2010-02-01, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thaddeus
Vad är motsvarigheten till g?

en acceleration som är tillräckligt nära för att kunna sägas vara ekvivalent till fritt fall med tanke på de felkällor man har.
Citera
2010-02-01, 19:27
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElGiganten
Nu är det dags att du tar och lägger fram en liten förklaring till dina idiotiska påståenden du gör.

Kulor från pistoler som är i fritt fall från utskjutnings ögonblicket!!!???
Och nu g som inte skulle vara en kraft.
Vet du ens definitionen av en kraft. Har ni läst detta på Chalmers eller?

"Begreppet kraft är en abstraktion inom fysiken för att förklara och beskriva orsaken till förändringar i ett systems rörelse."

Du får jätte gärna tala om för oss hur g inte passar in i denna beskrivning av KRAFT!
Elgiganten, du är fel ute här. 'g' betecknar tyngdacceleration och kraften som denna motsvarar (eller orsakas av om du så vill) är 'm g'.

Vad gäller pistolkulan så befinner den sig faktiskt i fritt fall, om vi försummar luftmotstånd, så snart den lämnat mynningsflamman bakom sig.

Thaddeus problem är inte att han inte behärskar Mekanik del A.
Senast redigerad av farbror_barbro 2010-02-01 kl. 20:04.
Citera
2010-02-01, 19:35
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
Thadde ska ha lite credd för att g faktiskt inte är en kraft utan en acceleration.

Så om jag sitter i ett flygplan och upplever 1,5 G så påverkas jag alltså inte av en kraft som trycker mig bakåt?

Nu är ju inte Wikipedia den bästa källan, men en snabb check där ger följande:

Citat:
Ursprungligen postat av wikipedia
Gravitationen (av latin gravis = tung) eller tyngdkraften (betecknas G i fysiken) är en av universums fyra fundamentala krafter. Det är den attraherande kraft som massor utsätter varandra för, och ger upphov till det som vi kallar massans tyngd.

Eller är det så att det är petigt om det är g eller G? I så fall föväxlade jag dem och får helt enkelt ta det, men det ändrar ju inte grundproblematiken. och det ändrar definitivt inte betydelsen av ordet "Equivalent".
Senast redigerad av Pad 2010-02-01 kl. 19:43.
Citera
2010-02-01, 19:52
Medlem
Thaddeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Brukar du dubbelkolla så att alla broar du kör över med bilen faktiskt håller för belastningen utan att kollapsa? Eller är det så att du faktiskt litar på att de som räknat på det vet vad de gör?

Jag ser inte riktigt vad poängen skulle vara att JAG dubbelkollar, det är inte jag som har fått för mig att det finns bevis på sprängämnen. Det är fortfarande ditt knä som bevisbollen ligger i, men du snackar ju mest och tycker att VI borde räkna.

Lägg istället fram något med substans, beräkningar som håller för en granskning. Det är du som drivit linjen att man inte kan snacka bort fysik. Kalas, då har du väl inga bekymmer att leverera?

Som jag skrivit innan så är titlar förvisso fina, men det är ändå granskade resultat jag hart mest förtroende för. Det faktum att "sannings"rörelsen inte lyckats presentera ett enda arbete med en alternativ teori som pallat för en peer review betyder en hel del i mina ögon. Det är dessutom folk från hela världen, inte bara amerikaner som gjort det här.

Motiv är inte bevis. Sorry.

Jäv är inte heller bevis. Och jag har presenterat den här listan förr om man nu tänkt sig att man bara mutar av 7 gringos och sen är saken biff:

http://wtc7lies.googlepages.com/someoftheagencies%2Corganizationsandindivi

Men jag är inte förvånad. När det börjar stå klart att bevis inte finns så börjar man istället antyda saker.
Patetiskt, jag har redan dubbelkollat det han gör i video. Jag kan göra en till video som ger dig samma svar som hans. Är det det du vill? Självklart är det det du vill. Du vill ju göra så lite som möjligt själv och kräva så mycket som möjligt av alla andra.

