Citat:
Ursprungligen postat av Lienno
Normalt sett hade kaparna riktiga vapen som gjorde att man inte ville göra motstånd.
Skall jag tolka det som att du tycker att mattknivar är harmlösa? Jag kan upplysa dig om att jag med hjälp av sådana har skurit i saker som varit bra mycket hårdare och segare än människor. men du vidhåller att det hade varit enkelt att ninja ner dem och att du gladeligen hade gjort det också? Även om du exempelvis precis sett dem skära halsen av en flygvärdinna för att visa att de menar allvar?
Citat:
Så vad är goda skäl för dig? Det räcker inte att Ted Olson ringer och säger att två kapade plan har flugits in i byggnader? (flight 77)
Nej, det måste också till att stora delar av gisslan dels har fått den informationen, dels att någon tar på sig en initiativkeps och får med sig en kritisk massa för att något skall hända. Att en begränsad del av gisslan vet att det sett brunt ut på andra håll är inte tillräckligt. Dessutom får du ha i åtanke att det här var SAMMA DAG som vi skrev om regelboken för flygkapningar. Sånt kan behöva sjunka in för att få folk att inse att det bästa är att agera. Idag hade en grupp gisslan varit i ett helt annat utgångsläge.
Jag måste säga att jag irriterar mig överlag på tangentbordsriddare som levererar enkla lösningar och snackar vitt och brett om hur enkelt det varit för gisslan att göra si eller så. Det hade varit intressant att se om er kropp hade levererat lika mycket som era munnar lovar om ni varit i ett skarpt läge.
Själv tycker jag att det är fullt förståeligt att gisslan höll sig lugna och att det bara var sista planet där de verkar ha fattat att de bara hade en chans att klara sig levande ur det hela, för på det planet är det störst chans att fler passagerare fått reda på vad som hänt de andra tre planen.