Citat:
Ursprungligen postat av Azzabrazza
Jo, men jag vill veta hur och varför konstruktionen bidrar till att byggnaden beter sig annorlunda och om man på något sätt kan redovisa själva rasförloppet utifrån detta. Om inte det kan göras är det ju ett ganska spekulativt argument.
Det framgår ju av hela NIST rapporten. Ska man sammanfatta, om jag minns rätt, så är det faktum att WTC1 och 2 hade bärande fasad en del i orsaken. Fasaden skadades och började dra i golvplanen på ett sätt som inte hade skett med en traditionell stålkonstruktion. När golven hettades upp böjde sig stålet i dem och de "saggade", vilket ledde till att golven drog fasaden inåt tills dess den inte längre kunde hålla emot. Samtidigt, åtminstone i ett av tornen om jag minns korrekt, så var kärnan skadad, vilket ledde till att den drog ner, den kom att hänga ungefär som en pendel, det som kallas "hat truss", som i sin tur belastade fasaden uppifrån eftersom fasaden fick hantera vikten av kärnan ovan brottsytorna.
Citat:
(...)unusually large jet-fuel ignited multi-floor fires (which reached temperatures as high as 1,000 degrees Celsius) significantly weakened the floors and columns with dislodged fireproofing to the point where floors sagged and pulled inward on the perimeter columns. This led to the inward bowing of the perimeter columns and failure of the south face of WTC 1 and the east face of WTC 2, initiating the collapse of each of the towers
Man ser lite av skillnaden i byggteknik på bilderna i den här posten:
http://forums.randi.org/showpost.php?p=4721518&postcount=10
EDIT: Här visas rätt tydligt hur golven satt fast i fasaden:
http://files.myopera.com/Niddhogg/files/WTC%20-%20floor%20truss.jpg
Vad jag förstår var den konstruktionen klent dimensionerad för dynamiskt last uppifrån.
Skälet till att man byggde som man gjorde var om jag förstår saken rätt att det gav betydligt större ytor att använda för kontor, ytor som inte upptogs av bärande stålpelare.
Det syns ju också på bilder hur fasaden böjer sig innan rasen och hur våningarna hänger som hängmattor.
Det här var från top of my mind, med reservation för senilitet och att klockan är halv tolv på kvällen.