Berätta för mig vad det var som krossade byggnaderna. Om det inte var gravitationen (vilket det uppenbarligen inte var då byggnaden var i fritt fall) vad var det då?

Gå å läs din bibel NIST där finns svaret på alla frågor som finns. Du borde kanske börja använda dig av den när du lär ut i skolan?

Berätta för barnen att fritt fall inte inne bär att ett objekt faller fritt så får vi se hur högt betyg de får på sina slutprov.
Citera
2010-02-01, 19:53
Medlem
Thaddeuss avatar
Citat:
Som sagt, läsförståelse är inte din paradgren.

Varför skulle g inte vara en kraft?

Jag har tämligen utförligt talat om att termen i sig inte handlar om noggrannhet utan om egenskaper. SITUATIONEN är däremot det som dikterar graden av noggrannhet.

Kan du nu svara på frågan varför de inte använde den term som faktiskt betyder EXAKT lika med, nämligen "equal to" om det var det de menade? (försök två att få ett svar...)
Så g= 9.81 n då antar jag?
Jag trodde att g var konstanten för vilken acceleration ett föremål får i fritt fall?

Ännu nåt du läst i NIST att g skulle utryckas i newton?
Citera
2010-02-01, 19:56
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Så om jag sitter i ett flygplan och upplever 1,5 G så påverkas jag alltså inte av en kraft som trycker mig bakåt?

Vi får nog slipa upp våra kunskaper i fysikens ordbok både du och jag
The g-force experienced by an object is its acceleration relative to free-fall. The term g-force is considered a misnomer, as g-force is not a force but an acceleration.
http://en.wikipedia.org/wiki/G-force

Grundproblematiken är dock densamma, men vill Thaddeus ta poäng på semantik istället för på sakfrågan så kan han väl få göra det.
Citera
Medlem
Thaddeuss avatar
Citat:
Och det här är relaterat till 911 på vilket sätt?

Om du snackar om USA som en nation med tvivelaktig utrikespolitik så håller jag med dig alla gånger. Men det är lite fel forum för det...

(jag hoppas att du inser att rätt många av oss skeptiker som hänger här inte är några USA-kramare)
Ok, så du menar att det här är neutralt för 911 diskussionen? De vill ha krig, men de säger att de inte vill ha det till sin befolkning.

Min poäng är att de har förfalskat händelser som lett till krig förut.

Så JA jag anser att det hör hemma här.
Citera
Medlem
Thaddeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElGiganten
Nu är det dags att du tar och lägger fram en liten förklaring till dina idiotiska påståenden du gör.

Kulor från pistoler som är i fritt fall från utskjutnings ögonblicket!!!???
Och nu g som inte skulle vara en kraft.
Vet du ens definitionen av en kraft. Har ni läst detta på Chalmers eller?

"Begreppet kraft är en abstraktion inom fysiken för att förklara och beskriva orsaken till förändringar i ett systems rörelse."

Du får jätte gärna tala om för oss hur g inte passar in i denna beskrivning av KRAFT!
Du förtjänar inte mer än detta : Idiot.
Citera
2010-02-01, 19:59
Medlem
Citat:

Eller är det så att det är petigt om det är g eller G? I så fall föväxlade jag dem och får helt enkelt ta det, men det ändrar ju inte grundproblematiken. och det ändrar definitivt inte betydelsen av ordet "Equivalent".

Det är nog lite vardagstal över det hela. Kraft är massa gånger acceleration ( F = ma ). Tyngdaccelerationen brukar betecknas g. När man säger att man utsätts för 1.5g så menas att man utsätts för kraften F = m*1.5g där g då är tyngdaccelerationen. Grundproblematiken förändras inte alls.
Citera
2010-02-01, 20:03
Medlem
Pads avatar
Citat:
Så g= 9.81 n då antar jag?
Jag trodde att g var konstanten för vilken acceleration ett föremål får i fritt fall?

