Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Med risk för att jag tänker helt fel nu, men är det inte temperaturen på balkarna som är det väsentliga? Det kan ju ha varit 20.000 grader men har elden inte varit i kontakt med balkarna är det helt ointressant. Simuleringarna ger jag inte mycket för då de är framställda för att passa in i deras förutbestämda scenario, citerar mig själv här;
Det beror på vad det är man vill veta. Har man sett att en balk varit 250 grader, eller 500 eller 800, så vet man bara just det. Det kan bero på att det under kort tid var en extremt het brand just där, och de sample som NIST använde var inte särskilt stora, men det kan också tyda på att balken under lång tid exponerats för en större, men inte lika het, brand. Man kan helt enkelt inte säga särskilt mycket om brandförloppet, annat än just det samplet nådde en temperatur på säg 800 grader. Om man vill bevisa att det ingenstans var varmare än 250 grader så fungerar inte dessa tester. Eller rättare sagt falsifieras påståendet om man hittar ett enda sample som är varmare. Vilket NIST alltså gjorde.
Man kan såklart handvifta bort simuleringarna om man vill, men om man nöjer sig med handviftning så kommer man ju inte särskilt långt. Och man kan defintivt inte förklara varför golvtrussen synbart saggade på bilder.
Citat:
Balkarna påverkas tidigare ja, men för att de ska förlora så mycket i styrka att de möjliggör total kollaps behöver det brinna med hög temperatur under lång tid.
Inte högre än att stålet blir så försvagat att det förlorar sin bärighet. I kombination med skadade kärnpelare, bruten fasad (och WTC var ju en rätt unik skyskrapekonstruktion i den aspekten - de hade bärande yttervägg). Men du säger inget om vad din uppfattning om
hur hög temperatur under
hur lång tid. Eller vad du stödjer det på.
Citat:
Upppgiften om att branden bara hade bränsle för att utvecklas under 15-25 minuter(korrigerar mig själv här, 15-20 minuter ska det vara) hittar du i NIST-rapporten.
Var då? Jag minns faktiskt inte att jag sett de siffrorna, men rapporten är ju vansinnigt omfattande och det var ett tag sedan jag hade tillfälle att läsa den.
EDIT: NU ser jag att du lämnade en källhänvisning. Men det där är ju ur simuleringarna? Du gav ju inte något för dem? Och de visar ju att temperaturerna låg runt 1000 grader C mellan 15 och 20 minuter, runt 500 resten av tiden, inte att värmen plötsligt försvann. Och vad händer med golvtrussar som utsatts för 1000 grader under 20 minuter och sedan 500 grader efter det? Du sa ju dessutom att det ingenstans blev varmare än 250 grader? Har du alltså ändrat dig? Jag kan återkomma till det här, men nu ska jag dra på semester.