2010-07-05, 23:10
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Jag tror inte på något som inte man kan finna stöd i Bibeln Guds ord.
Allt annat har ingen betydelse i längden.

varför tror du då på årtalet 1914?
2010-07-05, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
varför tror du då på årtalet 1914?

Man kan läsa om det i Bibeln.
Har redan visat hur och det är bara och leta i inläggen.
2010-07-05, 23:12
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Måste vara jobbigt att ifrågasätta allt, finns bättre saker att göra och roligare.

Ja du ser? Där motbevisar du ditt eget påstående:
Citat:
Ursprungligen postat av flexbärt
Det krävs kunskap för att förstå.

Sann tro på Gud är för dem som är ihärdiga och aktiva.
Det som är bekvämast är att leva utan Gud.

Det är du som struntar i att ifrågasätta som är den late. Vi som söker hitta en sanning som håller för mer än tro är de engagerade.
2010-07-05, 23:13
Medlem
Blackra1ns avatar
Skulle du kunna säga mig varför Jehovas vittnen tror att Jesus är en skapad Gud när Bibeln kallar Honom allsmäktig?
2010-07-05, 23:16
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Är det inte av egenintresse om det finns en Gud att ta reda på hans vilja en att veta säkert att döden är slutet och den kan komma när som, tidigare än man räknat med.
Sedan säger jag inget som det inte finns stöd för i Bibeln.

A] Är det inte i ens intresse att först avgöra OM det finns en gud, innan man rusar åstad för att ta reda på hans vilja?
Du vet ju inte ens om det finns en gud, du saknar totalt några som helst empiriska bevis för det

B) Och avgöra om den guden man nu tror på är den rätta guden?
Som jag sa tidigare, du har inga som helst belägg för att inte en annan varelse (jag kallade den för den intergalaktiska beostaren Ragnar, men det är bara att välja fritt) skapat universum. Du vet alltså inte om din gud inte är en bedragare som tar åt sig äran för andras arbete.
2010-07-05, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackra1n
Skulle du kunna säga mig varför Jehovas vittnen tror att Jesus är en skapad Gud när Bibeln kallar Honom allsmäktig?

Var i Bibeln står det att Jesus är den allsmäktige Guden JHVH?.

Sedan står det om Jesus

Johannes 1:1, 2 (1981)

"I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud. Det fanns i begynnelsen hos Gud."
(Be, Da, Hd och 1917 har en liknande ordalydelse.)
Men NV lyder "I början var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var en gud. Den var i början hos Gud.") 1 Johannes 1:7, där det heter: "Blodet från Jesus, hans [Guds] son, renar oss från all synd?" (
Se också Uppenbarelseboken 1:4 - 6)
Sände Gud, enligt vad som sägs i Johannes 3:16, sin enfödde Son, eller kom han själv som människa, så att vi skulle kunna ha liv? Det var inte Guds, utan hans Sons blod som göts ut.

Tänkvärt när man tänker på att Jesus gick bland människorna är 2 Moseboken 33:20 "Du är inte i stånd att se mitt ansikte, eftersom ingen människa kan se mig och ändå leva"
2010-07-05, 23:17
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Man kan läsa om det i Bibeln.
Har redan visat hur och det är bara och leta i inläggen.

Bibeln motsäger det årtalet! Så jag håller inte med dig! jag har också redan visat dig hur den gör det på en punkt!
2010-07-05, 23:23
Medlem
ariakass avatar
Citat:
Är det inte av egenintresse om det finns en Gud att ta reda på hans vilja en att veta säkert att döden är slutet och den kan komma när som, tidigare än man räknat med.
Sedan säger jag inget som det inte finns stöd för i Bibeln.

Problemet är ju där att Bibeln inte är någon säker källa. Det finns/har funnits miljontals "gudar" under årens lopp och alla troende har ansett att just deras gud är den rätta. Vi är ateister både du och jag, skillnaden är att jag tror på en gud mindre än vad du gör
Visst skulle det kännas lite taskigt för dig när du "kilar vidare" och upptäcker att det var Cthulhu som visade sig vara den sanna läran?
2010-07-05, 23:24
Medlem
Blackra1ns avatar
Vart skall vi gå?
För att hindra medlemmarna att lämna organisationen brukar Sällskapet Vakttornet hänvisa till Petrus ord i Joh. 6:68 och fråga: "Vart skall ni gå?" Det eviga livets ord finns bara här inom organisationen!
Men frågan är felställd. Petrus frågade inte vart vi skall gå. Han frågade Jesus: " Herre, till vem skulle vi gå? Du har det eviga livets ord." Det är inte en organisation som har " det eviga livets ord" . Det är en person: Jesus Kristus
Sanningen finns endast hos Kristus, som är "vägen, sanningen och livet". (Joh. 14:6)
2010-07-05, 23:30
Medlem
Blackra1ns avatar
Citat:
Var i Bibeln står det att Jesus är den allsmäktige Guden JHVH?.

Sedan står det om Jesus

Johannes 1:1, 2 (1981)

"I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud. Det fanns i begynnelsen hos Gud."
(Be, Da, Hd och 1917 har en liknande ordalydelse.)
Men NV lyder "I början var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var en gud. Den var i början hos Gud.") 1 Johannes 1:7, där det heter: "Blodet från Jesus, hans [Guds] son, renar oss från all synd?" (
Se också Uppenbarelseboken 1:4 - 6)
Sände Gud, enligt vad som sägs i Johannes 3:16, sin enfödde Son, eller kom han själv som människa, så att vi skulle kunna ha liv? Det var inte Guds, utan hans Sons blod som göts ut.

