2009-11-02, 15:05
Medlem
Kungblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Lite kontorsväggar som rasar på stålstrukturen. WOW.

Jo han visste att demolition skulle ske. Hur fan kunde han veta det.

Titta på denna videon också så märker du att det inte var "lite kontorsväggar", utan en hel sektion av s.k. stålpaneler. En ensam panel vägde nästan 5 ton.
http://www.youtube.com/watch?v=IwdD6ERutEI&feature=player_embedded

Citat:
Personen som gjort den videon verkar ju vara lite

Jag kan säga samma sak om skaparna av loose change och zeitgeist, men faktumet kvarstår: borde inte hela byggnaden rasa samtidigt om det var en kontrollerad sprängning?
Senast redigerad av Kungbla 2009-11-02 kl. 15:08.
Citera
2009-11-02, 15:12
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungbla
Titta på denna videon också så märker du att det inte var "lite kontorsväggar", utan en hel sektion av s.k. stålpaneler. En ensam panel vägde nästan 5 ton.
http://www.youtube.com/watch?v=IwdD6ERutEI&feature=player_embedded

Byggnaden bärs upp av 81 stål kolumner. På vilket sätt skulle lite lätt bröte som i bästa fall skrapar utsidan på fasaden och river upp lite fönster etc kunna vara samma sak som allvarligt skadad?

Citat:
Jag kan säga samma sak om skaparna av loose change och zeitgeist, men faktumet kvarstår: borde inte hela byggnaden rasa samtidigt om det var en kontrollerad sprängning?
Inte nödvändigtvis. Dock så måste det ha skett samtidigt precis innan den omedelbart föll 30m+ rakt ner i 2.5 sek.
Citera
2009-11-02, 15:14
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
Det börjar kännas som att du anpassar begrepp och gör avgränsningar i syfte att pressa in saker i din teori.

Tack det samma.
Citat:
Jag skulle definitivt hävda att ett husfall börjar när strukturen faller. Om ena halvan av ett hus faller först och drar med sig resten i fallet, eller orsakar sådana strukturella skador att resten faller, börjar så klart fallet när den första halvan rasade.
Som jag förklarat tidigare.. Om en del av byggnaden motsvarande 2% faller och resten av byggnaden står kvar i 4 minuter innan hela resten av byggnaden också faller. Har den en falltid på drygt 4 minuter då?
Citat:
I fallet WTC-7 skulle man alltså kunna säga att delar av raset gick väldigt fort, kanske i fritt fall, men hela kollapsen skedde inte i "fritt fall".
Nej man vet att den föll ifrifall under 2.5 sek. Ingen friktion alls under dessa 30m+ av byggnadens höjd=CD.
Citera
2009-11-02, 15:47
Medlem
Kungblas avatar
Citat:
Byggnaden bärs upp av 81 stål kolumner. På vilket sätt skulle lite lätt bröte som i bästa fall skrapar utsidan på fasaden och river upp lite fönster etc kunna vara samma sak som allvarligt skadad?

Så du fortsätter att kalla det för "lätt bröte"? Har du verkligen sett hur skadad södra delen av byggnaden verkligen var? Varför tror du att brandkåren valda att utrymma området? Och kom inte och säg att de var inblandade, för då är det inte lönt att ens diskutera med dig.
Citera
2009-11-02, 15:53
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungbla
Så du fortsätter att kalla det för "lätt bröte"? Har du verkligen sett hur skadad södra delen av byggnaden verkligen var? Varför tror du att brandkåren valda att utrymma området? Och kom inte och säg att de var inblandade, för då är det inte lönt att ens diskutera med dig.
Om de inte visste så var det kanske pga av att tre plan åkt in i wtc tornen nyss under en terrorist attack.
Citera
2009-11-02, 16:01
Medlem
Kungblas avatar
Citat:
Om de inte visste så var det kanske pga av att tre plan åkt in i wtc tornen nyss under en terrorist attack.

