2010-07-06, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Jo eftersom det är så mångas liv (död) och leverne som hänger på vad DSK säger, så borde det vara bra mkt bättre lyse!
De styr ju för 17 människor över hela jorden...nästa 7 miljoner pers.

Man kan tycka att de borde vara livrädda att göra misstag, dels för just att människors liv hänger på det många ggr, och dels för att en väldigt mäktig Gud sitter i andra änden och kräver att hans folk ska tas om hand på ett vettigt sätt. Att vara mellanchef är ingen lek...och det borde det inte vara för dem heller...en nypa...nej en container ödmjukhet skulle inte sitta helt fel i Brooklyn.

Sen är det oxå konstigt(?) att alla medlemmar förväntas göra rätt, göra en massa, vara ödmjuka -vänliga -svara på icketroendes/troendes frågor på ett Kristuslikt sätt -inte ljuga -erkänna felsteg -inte döma varann/andra -osv. Och de är hårt hållna av regler och frågvisa äldste.
...samma regler verkar inte gälla för DSK.

Varför ser man inte allt som är galet!!???

Det du skriver är ju egentligen det mest skrämmande att ledningen inte alls bryr sig om reglerna som gäller för de vanliga Jv som verkligen försöker följa regelverket som Jv har...
2010-07-06, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackra1n
Jesus Kristus som den barmhärlige frälsaren har försvunnit ur Vittnenas lära och därmed har också den kristna tron försvunnit.

Jehovas vittnen undervisar om att Jesus är en skapad Gud och inte den allsmäktige evige Gud.
Om vi sedan sammanfattar Jehovas vittnens trossystem så ser vi att där finns två olika Gudar i himmelen, en allsmäktig och en mäktig

Jesus som en barmhärtig frälsare,som dog för våra synder, är en av Jehovas Vittnens alla viktigaste och kärnfulla uppfattningar.

Kolosserbrevet 1:15 förklarar tydligt att Jesus är den förstfödde av all skapelse. Han är förstfödd, vilket alltså innebär att han är född. Jesus är förstfödd innan skapelsen. Gud däremot är evig och inte född alls. Att Gud och Jesus skulle vara samma person går ju då inte.

Dessutom påstås aldrig att Jesus var en gud. Det påstås att han var en absolut fullkomlig människa/ärkeängel. Han är lika mycket Gud som Satan.
2010-07-06, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrCofexer
Jesus som en barmhärtig frälsare,som dog för våra synder, är en av Jehovas Vittnens alla viktigaste och kärnfulla uppfattningar.

Kolosserbrevet 1:15 förklarar tydligt att Jesus är den förstfödde av all skapelse. Han är förstfödd, vilket alltså innebär att han är född. Jesus är förstfödd innan skapelsen. Gud däremot är evig och inte född alls. Att Gud och Jesus skulle vara samma person går ju då inte.

Dessutom påstås aldrig att Jesus var en gud. Det påstås att han var en absolut fullkomlig människa/ärkeängel. Han är lika mycket Gud som Satan.

Jag har varit ett JV i stort sett hela mitt liv.
Och jag har alltid tyckt att Jesus varit en figur som varit svår att få grepp om, har inte känt att han varit en varm och barmhärtig person. Han har funnits där men hållit sig på avstånd.
Och jag är säker på att det är pga det sätt som JV undervisat om Jesus.
2010-07-06, 12:57
Medlem
Citat:
Jag har varit ett JV i stort sett hela mitt liv.
Och jag har alltid tyckt att Jesus varit en figur som varit svår att få grepp om, har inte känt att han varit en varm och barmhärtig person. Han har funnits där men hållit sig på avstånd.
Och jag är säker på att det är pga det sätt som JV undervisat om Jesus.

Jag själv har alltid tyckt att Jesus är en påhittad person som inte existerar. Den dagen Jesus kommer ner till Jorden, den dagen lovar jag att äta min egen skit, sedan skita ut det och äta det igen.

Men jag vet att Jehovas Vittnen undervisar om en Jesus som älskar oss precis lika mycket som Jehova Gud gör. Sen om det är densamme Jesus det berättas om i Nya Testamentet, det är en annan sak.
2010-07-06, 12:59
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Det krävs kunskap för att förstå.

