2008-11-30, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Vem har tjänat MEST på det hela då? Du har redan sagt att det inte behöver röra sig om pengar, så det kan vara vad som helst. Ryssland har tjänat på att USA framstått i dålig dager, vänstern har tjänat på att dra folk med hata Bush-kampanjer, Iran har tjänat på att det blir svårt att motivera en attack på landet pga Irak, Obama har tjänat på att republikanerna är impopulära, Kina har tjänat på att låna ut pengar till USAs krig, Amnesty har tjänat på att kunna profilera sig med anti Gitmo-kampanjer osv osv. Så, vem har tjänat MEST på det?

Obama tjänade knappast något på 9/11, om du inte minns det så vann Bush sin omvalskampanj 2004 mot Kerry med ganska övertygande siffror om jag inte minns fel.

Han tjänade däremot säkert på Irakkriget, men det kom ju rätt många år senare.
Citera
2008-11-30, 12:30
Medlem
sten.bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
hur mycket har han tjänat?

Hur mycket pengar vet jag inte men han slapp bli avslöjad om att varit med om att slarvat bort 2,3 trillijarder dollar.

Den skickliga piloten Hanji Hajour lyckades dock på ett mirakulöst sätt flyga in planet på just det ställe där alla uppgifter om pengarna fanns.
Citera
2008-11-30, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sten.b
Hur mycket pengar vet jag inte men han slapp bli avslöjad om att varit med om att slarvat bort 2,3 trillijarder dollar.

Den skickliga piloten Hanji Hajour lyckades dock på ett mirakulöst sätt flyga in planet på just det ställe där alla uppgifter om pengarna fanns.
Siffran verkar öka för varje inlägg. Först 1,5 miljarder; sen 2,3 triljoner; och nu 2,3 trillijarder (sic).
Bara för att klargöra: Den korrekta summan är 2,3 biljoner dollar.

Carry on dancing.
Citera
2008-11-30, 13:17
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flarn
Siffran verkar öka för varje inlägg. Först 1,5 miljarder; sen 2,3 triljoner; och nu 2,3 trillijarder (sic).

Carry on dancing.

Yep biljon på svenska och trillion på engelska. Så båda svaren är korrekta.
Citera
2008-11-30, 13:31
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torden
Obama tjänade knappast något på 9/11, om du inte minns det så vann Bush sin omvalskampanj 2004 mot Kerry med ganska övertygande siffror om jag inte minns fel.

Han tjänade däremot säkert på Irakkriget, men det kom ju rätt många år senare.

Nejnej Obama hade hela tiden planerat att ställa upp först 2008, och han iscensatte anfallen för att folk skulle bli trötta på krigshunden Bush och därmed ge Obama möjlighet att genomföra sin "change". Vad går denna change ut på, och hur är den sammankopplad med det faktum att Obama är en marionett för den ryska oljeindustrin?

Edit: Inte för att jag tror ett enda ord på ovanstående, men detta är också en möjlighet. Innan vi kan säga att Bush-teorin är mer trovärdig måste vi ha BEVIS för den.
Senast redigerad av bernad_law 2008-11-30 kl. 13:34.
Citera
2008-11-30, 15:14
Medlem
sten.bs avatar
Citat:

Carry on dancing.

Så skönt. Det var bara 2,3 biljoner. Inte mycket att bråka om.
Jag får ursäkta mig med att det är sällan jag kommer i kontakt med sådana summor.
Citera
2008-11-30, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sten.b
Så skönt. Det var bara 2,3 biljoner. Inte mycket att bråka om.
Jag får ursäkta mig med att det är sällan jag kommer i kontakt med sådana summor.

Om inte jag fattar fel på är USAs BNP på 13 biljoner USD, du menar alltså att pentagon skulle ha slarvat bort 20%? Eller ungefär hela statsbudgeten?

Det verkar ju jättesannolikt att ingen annan än rense.com hittat denna rykande kanon om det var sant.
Citera
2008-11-30, 16:40
Medlem
Citat:
Om inte jag fattar fel på är USAs BNP på 13 biljoner USD, du menar alltså att pentagon skulle ha slarvat bort 20%? Eller ungefär hela statsbudgeten?

Det verkar ju jättesannolikt att ingen annan än rense.com hittat denna rykande kanon om det var sant.
Nyheten gick ut i de flesta amerikanska medier den 10 september 2001, men försvann sedan i relativ glömska efter det som hände följande dag.

Om man vill koppla detta till attentaten så bör man dock ställa sig själv följande frågor:

1. Om Rumsfeld var inblandad i eller hade förhandskännedom om attacken mot Pentagon, och ville använda den för att dölja försvunna försvarsanslag, varför gick han då ut med nyheten om "försvunna" pengar dagen innan? Varför dra onödig uppmärksamhet till problemet om han visste att bevisen skulle försvinna i attacken?

