2010-07-08, 23:25
Medlem
Goonslaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Har vi inte alldeles nyss gått igenom födelsedagsfrågan??

Jo men det är inget aktivt JV som har uttalat sig än. Om de tycker att argumenten är genuina, i födelsedagsfrågan.
2010-07-08, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Du kopierar adressen i adressfältet, och sedan klistrar du in det i meddelande posten!

Tro mig jag kopierade allt jag såg...men inte vart det rätt ändå...

Ska försöka igen. Har gjort det förr...det är därför jag inte kan förstå att det inte går nu.
2010-07-08, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goonslap
Jo men det är inget aktivt JV som har uttalat sig än. Om de tycker att argumenten är genuina, i födelsedagsfrågan.

Det är bara Flexbärt, Bordeline och Malmohenke som är aktiva JV här. Men det verkar bara va den förstnämnda som hänger kvar lite mer regelbundet.
2010-07-08, 23:44
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Men att Jesus såg det betyder ju att det kan ha hänt närsomhelst...han ser väl allt? Alltid?
Men det låter på honom som att detta har hänt. Med andra ord att det inte var någon syn, utan att han hade sett Satan bokstavligen slungas ner från Himlen som en blixt.

Citat:
Och JV menar att det skulle ha varit år 1914...då hände ngt stort på jorden. Och då givetvis i himlen oxå, med tanke på att Jesus satte sig på tronen.

Nu skriver jag vad JV tror men det är det jag har i bakhuvudet. Har inga direkta egna idéer om det...men jag kanske får när jag jämför runt lite.

Jo, detta har jag hört några ggr!

Skriften säger:
"Vem kan anklaga Guds utvalda? Gud frikänner, vem kan då fälla? Kristus är den som har dött och därtill den som har uppväckts och sitter på Guds högra sida och vädjar för oss." Rom 8:34

"Må han ge ert inre öga ljus, så att ni kan se vilket hopp han har kallat oss till, vilket rikt och härligt arv han ger oss bland de heliga, 19hur väldig hans styrka är för oss som tror - samma oerhörda kraft som han med sin makt 20lät verka i Kristus när han uppväckte honom från de döda och satte honom på sin högra sida i himlen, 21högt över alla härskare och makter och krafter och herravälden, över alla namn som finns att nämna, såväl i denna tiden som i den kommande. 22Allt lade han under hans fötter, och honom som är huvud över allting gjorde han till huvud för kyrkan, 23som är hans kropp, fullheten av honom som helt uppfyller allt." ef 1:18-23

"Om ni alltså har uppstått med Kristus, sträva då efter det som finns där uppe där Kristus sitter på Guds högra sida." Kol 3:1

"Och han, som är utstrålningen av Guds härlighet och en avbild av hans väsen och som bär upp allt med kraften i sitt ord, har renat oss från synden och sitter på Majestätets högra sida i höjden." Heb 1:3

"Men Jesus frambar ett enda syndoffer för alla tider och har satt sig på Guds högra sida." heb 10:12

"han som har stigit upp till himlen och sitter på Guds högra sida, sedan änglar, makter och krafter har lagts under honom. " 1 pet 3:22

När man läser Bibeln, så ser det ju verkligen ut som att Kristus redan hade makten vid de första Lärljungarnas tid.
2010-07-08, 23:59
Medlem
Citat:
Men det låter på honom som att detta har hänt. Med andra ord att det inte var någon syn, utan att han hade sett Satan bokstavligen slungas ner från Himlen som en blixt.

Jo, när du säger det på det sättet...varför såg jag det inte innan?? Sanslöst.
2010-07-09, 00:05
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Jo, när du säger det på det sättet...varför såg jag det inte innan?? Sanslöst.

hehe jag vet inte! :P

Ang. Jesu Gudomlighet "Om du vill lyssna" så rekommenderar jag denna video! =)

Del 1 http://www.youtube.com/watch?v=djF9Kz_s4YQ
Del 2 http://www.youtube.com/watch?v=OqarPcD_QWs&feature=related

Den är väldigt intressant!=)
2010-07-09, 00:07
Medlem
Citat:

Tack, jag ska lyssna.
(var finns adresserna nånstans?)
2010-07-09, 00:30
Medlem
Citat:

Ok...nu har jag lyssnat....det var intressant.

Jag hänger med ibland och sen tappar jag det igen.
Jag vet att Jesus säger att han och Fadern är ett. Men vart tar den heliga anden vägen då? Det handlar mest om två st, inte tre.

Och det talas om att en man och hans hustru ska vara ett...inte är de samma individ för det?
Sa inte Jesus att hans lärjungar skulle vara ett oxå...eller att han var ett med dem...kanske inte...jag måste kolla upp vad jag menar tror jag...
2010-07-09, 01:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ShallowInfidel
Jag undrar... varför alla tycker så jäkligt illa om Jehovas? Själv tycker jag de är väldigt trevliga och har en sundare människosyn än de flesta övriga religioner/kulter. :s

Jaså, de hotar folk med domedagen till höger och vänster? Är det verkligen trevligt?
2010-07-09, 02:03
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ok...nu har jag lyssnat....det var intressant.