Sann tro på Gud är för dem som är ihärdiga och aktiva.
Det som är bekvämast är att leva utan Gud.

Suck nej du ,det är de som tror på gubben i lådan som
är bekvämast.
Man behöver ju inte tänka själv,stå för sina åsikter ,
lära sig argumentera för sina egna principer osv.
Många sektmänniskor sitter och läser på saker
utantill,utan att ens förstå vad som står i texten.
Det kallar jag för att vara bekväm.
Sektmänniskor är ofta många gånger osäkra människor
som lätt fastnar i sektnät.
För att de tycker att det är skönt att någon bestämmer
hur det ska vara ÅT dem,
ungefär som en mamma säger åt sitt barn att ta den röda
tröjan istället för att ungen ska sitta och få nojja över vilken färg
den ska ha på tröjan.
Har själv en bekant som mådde psykiskt dåligt och var med i Jehovas vittne,
men jag tror inte att Jehovas var så intresserade av att ha den personen med i sitt samfund,
då personen redan var sjuk.Så deras intresse av denna person var rätt svalt och personen slutade
att delta i deras sammankomster.
2010-07-06, 13:10
Medlem
Negersmurfens avatar
Är tron på treenighetsläran viktig för att kalla sig kristen? Jag har läst att inte alla kristna tror på treenighetsläran, bl a Jehovas vittnen och mormoner. Det står inte uttryckligen i Bibeln att Gud är treenig, utan det är en tolkning av bibeltexterna. Men Bibeln kan tolkas på flera olika sätt. Dessutom har treeninghetsläran förändrats under historien, det har funnits flera olika treenighetsläror. Vilken som är den rätta kan man då undra.
2010-07-06, 13:10
Medlem
fotos avatar
Citat:
Aaa men det var det jag måste fräscha upp...återkommer...om nu inte Flexbärt hinner före!

Men jag menade att jag ville ha kap. och vers på detta:
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Han kom också i sitt rike 1914.

Inte en massa klipp och klistra.
2010-07-06, 13:19
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ju mer plåga desto mer rätt liv inför Gud. Man visar sin trofasthet då. (Alla inom JV tycker inte så, men många)....(och då är de ju inte så enade som de vill ge sken av).

Vad är det som ska vara plågsamt? Jag får det inte att stämma med att vi ska ha frid och glädje i Helig Ande.

Rom 14:17 Ty Guds rike består inte i mat och dryck utan i rättfärdighet och frid och glädje i den helige Ande.
Rom 15:13
Må hoppets Gud uppfylla er med all glädje och frid i tron, så att ni överflödar i hoppet genom den helige Andes kraft.

Plågsamt var mitt liv innan jag mötte Gud......men nu är det frid och glädje inom mig
2010-07-06, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Men jag menade att jag ville ha kap. och vers på detta:

Inte en massa klipp och klistra.

Ja... och det var kap och vers jag inte kom ihåg....du vet att det är ju inte bara en vers...

Det är ju först 607...70 år för Israeliterna då de grät vid nån flod...
Sen är det det där med "tiderna"...7 tider? Som man kommer på att det är, pga 3½ tider ggr två är sju...och det kommer från Uppenbarelseboken och kanske från Daniels bok oxå(??).
Och tiden då judarna var utan kung...från den sista kungen (vad han nu hette...) till Jesu tronbestigning 1914...
Och första världskriget som började 1914 visar att Satan blev nedslungad till jordens närhet iom Jesu rensning i himlen inför tronbestigningen...
Och att JV redan 1874 (?!) visste att ngt skulle hända år 1914...det i sig är ju ett ruggigt bevis på att de har rätt. Enligt JV själva.

Så det är inte bara att ge dig ett kap och en vers på detta foto, det är så mkt mer! Och mitt minne räcker inte till.
2010-07-06, 13:35
Medlem
Blackra1ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrCofexer

Den som är född har samma natur som den som fött honom. Jesus har således samma natur som Gud eftersom han är född av Gud. Människan är, till skillnad från Jesus, inte född utan skapad och har därför inte samma natur som Gud, även om hon är skapad till Guds avbild.
Judarna ville döda Jesus för att han kallade Gud för sin fader, vilket för dem var liktydigt med att han själv var jämställd med Gud, dvs en fruktansvärd hädelse [om han nu ljög]. Det torde vara ganska svårt att utifrån ovanstående förneka Jesu gudomlighet, såvida man inte handskas synnerligen självsvåldigt med Bibelns innehåll. Vad har då Skriften att säga om själva treenigheten? Finns det något som talar för att även den helige Ande är Gud? Och finns det något som kopplar ihop Fadern, Sonen och den helige Ande?

