Citat:
Ursprungligen postat av Lienno
Nej precis, det kommer förmodligen aldrig gå att bevisa i vilket fall.
Katjing! Vi börjar komma någonvart. Då är ju den naturliga uppföljningsfrågan om det är bra eller dåligt av Victor90 att komma med påståenden han inte har ett uns belägg för. Jag hade köpt om han spekulerat i möjligheten att det fanns betalda vakthundar här, men nu kom ju ett tvärsäkert påstående.
Citat:
Jag har också kollat upp saker på riktigt. Visst finns det saker som inte stämmer, bland alla konspirationsteorier och det vore väl konstigt annars. Men det är en stor del av allt detta som faktiskt stämmer och vissa grejer som stämmer till viss del. Man kan ju inte avfärda konspirationsteorierna bara för att några saker inte stämmer. Men visst, det är en bra taktik som vakthund, för folk tänker; aha så den grejen stämde inte, då var det nog ingen konspiration ändå.
Vilka grejor är det som stämmer menar du? Jag är jättenyfiken, för jag har inte sett något som inte haft naturliga förklaringar.
För övrigt hade "sannings"rörelsen haft allt att tjäna på att städa bort gammalt skräp som blivit debunkat. Då hade min respekt ökat tiofalt. Tyvärr är det ju inte så överlag. Jag har sprungit på individer som har ett vetenskapligt, rationellt och evidensbaserat synsätt, men tyvärr är de i hopplös minoritet. De flesta beter sig dessvärre som Victor. Tror du själv att han inser hur mycket han skadar rörelsen genom sitt beteende?
Citat:
Hur många av vakthundarna har ringt en brandingenjör och frågat om det är troligt att en stålbyggnad faller i fritt fall pga brand? Eller hur en eventuell kollaps skulle se ut? Hur många av er har ringt någon av alla arkitekter/ingenjörer i AE911truth för att få höra dessa experters argument? Eller Danny Jowenko? Har någon av er ringt honom och försökt ändra på hans åsikt om att WTC7 inte kunde varit något annat än en kontrollerad rivning? Nej ni väljer vem ni ska tro på så klart.
Ganska många skulle jag vilja påstå. Och det är lite roligt, för jag gav exempel på saker man kan kontrollera hos en neutral objektiv part. Du börjar direkt snacka om AE991T och Jowenko.
Och precis som SLOB säger så har jag snackat med både brandingenjörer och brandmän. Överlag blir det lite fånigt när foliehattar sitter och gissar istället för att ta reda på fakta. Tråden om huruvida fluor är farligt är ett fantastiskt bra exempel, istället för en snabb faktakoll hur mycket fluor som blir skdliga mängder och hur olika fluorföreningar funkar så sitter de och gissar... Det finns hur många exempel på samma sak i 911-tråden.
Citat:
Du vill att din son ska tänka kritiskt, men bara åt ena hållet.
Nja, det beror på hur du menar. Det får bli bevisen som pekar ut det korrekta hållet. Jag har absolut ingenting emot om han skulle intressera sig för exempelvis 911 (det lär ju vara värsta vintagekonspirationen när han är vuxen, lite som vi betraktade mordet på JFK för 20 år sen), det enda jag bryr mig om är vilken metod han använder och att han är ärlig i den metoden.
Citat:
Vad menar du med replikera hans resultat? Har inte följt nano-termit grejen så mycket.
Jag menar att om det sitter en kille som är med i foliehattsrörelsen och påstår att damm från 911 beter sig på ett visst sätt och drar slutsatser av detta så är det rimligt att kolla om andra kan få samma resultat med andra dammprover från samma ställe. Det är så vetenskap funkar, man verifierar varandras resultat (eller egentligen försöker falsifiera dessa).
Såvitt jag vet blev det väldigt tyst om hans forskning, trots att alla foliehattar skrek sig hesa om att han satt på "The smoking gun" (för vilken gång i ordningen de pekade ut något som den rykande pistolen som skulle välta allt vet jag inte, men det var definitivt inte första och troligtvis inte sista gången heller).
Citat:
Och att det är det enda du kan spekulera i säger ganska mycket om dig. Du kan inte spekulera i andra orsaker till mörkandet.
Jaså? Jag har spekulerat om andra saker också. Det stora problemet med dig är att du utgår från att konspirationen är ett faktum, och alla som inte kommit fram till den slutsatsen måste vara ointresserade. Det är också fullt möjligt (tom troligt) att man helt enkelt inte svalt "bevisen" på samma sätt som du gjort.
Citat:
Vad får dig att tro att så många inte vill att det ska bli avslöjat? Jag har aldrig sett någon skriva det.
Jag förstår inte riktigt frågan? De som ligger bakom en konspiration vill givetvis inte att den skall avslöjas, och här påstår "sannings"rörelsen att de mystiska makter som ligger bakom är kapabla till den ena bedriften mer fantastisk än den andra. Självklart är det många som inte vill att det skall vara avslöjat.
