Citat:
Ursprungligen postat av Kuvolski
Liknande det som jag diskuterat tidigare i tråden (börjar på inlägg #14350) att NSA visste att vissa av terroristerna var i USA redan två år tidigare, att de tog flyglektioner samt hade kontakt med terrornätverk.
Gissar att du fått uppgifterna från Pbs dokumentären The spy factory, som svt visade i sommras. Såg den också. Den hävdade, precis som du skriver att man haft kaparna under uppsikt långt innan attacken, men också att en ovilja att dela med sig av underrättelseuppgifter skulle lett till att man misslyckats förhindra attacken. Man kan ställa sig frågan om det var samma byråkratiska tjurighet som slog ut det amerikanska luftförsvaret också. Hursomhelst, så drev den sk. inkompetenslinjen, som vill få oss att tro, att trots, att personer med samröre Al-qaeda befunnit sig i landet och ägnat sig åt misstänkt aktivitet, så misslyckades man med att ingripa. Vidare så vill jag minnas att, programmet ägnande en hel del åt att, på klassisk amerikansk propaganda maner, akompanjera vackra och heroiska bilder på soldater med sentimental musik (fb's vakthundar hade nog fält en och annan tår), som för att singnalera att, även om vår underrättlsetjänst är ett par inkompenta rövhål så slåss vi för en god sak. Alltså, filmen försökte påvisa att attacken var ett resultat av århundradets underrättelse miss, vilket de "over there" borde utreda mer grundligt än ett program i deras statliga telvision, och att Amerika trots dess fel och brister ändå var modiga nog att ge sig ut i krig i kampen för frihet. Ett riktigt skönt propagandanummer som vår statligatelevision hade inhandlat för våra skattepengar alltså.
Det är ju nu inte bara NSA som verkar ha identifierat kaparna, utan vissa uppgifter från folk som deltagit i den sk. Able Danger opertionen, hävdar bestämt att man vid flera tillfällen identifierat Atta och den sk. "Brooklyn cellen", men att advokater ska ha förhindrat dessa uppgifter från nå vidare. Exakt vad som egentligen hände har precis som allt annat som gäller 9/11 aldrig utretts ordentligt och vi lär väl därför aldrig få veta det heller, något jag tror en del användare, som brukar besöka denna tråd, är väldigt nöjda med.
http://en.wikipedia.org/wiki/Able_Danger
Ännu mer beklämmande är ju, och som jag nämt tidigare, att indvider inom Al-qaeda har haft kopplingar till brittisk och amerikansk underrättelsetjänst. Ali Mohammed, som påstås vara inblandad i både attacken 93 och 2001, arbetade som FBI informatör. Konstigt jobb förr en religiös fanatiker som hatar Amerika, tycker ni inte?
Citat:
A key planner of the 9/11 plot, and trainer in hijacking, was simultaneously an informant for the FBI.
This operative trained the members for all of the chief Islamist attacks inside the United States -- the first WTC bombing, the New York landmarks plot, and finally 9/11, as well as the attacks against Americans in Somalia and Kenya.
And yet for four years Mohamed was allowed to move in and out of the country as an unindicted conspirator. Then, unlike his trainees, he was allowed to plea-bargain. To this day he may still not have been sentenced for any crime, and may even be in witness protection
.
http://www.lobster-magazine.co.uk/articles/9-11.htm
Saeed Sheikh, som pekas ut av bl.a Pakistans förre president, Perves Musharraf, som agent för brittiska MI6, anses vara den person, som på uppdrag av ISI chefen vid den tidpunkten, General Mahmoud Ahmad, ska ha skött den pengatransaktion som anses finansierat attacken. Detta förklarar kanske varför 9/11 komissionen inte fann det så viktigt att utreda hur finansieringen av attacken gått till.
Citat:
Others have since argued that Saeed Sheikh worked for both America and Britain, since "both American and British governments have studiously avoided taking any action against Sheikh despite the fact that he is a known terrorist who has targeted U.S. and UK citizens."(24) The claim what Saeed Sheikh was recruited by MI-6 in Great Britain has been made by myself, by John Newman, and by Nafeez Mosaddeq Ahmed; recently it has been pointed to in the new book by Pervez Musharraf, the President of Pakistan
http://www.lobster-magazine.co.uk/articles/9-11.htm
Frågan jag ställer mig med sådana uppgifter på hand är om inte den sk. kampen mot terrorismen enbart är en moralisk rökridå för dölja mindre hedervärda intressen. Och att detta görs med hjälp av infiltration och kontroll av mindre nogräknande kriminella grupperingar, som får göra grovjobbet och agera syndabockar åt topparna i den globala brottshierarkin. Vad tror ni?