Vad menar du med det? Att de drog sig tillbaka p.g.a. att planen åkt in i tornen? För byggnad 7 föll 4 timmar efter tvillingtornen, varför inte dra sig tillbaka tidigare då? Brandkåren var på det klara att det enda sättet att rädda bygganden var att stoppa branden. Men de vågade inte gå in då byggnaden redan var för instabil.
Citera
2009-11-02, 16:04
Medlem
MaxDLs avatar
Ja men då kan vi slänga in de vittnen som säger att de tydligt hörde bomber innan WTC 7 föll.
Citera
2009-11-02, 16:13
Medlem
Kungblas avatar
Citat:
Ja men då kan vi slänga in de vittnen som säger att de tydligt hörde bomber innan WTC 7 föll.

De ljuden som folk hörde kan ha en miljon förklaringar ; Flera tusen kvadratmeter cementgolv som slår in i varandra, stålbalkar som knäcks under enormt tryck, elektronik som exploderar osv. Om den enorma mängd sprängmedel som det pratas om hade varit inblandad hade hela New York (och lite till] hört explosionen.
Citera
2009-11-02, 17:14
Medlem
Majavas avatar
Kan inte någon truther förklara en grej för mig som jag inte riktigt är säker på att jag förstått.

Menar ni att det är så att Bush på 9 månader (dvs. från han blev vald till president) hinner hitta 1000-talspersoner som är villiga att hjälpa till att döda 1000-talsamerikaner, med hjälp av dem planera och genomföra alla förberedelser (aptering av sprängämnen, planering av var man ska göra av planen, plan för var planen ska träffa etc etc) och sedan genomföra attacken? Samma regering som inte lyckas ta några konkreta beslut utan år av överläggningar?

Och det är ju inga vanliga rivningar vi talar om heller, utan husen ska rivas på ett sätt som aldrig har använts förut med helt ny teknik och nya bomber. En vanlig planerad rivning tar månader att förbereda för ett hus (som är betydligt mindre än wtc 1, 2 och 7), och allt det här fixas på 9 månader? Har jag förstått det rätt?
Citera
2009-11-02, 18:37
Medlem
Citat:
Tack det samma.
Som jag förklarat tidigare.. Om en del av byggnaden motsvarande 2% faller och resten av byggnaden står kvar i 4 minuter innan hela resten av byggnaden också faller. Har den en falltid på drygt 4 minuter då?

Det beror ju på om de olika fallen hänger ihop. För WTC-7:s del så gjorde det ju det - först kollapsade penthouse-delen och det runt omkring, och det raset drog med sig resten. Att då bara titta på "resten", konstatera att det föll väldigt fort och därefter konstatera att det måste ha rört sig om en kontrollerad rivning är knappast vetenskapligt, eftersom du faktiskt väljer att ignorera en betydande del av det faktiska händelseförloppet.

Den tänkta situation du beskriver verkar snarare handla om två olika förlopp.
Citera
2009-11-02, 18:40
Medlem
Citat:

Finns det några sådana vittnen? Jag har hört vittnen berätta om explosioner och smällar, men jag har inte hört någon tala specifikt om bomber. Smällar och explosioner kan uppkomma av massor olika skäl - brandgasexplosioner i hisschackt, våningsplan som slår i varandra, hissar som kraschar, generatorer som smäller, etc.
Citera
2009-11-02, 20:11
Medlem
Citat:
Vad röker du?
Ge mig lite...
Den faller visst omedelbart in i frifall 2.5 sek.
http://www.youtube.com/watch?v=V0GHVEKrhng
http://www.youtube.com/watch?v=Vz43hcKYBm4&feature=PlayList&p=16D800790A2 46B99&playnext=1&playnext_from=PL&index=2
http://www.youtube.com/watch?v=gC44L0-2zL8

En video på en byggnad som faller i frifall från brand.
Jag har redan visat flera videos. Eran tur.

I den första videon som du länkar till, ser man, klart och tydligt, att inte ens enligt lärarens data så faller byggnaden omedelbart med en acceleration motsvarande tyngdaccelerationen. Enligt hans data, som du verkar hålla med om, så tar det nästan en sekund innan byggnaden når något som ser ut som fritt fall.

Tänker du fortfarande påstå att någon form av frifall uppträdde omedelbart? Ett tips, den heldragna gröna linjen är en approximation och de gröna kryssen är faktiska data från den grumliga videon... Förstår du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in