Ännu nåt du läst i NIST att g skulle utryckas i newton?

Med termen menar jag givetvis "Equivalent". Du har nu tre (jag skrev två innan, men det var faktiskt tredje försöket) gånger misslyckats med att svara på min fråga varför de inte använde "Equal to" om de menade exakt.

Gällandes skillnaden mellan g och G så gissar jag att det är utrett, jag misstog de två, g är självklart gravitationen. Men det spelar som sagt ingen som helst roll i sakfrågan.

Jag gör nu försök nummer fyra att få dig att svara på den här enkla frågan. Jag kan hålla på tills du antingen svarar eller medger att du inte har något vettigt svar, det är helt upp till dig. Du är notoriskt usel på att svara på raka frågor, även om man själv svarat på det du ställer.

Alltså, försök nummer fyra, nu kör vi!

Varför använde inte NIST termen "EQUAL TO" istället för "EQUIVALENT" om de nu avsåg EXAKT?
Citera
2010-02-01, 20:10
Medlem
Pads avatar
Citat:
Patetiskt, jag har redan dubbelkollat det han gör i video. Jag kan göra en till video som ger dig samma svar som hans. Är det det du vill? Självklart är det det du vill. Du vill ju göra så lite som möjligt själv och kräva så mycket som möjligt av alla andra.

Du kan ju börja med att leverera någonting med substans. Jag har så här långt inte sett en enda uträkning från din sida. Säger du att du dubbelkollat och är nöjd med resultatet så är det kanske fine and dandy för dig. Men vet du vad? Resten av världen brydde sig inte. Och bevisbollen ligger FORTFARANDE i ditt knä.

Citat:
Berätta för mig vad det var som krossade byggnaderna. Om det inte var gravitationen (vilket det uppenbarligen inte var då byggnaden var i fritt fall) vad var det då?

Det var givetvis ovandelen som krossade byggnaden med hjälp av gravitationen. Eftersom byggnaden inte var i fritt falla hela tiden så ser jag inga sådana problem? Eller är du fortfarande inne på att eftersom en del av byggnaden var i fritt fall en del av tiden så kunde ingen del av byggnaden krossas? Hur får du ihop det?

Citat:
Gå å läs din bibel NIST där finns svaret på alla frågor som finns. Du borde kanske börja använda dig av den när du lär ut i skolan?

Bortsett från att den inte lär ut särskilt många vettiga saker i datarelaterade ämnen så gissar jag att den skulle vara bättre som läromedel än något du hostat ur dig i den här forumdelen. Eller tänker du chockera oss genom att faktiskt visa upp något som skulle palla en seriös peer review?

Citat:
Berätta för barnen att fritt fall inte inne bär att ett objekt faller fritt så får vi se hur högt betyg de får på sina slutprov.

Berätta för oss vad skillnaden är mellan "Equal" och "Equivalent", och fundera också på om det gör någon skillnad om det är någon mätbar skillnad på de två? Du kanske kan fundera på om vi kan mäta någon skillnad på den där hammaren man släpper genom ett korthus, skulle du kalla det fritt fall? (ännu en fråga du skytt som pesten)
Citera
2010-02-01, 20:12
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ok, så du menar att det här är neutralt för 911 diskussionen? De vill ha krig, men de säger att de inte vill ha det till sin befolkning.

Min poäng är att de har förfalskat händelser som lett till krig förut.

Så JA jag anser att det hör hemma här.

Jisses, det är väl inte direkt okänt att USA fört en tämligen offensiv utrikespolitik. Problemet kommer när folk i brist på bevis börjar använda motiv för att "bevisa" att de låg bakom det hela.

Huruvida USA gillar krig eller inte (något som kan diskuteras) hör hemma i forumdelen utrikespolitik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in