2010-01-25, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Den nya förståelsen kommer i Vt för april.

Det jag copy-pastade kommer från engelska upplagan av VT för april 2010. Ny förståelse är väl kanske fel uttryck. "Nytt ljus" i frågan kanske passar bättre.

Rätta mig om jag har fel nu, men man har tidigare sagt att det vid tiden för den stora vedermödans utbrott fortfarande kommer finns smorda (den generation som ser tecknet) kvar på jorden, jämför VT 15/2 2008. I och med att man kom fram till att antalet smorda inte var fyllt, vilket i sin tur medförde att antalet som tar del av emblemen ökar, försvann väl "bäst före"-datumet på den profetian. Om generationen som inte ska försvinna är de smorda och det hela tiden kommer nya diton försvinner ju tidsaspekten och harmageddeon kan vara om en vecka eller 500 år.

Som jag tolkar det gör man nu ett tillägg och gör ett slags mellanting mellan den näst senaste förståelsen av generationen, dvs. att den avser de grupp människor som lever under en viss tidsperiod och i det här fallet upplevde 1914 eller verkningarna av det som hände då, och den senaste förståelsen att generationen avser de smorda. Nu applicerar man ett slags generationstänk på de smorda eftersom man säger att livsperioden för en smord som upplevde 1914 kommer överlappas av tidsperioden hos en smord som är vid liv när vedermödan inträffar. På det här sättet får man en annan tidsaspekt som säger att tiden för en generation blir ca 120 - 140 år. Man skjuter fram Harmageddon lagom mycket för att inte avslöjas som falska profeter i frågan men så lite att man ändå behåller känslan hos vittnena att slutet kommer snart. Fiffigt kan jag tycka. Enda smolket i bägaren är väl att sättet man definierar generation på skiljer sig från det vi är vana vid.

Svamlar jag?
2010-01-26, 08:02
Medlem
schabo-labos avatar
Nya tolkningen på svenska;

"Det är några saker, när det gäller ordet generation som är bra att komma ihåg. Ordet syftar vanligen på människor i olika åldrar som lever under en särskild tid. Det avser en tidsperiod som inte är allt för lång, och som har ett slut.

Hur ska vi alltså förstå Jesu ord om denna generation. Han menade tydligtvis, att några av de smorda som såg när tecknet började bli uppenbart 1914, under någon tid skulle leva samtidigt med andra smorda som skulle se början på den stora vedermödan. Denna generation hade en början, och den kommer naturligtvis att ha ett slut."

Det är detta som är det nya och spännande; "några av de smorda som såg när tecknet började bli uppenbart 1914, under någon tid skulle leva samtidigt med andra smorda som skulle se början på den stora vedermödan. " Med andra ord; Några smorda som levde 1914 skulle leva tillsammans med andra smorda som skulle se Harmageddon.
2010-01-26, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlphSwenson
"Nytt ljus" i frågan kanske passar bättre.
Jo det är ett bättre uttryck på det hela.
Citat:
Som jag tolkar det gör man nu ett tillägg och gör ett slags mellanting mellan den näst senaste förståelsen av generationen, dvs. att den avser de grupp människor som lever under en viss tidsperiod och i det här fallet upplevde 1914 eller verkningarna av det som hände då, och den senaste förståelsen att generationen avser de smorda. Nu applicerar man ett slags generationstänk på de smorda eftersom man säger att livsperioden för en smord som upplevde 1914 kommer överlappas av tidsperioden hos en smord som är vid liv när vedermödan inträffar. På det här sättet får man en annan tidsaspekt som säger att tiden för en generation blir ca 120 - 140 år.
Svamlar jag?
Har nu tittat närmare på det och kommer väl i det hela ungefär fram till samma sak, dvs en förlängning av tiden.Kanske ni önskar ett mer uttömande svar men jag kommer i stort sett fram till samma slutsats som föregående talare.
2010-01-26, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Den synen har vi haft ett par år redan, så vad är det nya?

Läs texten och läs den igen!! Ser du inte det nya i tolkningen kan jag tyvärr inte hjälpa dig mer.
2010-01-26, 09:52
Medlem
Kan ju alltid fråga Kretstillsyningsmannen på mötet ikväll om tolkningen och hänvisa till att medlemarna på Flashback undrar

(eller kanske inte )
2010-01-26, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Kan ju alltid fråga Kretstillsyningsmannen på mötet ikväll om tolkningen och hänvisa till att medlemarna på Flashback undrar

(eller kanske inte )

HAHA, det var roligt på riktigt!

Tack för att du kollade på detta och kom med ett svar. Jag har en följdfråga: Tycker du nåt om den här ändringen? Vad är din personliga åsikt om att man ändrat en av, vad ska vi kalla det, "större lärorna" tre ggr under en period av 15 år?
2010-01-26, 15:08
Medlem
Citat:
HAHA, det var roligt på riktigt!

Tack för att du kollade på detta och kom med ett svar. Jag har en följdfråga: Tycker du nåt om den här ändringen? Vad är din personliga åsikt om att man ändrat en av, vad ska vi kalla det, "större lärorna" tre ggr under en period av 15 år?

Nytt ljus

Nä, personlig uppfattning var det ju:

Det rör ju onekligen till det hela när man skal stå upp och försvara sin tro, samt gå ut och predika den vidare.

men

för egen del är jag fortfarande övertygad om att Paradiset väntar då alla tecken sammantaget tydligt visar på det.
2010-01-26, 17:09
Medlem
Citat:
Den synen har vi haft ett par år redan, så vad är det nya?

Ser inte du hur tiden för världen rinner ut, t es växthuseffeken, övergödningen, bristen på biologisk mångfald e t c!?

