Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Rispor? Ena hörnet slets sönder upp till våning 18, är det vad du kallar rispor?
Jag har svårt att tro att en solid stålstrukturs bärande egenskaper skulle försämras avsevärt pga en liten skada på ett hörn, och NIST håller med mig.
Citat:
Du är välkommen att lägga fram lite beräkningar närhelst du vill. Så här långt verkar du bara upprepa mantrat att falltiden måste bero på sprängämnen.
Du hade nog inte läst hela min post när du skrev det här. =)
Citat:
Med andra ord är det inget mystiskt med att sjuan fick stryk när tornen kollapsade. Bra, då ser jag inte varför du drog upp det från första början, men det där är ju en sån död häst som foliehattar brukar dra fram.
Nej det har jag inte sagt. Bara för att en byggnad som är högre än en annan byggnad är mindre stabil behöver inte betyda att den blir ostabil pga av lite rispor på fasaden, vilket du verkar tro. Detta trots att alla inklusive nist inte håller med dig.
Släpp det nu.
Citat:
Balkar som fixar att hålla uppe sin del av bördan kan kanske inte hålla uppe sin del av bördan plus den extra del som den får när balken bredvid kollapsar. Verkar det rimligt eller orimligt i din värld?
Jag kan köpa att en byggnad kan falera. Vad jag inte kan köpa är att en solid stålstruktur med ca 70 % powerbar kvar falerar som om att dessa 70 % inte fanns där! Det är där skon klämmer.
Fallet skulle naturligtvis helt fullkomligt uppenbart ha bromsats ner, vilket det av mystiska skäl inte gjorde.
Citat:
Jag beskrev som sagt hur en byggand kan se ut att kollapsa pga en kedjelkollaps, var det någonting i den beskrivningen som du tycker är felaktigt och i så fall med vilken argumentation?
Du kan inte dra in en diskussion om kedjekollaps utan att titta på de specifika föhållandena vi tittar på här och ta in dem i din kedjeberäkningshypotes. Jag la in lite variabler och du kom tydligen inte med någon kontring på det. 37 våningar intakta utan att bromsa in fallet!?
Sure.......
Citat:
Allt beror på hur stor kraften nedåt är jämfört med vad som står emot.
Jo presis. Så du säger att 70% intakt stålstruktur (plus annat bärande material + den bärighet kvar hos de 30% som utsatts för "branden") inte bör bromsa ner fallet det minsta under flera sekunders fall?
Citat:
Nej, den visar att stålbyggnader under DE OMSTÄNDIGHETERNA (dvs byggnadssätt, typ av brand etc. kan få ett visst utfall). I Madrid kollapsade hela stålstrukturen, och den gjorde det efter vad jag förstått ganska fort. Det är dock helt ointressant för frågan om WTC7.
Nej den visar hur en stålstruktur kan stå emot en EXTREMT mkt mer kraftig brand än den som var i WTC 7 och dessutom stå kvar. Det säger en hel del min vän.
Citat:
Syns inte, finns inte? Du vet om att metall leder värme rätt så bra, och eld på ett våningsplan kan försvaga strukturen en bra bit upp, du vet värme söker sig uppåt.
lol
så du säger att en brand i nedervåningarna ledde upp värmen i de resterande 37 våningarna för att dra ner bärigheten hos dessa till mer eller mindre 0% ?
Det här blir bara bättre och bättre!
Citat:
Med metall som är tillräckligt försvagat så blir det i princip inget motstånd.
I princip? Som i 0 motstånd?
Knappast. Friktion är friktion oavsett om det är lite. Även de 30% borde gett lite friktion i fallet och DEFINITIVT resterande 70%.