Tänkvärt när man tänker på att Jesus gick bland människorna är 2 Moseboken 33:20 "Du är inte i stånd att se mitt ansikte, eftersom ingen människa kan se mig och ändå leva"

Läs detta noga nu innan du klistrar in ett bibelcitat....

Jehovas vittnen lär att Jehova är en allsmäktig Gud och att Jesus är en mäktig Gud. Men Mika visar oss att Jesus omöjligt kan vara skapad eftersom Han är evig!!! Läsr i Uppenbarelseboken 1:7-8 så ser vi att Jesus här kallas den Allsmäktige. Om vi sedan sammanfattar Jehovas vittnens trossystem så ser vi att där finns två olika Gudar i himmelen, en allsmäktig och en mäktig.

Läs nu Jesaja 44:6, 8. I andra halvan av v.8 kan vi läsa detta: "Finnes väl någon Gud förutom mig? Nej, ingen annan klippa finnes, jag vet av ingen."

Läs till exempel Upp 22:3 där det står att Jesus och Fadern delar tron i himmelen. Du kan också gå till kap. 5:11, 12 där vi kan läsa om hur änglarna i himmelen prisar och lovar Jesus och i v. 13 ser vi att Fadern och Sonen mottar samma tillbedjan. I samband med detta kan vi läsa i 2 Mos 34:14 att man endast får tillbedja Gud och ingen annan.
Vi kan se detta på många håll. Läs till exempel Upp 22:3 där det står att Jesus och Fadern delar tron i himmelen. Du kan också gå till kap. 5:11, 12 där vi kan läsa om hur änglarna i himmelen prisar och lovar Jesus och i v. 13 ser vi att Fadern och Sonen mottar samma tillbedjan. I samband med detta kan vi läsa i 2 Mos 34:14 att man endast får tillbedja Gud och ingen annan.

Uppenbarelseboken 1: 17-18 talar om att Jesus är den förste och den siste, Han var död men lever. Jehovas vittnen skulle säga att den förste och den siste är Fadern-Jehova. Fråga när Fadern-Jehova då dog?
Ett annat bra ställe att gå till är Johannes kapitel 20. Där läser vi att lärjungarna kom tillsammans bakom stängda dörrar av rädsla för judarna (v.19). Då kom Jesus och stod mitt ibland dem, Han visade sina sår och lärjungarna gladdes. Vi läser i v. 24 att Thomas inte var med dem när Jesus kom. I vers 26 läser vi att Jesus kom igen till dem och då var Thomas med dem. Jesus bad Thomas att känna på Hans sårmärkta händer och i Hans sida så att han inte skulle ha otro utan tro. I v. 28 svara Thomas, min Herre och min Gud.

I nästa vers säger Jesus dessa utmärkande ord: "Eftersom du har sett mig, tror du? Saliga äro de som icke se och dock tro."

Vad uppmanas de, som inte har sett, att tro? Jo, att Jesus kroppsligen har uppstått. Då Thomas i v. 28 säger "min Herre och min Gud" blir han inte tillrättavisad av Jesus. Se även Matt 8:2; 9:18; 14:33; 15:25; 28:9 angående andra som tillbad Jesus som Gud.

Jehovas vittnen har i sin Bibel ändrat ordet tillbedja till andra ord såsom hylla och ära. I grekiskan är det ordet "Proskuneo" som används. Varje gång de används för Fadern så har de gjort rätt översättning för tillbedjan.

Jehovas vittnen har sin förutfattade förklaring till Thomas bekännelse, nämligen att Thomas talade till Jehova i himmelen och inte till Jesus när han rörde vid hans sår. Men gå nu tillbaka till vers 28 så ser du att Thomas svarade och sade till honom-Jesus.
2010-07-05, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ariakas
Problemet är ju där att Bibeln inte är någon säker källa. Det finns/har funnits miljontals "gudar" under årens lopp och alla troende har ansett att just deras gud är den rätta. Vi är ateister både du och jag, skillnaden är att jag tror på en gud mindre än vad du gör
Visst skulle det kännas lite taskigt för dig när du "kilar vidare" och upptäcker att det var Cthulhu som visade sig vara den sanna läran?

Jag har funnit att Bibeln är en säker källa och jag lägger mitt liv i Guds hand och litar på Hans ord och du gör det du finner bäst för dig.
2010-07-05, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackra1n
Vart skall vi gå?
För att hindra medlemmarna att lämna organisationen brukar Sällskapet Vakttornet hänvisa till Petrus ord i Joh. 6:68 och fråga: "Vart skall ni gå?" Det eviga livets ord finns bara här inom organisationen!
Men frågan är felställd. Petrus frågade inte vart vi skall gå. Han frågade Jesus: " Herre, till vem skulle vi gå? Du har det eviga livets ord." Det är inte en organisation som har " det eviga livets ord" . Det är en person: Jesus Kristus
Sanningen finns endast hos Kristus, som är "vägen, sanningen och livet". (Joh. 14:6)

Vi gör våra val i kunskap och skördar det vi sått, vi kan inte skylla på någon annan vad val vi gör

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in