Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Ehh nej..
Vad jag sa var att "Nu som tur är har till och med NIST insett att WTC 7 inte blev skadat nämnvärt av fallande bröte." vilket betyder att rispor på fasad etc kan ha förekommit men det är inget som nämnvärt påverkade den bärande strukturen i byggnaden. Men för argumentets skull låt säga att 5 % av strukturen förstördes av fallande bröte. Det gör ingen skillnad i scenariot vi diskuterar här. Hade halva strukturen kluvits mitt itu hade det varit en annan femma.
Rispor? Ena hörnet slets sönder upp till våning 18, är det vad du kallar rispor?
Citat:
Enligt den officiella storyn jo.. Nu håller ju inte den över huvud taget så de får väl spekulera hur de vill för att försöka få storyn låta så hållbar som möjligt..
Du är välkommen att lägga fram lite beräkningar närhelst du vill. Så här långt verkar du bara upprepa mantrat att falltiden måste bero på sprängämnen.
Citat:
Jag har inte ens diskuterat höjdfrågan och jag har inte förnekat att en byggnads höjd påverkar hur stabil den är, så försök inte. Vad jag nämnde var att baksidan av byggnaderna som låg nära WTC 7 i pricip var oskadade varför WTC 7 orimligtvis kunnats skadats nämnvärt av fallande bröte, vilket NIST håller med om, nu släpper vi det.
Med andra ord är det inget mystiskt med att sjuan fick stryk när tornen kollapsade. Bra, då ser jag inte varför du drog upp det från första början, men det där är ju en sån död häst som foliehattar brukar dra fram.
Citat:
Jo visst du eller någon brandingenjör kan säkert göra ett bra jobb för att få det låta för gemene man som att kollapsen hade en helt naturligt händelseförlopp. Grejen är den att den lilla tid som du pratar om också är otroligt orimlig. Du säger nämligen indirekt att varje bärande stålbalk och fasad i denna solida stålstruktur ger vika på 0.8 sekunder eller att 100% av bärigheten i denna byggnad försvinner på max 0.8 sek.
Tänk då på att branden kan ha försvagat i ett rimligt scenario (förutsatt att där fanns en brand som härjade i WTC 7) ca 30 % av den bärande strukturen. Den mesta om inte all av denna struktur fanns på den nedersta delen av byggnaden = den övre delen, ca 37 våningar, borde alltså ha varit mer eller mindre strukturellt intakt.
Balkar som fixar att hålla uppe sin del av bördan kan kanske inte hålla uppe sin del av bördan plus den extra del som den får när balken bredvid kollapsar. Verkar det rimligt eller orimligt i din värld?
Jag beskrev som sagt hur en byggand kan se ut att kollapsa pga en kedjelkollaps, var det någonting i den beskrivningen som du tycker är felaktigt och i så fall med vilken argumentation?
Citat:
Sen så borde även den nedre delen ha haft en hel del bärande kraft kvar trots att denna brand legat på några timmar (enligt o s).
Nu tar vi din teori igen, den nedre delen ger vika av någon anledning, vad händer med resten av den bärande strukturen för att alla intakta bärande element i den fullkomligt och omedelbart skall kunna ha förintats utan att bromsa ner fallet över huvud taget?
Allt beror på hur stor kraften nedåt är jämfört med vad som står emot.
Citat:
Den visar ändå ett tydligt exempel på hur även en brand som ligger på under längre tid och i HELA byggnaden ändå inte får stålstrukturen att kollapsa! Detta säger en hel del om den otroliga hållfastheten av stålstrukturer i allmänhet.
Nej, den visar att stålbyggnader under DE OMSTÄNDIGHETERNA (dvs byggnadssätt, typ av brand etc. kan få ett visst utfall). I Madrid kollapsade hela stålstrukturen, och den gjorde det efter vad jag förstått ganska fort. Det är dock helt ointressant för frågan om WTC7.
Citat:
Det är en logisk slutsats av att döma på bilderna då ingen brand syns över huvud taget, på någon bild som jag sett i alla fall. Skulle övre delen av byggnaden ha påverkats så skulle man sett brinnande lågor vilket man inte kan. Rök försämrar inte hållfastheten. Därför var med största sannolikhet majoriteten av den bärande strukturen intakt även efter denna enligt o s brand.
Syns inte, finns inte? Du vet om att metall leder värme rätt så bra, och eld på ett våningsplan kan försvaga strukturen en bra bit upp, du vet värme söker sig uppåt.
Citat:
Ja den försämrar den men den blir inte lika med 0 men ändå faller byggnaden envist i frifall under flera sekunder.
Med metall som är tillräckligt försvagat så blir det i princip inget motstånd.