Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
För över lite från den andra tråden 911 jones
Så NIST säger att eftersom kollapsen började där planen träffade tornen så kunde explosiva ämnen inte ha kunnat användas,
Jag vet inte om det kanske är någon språkförbistring här, eller att jag är otydlig, men, NIST uttalar sig inte om vad som
kunde ha använts. Tunnor med diesel utplacerade strategiskt
kunde ha använts, liksom en massa annat. NIST säger att det inte funnits några tecken på att CD i någon form använts och kan också presentera ett förlopp som inte
kräver sprängämnen eller super- nano- eller annan termit för att förklaras.
Citat:
Sen att de tar för givet att inga explosiva ämnen kunnat kollapsa hela den nedre delen av byggnaden där brand inte hade brunnit gör deras anledning till att inte överväga explosiva ämnen som orsak till ganska skrattretande.
Nej, de tar inte det för givet. Mycket
kunde ha orsakat WTC rasen. Däremot finns det ingenting realistiskt som
tyder på att sprängämnen använts. Jag kan tänka mig att deras argumentation blir lättare att följa i rapporten. Mitt citat kom ur FAQ:en och syftade inte till att diskutera NISTs rapport, utan att svara på Azzabrazzas vettiga invändning mot ett av mina tidigare inlägg i samma tråd.
Citat:
De förutsätter också att allt stål etc försvagats otroligt mkt och därför var det detta som ledde till den nära frifallshastighetskollapsen.
Nej, de förutsätter inte det - de presenterar en i runda släng 10,000 sidor lång rapport där de ger förklaringar bla till hur stålet försvagats och vad som sedan hände.
Citat:
Men hur vet NIST att det inte var just explosiva ämnen som orsakade denna frifallshastighetskollaps?
Helt säker kan man i princip aldrig vara på någonting, men när absolut ingenting tyder på det och när man hittar ett antal förklaringar som inte kräver datorkontrollerade simultana avfyrningar (som är Jones senast framförda hypotes) av ett medel som det vid tidpunkten inte ens är säkert fanns, och ingen kunnat visa faktiskt kan användas på det sättet, så finns det ingen anledning att ägna ett antal år att specialstudera det. Precis som de inte undersökte alla andra hypoteser som förts fram: DEW, små kärnvapenladdningar, eller för att tala med KimNeilJung, ostmassa.
Man kan inte undersöka
alla möjligheter. Varför tittade tex NIST inte efter dieselkar, eller missilrester, eller gjorde avancerade mätningar efter radioaktivitet, eller specialstuderade exakt hur långt tekniken kommit med DEW och hur ett sådant kunde ha påverkat tornen? Varför undersökte de inte Hutchingsoneffekten? Judith Wood argumenterar på samma sätt som du om att NIST borde gjort det, samtidigt som stora delar av trutherrörelsen kallar henne för disinfoagent vars syfte är att misskreditera trutherrörelsen.
Men för att vara tydlig : Nej NIST testade inte efter termat, termit eller nanotermit:
Citat:
NIST did not test for the residue of these compounds in the steel.