2. Om attacken mot Pentagon var menad att förstöra bevisen, varför då förstärka väggarna i just den avdelning av byggnaden där bevisen fanns?

3. Fanns bevisen där över huvud taget? Det enda jag läst är att delar av försvaret inte kunde lämna en korrekt budgetrapport för just år 2001 eftersom uppgifter förstörts i attacken. Men summan 2,3 biljoner dollar måste ha varit resultatet av flera års misskötsel av redovisningen. Och om en granskning gjorts av försvarets egen bokföring så bör den rimligtvis ha sköts av en utomstående myndighet/revisionsfirma, som då bör ha kopior på det relevanta materialet.

Nån som har mer ork och bättre googleskills får gärna gräva vidare i det här.
Citera
2008-11-30, 18:35
Medlem
CompuTerrors avatar
Citat:
Jaha det är du "övertygad" om? Och vad fan har ani-piratlagar med 9/11 att göra? Tror du att illegal fildelning (som jag själv är ett big fan av) skulle varit lagligt utan elfte september?
Jag påstår att USA som land har fått ännu större utrymme att säga vad andra länder ska anse lagligt och inte. Vår käre före detta justitieminister Thomas Bodström tog ju dessutom emot fint besök från USA och kom därefter med en förordning som gav piratspanare ökade befogenheter.
Ännu ett mycket märkligt sammanträffande som inte går att avfärda även om Thomas Bodstöm nu skulle sagt de inte diskuterade detta.
Har USA press på någon och samtidigt säger att de inte får avslöja detta, tar nog de flesta söndagspolitiker till en lögn för att slippa svara på frågan.
Men nu börjar vi hamna off topic, men JA, jag VET att 11/9-attackerna rättfärdigat en hel del politiska genomföranden som skulle varit omöjligt annars.

Citat:
Sedan det här med vem som tjänat på anfallet. Alla jag räknade upp KAN ha tjänat på det utifrån sina agendor, och det var faktiskt du som ansåg att vi skulle se på vem som hade fått fördelar utifrån attackerna. Om du anser att Bush är ett special case, och att han uppenbart har tjänat mer än någon annan på det hela kanske du har något litet bevis för det?
Man får också ställa saker i relation vad som är rimligt.
Att Bush dy tog över efter sin far Bush dä är ju också ett märkligt sammanträffande som visar att faktist Bush dy följt en agenda.
Vill du tro att Ryssland, Amnesty och Kina är med på ett hörn så får du gärna argumentera för din sak.

Citat:
Annars kan man ju tro att du redan har bestämt dig för vem som är skyldig, och att ditt argument om vem som tjänat på attackerna bara är ett retoriskt knep för att få Bush att se skyldig ut....
Det är definitivt inget retoriskt knep, utan det är så man för ett logiskt resonemang.
För enligt min teori är en av punkterna att Bush tjänat på detta både politiskt och ekonomiskt. Politiskt tycker jag redan är bevisat och ekonomiskt faller inte bara för att jag inte kan presentera siffror på det. Detta gör det till ett outrätt frågetecken fram tills siffror som bevisar eller motbevisar detta framkommer.

Citat:
Ett av problemen var ju att USAF 2001, inte hade nån 767-200. Det planet som kommer bli ett tankplan är en B767-E233 men det arbetet har frusits på grund av korruption. F.ö. har den first flight 21 May 2005.
Korruption??? I USA? Du skojar!
Detta vill jag se källa på innan jag tror dig.
(Du behöver inte. Jag var ironisk. Här säger du själv att man inte kan lita på dem)

Citat:
Alltså är vi tillbaka till problemet att man inte hade en 767 att tillgå.
Då var väl omnämnda plan bara ombyggda för ändamålet.

Citat:
Har du någon källa på att en eventuell militär version skulle ha haft fly-by-wire?
KC-767 har det.
Däremot är det någon på ett forum på airliners.net som säger "The 757/767 also do not have full FBW, but some control surfaces are electronically actuated."
och detta kollar jag upp just nu om jag kan hitta lite mer om, då detta gäller civila plan.

Citat:
Nejnej Obama hade hela tiden planerat att ställa upp först 2008, och han iscensatte anfallen för att folk skulle bli trötta på krigshunden Bush och därmed ge Obama möjlighet att genomföra sin "change". Vad går denna change ut på, och hur är den sammankopplad med det faktum att Obama är en marionett för den ryska oljeindustrin?
Om du inte själv tror på detta resonemang, så kan man ju fråga sig varför du vädrar dessa tankar?
Eller det kanske är ett retoriskt knep att försöka förlöjliga dina diskussions-motståndare?

