Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Tack för detta Eberhard!

I Jer. 25:11,12 står det:
"Hela detta land skall ödeläggas och förstöras, och dessa länder skall tjäna Babels kung i sjuttio år.
Men när sjuttio år har gått, skall jag straffa kungen i Babel och folket där för deras missgärning, säger HERREN". (Folkbibeln)
I Jer. 29:10 står det:
"Ty så säger HERREN: När sjuttio år har gått för Babel skall jag ta mig an er och uppfylla mitt löfte och föra er tillbaka till denna plats." (Folkbibeln)
Detta är själva profetian om de 70 åren. Man måste lägga märke till följande:
Det sägs inte att Juda land skulle vara ödelagt i 70 år, bara att det skulle vara ödelagt. Det sägs däremot att inte bara Juda land utan även grannfolkens länder - tillsammans "dessa länder" - skulle "tjäna" Babylons kung i 70 år. De 70 åren handlar alltså om babylonisk överhöghet över Juda och omkringliggande länder. De handlar inte om att dessa länder skulle vara totalt ödelagda under 70 år.
Vidare framgår det att Babylons kung skulle STRAFFAS, inte två år innan de 70 åren gick ut, utan EFTER det att dessa 70 år gått till ända. Då, alltså när Gud straffade Babels kung och de 70 åren gått ut, skulle Gud än en gång ta sig an de bortförda judarna och föra dem till hemlandet. Enligt texten skulle de 70 åren ha gått ut INNAN judarna fick återvända.
Historien vet när straffet drabbade Babylons kung och den babyloniska överhögheten slutade. Det var när mederna och perserna erövrade Babylon år 539 f. Kr. Då upphörde de 70 åren "för Babel". Några få översättningar av Jer. 29:10 säger "i Babel" i stället för "för Babel", men det är en felöversättning som beror på den missuppfattningen att det judiska folkets fångenskap i Babylon varade i 70 år. Folket som helhet var i stället i fångenskap i ca 50 år, som också Josefus säger, medan de stod under babylonisk överhöghet ytterligare i 20 år, alltså tillsammans 70 år. Vissa judar hade förts till Babylon innan Jerusalem förstördes, och det är till dessa judar som brevet i Jer. 29:10 är skrivet - innan Jerusalem förstördes. Man fick då reda på att någon snar befrielse inte kunde väntas utan att man fick ge sig till tåls till Babylons 70 år hade gått ut. Texten i Jer. 29:10 förutsätter att de 70 åren höll på att löpa, men att det fortfarande var åtskillig tid kvar.
År 609 f. Kr. besegrade babylonierna assysrierna och främre orienten kom under babylonisk överhöghet. "Dessa länder" skulle då "tjäna" Babylons kung i 70 år. År 539 f. Kr. var detta tjänande av Babylons kung slut. De 70 åren som profetian angett varade alltså mellan 609 och 539 f. Kr. Detta framhålls i den senaste upplagan av professor Jack Finegans "Handbbok of Biblical Chronology" (1998), s. 177,178.