2011-11-03, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miloudot
Ingenjörerna konstruerade tornen för att klara av flertalet flygplanskrascher.

Just det FLERTALET men detta kunde ju ingen räkna med.

Då måste ju, exempelvis skyskrapan i Madrid, som brann betydligt längre haft en utomjordiskt bra konstruktion eftersom den inte jämnades med marken den omfattande branden till trots.

Var det flygplan som orsakade branden i Madrid?
Citera
2011-11-03, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Ingenjörerna konstruerade naturligtvis tornen för normal brandsäkerhet. Att byggnaderna skulle klara att fulltankade jätteflygplan far rakt in i centrum av huskropparna fanns ju såklart inte på kartan.
Stålbalkarna som träffades av planen blev ju svårt skadade och sedan kom branden och värmen.
Det är snarare imponerande att tornen inte rasade tidigare än de nu gjorde. Tyder på en mycket bra konstruktion.

jo köper det du skriver, men det finns många små -> större saker som gör att det ryms ett intressant diskussionsunderlag eller hur? Vad jag har förstått så är det byggnaden som träffades av det andra planet som rasar först, något som ni analys får lite svårt att förklara. Brandmän som överlevt säger sig själva hört "explosioner" inuti byggnaden, pass från kaparna som funnits utanför byggnaden helt oskadda etc etc. Vet som inte vad man ska tro direkt, men jag har lite svårt att E-prata om hur andra fritt tänkande människor ska tänka!

Den andra, och enl. mig, mest rubbade saken:
Om det flögs in flygplan i pentagon och detta filmades varför lägga ut typ 4 bilder som man knappt kan urskilja något från? Sen är ju själva "inslagsplatsen" i byggnaden mkt märklig, eller hur? Pentagon, amerikanska försvarshögkvarteret, filmas nog dygnet runt från samtliga vinklar det tror jag iaf.

/ V

*fortfarande foliefri*
Citera
2011-11-03, 23:05
Medlem
Flipp-Flopps avatar
Citat:
Ingenjörerna konstruerade tornen för att klara av flertalet flygplanskrascher.

Titanic var konstruerad för att vara osänkbar. Hur gick det med det fartyget?

Va det en kontrollerad sänkning?
Citera
2011-11-03, 23:09
Medlem
Citat:

vill fortfarande ta del av din analys av bilderna av den "vinkande kvinnan" i hålet där flygplanet kraschade i WTC. Hur var det, skulle det inte vara "smälta-stål-varmt" där?

/ V
Citera
2011-11-03, 23:09
Medlem
miloudots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camejo
Det är en viss skillnad på krascher de var designade att klara av och krascherna elfte september:

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ1g-jzuJYdMpq6XNFWt1dSvEifh4q3ucYo4sCTfKHpkEaaKtut2A

http://i286.photobucket.com/albums/ll116/tjkb/wtckcrobertson.jpg

Både massan och farten översteg kalkylen...

Men det spelar ju ingen roll, utredningen säger ju att det var hettan från branden som fick balkarna som håller upp våningsplanen att ge vika och pannkaka ner på varann ända ner till källaren, dessutom var ju kärnan var ju intakt efter krascherna. Enligt utredningen.
Citera
2011-11-03, 23:12
Medlem
miloudots avatar
Citat:

Nej, inte vad jag vet.

Btw, kan ju fråga dig exakt samma fråga angående WTC7.
Senast redigerad av miloudot 2011-11-03 kl. 23:24.
Citera
2011-11-03, 23:15
Medlem
miloudots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flipp-Flopp
Titanic var konstruerad för att vara osänkbar. Hur gick det med det fartyget?

Va det en kontrollerad sänkning?

Ja, och Redbull ska tydligen ge mig vingar enligt deras egna reklam. Känner mig grymt blåst på konfekten...

Titanic har nog en egen tråd någonstans...
Citera
2011-11-03, 23:25
Medlem
Citat:
Jo, visst men jag fick känslan av att någon försökte göra en poäng av att visa att stål kränger sig i stark hetta och jag menar då på att det viktiga i det hela är ju att titta på hur en stålkonstruktion ter sig i stark hetta och framför allt hur ter sig en massiv stålkonstruktion i sin helhet som lokalt försvagats pga av hetta, havererar hela konstruktionen så pass att den till större delen förvandlas till damm eller står den helt enkelt kvar trots sina skador? Det är ju det diskussionen handlar om.
Men det är väl ingen som har genomfört nåt experiment som ens kan kallas att vara i närheten av de förhållanden som rådde i New York, så diskussionsvärdet förblir rent faktiskt sett ganska lågt.

Citat:
Då måste ju, exempelvis skyskrapan i Madrid, som brann betydligt längre haft en utomjordiskt bra konstruktion eftersom den inte jämnades med marken den omfattande branden till trots.
Skyskrapan i Madrid var inte byggd på samma sätt eller under samma tid som de andra byggnaderna och råkade inte ut för samma saker, så varför ens jämföra dem på det sättet?
Citera
2011-11-03, 23:28
Medlem
miloudots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverax
Men det är väl ingen som har genomfört nåt experiment som ens kan kallas att vara i närheten av de förhållanden som rådde i New York, så diskussionsvärdet förblir rent faktiskt sett ganska lågt.

Precis min poäng.

Citat:
Ursprungligen postat av Silverax
Skyskrapan i Madrid var inte byggd på samma sätt eller under samma tid som de andra byggnaderna och råkade inte ut för samma saker, så varför ens jämföra dem på det sättet?

Jo, eftersom att det finns folk som påstår att stålkonstruktioner raseras pga hetta från brand och just det exemplet ger en tydlig fingervisning om att hetta inte har den absoluta egenskapen på just stålkonstruktioner.
Citera
2011-11-03, 23:35
Medlem
camejos avatar
Citat:
Men det spelar ju ingen roll, utredningen säger ju att det var hettan från branden som fick balkarna som håller upp våningsplanen att ge vika och pannkaka ner på varann ända ner till källaren, dessutom var ju kärnan var ju intakt efter krascherna. Enligt utredningen.

Men varför tog du då upp att planen skulle tåla flygkrascher?!
Citera
2011-11-03, 23:37
Medlem
Citat:
Precis min poäng.

Jo, eftersom att det finns folk som påstår att stålkonstruktioner raseras pga hetta från brand och just det exemplet ger en tydlig fingervisning om att hetta inte har den absoluta egenskapen på just stålkonstruktioner.

WTC klarade som alla vet branden mycket länge, men skadorna på balkarna och deras bortslitna brandskydd fällde avgörandet och till slut tornen.
Citera
2011-11-03, 23:37
Medlem
miloudots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camejo
Men varför tog du då upp att planen skulle tåla flygkrascher?!

Du får väl läsa vad jag svarar på innan du lägger dig i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in