Citat:
Jag har tagit reda på riktig fakta och teorin är allt annat än slut för det. Dessutom kommer det fram nya saker som pekar på inside-jobb varje år. Skulle vilja säga att jag är mer övertygad än någonsin.
Tja, känn dig fri att posta lite hållbara bevis närhelst du känner för det.
Citat:
Du kan hitta sidor/folk som skriver i princip vad som helst om 9/11. Det gäller att själv ta reda på vad som stämmer, för det finns mycket disinfo inom sanningsrörelsen.
Eller också är folk bara lite knäppa? Det roliga med "sannings"rörelsen är att jag tror mig ha sett alla delar av den bli anklagad vid något tillfälle av andra delar för att vara disinfo. Alex Jones, Richard Gage, no-planers, David Icke, alla har de hårt anklagats av andra delar av rörelsen för att vara planterade shills. Stor humor om du frågar mig, och eftersom du skriver det som ett påstående så utgår jag från att du har bevis också?
Citat:
Hur skulle ett bevis se ut som enligt dig håller vatten?
Som ett vanligt bevis. Skulle exempelvis någon av kaparna hittas levande så vore det ett extraordinärt bra bevis. Om oberoende lab kunde konfirmera rester av sprängämnen från dammet så är det också ett bra bevis (just för att det fanns rester av sprängämnen i dammet alltså). Om någon kunnat visa upp vrakdelar som faktiskt inte matchade de kapade planen utan andra kärrot så vore detta bra bevis (ännu ett bra exempel på ett gammalt svårdödat påstående som blivit fläskigt debunkat).
Citat:
Det är verkligen inte den mest granskade händelsen i modern tid av myndigheter om det är det du menar. Av delar av sanningsrörelsen är det ju däremot redan bevisat att det var ett inside jobb, att tornen föll pga sprängmedel osv.
Jag menar av ALLA. Det finns väl inte ett foto som inte dissekerats med lupp in i minsta detalj, varenda del av händelseförloppet har nagelfarts av både polis, övriga myndigheter och privatpersoner.
Citat:
Varför tror du inte att man undanröjer de viktigaste spåren? Man kan ju t.ex spekulera i att Barry Jennings skulle vara ett sådant spår, när han dog kort efter sin intervju. Som tur var han han berätta om sina upplevelser i WTC7. De direkta bevisen undanröjs givetvis än mer.
Jennings är ett lysande exempel på feltänk. OM man nu verkligen ville röja honom ur vägen så hade man väl gjort det bra mycket tidigare? Du glömmer för övrigt att nämna att han själv uttryckligen sa att han inte trodde på någon konspiration och att han blivit citerad ur sitt sammanhang av "sannings"rörelsen.
Citat:
Men många bygger sin uppfattning på t.ex alla konstiga sammanträffanden, och de allra flesta av dem stämmer ju faktiskt, eller på sin egen logiska förståelse av att tornen inte kunde fallit på det sättet, speciellt inte WTC7, eller på att allt för mycket har mörkats, eller på vilka som hade motiv för attacken/har tjänat på den.
a) Kan du nämna någon större händelse som INTE innehåller mystiska sammanträffanden?
b) Varför skulle inte WTC7 kunna falla som det gjorde? Ta gärna med dig den frågan till rätt tråd och svara på den. Motivera också varför.
Citat:
Skulle kunna skriva massa saker som inte är bevis som kan motbevisas, utan som får människor att fundera över vem som mest troligt ligger bakom attacken. Vad gäller bevisen så finns det saker som stämmer och saker som inte stämmer. Från exempelvis Gages sida stämmer större delen av vad han tar upp.
Du får gärna redogöra för detta i rätt tråd. Det jag sett av Gage har inte direkt imponerat.
Citat:
Inse att du är i en minoritet. Och att majoriteten av alla vakthundar på förhand har gått in med förutfattade meningar som inte går att rubba på.
Märkligt, jag har inte sett en enda vakthund här som inte lyssnat på rationella argument och belägg som håller.
Citat:
En överväldigande majoritet av alla som tagit del av informationen kring 9/11 som man tidigare inte fått ta del av via massmedia, inser att det självklart var ett inside-jobb.
I beg to differ.
Citat:
I så fall är du väl intresserad av vissa "konspirationsteoretikers" beteende. Jag missade inte, men förstod inte riktigt vad det hade att göra med att vara intresserad av konspirationer.
Återigen, det ena utesluter inte det andra. Jag gillar både konspirationer och foliehattsbeteende.
Nu har vi dragit långt ut i OT-träsket, men jag noterar att du släppt ursprungspåståendena, så vi kan alltså konstatera:
1) Det finns inga bevis för att någon vakthund skulle vara betald på FB
2) Det är naturligt att man är intresserad av konspirationer utan att tro på dem
Vilket väl var ungefär vad jag skrev från början?