Citat:
Ursprungligen postat av Paaer
Svårt att veta vad man sak tro på. De du säger värkar heller inte så rimligt. JHV lyckades alla fall övertala mig att allt dom sa var sant.
Sen när var kyrkan Jesus? Står det något i bibeln om att den Helige Anden leder någon kyrka till ett slut?...Vadå tidens slut? ska alla bara sluta leva och dö...låter meningstlöst
Jesus är inte kyrkan, kyrkan är kristi kropp bildligt talat, kyrkan är du och jag, biskopar och präster, inte en byggnad av trä eller sten.
Biskoparna är apostlarnas efterträdare.
Jesus lovade och sade:
Joh 14:15 Om ni älskar mig kommer ni att hålla mina bud.
16
Jag skall be Fadern, och han skall ge er en annan hjälpare, som skall vara hos er för alltid:
17 sanningens ande. Världen kan inte ta emot den, eftersom världen inte ser den och inte känner den. Men ni känner den, eftersom den är kvar hos er och kommer att vara i er.
18 Jag skall inte lämna er ensamma, jag skall komma till er.
19 Ännu en kort tid, sedan ser världen mig inte längre, men ni skall se mig, eftersom jag lever och ni kommer att leva.
20 Den dagen skall ni förstå att jag är i min fader och ni i mig och jag i er.
21 Den som har mina bud och håller dem, han älskar mig, och den som älskar mig skall bli älskad av min fader, och jag skall älska honom och visa mig för honom."
Joh 16:12 Jag har mycket mer att säga er, men ni förmår inte ta emot det nu.
13 Men när han kommer, sanningens ande, skall han vägleda er med hela sanningen; han skall inte tala av sig själv utan förkunna det han hör och låta er veta vad som kommer att ske.
14 Han skall förhärliga mig, ty av mig skall han ta emot det han låter er veta.
15 Allt vad Fadern har är mitt; därför säger jag att det är av mig han tar emot det han skall låta er veta.
Allt detta uppfylldes på pingstdagen efter Jesu himmelsfärd:
Apg 2:1 När pingstdagen kom var de alla församlade.
2 Då hördes plötsligt från himlen ett dån som av en stormvind, och det fyllde hela huset där de satt.
3 De såg hur tungor som av eld fördelade sig och stannade på var och en av dem.
4 Alla fylldes av helig ande och började tala andra tungomål, med de ord som Anden ingav dem.
Innan detta hade jesus redan lovat:
Matt 16:13 När Jesus kom till området kring Caesarea Filippi frågade han sina lärjungar: "Vem säger människorna att Människosonen är?"
14 De svarade: "Somliga säger Johannes döparen, men andra säger Elia och andra Jeremia eller någon profet." -
15 "Och ni", frågade han, "vem säger ni att jag är?"
16 Simon Petrus svarade: "Du är Messias, den levande Gudens son."
17 Då sade Jesus till honom: "Salig är du, Simon Barjona, ty ingen av kött och blod har uppenbarat detta för dig, utan min fader i himlen.
18
Och jag säger dig att du är Petrus, Klippan, och på den klippan skall jag bygga min kyrka, och dödsrikets portar skall aldrig få makt över den.
19 Jag skall ge dig nycklarna till himmelriket. Allt du binder på jorden skall vara bundet i himlen, och allt du löser på jorden skall vara löst i himlen."
Så om nu Jesus bygger sin kyrka på Petrus och lovar att dödsrikets portar aldrig ska få makt över denna kyrka, hur kan då JV påstå att de har sanningen och att den uppenbarats för en predikant på 1800 talet vid namn Rutherford?
JV påstår vidare att den Helige Ande inte är en person utan Jehovas verksamma kraft, detta motsäges av Jesus själv när han sade: " Men när han kommer, sanningens ande, skall han vägleda er med hela sanningen;
han skall inte tala av sig själv utan förkunna det han hör och låta er veta vad som kommer att ske"
Vad finns det som Jehova skulle kunna höra från någon annan och förkunna? Nej detta är ett ypperligt bevis på att Jehovas Vittnen är fel ute i sin teologi.