Jag hänger med ibland och sen tappar jag det igen.
Jag vet att Jesus säger att han och Fadern är ett. Men vart tar den heliga anden vägen då? Det handlar mest om två st, inte tre.

Jag tror att Den helige Ande är den som förenar. Fadern är i Sonen genom Den helige Ande, och Sonen är i Fadern genom den Helige Ande. Den helige Ande kallas för Guds Ande, Faderns Ande, Kristi Ande, och Sonens Ande. Fadern satt på tronen, Sonen var på jorden och Den helige Ande utgick från Fadern och in i Sonen. Och då det kommer till oss idag, så tror jag att Fadern och Sonen sänder oss Den helige Ande och på så sätt så blir vi ett med varandra och ett med Fadern och Sonen.

Citat:
Och det talas om att en man och hans hustru ska vara ett...inte är de samma individ för det?
Sa inte Jesus att hans lärjungar skulle vara ett oxå...eller att han var ett med dem...kanske inte...jag måste kolla upp vad jag menar tror jag...

Jo, det talas om att en man och en hustru skall vara ett, och nej de är inte samma individ. Så tror jag inte heller att det är med Fadern, Sonen och Den helige Ande. Utan jag tror att de är tre individer men ändå en Gud! Och jo, Jesus bad till sin Fader och ville att hans lärljungar skulle vara ett ett.

Här kommer vi till ett bibelställe som jag tycker att jehovas vittnen verkar vara lite oandliga på. Jesus ber till sin Fader i Johannes 17:11-12 och han säger:

". Helige fader, bevara dem i ditt namn, det som du har gett mig, så att de blir ett, liksom vi är ett. 12Medan jag var hos dem bevarade jag dem i ditt namn, som du har gett mig. Och jag skyddade dem, och ingen av dem gick under utom undergångens man, ty skriften skulle uppfyllas.

Ställer man denna fråga: "Vad var namnet?" till ett Jv. Så har de flesta svarat: Jehova! Men namnet kan lika gärna stå för kraft och makt. och jag tror att det gör det i detta fall. Jesus säger: "Medan jag var hos dem bevarade jag dem i ditt namn, som du har gett mig. Och jag skyddade dem" Kan man bevara något i själva namnet Jehova? Det är ju troligare att Jesus beskyddade sina lärljungar i Faderns Kraft.

Men nu kanske du ställer frågan: Men betyder inte detta att Den helige Ande endast är en kraft? Det tror inte jag. Det finns följande bibelställen:

Rom 15:13 "Må hoppets Gud fylla er tro med all glädje och frid och ge er ett allt rikare hopp genom den heliga andens kraft."

Rom 15:19 "genom kraften i tecken och under, genom Andens kraft. Så har jag överallt spritt evangeliet om Kristus, från Jerusalem åt alla håll, ända till Illyrien."

1 Kor 2:4 "Mitt tal och min förkunnelse övertygade inte med vishet utan bevisade med ande och kraft"

Jag tror med andra ord att Den helige Ande är den tredje personen i Gudomen som har kraft. Han är den som gör allt det som Fadern vill, och som Sonen säger!
2010-07-09, 06:33
Medlem
Negersmurfens avatar
Citat:
I Bibeln finns det en ärkeängel (vad jag lärt mig iaf). Och det är Mikael.

Gabriel är en annan sorts ängel, minns ej vilken benämning han har. Rafael....finns han ens med i Bibeln?

Katoliker tror på ärkeängeln Gabriel. Det var han som berättade för Maria att hon skulle föda Jesus.
Katoliker tror även på ärkeängeln Rafael. Han omnämns i Tobits bok.

Man kan läsa om dem här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gabriel
http://sv.wikipedia.org/wiki/Rafael_(%C3%A4ngel)
2010-07-09, 08:32
Medlem
fotos avatar
Citat:
Inte vet jag vad det är som ska vara plågsamt...allt??

Man ska ju ha ett simpelt jobb, ett enkelt hem, inte en massa dyra prylar, inte roa sig så mkt, bara roa sig med sånt som är lämpligt...
Det enda man ska satsa på är att göra Guds vilja först...vilket innebär att gå på möten, på sammankomster, läsa JVs litteratur och Bibeln, förbereda sig för mötena så man kan svara på frågorna när man är där, göra egna tal eftersom man helst ska vara med i "skolan" på mötena, predika den mesta lediga tiden man har, gärna jobba lite mindre så man kan predika mer. Prata om sanningen överallt där man är, på jobbet, i skolan, på bussen, hos tandläkaren, med släktingar, med världsliga man känner, med grannar, med varenda kotte man stöter på var man än är.

Ja, det är tragiskt att man tror det troende livet ska vara tungt och jobbigt......vad jag vet så är väl det motsatsen till vad Gud vill. Det låter mer som världens ofrid

Citat:
Jag har ingen aning om när, i allt man ska göra, man hinner känna glädje och frid. Jag hann inte det iaf. Nu känner jag däremot det.

Konstigt att folk ska behöva lämna för att få glädjen och friden som Gud ger. Jag är glad över att du har gjort det (i ditt hjärta)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in