"Den synen hade vi för ett par år sedan"...Som jag påpekade innan hur kan du ha tro på en lära som ändrar sig hela tiden?? Snacka om vindflöjlar!!!

Växthuseffekten?? Ett jippo påhittat av makthungriga människor, inte olikt sektledarna hos Jv...
Övergödningen?? Av vad??
Visst den biologiska mångfalden hotas av människans framfart men den är till stor del överdriven av skogsmullar och miljötalibaner...

Är det inte krigen, jordbävningar och FN längre som är tecken på att tiden rinner ut?? Nytt ljus kanske där också??
2010-01-26, 20:35
Medlem
Citat:
Det jag copy-pastade kommer från engelska upplagan av VT för april 2010. Ny förståelse är väl kanske fel uttryck. "Nytt ljus" i frågan kanske passar bättre.

Rätta mig om jag har fel nu, men man har tidigare sagt att det vid tiden för den stora vedermödans utbrott fortfarande kommer finns smorda (den generation som ser tecknet) kvar på jorden, jämför VT 15/2 2008. I och med att man kom fram till att antalet smorda inte var fyllt, vilket i sin tur medförde att antalet som tar del av emblemen ökar, försvann väl "bäst före"-datumet på den profetian. Om generationen som inte ska försvinna är de smorda och det hela tiden kommer nya diton försvinner ju tidsaspekten och harmageddeon kan vara om en vecka eller 500 år.

Som jag tolkar det gör man nu ett tillägg och gör ett slags mellanting mellan den näst senaste förståelsen av generationen, dvs. att den avser de grupp människor som lever under en viss tidsperiod och i det här fallet upplevde 1914 eller verkningarna av det som hände då, och den senaste förståelsen att generationen avser de smorda. Nu applicerar man ett slags generationstänk på de smorda eftersom man säger att livsperioden för en smord som upplevde 1914 kommer överlappas av tidsperioden hos en smord som är vid liv när vedermödan inträffar. På det här sättet får man en annan tidsaspekt som säger att tiden för en generation blir ca 120 - 140 år. Man skjuter fram Harmageddon lagom mycket för att inte avslöjas som falska profeter i frågan men så lite att man ändå behåller känslan hos vittnena att slutet kommer snart. Fiffigt kan jag tycka. Enda smolket i bägaren är väl att sättet man definierar generation på skiljer sig från det vi är vana vid.

Svamlar jag?

"Nytt ljus", "ny förståelse"....sak samma. Jag hade ingen djupare tanke om det.

Du har väl rätt i det du skrev...fiffigt? Jo.

Det jag hört om vad enskilda tycker om det där att de smorda ökar...är att det inte går att neka ngn upplevelsen att vara kallad till himlen (hur ska org veta vem som på riktigt tillhör de 144000?). Och att det nu kommer många från andra samfund till JV...sådana som trott att de ska till himlen och att de då kan fått för sig att de har den himmelska kallelsen även som JVn.
2010-01-27, 16:33
Medlem
Citat:
(hur ska org veta vem som på riktigt tillhör de 144000?).

Vad klen din tro på JHVHs allmakt är.

Vid harmageddon kommer att upp i ljlset och den som falskerligen söäger sig tilherra de smorda, kommer att då avslöjas.

Romarna 14:12
”Så skall då var och en av oss avlägga räkenskap för sig själv inför Gud.”

Predikaren 12:14
"Ty den sanne Guden skall föra fram varje slags gärning till domen, varje dold gärning, för att se om den är god eller ond."

Matteus 12:36
"Jag säger er att varje onyttigt yttrande som människor fäller, det skall de avlägga räkenskap för på domens dag;

2 Korinthierna 5:10
”Vi måste ju alla göras uppenbara inför Kristi domarsäte, för att var och en skall få igen sitt för de ting som är gjorda genom kroppen, enligt vad han har ägnat sig åt, vare sig det är gott eller ont."

1 Petrus 4:5
"Men de skall avlägga räkenskap inför den som är redo att döma levande och döda."
2010-01-27, 18:04
Medlem
Citat:
Vad klen din tro på JHVHs allmakt är.

Vid harmageddon kommer att upp i ljlset och den som falskerligen söäger sig tilherra de smorda, kommer att då avslöjas.

Och vad får dig att tro att jag skulle ha en klen tro på Guds allmakt?

Det jag ville få fram i förra inlägget var vad JVn säger om att antalet smorda ökar. (När de förr sa att de skulle minska i stadig takt.)
Guds allmakt har inget med saken att göra.
2010-01-27, 20:35
Medlem
Citat:
Och vad får dig att tro att jag skulle ha en klen tro på Guds allmakt?

Det jag ville få fram i förra inlägget var vad Jvn säger om att antalet smorda ökar. (När de förr sa att de skulle minska i stadig takt.)
Guds allmakt har inget med saken att göra.

Har ändå inte uppkommit något nytt som inte rdan sagts på sommarsammankomsten.

Sedan är de så att det finns sådana som inte tillhör de smorda, även om de tar del.

Vad gäller din tro kommer den att visa sig, framtiden visar det om du var på den breda eller smala vägen, så var säker på ditt val.

Guds allmakt har med saken att göra, Han friar eller fäller.

Hebréerna 6:4-6 Folkbibeln
4 Ty de som en gång tagit emot ljuset och smakat den himmelska gåvan, fått del av den helige Ande 5 och smakat det goda Gudsordet och den kommande världens krafter 6 men sedan avfallit, dem är det omöjligt att föra till ny omvändelse, eftersom de själva på nytt korsfäster Guds Son och öppet hånar honom.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in