2010-07-05, 23:37
Medlem
ariakass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Jag har funnit att Bibeln är en säker källa och jag lägger mitt liv i Guds hand och litar på Hans ord och du gör det du finner bäst för dig.

Tack, då gör jag det

Får jag förresten ställa en nyfiken fråga på vad det var som övertygade dig om att Bibeln är sann och att gud finns?
(Glöm inte: ”Var alltid beredda att svara var och en som kräver besked om ert hopp” (1 Petr. 3:15) )
2010-07-05, 23:40
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Var i Bibeln står det att Jesus är den allsmäktige Guden JHVH?.

Sedan står det om Jesus

Johannes 1:1, 2 (1981)

"I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud. Det fanns i begynnelsen hos Gud."
(Be, Da, Hd och 1917 har en liknande ordalydelse.)
Men NV lyder "I början var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var en gud. Den var i början hos Gud.") 1 Johannes 1:7, där det heter: "Blodet från Jesus, hans [Guds] son, renar oss från all synd?" (
Se också Uppenbarelseboken 1:4 - 6)
Sände Gud, enligt vad som sägs i Johannes 3:16, sin enfödde Son, eller kom han själv som människa, så att vi skulle kunna ha liv? Det var inte Guds, utan hans Sons blod som göts ut.

Tänkvärt när man tänker på att Jesus gick bland människorna är 2 Moseboken 33:20 "Du är inte i stånd att se mitt ansikte, eftersom ingen människa kan se mig och ändå leva"

Jag håller med dig om att det var Sonens blod som utgjöts. Men vet du vad många versioner också säger? Apostlagärningarna 20:28

Take heed therefore unto yourselves, and to all the flock, over the which the Holy Ghost hath made you overseers, to feed the church of God, which he hath purchased with his own blood.
2010-07-05, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ariakas
Tack, då gör jag det

Får jag förresten ställa en nyfiken fråga på vad det var som övertygade dig om att Bibeln är sann och att gud finns?
(Glöm inte: ”Var alltid beredda att svara var och en som kräver besked om ert hopp” (1 Petr. 3:15) )

Ett oerhört djupt studerande av Bibeln, först ifrågasättande och sedan lade jag min kraft på att förstå.
2010-07-05, 23:46
Medlem
Blackra1ns avatar
Citat:
Vi gör våra val i kunskap och skördar det vi sått, vi kan inte skylla på någon annan vad val vi gör
Du gör inte o har inte gjort dina val i kunskap, du har svalt allt med hull och hår utan att ifrågasätta eller granska kritiskt det vakttornet/jv matat dig med, det är tragiskt.

Läs mitt tidigare svar om det vi diskuterade innan du bemöter detta
2010-07-05, 23:48
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackra1n
Läs detta noga nu innan du klistrar in ett bibelcitat....

Jehovas vittnen lär att Jehova är en allsmäktig Gud och att Jesus är en mäktig Gud. Men Mika visar oss att Jesus omöjligt kan vara skapad eftersom Han är evig!!! Läsr i Uppenbarelseboken 1:7-8 så ser vi att Jesus här kallas den Allsmäktige. Om vi sedan sammanfattar Jehovas vittnens trossystem så ser vi att där finns två olika Gudar i himmelen, en allsmäktig och en mäktig.

Läs nu Jesaja 44:6, 8. I andra halvan av v.8 kan vi läsa detta: "Finnes väl någon Gud förutom mig? Nej, ingen annan klippa finnes, jag vet av ingen."

Läs till exempel Upp 22:3 där det står att Jesus och Fadern delar tron i himmelen. Du kan också gå till kap. 5:11, 12 där vi kan läsa om hur änglarna i himmelen prisar och lovar Jesus och i v. 13 ser vi att Fadern och Sonen mottar samma tillbedjan. I samband med detta kan vi läsa i 2 Mos 34:14 att man endast får tillbedja Gud och ingen annan.
Vi kan se detta på många håll. Läs till exempel Upp 22:3 där det står att Jesus och Fadern delar tron i himmelen. Du kan också gå till kap. 5:11, 12 där vi kan läsa om hur änglarna i himmelen prisar och lovar Jesus och i v. 13 ser vi att Fadern och Sonen mottar samma tillbedjan. I samband med detta kan vi läsa i 2 Mos 34:14 att man endast får tillbedja Gud och ingen annan.

Uppenbarelseboken 1: 17-18 talar om att Jesus är den förste och den siste, Han var död men lever. Jehovas vittnen skulle säga att den förste och den siste är Fadern-Jehova. Fråga när Fadern-Jehova då dog?
Ett annat bra ställe att gå till är Johannes kapitel 20. Där läser vi att lärjungarna kom tillsammans bakom stängda dörrar av rädsla för judarna (v.19). Då kom Jesus och stod mitt ibland dem, Han visade sina sår och lärjungarna gladdes. Vi läser i v. 24 att Thomas inte var med dem när Jesus kom. I vers 26 läser vi att Jesus kom igen till dem och då var Thomas med dem. Jesus bad Thomas att känna på Hans sårmärkta händer och i Hans sida så att han inte skulle ha otro utan tro. I v. 28 svara Thomas, min Herre och min Gud.

