Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Ok...nu har jag lyssnat....det var intressant.
Jag hänger med ibland och sen tappar jag det igen.
Jag vet att Jesus säger att han och Fadern är ett. Men vart tar den heliga anden vägen då? Det handlar mest om två st, inte tre.
Jag tror att Den helige Ande är den som förenar. Fadern är i Sonen genom Den helige Ande, och Sonen är i Fadern genom den Helige Ande. Den helige Ande kallas för Guds Ande, Faderns Ande, Kristi Ande, och Sonens Ande. Fadern satt på tronen, Sonen var på jorden och Den helige Ande utgick från Fadern och in i Sonen. Och då det kommer till oss idag, så tror jag att Fadern och Sonen sänder oss Den helige Ande och på så sätt så blir vi ett med varandra och ett med Fadern och Sonen.
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Och det talas om att en man och hans hustru ska vara ett...inte är de samma individ för det?
Sa inte Jesus att hans lärjungar skulle vara ett oxå...eller att han var ett med dem...kanske inte...jag måste kolla upp vad jag menar tror jag...
Jo, det talas om att en man och en hustru skall vara ett, och nej de är inte samma individ. Så tror jag inte heller att det är med Fadern, Sonen och Den helige Ande. Utan jag tror att de är tre individer men ändå en Gud! Och jo, Jesus bad till sin Fader och ville att hans lärljungar skulle vara ett ett.
Här kommer vi till ett bibelställe som jag tycker att jehovas vittnen verkar vara lite oandliga på. Jesus ber till sin Fader i Johannes 17:11-12 och han säger:
". Helige fader, bevara dem i ditt namn, det som du har gett mig, så att de blir ett, liksom vi är ett. 12Medan jag var hos dem bevarade jag dem i ditt namn, som du har gett mig. Och jag skyddade dem, och ingen av dem gick under utom undergångens man, ty skriften skulle uppfyllas.
Ställer man denna fråga: "Vad var namnet?" till ett Jv. Så har de flesta svarat: Jehova! Men namnet kan lika gärna stå för kraft och makt. och jag tror att det gör det i detta fall. Jesus säger:
"Medan jag var hos dem bevarade jag dem i ditt namn, som du har gett mig. Och jag skyddade dem" Kan man bevara något i själva namnet Jehova? Det är ju troligare att Jesus beskyddade sina lärljungar i Faderns Kraft.
Men nu kanske du ställer frågan: Men betyder inte detta att Den helige Ande endast är en kraft? Det tror inte jag. Det finns följande bibelställen:
Rom 15:13 "Må hoppets Gud fylla er tro med all glädje och frid och ge er ett allt rikare hopp
genom den heliga andens kraft."
Rom 15:19 "genom kraften i tecken och under,
genom Andens kraft. Så har jag överallt spritt evangeliet om Kristus, från Jerusalem åt alla håll, ända till Illyrien."
1 Kor 2:4 "Mitt tal och min förkunnelse övertygade inte med vishet utan bevisade
med ande och kraft"
Jag tror med andra ord att Den helige Ande är den tredje personen i Gudomen som har kraft. Han är den som gör allt det som Fadern vill, och som Sonen säger!