Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Var i Bibeln står det att Jesus är den allsmäktige Guden JHVH?.
Sedan står det om Jesus
Johannes 1:1, 2 (1981)
"I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud. Det fanns i begynnelsen hos Gud."
(Be, Da, Hd och 1917 har en liknande ordalydelse.)
Men NV lyder "I början var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var en gud. Den var i början hos Gud.") 1 Johannes 1:7, där det heter: "Blodet från Jesus, hans [Guds] son, renar oss från all synd?" (
Se också Uppenbarelseboken 1:4 - 6)
Sände Gud, enligt vad som sägs i Johannes 3:16, sin enfödde Son, eller kom han själv som människa, så att vi skulle kunna ha liv? Det var inte Guds, utan hans Sons blod som göts ut.
Tänkvärt när man tänker på att Jesus gick bland människorna är 2 Moseboken 33:20 "Du är inte i stånd att se mitt ansikte, eftersom ingen människa kan se mig och ändå leva"
Läs detta noga nu innan du klistrar in ett bibelcitat....
Jehovas vittnen lär att Jehova är en allsmäktig Gud och att Jesus är en mäktig Gud. Men Mika visar oss att Jesus omöjligt kan vara skapad eftersom Han är evig!!! Läsr i Uppenbarelseboken 1:7-8 så ser vi att Jesus här kallas den Allsmäktige. Om vi sedan sammanfattar Jehovas vittnens trossystem så ser vi att där finns två olika Gudar i himmelen, en allsmäktig och en mäktig.
Läs nu Jesaja 44:6, 8. I andra halvan av v.8 kan vi läsa detta: "Finnes väl någon Gud förutom mig? Nej, ingen annan klippa finnes, jag vet av ingen."
Läs till exempel Upp 22:3 där det står att Jesus och Fadern delar tron i himmelen. Du kan också gå till kap. 5:11, 12 där vi kan läsa om hur änglarna i himmelen prisar och lovar Jesus och i v. 13 ser vi att Fadern och Sonen mottar samma tillbedjan. I samband med detta kan vi läsa i 2 Mos 34:14 att man endast får tillbedja Gud och ingen annan.
Vi kan se detta på många håll. Läs till exempel Upp 22:3 där det står att Jesus och Fadern delar tron i himmelen. Du kan också gå till kap. 5:11, 12 där vi kan läsa om hur änglarna i himmelen prisar och lovar Jesus och i v. 13 ser vi att Fadern och Sonen mottar samma tillbedjan. I samband med detta kan vi läsa i 2 Mos 34:14 att man endast får tillbedja Gud och ingen annan.
Uppenbarelseboken 1: 17-18 talar om att Jesus är den förste och den siste, Han var död men lever. Jehovas vittnen skulle säga att den förste och den siste är Fadern-Jehova. Fråga när Fadern-Jehova då dog?
Ett annat bra ställe att gå till är Johannes kapitel 20. Där läser vi att lärjungarna kom tillsammans bakom stängda dörrar av rädsla för judarna (v.19). Då kom Jesus och stod mitt ibland dem, Han visade sina sår och lärjungarna gladdes. Vi läser i v. 24 att Thomas inte var med dem när Jesus kom. I vers 26 läser vi att Jesus kom igen till dem och då var Thomas med dem. Jesus bad Thomas att känna på Hans sårmärkta händer och i Hans sida så att han inte skulle ha otro utan tro. I v. 28 svara Thomas, min Herre och min Gud.
I nästa vers säger Jesus dessa utmärkande ord: "Eftersom du har sett mig, tror du? Saliga äro de som icke se och dock tro."
Vad uppmanas de, som inte har sett, att tro? Jo, att Jesus kroppsligen har uppstått. Då Thomas i v. 28 säger "min Herre och min Gud" blir han inte tillrättavisad av Jesus. Se även Matt 8:2; 9:18; 14:33; 15:25; 28:9 angående andra som tillbad Jesus som Gud.
Jehovas vittnen har i sin Bibel ändrat ordet tillbedja till andra ord såsom hylla och ära. I grekiskan är det ordet "Proskuneo" som används. Varje gång de används för Fadern så har de gjort rätt översättning för tillbedjan.
Jehovas vittnen har sin förutfattade förklaring till Thomas bekännelse, nämligen att Thomas talade till Jehova i himmelen och inte till Jesus när han rörde vid hans sår. Men gå nu tillbaka till vers 28 så ser du att Thomas svarade och sade till honom-Jesus.