I nästa vers säger Jesus dessa utmärkande ord: "Eftersom du har sett mig, tror du? Saliga äro de som icke se och dock tro."

Vad uppmanas de, som inte har sett, att tro? Jo, att Jesus kroppsligen har uppstått. Då Thomas i v. 28 säger "min Herre och min Gud" blir han inte tillrättavisad av Jesus. Se även Matt 8:2; 9:18; 14:33; 15:25; 28:9 angående andra som tillbad Jesus som Gud.

Jehovas vittnen har i sin Bibel ändrat ordet tillbedja till andra ord såsom hylla och ära. I grekiskan är det ordet "Proskuneo" som används. Varje gång de används för Fadern så har de gjort rätt översättning för tillbedjan.

Jehovas vittnen har sin förutfattade förklaring till Thomas bekännelse, nämligen att Thomas talade till Jehova i himmelen och inte till Jesus när han rörde vid hans sår. Men gå nu tillbaka till vers 28 så ser du att Thomas svarade och sade till honom-Jesus.

Här kommer också en väldigt bra sammanfattning om Kristus gudomlighet i Bibeln.

Del 1 http://www.youtube.com/watch?v=djF9Kz_s4YQ
Del 2 http://www.youtube.com/watch?v=djF9Kz_s4YQ&feature=related

Väldigt sevärd och lärorik! =)
2010-07-05, 23:48
Medlem
Citat:
Det krävs kunskap för att förstå.

Sann tro på Gud är för dem som är ihärdiga och aktiva.
Det som är bekvämast är att leva utan Gud.

Vart i uträkningarna 607-1914 måste man ha sann tro?? Det är ju bara läsa innantill och hänga med i matten.
2010-07-06, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
OK, jag kan ibland känna lite vemod att den framtid som jag trodde på inte finns i verkligheten.
Drömmen var ändå vacker.
Annars håller jag med om att nyfikenheten och vetgirigheten som jag har nu är härlig.
Det finns så mycket att lära sig.

Det går finfint faktiskt.
Tursamt nog har jag goda vänner som ställde upp när det var som jobbigast.
Jag har dom att tacka för mitt liv faktiskt.
Familjen saknar jag fortfarande fruktansvärt mkt ibland.
Har inte pratat med de flesta av dem på nästan 2 år nu.
Omställningen från nästan daglig kontakt till nästan ingen alls är svårare än det går att tänka sig i förväg.
Det känns tungt ibland, vi var ändå så nära (trodde jag).
Men idag lever jag i verkligheten och stortrivs med mina verkliga vänner som är där för min skull och inte för vad jag presterar som det var i JV.
Summan är ändå att livet är bättre än nånsin trots att sekten gör sitt bästa för att förstöra.

Vad kul att höra att du trivs med livet!

För mig var paradistanken inte så vacker när jag tänkte på vilka som skulle vara där...även när jag var aktivt med i Org. så hade jag funderingar på hur jag skulle kunna bo lite för mig själv så jag skulle slippa umgås och le hela dagarna med en massa tokglada (påklistrade leenden) fruktätande medtroende i nåns (min!!?) trädgård...kände inget direkt trängande behov av det.

Men ett tag efter min påbörjade overksamhet var jag iofs besviken över att evigheten försvann bara sådär...livet blev så mkt kortare helt plötsligt. Men jag har nu hittat andra sätt att se på livet och döden och allt däremellan så allt känns bara fint.
2010-07-06, 00:19
Medlem
gb85s avatar
Citat:
Läs detta noga nu innan du klistrar in ett bibelcitat....

Jehovas vittnen lär att Jehova är en allsmäktig Gud och att Jesus är en mäktig Gud. Men Mika visar oss att Jesus omöjligt kan vara skapad eftersom Han är evig!!! Läsr i Uppenbarelseboken 1:7-8 så ser vi att Jesus här kallas den Allsmäktige. Om vi sedan sammanfattar Jehovas vittnens trossystem så ser vi att där finns två olika Gudar i himmelen, en allsmäktig och en mäktig.

Läs nu Jesaja 44:6, 8. I andra halvan av v.8 kan vi läsa detta: "Finnes väl någon Gud förutom mig? Nej, ingen annan klippa finnes, jag vet av ingen."

Läs till exempel Upp 22:3 där det står att Jesus och Fadern delar tron i himmelen. Du kan också gå till kap. 5:11, 12 där vi kan läsa om hur änglarna i himmelen prisar och lovar Jesus och i v. 13 ser vi att Fadern och Sonen mottar samma tillbedjan. I samband med detta kan vi läsa i 2 Mos 34:14 att man endast får tillbedja Gud och ingen annan.
Vi kan se detta på många håll. Läs till exempel Upp 22:3 där det står att Jesus och Fadern delar tron i himmelen. Du kan också gå till kap. 5:11, 12 där vi kan läsa om hur änglarna i himmelen prisar och lovar Jesus och i v. 13 ser vi att Fadern och Sonen mottar samma tillbedjan. I samband med detta kan vi läsa i 2 Mos 34:14 att man endast får tillbedja Gud och ingen annan.

