Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Den nya förståelsen kommer i Vt för april.
Det jag copy-pastade kommer från engelska upplagan av VT för april 2010. Ny förståelse är väl kanske fel uttryck. "Nytt ljus" i frågan kanske passar bättre.
Rätta mig om jag har fel nu, men man har tidigare sagt att det vid tiden för den stora vedermödans utbrott fortfarande kommer finns smorda (den generation som ser tecknet) kvar på jorden, jämför VT 15/2 2008. I och med att man kom fram till att antalet smorda inte var fyllt, vilket i sin tur medförde att antalet som tar del av emblemen ökar, försvann väl "bäst före"-datumet på den profetian. Om generationen som inte ska försvinna är de smorda och det hela tiden kommer nya diton försvinner ju tidsaspekten och harmageddeon kan vara om en vecka eller 500 år.
Som jag tolkar det gör man nu ett tillägg och gör ett slags mellanting mellan den näst senaste förståelsen av generationen, dvs. att den avser de grupp människor som lever under en viss tidsperiod och i det här fallet upplevde 1914 eller verkningarna av det som hände då, och den senaste förståelsen att generationen avser de smorda. Nu applicerar man ett slags generationstänk på de smorda eftersom man säger att livsperioden för en smord som upplevde 1914 kommer överlappas av tidsperioden hos en smord som är vid liv när vedermödan inträffar. På det här sättet får man en annan tidsaspekt som säger att tiden för en generation blir ca 120 - 140 år. Man skjuter fram Harmageddon lagom mycket för att inte avslöjas som falska profeter i frågan men så lite att man ändå behåller känslan hos vittnena att slutet kommer snart. Fiffigt kan jag tycka. Enda smolket i bägaren är väl att sättet man definierar generation på skiljer sig från det vi är vana vid.
Svamlar jag?
)