från förra året ens är relevant året efter.

Jo precis, i detta fall föll den såhär..

Citat:
Ursprungligen postat av Kuvolski
Alla bärande pelare ser ju ut att brista samtidigt, på alla delar utav våningsplanen. Vad är det som flyttar vikt? Om inte pelarna är bärande tror du då att resten skulle vara bärande och "flytta vikt" eller bara falla rakt ned? Det är därför det symmetriska fallet är lustigt.

Att det sker samtidigt ser man klart och tydligt inte är fallet eftersom en del av huset rasar före de andra. Att då de kvarvarande pelarna har mer att bära är klart. De klarar inte av detta och brister. Vikten från de pelare som brister först flyttas ju då över till de som är kvar, detta sker snabbt och tillslut finns inget kvar som bär. Detta sker ju så pass fort att huset inte kommer väta. För mer detaljer är det faktiskt bara att kolla i nist, simuleringen visar ju hur det kan ha gått till tex.
Citera
2010-02-21, 16:53
Medlem
Kuvolskis avatar
Citat:
Standard kvantiteterna är nog väldigt olika från företag till företag så den biten är ju dum att diskutera utan detaljer iofs, men ska man bli av med mycket stål (ett helt jävla hus på 200våningar) snabbt så kommer man få lov att sänka sina priser. ALLA stålfirmor som sysslar med sådant har ju planerat längre än att man måste köpa stål väldigt snabbt och således finns det ingen som "behöver" allt stål direkt, därav kommer priset sjunka. Om nu då stålpriset från förra året ens är relevant året efter.

Jo självklart, men regeringen är ett ganska stort "företag" i USA. Men jag förstår ju din poäng och vi båda gör inte mycket mer än ger våra egna åsikter och vad vi tror hände så vi kommer nog inte mycket längre där.

Citat:
Att det sker samtidigt ser man klart och tydligt inte är fallet eftersom en del av huset rasar före de andra. Att då de kvarvarande pelarna har mer att bära är klart. De klarar inte av detta och brister. Vikten från de pelare som brister först flyttas ju då över till de som är kvar, detta sker snabbt och tillslut finns inget kvar som bär. Detta sker ju så pass fort att huset inte kommer väta. För mer detaljer är det faktiskt bara att kolla i nist, simuleringen visar ju hur det kan ha gått till tex.

Ja, penthouse-delen.. men den är ju inte fast i resten av strukturen på samma sätt som allt annat hänger ihop. När den första pelaren brister, var det nu var, så bör raset precis där och det som pelaren burit falla rakt ned och inte dra med sig hela våningsplanen nästan exakt samtidigt. Men i detta fallet föll det ju såhär, precis som vi redan sagt.. vad du får ut av det och vad jag får ut av det är uppenbarligen inte samma saker.
Citera
2010-02-21, 20:39
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:

Det vore förstås bra.

Dock hoppas jag att du kan hitta en bättre källa än en video på Youtube. Jag har gett dig ett knippe vetenskapliga, granskade artiklar av en världens absolut ledande experter på hållfasthet. I en av dem (Bazant 2007 (?)) jämför man dokumenterad falltid med seismiska data. Slutsatsen är att dem 1-dimensionella modellen man har ger god överensstämmelse med dokumenterad falltid (11-12s). Denna modell innehåller strukturellt motstånd vilket påverkar förloppet i början.
Om du i stället vill hävda att falltiden blir 11s då strukturellt motstånd saknas så ligger bevisbördan i ditt knä. Kan vi enas om det?

NOT: eftersom du är F-teknolog så kan du genomföra en beräkning själv med de förutsättningar vi diskuterat ovan: infinitesemalt motstånd från kolumnerna vid kollision, inelastisk stöt vid varje våningsplan + några ytterligare rimliga förenklingar:
all massa i golvplanen ("slabs"), golvplanen staplas på varandra.
Man kan använda ett kalkylark med kolumner för position i tornet, ackumulerad massa, denna massas hastighet, rörelsemängd före kollision. Med antagandet om inelastisk stöt kan man rekursivt beräkna hastigheten efter varje kollision och falltiden följer från integration av de styckvis linjära hastighetsfunktionerna.
(och nej, jag ämnar inte genomföra detta själv, det är inte mitt jobb!)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in