Uppenbarelseboken 1: 17-18 talar om att Jesus är den förste och den siste, Han var död men lever. Jehovas vittnen skulle säga att den förste och den siste är Fadern-Jehova. Fråga när Fadern-Jehova då dog?
Ett annat bra ställe att gå till är Johannes kapitel 20. Där läser vi att lärjungarna kom tillsammans bakom stängda dörrar av rädsla för judarna (v.19). Då kom Jesus och stod mitt ibland dem, Han visade sina sår och lärjungarna gladdes. Vi läser i v. 24 att Thomas inte var med dem när Jesus kom. I vers 26 läser vi att Jesus kom igen till dem och då var Thomas med dem. Jesus bad Thomas att känna på Hans sårmärkta händer och i Hans sida så att han inte skulle ha otro utan tro. I v. 28 svara Thomas, min Herre och min Gud.

I nästa vers säger Jesus dessa utmärkande ord: "Eftersom du har sett mig, tror du? Saliga äro de som icke se och dock tro."

Vad uppmanas de, som inte har sett, att tro? Jo, att Jesus kroppsligen har uppstått. Då Thomas i v. 28 säger "min Herre och min Gud" blir han inte tillrättavisad av Jesus. Se även Matt 8:2; 9:18; 14:33; 15:25; 28:9 angående andra som tillbad Jesus som Gud.

Jehovas vittnen har i sin Bibel ändrat ordet tillbedja till andra ord såsom hylla och ära. I grekiskan är det ordet "Proskuneo" som används. Varje gång de används för Fadern så har de gjort rätt översättning för tillbedjan.

Jehovas vittnen har sin förutfattade förklaring till Thomas bekännelse, nämligen att Thomas talade till Jehova i himmelen och inte till Jesus när han rörde vid hans sår. Men gå nu tillbaka till vers 28 så ser du att Thomas svarade och sade till honom-Jesus.
Nu var detta visserligen inte riktat till mig, men jag måste lägga mig i diskussionen ändå.
Det jag fetade ovan, vad baserar du det på? Jag har inte under min uppväxt (18 år) hört något om detta. Gud=Allsmäktig, den enda Guden, the one and only osv. Jesus= Guds son, skapad av Gud först av allt, Guds enfödde son som dog på någonting gjort av trä (kors, påle, eller vad du själv föredrar)
Jag ser eg. inte riktigt var du vill komma med ditt inlägg, men jag antar att du vill påpeka att jv påstår att det finns 2 Gudar, Gud&Jesus?
2010-07-06, 00:19
Medlem
Citat:
Är det inte av egenintresse om det finns en Gud att ta reda på hans vilja en att veta säkert att döden är slutet och den kan komma när som, tidigare än man räknat med.
Sedan säger jag inget som det inte finns stöd för i Bibeln.

På ngt sätt så tror jag att om Gud hade tyckt att det var väldigt viktigt att vi tog reda på hans vilja i alla mikroskopiska detaljer i livet så hade han varit så tydlig. Om det gällde liv eller död så tror jag inte att han bara lämnade det åt "tur" att ngn kanske skulle hitta rätt.
Han vet ju hur olika människor är, med olika bakgrunder, uppväxter osv osv.
2010-07-06, 00:20
Medlem
ariakass avatar
Citat:
Ett oerhört djupt studerande av Bibeln, först ifrågasättande och sedan lade jag min kraft på att förstå.

Visst förstår jag att det krävdes mycket bibelläsande, det jag var nyfiken på var vad bland all text som gjorde att du blev överbevisad.
Jag kan t ex inte svara på en fråga om en matematisk uträkning genom att säga "Jag har löst det genom att räkna", jag måste ju också visa hur jag kom fram till svaret.
Ditt nuvarande svar ser tyvärr mest ut som "Jag funderade men förstod inte, så då var det lättare att bara acceptera vad som sades än att försöka förstå".
Kom igen nu! Tänk på hur många själar du personligen kommer att ha räddat genom att övertyga oss om sanningen.
2010-07-06, 00:21
Medlem
Citat:
Vart skall vi gå?
För att hindra medlemmarna att lämna organisationen brukar Sällskapet Vakttornet hänvisa till Petrus ord i Joh. 6:68 och fråga: "Vart skall ni gå?" Det eviga livets ord finns bara här inom organisationen!
Men frågan är felställd. Petrus frågade inte vart vi skall gå. Han frågade Jesus: " Herre, till vem skulle vi gå? Du har det eviga livets ord." Det är inte en organisation som har " det eviga livets ord" . Det är en person: Jesus Kristus
Sanningen finns endast hos Kristus, som är "vägen, sanningen och livet". (Joh. 14:6)

Bra sak att fundera på. Tror inte jag tänkt på det sättet förut.....underligt....
2010-07-06, 00:27
Medlem
Citat:

JV har inte ett oerhört djupt studerande av Bibeln....de har en väldigt enkel och mänsklig tro. Och där det inte passar ihop med Bibeln ändrar de efter eget tycke och smak.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in