I 1Mos 1:2-3 står att Gud (Elohim i grundtexten = Skaparen) skapar genom Sonen ("Gud sade" = Ordet, dvs Jesus) och Anden ("Guds Ande svävade över vattnet").
1Mos 1:26. Låt oss göra människor till vår avbild till att vara oss lika. (Pluralformerna visar att flera personer deltar i skapandet av människan)
1 Kor 12:11. Allt detta åstadkommer en och samma Ande genom att fördela sina gåvor på var och en som han själv vill. (visar att Anden är en person med egen vilja och personlighet)
1 Kor 2:10. Och för oss har Gud uppenbarat det genom Anden, ty det är Anden som utforskar allt, också djupen hos Gud. (Anden är således Gud själv i sitt innersta varandes natur)
Vid Jesu dop i Luk 3:21 är alla tre personerna i Gudomen närvarande. Fadern talar från himlen, den helige Ande [duvan är en vanlig symbol för Anden] sänker sig ned över Jesus, som är den som blir döpt.

Joh 14:25. Men Hjälparen, den helige Anden som Fadern skall sända i mitt namn, Han skall... [Anden har således en egen existens skild från både Fadern och Jesus]
Det framgår av detta och andra ställen att Fadern - som är Gud - sände Sonen (Jesus) - som är Gud. Sonen förmedlade i sin tur den helige Ande - som också är Gud. Något som ytterligare talar för treenigheten är att vi uppmanas att döpa i Faderns, Sonens och DHA:s namn:

Matt 28:19. Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andens namn... (Enda rimliga tolkningen av detta är att både Fadern, Sonen och den helige Anden är Gud)
Kopplingen Fader, Son och DHA finns på många andra ställen, t ex:

1 Pet 1:2. ...utvalda enligt Guds vår Faders plan, helgade av Anden och bestämda till lydnad och rening med Jesu Kristi blod.
2 Kor 13:13. Nåd från vår herre Jesus Kristus, kärlek från Gud och gemenskap från den helige Anden åt er alla.
2010-07-06, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Vad är det som ska vara plågsamt? Jag får det inte att stämma med att vi ska ha frid och glädje i Helig Ande.

Rom 14:17 Ty Guds rike består inte i mat och dryck utan i rättfärdighet och frid och glädje i den helige Ande.
Rom 15:13
Må hoppets Gud uppfylla er med all glädje och frid i tron, så att ni överflödar i hoppet genom den helige Andes kraft.

Plågsamt var mitt liv innan jag mötte Gud......men nu är det frid och glädje inom mig

Inte vet jag vad det är som ska vara plågsamt...allt??

Man ska ju ha ett simpelt jobb, ett enkelt hem, inte en massa dyra prylar, inte roa sig så mkt, bara roa sig med sånt som är lämpligt...
Det enda man ska satsa på är att göra Guds vilja först...vilket innebär att gå på möten, på sammankomster, läsa JVs litteratur och Bibeln, förbereda sig för mötena så man kan svara på frågorna när man är där, göra egna tal eftersom man helst ska vara med i "skolan" på mötena, predika den mesta lediga tiden man har, gärna jobba lite mindre så man kan predika mer. Prata om sanningen överallt där man är, på jobbet, i skolan, på bussen, hos tandläkaren, med släktingar, med världsliga man känner, med grannar, med varenda kotte man stöter på var man än är.

Jag har ingen aning om när, i allt man ska göra, man hinner känna glädje och frid. Jag hann inte det iaf. Nu känner jag däremot det.
2010-07-06, 13:43
Medlem
Negersmurfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackra1n
Den som är född har samma natur som den som fött honom. Jesus har således samma natur som Gud eftersom han är född av Gud.

Var det inte Maria som födde Jesus?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in