Citat:
Edit: Inte för att jag tror ett enda ord på ovanstående, men detta är också en möjlighet. Innan vi kan säga att Bush-teorin är mer trovärdig måste vi ha BEVIS för den.
Bush-teorin är betydligt mer trovärdig än din Obama-teori och faller först när den motbevisats.
Senast redigerad av CompuTerror 2008-11-30 kl. 18:55.
Citera
2008-11-30, 18:57
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CompuTerror
Text

Jag ska svara på ditt inlägg lite senare, men jag skulle vilja sticka in med en liten fråga nu när ni ändå är inne på alternativa teorier:
Om man accepterar att bränderna + flygplanen orsakade så stora skador att de våningsplanen (vad var det? 87-89 eller något sådant va?) faktiskt kollapsade (jag har fått intrycket av att du håller med NIST på den punkten), hur borde rasförloppet sett ut enligt dig? Borde toppen på byggnaderna flugit ner 3 våningar och sen stannat där, varpå inget mer hände?
Citera
2008-11-30, 18:58
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CompuTerror
Jag påstår att USA som land har fått ännu större utrymme att säga vad andra länder ska anse lagligt och inte. Vår käre före detta justitieminister Thomas Bodström tog ju dessutom emot fint besök från USA och kom därefter med en förordning som gav piratspanare ökade befogenheter.
Ännu ett mycket märkligt sammanträffande som inte går att avfärda även om Thomas Bodstöm nu skulle sagt de inte diskuterade detta.
Har USA press på någon och samtidigt säger att de inte får avslöja detta, tar nog de flesta söndagspolitiker till en lögn för att slippa svara på frågan.
Men nu börjar vi hamna off topic, men JA, jag VET att 11/9-attackerna rättfärdigat en hel del politiska genomföranden som skulle varit omöjligt annars.

Man får också ställa saker i relation vad som är rimligt.
Att Bush dy tog över efter sin far Bush dä är ju också ett märkligt sammanträffande som visar att faktist Bush dy följt en agenda.
Vill du tro att Ryssland, Amnesty och Kina är med på ett hörn så får du gärna argumentera för din sak.

Det är definitivt inget retoriskt knep, utan det är så man för ett logiskt resonemang.
För enligt min teori är en av punkterna att Bush tjänat på detta både politiskt och ekonomiskt. Politiskt tycker jag redan är bevisat och ekonomiskt faller inte bara för att jag inte kan presentera siffror på det. Detta gör det till ett outrätt frågetecken fram tills siffror som bevisar eller motbevisar detta framkommer.

Angående Bodström vet jag inte mycket, men jag kan lugnt säga att du måste belägga det hela för att det ska överhuvud taget vara relevant.

På vilket vis visar Bush den yngres övertagande på att en agenda följs? Där ser då inte jag några klara samband. Massa politiker och andra ledare i alla möjliga länder är släkt eller gifta eller så. Det bevisar inte alls att där fanns någon agenda.

Jag vill inte alls tro att Ryssland eller någon annan är involverad, men det du inte tycks ha fattat är att dessa scenarier inte nåste vara mer otroliga än de du visat på. Vi har inte bevis för varken det ena eller det andra, och det finns oräkneliga som har tjänat på 9/11 så varför väljer du just ut Bush om du tycker vi ska se på de som tjänat på utvecklingen?

Du tycker alltså det är bevisat att Bush tjänade politiskt på anfallen. Ok. Men om man tar hans program inför presidentvalet 2000 ser man att det var helt andra saker han ville driva, och hur han var skeptisk till amerikansk trupp utomlands. Vad har du för belägg för att detta INTE var den politik som han ville bedriva egentligen?
Citera
2008-11-30, 19:01
Medlem
CompuTerrors avatar
Citat:
1. Om Rumsfeld var inblandad i eller hade förhandskännedom om attacken mot Pentagon, och ville använda den för att dölja försvunna försvarsanslag, varför gick han då ut med nyheten om "försvunna" pengar dagen innan? Varför dra onödig uppmärksamhet till problemet om han visste att bevisen skulle försvinna i attacken?
Han kanske inte alls hade med saken att göra? Varför skulle Rumsfeld vara den som försnillat pengarna?
Men en vanlig taktik av kriminella, förutom de som förnekar allt är att erkänna ett mindre brott, så trovärdigheten för deras förnekan om det grövre brottet tas på större allvar.
Nu står ju detta i förhörsteknikens ABC iofs, men det vet ju inte dom

Citat:
2. Om attacken mot Pentagon var menad att förstöra bevisen, varför då förstärka väggarna i just den avdelning av byggnaden där bevisen fanns?
Irrelevant eftersom denna förstärkning inte räckte till.

Citat:
3. Fanns bevisen där över huvud taget? Det enda jag läst är att delar av försvaret inte kunde lämna en korrekt budgetrapport för just år 2001 eftersom uppgifter förstörts i attacken. Men summan 2,3 biljoner dollar måste ha varit resultatet av flera års misskötsel av redovisningen. Och om en granskning gjorts av försvarets egen bokföring så bör den rimligtvis ha sköts av en utomstående myndighet/revisionsfirma, som då bör ha kopior på det relevanta materialet.
Borta är dom ju iallafall och det har skyllts på attacken...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in