Citat:
Ursprungligen postat av Silverax
Eller så har man läs- och tolkningsförmåga nog att analysera en text och förstå dess innebörd utan att behöva ha visuella hjälpmedel i form av gula animerade "ansikten" som ska symbolisera känslor.
Jag är autist och varje ord en människa skriver kan tolkas på tusen sätt och jag vet sällan vilket av dessa som är det sätt skribenten menar såvida jag inte känner skribenten.
Ditt argument baseras på ett kollektiv igenkänningsmönster som gäller för en grupp människor som ser världen och tolkar den på precis samma sätt.
I ett forum få du dumpa den övertygelsen och helt enkelt vara tydlig nog så att alla kulturella skillnader kan förstå vad du säger.
I min värld, när en person avslutar en text med en punkt, så menar denna person det han säger.
Att be mig kunna se hur Du tänker och hur Du tolkar saker och ting är som att be mig kunna telepati.
Ditt mind för mig, är ett mysterium fram tills den dag du beskriver för mig hur ditt mind ser ut.
Citat:
Ursprungligen postat av Silverax
Vi människor har på nåt sätt lyckats med bedriften att förmedla ironi, allvar, humor och ilska utan detta idiotiska påfund under ganska lång tid.
Yep, möter du mig som person och säger samma sak irl till mig så kan jag säkerligen avkoda vad det är du menar, men.. e-chatspråket (2D-kommunikation) är mindre än 20 år gammalt. I det språket är smileys standard för att förmedla blickar och tankar som i normala fall förmedlas rent fysiskt irl, men som, av förklarliga skäl, inte kan förmedlas i textform annat än som smileys.