Citat:
Ursprungligen postat av Lienno
Här hade jag en felaktig källa. Ber om ursäkt för det. Kissinger var alltså tydligen inte med och skrev "Rebuilding americas defenses". Kan ändå förklara det lite närmre nu när jag skrev ner det. Det var "tankesmedjan" Project for a new american century som gjorde denna skrivelse år 2000. De vill att USA ska öka sin budget med upp till 100 billion dollars. De vill neka andra nationer till användandet av rymden. De vill också ha en mer aggressiv utrikespolitik. De skriver också att de ville anfalla Irak. Detta citat syftar alltså på förändringarna som skulle ske. Med andra ord, förändringen kommer ta lång tid om det ej inträffar en katastrofal påskyndande händelse, som ett nytt Pearl Harbour. Detta skrev de alltså ett år innan 9/11. En av de mest högljudda förespråkarna av detta var Paul Wolfowitz, som självklart kom att bli Bush's vice försvarsminister 2001 (Ordförande för världsbanken 2005, men bröt mot deras regler och blev avstängd). Man kan väl lugnt säga att de fick den påskyndande händelsen, det nya Pearl Harbour.
Ber om ursäkt för den felaktiga kopplingen till Kissinger.
Ber om ursäkt för den felaktiga kopplingen till Kissinger.
PNAC och dess medlemmar är intressanta i 9/11-sammanhang och jag har skrivit en del om dem i denna tråd.
https://www.flashback.org/showthread.php?t=820549
En särskilt intressant medlem och medförfattare till "Rebuilding americas defenses" är Rabbi Dov Zakheim. Förutom PNAC-medlem var Dov även revisionschef på Pentagon under perioden maj 2001 tom mars 2004, den 10 sept. 2001 rapporterade Donald Rumsfeld om att 2.3 biljoner försvunnit från Pentagon, sedan upptäcktes det att ytterligare en biljon var borta som Zakheim inte kunde redogöra för. Det var alltså inte kaffekassan som hamnat på villovägar. Var Zakheim har sin lojalitet avslöjas av det faktum att han även sålde amerikanska stridsflygplan till Israel under benämningen "överskottsmateriel", till en bråkdel av vad de kostade.
Så det blev naturligtvis en brottsutredning och vår gode Rabbi sitter i finkan? Inte då! De avgörande dokumenten förstördes olyckligtvis (lyckligtvis för Zakheim) i terroristattentatet mot Pentagon. Yepp, sådan tur är vissa begåvade med.